Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

felija schreef op 20-04-2024 om 13:30:

[..]

Het staat er echt, arbeidsmigranten, waarom zou dat niet kunnen? Als je wordt uitgebuit en werkloos op straat komt te staan? Je zou van minder aan de drank en drugs raken.

Bij het artikel staat een link naar een ander artikel waar het beter wordt uitgelegd: het zijn arbeidsmigranten met een deukje, waardoor ze te weinig productief zijn en er snel uit gegooid worden. En aangezien woonruimte vaak gekoppeld is aan werk, worden ze vervolgens op straat gezet. En daar gaat de droom om als "mislukkeling" uit Roemenië met een zak geld als een held naar het vaderland terug te keren. Dus gaan ze hier op straat rondhangen. Aangezien ze uit de EU komen mogen ze hier verblijven, dus alleen als ze misdrijven begaan kunnen ze opgepakt worden en een tijdje vast worden gezet.

Het zou een heleboel helpen als die uitzendbureaus en daarmee de werkgevers die er van gebruik maken, hun verantwoordelijkheid zouden nemen. 

Poezie schreef op 20-04-2024 om 19:22:

[..]

Het zijn geen slaven he?! Ze kunnen er ook voor kiezen om terug naar hun land te gaan en daar werk te zoeken

Knip-ongepast

Ze worden door hun werkgevers wel als slaven behandeld,  victimblaming, hoe krijg je het je toetsenbord uit.

OmaVan2 schreef op 20-04-2024 om 19:50:

[..]

Bij het artikel staat een link naar een ander artikel waar het beter wordt uitgelegd: het zijn arbeidsmigranten met een deukje, waardoor ze te weinig productief zijn en er snel uit gegooid worden. En aangezien woonruimte vaak gekoppeld is aan werk, worden ze vervolgens op straat gezet. En daar gaat de droom om als "mislukkeling" uit Roemenië met een zak geld als een held naar het vaderland terug te keren. Dus gaan ze hier op straat rondhangen. Aangezien ze uit de EU komen mogen ze hier verblijven, dus alleen als ze misdrijven begaan kunnen ze opgepakt worden en een tijdje vast worden gezet.

Het zou een heleboel helpen als die uitzendbureaus en daarmee de werkgevers die er van gebruik maken, hun verantwoordelijkheid zouden nemen.

Ah, dan is dat bij deze opgehelderd wat mij betreft. Dankjewel! Helemaal eens met je laatste alinea.

felija schreef op 20-04-2024 om 21:18:

[..]

Ze worden door hun werkgevers wel als slaven behandeld, victimblaming, hoe krijg je het je toetsenbord uit.

Doe normaal met je victim blaming, van ons wordt toch ook verwacht dat we onze verantwoordelijkheid nemen? 

Poezie schreef op 20-04-2024 om 21:27:

[..]

Doe normaal met je victim blaming, van ons wordt toch ook verwacht dat we onze verantwoordelijkheid nemen?

Wat een toon sla je aan, staat je netjes. Nare manier van discussiëren. 

Er wordt van ons verwacht dat we ons fatsoenlijk gedragen jegens onze medemens, wie dat ook moge zijn. Onfatsoenlijk en ronduit ongepast is het om op valse gronden mensen hierheen te halen om ze vervolgens onder beroerde omstandigheden werkzaamheden te laten uitvoeren, waar wij Nederlanders onze neus voor ophalen.

felija schreef op 20-04-2024 om 21:42:

[..]

Er wordt van ons verwacht dat we ons fatsoenlijk gedragen jegens onze medemens, wie dat ook moge zijn. Onfatsoenlijk en ronduit ongepast is het om op valse gronden mensen hierheen te halen om ze vervolgens onder beroerde omstandigheden werkzaamheden te laten uitvoeren, waar wij Nederlanders onze neus voor ophalen.

Wie "haalt" hen hierheen? Waarom doe je alsof de mensen die naar NL toe komen geen eigen wil zouden hebben, alsof zij door ???? op onfatsoenlijke en ongepaste manier aan hun haren naar NL worden gesleept terwijl zij dat zelf helemaal niet willen?

En alsof zij geen enkele (internet, via-via) mogelijkheid hebben zich tevoren te informeren over hoe e.e.a. werkt. Wat voor idee heb jij over het niveau/denkvermogen van die mensen? Staat uitvoerend werk gelijk aan 'dom' werk? 

