Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Poezenmeisje schreef op 18-03-2024 om 15:33:

Ja maar, de kassen hebben mensen nodig.
Ja maar, de slachterijen hebben mensen nodig.

Ik begrijp nog steeds niet waarom die megagrote industriën hun werkplaatsen niet verkassen naar Polen of Bulgarije, aangezien die inwoners blijkbaar wél dat werk willen doen.

De machtige agro-industrie lobby heeft een veel te grote vinger in de pap van de politiek. En de olifant in de kamer wordt nauwelijks benoemd. Het beeld wordt geschetst van de oerhollandse boer die voor ons eten en het instandhouden van de natuur zorgt. Dat een heel groot deel van de immigratie naar Nederland komt door deze sectoren, 85% geëxporteerd wordt en de natuur weinig heeft aan varkensstallen, kassen en akkers dat willen veel mensen niet weten.  

Poezenmeisje schreef op 18-03-2024 om 15:33:

Ja maar, de kassen hebben mensen nodig.
Ja maar, de slachterijen hebben mensen nodig.

Ik begrijp nog steeds niet waarom die megagrote industriën hun werkplaatsen niet verkassen naar Polen of Bulgarije, aangezien die inwoners blijkbaar wél dat werk willen doen.

Omdat ze dat werk niet in hun eigen land willen doen maar hier. Omdat ze ondanks dat ze hier onderbetaald zijn, nog altijd meer verdienen dan ze daar kunnen.

En het verplaatsen heeft dan ook geen zin want ze willen niet daar werken maar hier. Als dat zo makkelijk was geweest hadden ze toch al lang een booming business daar kunnen hebben met de ruimte die er is?

Nicole123 schreef op 18-03-2024 om 15:43:

[..]

De machtige agro-industrie lobby heeft een veel te grote vinger in de pap van de politiek. En de olifant in de kamer wordt nauwelijks benoemd. Het beeld wordt geschetst van de oerhollandse boer die voor ons eten en het instandhouden van de natuur zorgt. Dat een heel groot deel van de immigratie naar Nederland komt door deze sectoren, 85% geëxporteerd wordt en de natuur weinig heeft aan varkensstallen, kassen en akkers dat willen veel mensen niet weten.

Wat mij betreft worden de kassen  gelijk afgeschaft. Kosten teveel energie.Akkers en varkensstallen 80% inkrimpen.

kerst schreef op 18-03-2024 om 16:07:

[..]

Wat mij betreft worden de kassen gelijk afgeschaft. Kosten teveel energie.Akkers en varkensstallen 80% inkrimpen.

Goed plan! Zeker in een tijd van voedselschaarste... 

Lekker alle seizoensgroenten telen op de Nederlandse akkers en in de winter weer alles in weckpotten stoppen. Geen import of export meer maar alleen eten wat je eigen land je kan bieden.

Heel veel kassen gaan over op groene energie he? Alleen dat is nogal een investering voor een bedrijf. Evenals dat er eerst megastallen moesten komen en bijbehorende investeringen en nu weer niet. Wie gaat die schulden terugbetalen aan zulke boeren? Want met 700.000 kom je er niet hoor. 

Miraval schreef op 18-03-2024 om 16:11:

[..]

Lekker alle seizoensgroenten telen op de Nederlandse akkers en in de winter weer alles in weckpotten stoppen. Geen import of export meer maar alleen eten wat je eigen land je kan bieden.

Heel veel kassen gaan over op groene energie he? Alleen dat is nogal een investering voor een bedrijf. Evenals dat er eerst megastallen moesten komen en bijbehorende investeringen en nu weer niet. Wie gaat die schulden terugbetalen aan zulke boeren? Want met 700.000 kom je er niet hoor.

Het gaat niet alleen om de energie, maar ook om de arbeidsmigranten die voor dit werk naar Nederland komen. Nederland is al overvol.

Miraval schreef op 18-03-2024 om 16:11:

[..]

Ik vind persoonlijk 80% wel heel erg rigoreus, maar zelfs dan zullen we er geen honger om lijden hoor. Want 85% wordt momenteel geëxporteerd, dus je produceert dan nog altijd 125% van wat je nu in het land houdt (20%/15%). Dat je niet meer zou mogen importeren en alleen van je eigen land mag eten zegt niemand, die karikatuur maak je er nu zelf van. Al zou ik meer lokale seizoensgroente eten wel goed vinden. 

Je zou kunnen beginnen met bijv. kassen die nu leeg staan of boeren die zelf stoppen en daar het bestemmingsplan te wijzigen naar natuur of woningbouw. Daarvoor hoef je niets aan schulden terug te betalen, niemand uit te kopen. Maar zelfs dat is voor veel partijen die de agro-industrie lobby in hun nek voelen hijgen al een brug te ver. 

Zie https://www.groentennieuws.nl/article/9575243/kritiek-op-stilstand-tuinbouw-westland-hoeveel-glas-is-heilig/   

Doemijdieglazenbol schreef op 18-03-2024 om 15:28:

[..]

