Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

felija schreef op 28-03-2024 om 20:21:

[..]

Dit topic gaat specifiek over opvanglocaties voor asielzoekers en het schrijnende tekort daaraan. Voor problemen rondom woningnood kun je een eigen topic openen.

Dit topic is gestart omdat er heel veel overlast is, zeker in Ter Apel, en niemand zit te wachten om die overlast in de buurt te krijgen.

Daglichtlamp schreef op 28-03-2024 om 19:31:

Je hebt opnieuw niets gesnapt of niets willen snappen van wat hiervoor geschreven is. Ja vluchtelingen moeten uiteindelijk een woning krijgen. Ja dat is een probleem.
Dat los je niet op door nu asielzoekers op straat te laten slapen.

Over oplossingen voor woningnood kun je hier verder praten: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/oplossingen-voor-de-woningnood?page=1#21

Je blijft maar ronddraaien als een poeperel (dialect voor drijftol) Maar ook al blijf je het steeds weer herhalen dat het aan de ander ligt omdat die niks snapt, het word er niet meer waar door.

Snap jij wel wat ik geschreven heb hierover?

Wie heeft het hier over asielzoekers op straat laten slapen? Er is begin deze week een nieuwsbericht geplaatst over de 8000 asielzoekers in vijftig hotels en vakantieparken die elke week een giga bedrag kosten. Daar slaapt niemand op straat.

De opvanglocatie in Ter Apel is vele malen groter dan menige opvangplek in een ander dorp of stad. Misschien zouden ze juist op straat moeten slapen als ze ergens naar toe moeten waar geen plek is.

Ik kan goed begrijpen als er gemeenten zijn die geen plaats hebben om veilige landers op te nemen. We konden lang genoeg naar de smeekbedes van de hopeloze burgemeester van Ter Apel luisteren. Als je overlastgevende veilige landers in je dorp haalt, en de politie mag niets doen, dan ben je daar nog lang niet vanaf, winkeliers die failliet gaan, extra politie moet ingeschakeld worden, meisjes en kleine kinderen kunnen niet meer alleen over straat. 

Het is niet de eerste keer dat er van hogerhand besluiten genomen worden die fout uitpakken.

Dan vind ik het 'dapper' van een burgemeester als die hart heeft voor zijn burgers en hen daarvoor wil beschermen.

Vluchtelingen zoeken toch een veilig heen komen? Dat wil je ook voor alle mensen in je omgeving.

kerst schreef op 28-03-2024 om 20:01:

[..]

Onzin.

Meeste asielzoekers krijgen verblijfsvergunning en krijgen dan urgentie voor een huis.

Dit inderdaad.

felija schreef op 28-03-2024 om 20:18:

[..]

Onzin? Is dat jouw manier van communiceren? Ik vind het onzin, bedoel je.

Het gaat nu om opvanglocaties voor asielzoekers, die zijn er ook onvoldoende, waardoor het spaak loopt in Ter Apel, weet je wel? Daar gaat het hele topic notabene over.

Die mensen hebben helaas niet van vandaag op morgen uitsluitsel over of ze mogen blijven of niet, integendeel. Ze zitten langere tijd in een opvang, hoogste tijd dat men als gemeentes de krachten eens gaan bundelen.

Dat moet je toch te denken zetten. Zeker omdat Rutte tien jaar geleden al zei dat Nederland die grote getale niet zou kunnen dragen. Of wil je dat het door het hele land spaak loopt?

felija schreef op 28-03-2024 om 20:21:

[..]

Dit topic gaat specifiek over opvanglocaties voor asielzoekers en het schrijnende tekort daaraan. Voor problemen rondom woningnood kun je een eigen topic openen.

Kijk eens even naar de titel en het openingsbericht van dit topic.

kerst schreef op 28-03-2024 om 22:21:

[..]

Daklozen hebben recht op betaalbare woningen. Ouderen hebben recht op goede verzorging 24 uur per dag.Patiënten hebben recht op goede zorg, op redelijke termijn dus geen enorme wachtlijsten. Bewoners op Schiphol hebben recht op ongestoorde nachtrust. Etc etc.

Ouderen zouden ook recht moeten hebben op betaalbare kleinere woningen. Want als ze kleiner zouden willen gaan wonen betalen ze veel geld voor 'veel minder'.

Yumi schreef op 28-03-2024 om 22:25:

Asielzoekers hebben recht op opvang en er moet inderdaad een oplossing komen. Die is er....het COA en de staatssecretaris beloven dat er geen asielzoekers op straat zullen slapen.

De druk op het aanmeldcentrum in Ter Apel neemt steeds verder toe. Het Rode Kruis verwacht dat er dit weekend geen bedden meer beschikbaar zijn voor asielzoekers die zich er melden. Toch beloven COA en de staatssecretaris dat er (ook dit weekend) geen asielzoekers buiten zullen slapen in het asieldorp, zoals dat twee jaar geleden gebeurde.

Belofte aan Westerwolde: ‘Geen buitenslapende asielzoekers in Ter Apel’ - RTV Noord

In Nederland zijn ongeveer 36.000 daklozen, er komt binnenkort een telling voor de juiste cijfers. Hoort hier niet ik weet het, maar het is net zo schrijnend het haalt alleen zelden het nieuws.
Dak- en thuisloosheid - Kansfonds

Om te janken.

Niet iedere dakloze zal geteld gaan worden. Ik zie geregeld een jonge man die de ene keer bij de supermarkt zit, en een andere keer zit hij weer ergens anders.

felija schreef op 28-03-2024 om 23:03:

[..]

En dit topic gaat over asielzoekers die recht hebben op opvang die er nu niet afdoende is. Wat jij er allemaal bij haalt, doet in dit topic niet terzake.