Waarom toch altijd dat afgeven op de Nederlandse bevolking: wat heeft men jou aangedaan? En wie gedraagt zich niet fatsoenlijk "jegens "onze" medemens. En wie is onze medemens? Degene die uit vrije wil naar dit land is gekomen en er zelf voor kiest in die plantenbak te gaan liggen in plaats van terug naar huis te gaan als het hier niet lukt om werk te houden?  

Wanneer een jongere uit Nederland naar Spanje vertrekt om daar in een badplaats propper te worden bij een discotheek, maar hij verdient daar niets mee en gaat daar in een auto liggen slapen, gedragen de Spanjaarden zich dan ook onfatsoenlijk jegens hun medemens? 

En ja, als iedereen die hier woont het werk zou gaan doen dat gedaan moet worden (en daar niet zijn neus voor zou  ophalen "want geen bureaubaantje waar je alleen maar met wat papieren hoeft te schuiven"), dan zouden we niet zoveel arbeids- en asielmigratie nodig hebben. Zoals gezegd, in het verleden konden we ook altijd onze eigen broek op houden. Dus als je nou toch een zondebok zoekt, dan zou ik zeggen: kijk eens naar al die mensen die zo nodig een bureaubaan willen hebben waarvan we er héél veel kunnen missen als kiespijn. 

Luchtpost schreef op 20-04-2024 om 22:14:

[..]

Wie "haalt" hen hierheen? Waarom doe je alsof de mensen die naar NL toe komen geen eigen wil zouden hebben, alsof zij door ???? op onfatsoenlijke en ongepaste manier aan hun haren naar NL worden gesleept terwijl zij dat zelf helemaal niet willen?

En alsof zij geen enkele (internet, via-via) mogelijkheid hebben zich tevoren te informeren over hoe e.e.a. werkt. Wat voor idee heb jij over het niveau/denkvermogen van die mensen? Staat uitvoerend werk gelijk aan 'dom' werk?

Waarom toch altijd dat afgeven op de Nederlandse bevolking: wat heeft men jou aangedaan? En wie gedraagt zich niet fatsoenlijk "jegens "onze" medemens. En wie is onze medemens? Degene die uit vrije wil naar dit land is gekomen en er zelf voor kiest in die plantenbak te gaan liggen in plaats van terug naar huis te gaan als het hier niet lukt om werk te houden?

Wanneer een jongere uit Nederland naar Spanje vertrekt om daar in een badplaats propper te worden bij een discotheek, maar hij verdient daar niets mee en gaat daar in een auto liggen slapen, gedragen de Spanjaarden zich dan ook onfatsoenlijk jegens hun medemens?

En ja, als iedereen die hier woont het werk zou gaan doen dat gedaan moet worden (en daar niet zijn neus voor zou ophalen "want geen bureaubaantje waar je alleen maar met wat papieren hoeft te schuiven"), dan zouden we niet zoveel arbeids- en asielmigratie nodig hebben. Zoals gezegd, in het verleden konden we ook altijd onze eigen broek op houden. Dus als je nou toch een zondebok zoekt, dan zou ik zeggen: kijk eens naar al die mensen die zo nodig een bureaubaan willen hebben waarvan we er héél veel kunnen missen als kiespijn.

Jij vindt het prima, dat mensen die naar Nederland komen om hier te werken, uitgebuit blijken te worden door werkgevers en bepaalde uitzendbureaus? Dat vind jij geen onfatsoenlijk gedrag? Zij kunnen zich gedragen zoals ze willen, want dan hadden die buitenlanders zich maar beter moeten laten informeren? Dat vind ik de omgekeerde wereld.

Niemand heeft mij iets aangedaan, geen Nederlander, geen buitenlander, niemand, waarom denk je dat? Ik vind dat iedereen recht heeft op een fatsoenlijke behandeling, wanneer je iemand inhuurt of iemand voor het eerst ontmoet. Lijkt mij tamelijk vanzelfsprekend, maar kennelijk is het dat niet en dat is waar ik tegen ageer.

Uiteindelijk is iedereen afhankelijk van een ander, van de welwillendheid, de vriendelijkheid, de behulpzaamheid van een ander, van de juiste omstandigheden, het is niet maakbaar, iedereen heeft de welwillendheid van een ander nodig om zijn of haar eigen broek op te kunnen houden. Dat schijnen we in ons welvarende land dikwijls te vergeten. 

Ik ben het overigens met je eens dat er momenteel banen zijn, waar we prima zonder kunnen. 