Waarom deze supersmalle leeftijdsgroep en waarom plaats je geen linkje? Je omschrijft heel vaak een enorme cijferbrij, maar ik lees liever de tabel of grafiek. Ik zou een linkje naar de zuivere bron enorm waarderen!

Waarom geen linkje is omdat dat niet zo lekker leest, dat link-dumpen. 

Maar hier alsnog: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/84729NED/table?ts=1710331239396

Wat betreft die, zoals jij dat noemt, 'supersmalle leeftijdsgroep' is omdat cijfers van de totale potentiële beroepsbevolking niet zoveel zeggen: het CBS gaat dan uit van alle inwoners van 15 tot en met 75 jaar. En om de netto arbeidsdeelname te bepalen deelt men het aantal werkenden op het aantal inwoners (de zgn. beroeps- en niet beroepsbevolking). 

Dat geeft geen zuiver beeld want in de groep 15-25 jaar zitten veel scholieren/studenten en in de groep 65-75 jaar zitten veel gepensioneerden. Dat laatste is een manier om de cijfers van de Nederlandse bevolking (veel) lager te laten zijn dan in werkelijkheid voor bijvoorbeeld de hele groep van de kern van de beroepsbevolking die toch grotendeels ligt tussen 25-65 jaar. Met al die NL gepensioneerden erbij zijn er dus in verhouding minder NL werkenden en dan valt de netto arbeidsdeelname lager uit voor de NL bevolking. Dat vindt men "beter voor de beeldvorming". Wil je echter een realistisch beeld m.b.t. verschillen in arbeidsdeelname, dan kan je het beste één van de 10-jaars groepen nemen, zoals 25-35, 35-45, 45-55 of 55-65. Ik heb toevallig (want ik heb ook niet gekeken of er verschillen zijn) de groep 45-55 jaar gekozen. En daar een paar landen bij genoemd. Maar onder het filter 'herkomst' kan je het voor alle landen terugvinden.

Via het linkje kan je kiezen per leeftijdsgroep, man/vrouw, herkomstland, geboorteland. Dus je kan e.e.a. zelf nakijken. 

Voor Q4 van 2023: Totale bevolking 15-75 jaar - 13.4 miljoen. 

Beroepsbevolking 10.1 miljoen, waarvan plm. 360.000 w.w. en 9.8 miljoen werkzaam (waarvan 5,1 fulltime en 4.7 miljoen parttime)

De overige 3.2 miljoen is de Niet-beroepsbevolking https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-beroepsbevolking

Als er nog meer zaken zijn waarvan je een linkje wil, zeg het maar. Ik kan uiteraard alle bronnen leveren.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

18-03-2024 om 16:53 Topicstarter

Wecken is leuk! 

Een mooie voorraad gevulde weckpotten kan ik echt van genieten. Het is ook leuk om te doen.

Nicole123 schreef op 18-03-2024 om 15:35:

[..]

Ik vergeet niets, ik zeg dat ze de eerste 6 maanden niet mogen werken (zie mijn tekst die jij citeert, die 6 maanden regel zou ik dus juist willen afschaffen) en dat die 24-weken regel waar jij mee komt er niet meer is, want geschrapt door de rechter.

Het daarna wordt juist door de asielopvang te spreiden over veel vaste kleinschalige plekken beter geregeld. Voor de opvang van statushouders is er namelijk al een taakstelling voor gemeenten: elke gemeente heeft de taak een bepaald aantal van hen te huisvesten. Eigenlijk een spreidingswet voor statushouders dus. Als de spreidingswet voor asielzoekers uitgevoerd gaat worden dan komen de plekken waar asielzoekers wonen dus veel meer in de pas met de plekken waar statushouders wonen. Dan heeft gemeente X bijv. een AZC met 200 plekken en een taakstelling van 160 statushouders per jaar en gemeente Y een AZC met 100 plekken en een taakstelling van 80 statushouders per jaar, etc. Het allebei spreiden over Nederland zorgt er juist voor dat het risico om mensen ver te moeten verkassen kleiner wordt.

https://www.coa.nl/nl/huisvesting-van-statushouders#:~:text=De%20Rijksoverheid%20bepaalt%20elk%20half,woonruimte%20bieden%20dan%20kleinere%20gemeenten.

Ik ben voor de spreidingswet, maar denken dat die mensen met een status opeens wel uit de opvang kunnen omdat er woonruimte beschikbaar is, is een utopie. Die is er niet genoeg. Er wordt te weinig gebouwd, het gaat te langzaam. Dus ook die "vaste" opvangplekken zullen gaan vollopen waardoor de cirkel weer rond is. 