Lees de titel van dit topic eens aandachtig.

majorette2005 schreef op 28-03-2024 om 23:25:

[..]

Dit topic is gestart omdat er heel veel overlast is, zeker in Ter Apel, en niemand zit te wachten om die overlast in de buurt te krijgen.

Dit dus.

Nicole123 schreef op 28-03-2024 om 22:51:

Voor wie denkt dat de (nood)opvanglocaties voor asielzoekers een soort huizen zijn die je beter aan zo'n arme dakloze vrouw met een kindje kunt geven, dit zijn de plekken waar die asielzoekers hutje mutje op elkaar zitten/liggen. Soms van de ene naar de andere locatie en maanden of zelfs meer dan een jaar lang. Zou jij een oog dichtdoen? Of er met je peuter willen bivakkeren? Ik denk dat héél weinig mensen zouden willen ruilen.

noodopvang-voor-vluchtelingen-915x518-1-915x518.jpeg

.....

En oh ja, van die dakloze Nederlanders, wat ik net zo erg vind als iedereen hier, in zo'n rijk en geciviliseerd land als het onze, is een héél groot deel (40%) migrant. Is het met die kennis nog steeds heel erg?

https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-z/artikel/5422029/arbeidsmigranten-dakloos-op-straat-gezet

Hoe noem je dit wat jij nu doet? Eigenlijk zeg je dit: "Die moeder met haar peuter is wel erg maar we moeten niet klagen want  "die ander heeft het erger".

Jij haalt een asielzoeker in een eerste noodopvanglocatie, en een dakloze jonge moeder (met baan) door elkaar. Zij is géén asielzoeker en is ook geen migrant. Zij is in dit land geboren en getogen en heeft een kind en een baan, maar geen huis.

Ik denk dat veel asielzoekers niet zouden zijn gekomen als ze van te voren hadden geweten dat ze in een sporthal zouden worden opgenomen. Van welk jaartal is deze foto? Van toen men in eens erg veel vluchtelingen uit Syrië of Afghanistan moesten opvangen en een eerste noodopvanglocatie werd ingericht.

https://nos.nl/artikel/2420541-een-groeiende-maar-onzichtbare-groep-mensen-met-inkomen-maar-zonder-woning Een groeiende, maar onzichtbare groep: mensen met inkomen, maar zonder woning 10 maart 2022

Nicole123 schreef op 28-03-2024 om 22:51:

Voor wie denkt dat de (nood)opvanglocaties voor asielzoekers een soort huizen zijn die je beter aan zo'n arme dakloze vrouw met een kindje kunt geven, dit zijn de plekken waar die asielzoekers hutje mutje op elkaar zitten/liggen. Soms van de ene naar de andere locatie en maanden of zelfs meer dan een jaar lang. Zou jij een oog dichtdoen? Of er met je peuter willen bivakkeren? Ik denk dat héél weinig mensen zouden willen ruilen.

...................

Locatie-opvang-asielzoekers.jpg

En oh ja, van die dakloze Nederlanders, wat ik net zo erg vind als iedereen hier, in zo'n rijk en geciviliseerd land als het onze, is een héél groot deel (40%) migrant. Is het met die kennis nog steeds heel erg?

https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-z/artikel/5422029/arbeidsmigranten-dakloos-op-straat-gezet

https://nos.nl/artikel/2404032-cbs-ziet-aantal-daklozen-stabiliseren-maar-branche-ziet-overvolle-opvang 2 november 2021

CBS ziet aantal daklozen stabiliseren, maar branche ziet 'overvolle opvang'

[ik heb de foto van een slapende dakloze op bank gewist]

Stukje tekst uit dit NOS bericht van 2021:

De organisatie voert actie op het Malieveld in Den Haag; daar branden vanochtend 32.000 lichtjes, voor iedere dakloze één. "We willen nu juist doorgaan, en niet denken: 'we zijn nu klaar'."

"Ik hoop dat ik hier over drie jaar, of het liefst nog eerder, kan terugkomen, en dat hier dan nul lichtjes branden."

1024x576a.jpg

We zijn nu bijna drie jaar verder. Ik geloof niet dat er nu nul kaarsjes zouden branden. Maar er word van gemeenten wel gevraagd om tig mensen (van buiten Nederland) op te vangen en straks te huisvesten.

https://www.nu.nl/binnenland/3954724/steeds-meer-daklozen-in-nederland.html De aantallen lopen alleen maar op zo te zien. Het werden al ruim 60.000 mensen in 2013.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

29-03-2024 om 07:51 Topicstarter

Ten aanzien van de titel van dit topic.

Het aantal boa's in Ter Apel wordt opgeschaald, van twee naar tien...

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1145476/meer-incidenten-op-straat-in-ter-apel-gemeente-krijgt-8-extra-boas

Over oplossingen voor de woningnood kun je hier verder praten Fleurtje: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/oplossingen-voor-de-woningnood?page=1#29
Dat het gebrek aan woningen een groot probleem is, ontkent echt helemaal niemand, het past alleen niet in dit draadje.

Poezenmeisje schreef op 29-03-2024 om 07:51:

Ten aanzien van de titel van dit topic.

Het aantal boa's in Ter Apel wordt opgeschaald, van twee naar tien...

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1145476/meer-incidenten-op-straat-in-ter-apel-gemeente-krijgt-8-extra-boas

Uit het artikel wordt ook weer duidelijk dat de overlast erger wordt doordat Ter Apel meer asielzoekers huisvest dan dat er ruimte voor is.

Ik neem aan dat de gemeente zich al voorbereid op de volgende rechtszaak voor wanneer de maximale dwangsom bereikt is. Diep treurig.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.