Voor wat betreft de overlast van arbeidsmigranten moet je in mijn optiek naar de bron: die werkgevers en uitzendbureaus aanpakken die mensen onder valse voorwendselen hierheen halen. 

Fleurtje_5 schreef op 20-04-2024 om 16:04:

[..]

Dat staat NIET in het bericht waar de foto bij hoort. Zeker heb ik dat artikel gelezen, anders had ik je die vraag niet gesteld.

Er staat inderdaad nog een link onder de foto en daar heeft men het over daklozen. 
De Pauluskerk in Rotterdam vangt immers al sinds 1980 daklozen op, en is sindsdien wel vaker in het nieuws.

In het artikel dat ik plaatste heeft men het over een uitbreiding van de opvang, met dakloze arbeidsmigranten.

Luchtpost schreef op 20-04-2024 om 22:14:

[..]

Wie "haalt" hen hierheen? (…)

Zoals gezegd, in het verleden konden we ook altijd onze eigen broek op houden. (…)

Dus als je nou toch een zondebok zoekt

Wie hen hierheen haalt: Nederlandse werkgevers via louche uitzendbureaus, die de arbeidsmigranten van alles beloven maar hen vervolgens laten stikken. https://www.rtl.nl/economie/artikel/5426020/strengere-regels-voor-louche-uitzendbureaus-komen-eindelijk-zicht?redirect=rtlnieuws

In welk verleden konden we onze eigen broek zo goed ophouden? De door jou bewierookte jaren ‘70, toen er nog niet zoveel onzinbanen waren? Ik denk dat je een beetje een verkeerd beeld daarvan hebt dan. We noemden ze toen alleen nog geen arbeidsmigranten, maar gastarbeiders. https://50jaarmigratie.nl/?page_id=298

En ‘een zondebok zoeken’, uit jouw mond? Wat ben jij zelf hier continu aan het doen? De mensen hier die post na post afgeven op asielzoekers en arbeidsmigranten, dát zijn de mensen die een zondebok zoeken. Niet degenen hier die opkomen voor uitgebuite arbeidsmigranten.

Deskundige Hein de Haas over zondebokkenpolitiek:
‘Wat we hebben waargenomen, is dat er in Nederland veel echte problemen zijn, zoals het tekort aan betaalbare woningen. Daar maken mensen zich terecht zorgen over. Dit woningtekort heeft verschillende oorzaken, waarvan de belangrijkste de steeds kleinere huishoudgrootte is. Vroeger woonden we met vier of vijf mensen in een appartement, terwijl je nu vaak alleen of met z’n tweetjes woont. Een andere grote oorzaak is het afbouwen van de sociale woonsector door het politieke midden. Dan heb ik het over VVD, PvdA, CDA en D66 die de woningmarkt afgelopen decennium wilden privatiseren en ‘vermarkten’. Natuurlijk zijn de mensen niet blij dat ze nu eindeloos op wachtlijsten staan en niet aan een betaalbare woning kunnen komen.’

‘Tijdens de verkiezingscampagne is het dan natuurlijk aantrekkelijk voor politici om dan met de vinger te gaan wijzen, om te beweren dat de woningcrisis door migratie komt; de klassieke zondebokkenpolitiek. Maar migranten en asielzoekers hebben natuurlijk niet deze wooncrisis veroorzaakt. Daarnaast toont onderzoek van mijn UvA-collega Cody Hochstenbach aan dat als we net zo hard sociale woningen waren blijven bouwen als in de jaren 80, we nu zo’n anderhalf miljoen extra sociale huurwoningen zouden hebben gehad. Je gaat dit soort problemen niet oplossen door op magische wijze alle migranten te laten verdwijnen. Dat is misleidend en gewoon een illusie.

https://www.folia.nl/nl/wetenschap/160141/uva-socioloog-hein-de-haas-er-is-helemaal-geen-sprake-van-een-migratiecrisis

felija schreef op 20-04-2024 om 21:42:

[..]

Kom jij eens van je gouden toren af me je arrogante houding! Die mensen worden idd niet netjes behandeld maar dat maakt het toch niet ok dat ze hier blijven hangen om drugs te gebruiken en overlast te veroorzaken?

Poezie schreef op 20-04-2024 om 23:31:

[..]

Kom jij eens van je gouden toren af me je arrogante houding! Die mensen worden idd niet netjes behandeld maar dat maakt het toch niet ok dat ze hier blijven hangen om drugs te gebruiken en overlast te veroorzaken?

Pardon? Sinds wanneer zit je op een gouden toren en ben je arrogant, wanneer je opkomt voor uitgebuite arbeidsmigranten? Maar fijn dat we het eigenlijk gewoon eens zijn: ze worden niet netjes behandeld en het is niet ok dat  dakloze arbeidsmigranten drugs gebruiken en overlast veroorzaken. Moet je daarvoor nu zo'n toon aanslaan, jemig.....

Nicole123 schreef op 20-04-2024 om 22:47:

[..]

[...]
In welk verleden konden we onze eigen broek zo goed ophouden? De door jou bewierookte jaren ‘70, toen er nog niet zoveel onzinbanen waren? Ik denk dat je een beetje een verkeerd beeld daarvan hebt dan. We noemden ze toen alleen nog geen arbeidsmigranten, maar gastarbeiders. https://50jaarmigratie.nl/?page_id=298

Ik heb dar een prima beeld van. Deze mensen werden inderdaad soms op locatie actief geworven. Met het doel TIJDELIJK in NL te komen werken. Vandaar de naam gastarbeiders: een gast vertrekt normaal gesproken weer en arbeid = werken. Maar zelfs de mensen die in het land van herkomst door werkgevers werden geworven, hadden een vrije keuze. Niemand is onder geweld naar NL toe "gehaald". Zij wilden zelf ook een betere toekomst. En dat is heel legitiem. Zoals het ook heel normaal is dat iedereen wil dat hun kinderen het beter krijgen, dat zij hoger opgeleid zijn, etc. 

En hoe succesvoller dat gaat, des te meer mensen van buitenaf "nodig" om het werk te doen dat gedaan moet worden. 

Het beeld (volgens jou dus verkeerd) dat destijds bestond, was zowel bij de gastarbeiders zelf als bij de autochtone bevolking, dat zij een paar jaren hier kwamen werken -vrouw en kinderen bleven daarom in het land van herkomst- en dat zij daarna terug zouden gaan. 

Tot slot: de huidige situatie is dat er zich (volledig uit zichzelf) zo'n 1000 man per week melden in Ter Apel. Er er daarnaast veel arbeidsmigranten binnen komen. En mogelijk een fors aantal illegalen. Zijn die allemaal actief geworven in het land van herkomst omdat wij hen "nodig" hebben of is het een kip-ei kwestie en verzint NL al die BS banen zodat we dan tenminste aan de nieuwkomers werkgelegenheid kunnen bieden? 

En wart is er mis met zelf weer gaan timmeren, chauffeuren, straten maken, schilderen, en loodgieter te worden? Waarom voelen mensen zich daar "te goed" voor?  

Luchtpost schreef op 20-04-2024 om 23:56:

[..]

Jij hebt echt geen idee van hoe 't werkt hè? En dan weet ik wel dat ik met deze posting ook niet bereik dat je het snapt maar dat geeft niks. Ik ben enkel blij dat ik zelf weer ff weet wat een ^$$÷× de meeste Nederlanders zijn...

Empowered schreef op 21-04-2024 om 01:50:

[..]

Jij hebt echt geen idee van hoe 't werkt hè? En dan weet ik wel dat ik met deze posting ook niet bereik dat je het snapt maar dat geeft niks. Ik ben enkel blij dat ik zelf weer ff weet wat een ^$$÷× de meeste Nederlanders zijn...

Emigreren staat vrij.... Ben je mooi van die ^$$÷× Nederlanders af

Poezenmeisje

Poezenmeisje

21-04-2024 om 07:37 Topicstarter

Ik wist niet dat mijn werkgever ervoor aansprakelijk is als ik een drank- en drugsprobleem zou hebben? Die uitzendbureautjes zijn k*tterige kl**tzakken, dat klopt. Maar dan nog.

Toen ik 30 jaar geleden in Frankrijk werkte voor een Brits bedrijf als campingmedewerker waren de regels duidelijk. 

Een contract van xxx maanden en op de camping waar je werkte in een tent van de baas mogen slapen met drie collega's.
Diende je je tijd uit, dan kreeg je nog een bonus, zo niet, dan direct ophoepelen naar huis, of waar je ook maar naartoe wilde, op eigen kosten.

De voorbereidende training en het vervoer naar je standplaats(en) werd door de baas geregeld. En dat dit soort werk 24/7 is, dat ligt aan je gasten. Opbouwen, schoonmaken, gasten ontvangen, klachten aanhoren, begeleiden naar dokter of politiebureau...

Ik heb er veel geleerd en kijk er positief op terug.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.