Het spreiden gaat aan de hand van het aantal inwoners in een stad of dorp. In mijn stad wonen al bijna 6000 mensen per km². De rekenmethode zou ook moeten kijken naar het oppervlakte van steden en dorpen, niet alleen het aantal inwoners. Het wordt onleefbaar als er teveel mensen van een klein stukje grond gebruik moeten maken. In theorie moeten er hier nog een paar honderd bij, maar er worden geen paar honderd huizen gebouwd in de tijd dat zij allemaal een status hebben. 

Alles wat nu gebouwd is, is niet sociaal of voor studenten. Het niet sociale deel ligt aan de regering, die heeft daar de hand in gehad. 

Dus al zet je al die mensen op een vaste plek in de opvang en laat je ze werken, het gaat binnen nu en een paar jaar weer fout. 

Ik lees hier dar arbeidsmigranten het vuile werk doen wat wij niet zouden Willen.

- best mensen die het willen, maar het zijn vaak erg laag betaalde banen. En aangezien een gemiddeld huis tegenwoordig al 4 ton kost.... en je met toeslagen meer overhoudt.
- nederland is een kenniseconomie. Dus we hebben steeds meer hoger opgeleiden. Ja die gaan natuurlijk niet jn een kas of slachterij werken.
- werkgevers willen vaak via uitzendbureaus arbeidsmigranten. Zij hebbe  een lager loon en dan is het bedrijf runnen rendabeler. Dat werk voor een hoger loon laten doen zorgt weer duurdere producten en dan gaat de consument weer klagen.

Luchtpost schreef op 18-03-2024 om 16:46:

[..]

Waarom geen linkje is omdat dat niet zo lekker leest, dat link-dumpen.

Maar hier alsnog: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/84729NED/table?ts=1710331239396

dank! Ik doe cijfers voor mijn beroep, ik lees echt 10x sneller tabellen dan een lap tekst waar je veel tijd in stopt met uitleg, maar ook interpretatie en voorselectie. 
Ik had eerder 25-65 genomen dan 1 tien jaarsinterval. Ik begrijp dat motivatie om de uiterste twee weg te snijden. Maar goed, die discussie hoeven we niet te voeren. Selectiviteit in weergave gebeurt overal. Ik had andere keuzes gemaakt. Maar laten we niet te ver off topic gaan. Ik waardeer het dat je me van een linkje wil voorzien! Dank je!

Gebruikersnaaminvullen schreef op 18-03-2024 om 16:56:

[..]

Dus al zet je al die mensen op een vaste plek in de opvang en laat je ze werken, het gaat binnen nu en een paar jaar weer fout.

Klopt. Want de instroom is hoog en beperkte uitstroom door personeelstekort IND en woningnood.

Het is dweilen met de kraan open. Ik hoop echt dat het het nieuwe kabinet lukt de instroom in te dammen.

En wat betreft de Oekrainers. Die instroom konden we even aan. Het was een korte piek in 2022. Er werd stel op sprong heel veel georganiseerd. Inmiddels twee jaar verder lukt het ook daar niet echt meer voor noodopvang te vinden. Locatie Utrecht Jaarbeurs ging zelfs even dicht onlangs vanwege de te hoge instroom. En ook daarover zitten gemeenten nu met de handen in het haar.

Dus lekker makkelijk roepen:  voor oekrainers kon het wel. Nou inmiddels ook niet meer hoor. 

Doemijdieglazenbol schreef op 18-03-2024 om 15:39:

[..]

voor asielzoekers zijn daar geen goede vergelijkingscijfers voor, want Oekraïne was het eerste voorbeeld. En het hangt van je definitie van “goedkomen” af. Denken dat iemand die de taal niet spreekt, wiens eventuele opleidingen niet erkend worden, met eventuele trauma’s, zonder netwerk of kennis van de Nederlandse markt op een Nederlandse lat legt, dan zul je bedrogen uitkomen. Geloof dat de arbeidsdeelname onder Nederlandse ongeletterden of laaggeletterden ook wat laag is bijvoorbeeld.
Er komt niets vanzelf goed, maar we kunnen wel nadenken over hoe het beter kan. Je kunt niet een groep mensen aan de ene kant verwijten dat ze niet voldoende bijdragen, zonder na te denken over hoe je dat zou kunnen faciliteren.

Nou, vóór 2021 woonden er ook mensen uit Oekraïne in Nederland, sommigen al vele jaren. met kinderen die hier geboren zijn en gewoon de taal spreken; evenals veel inwoners met Marokkaanse achtergrond. 

Er zijn heel veel inwoners zonder oorlogstrauma's. Waarvan de hier geboren kinderen dezelfde kansen hebben m.b.t. onderwijs als iedereen. Dus wat betreft faciliteren zit daar in principe geen verschil.  

Mocht je (kan per leeftijd naar totaal/man/vrouw) willen opzoeken wat de verblijfsduur in NL is, dan kan dat via dit linkje. Dan kan je bijvoorbeeld opzoeken hoeveel mensen van bijvoorbeeld 70/80/90 jaar (en uit welke landen) een verblijfsduur in NL hebben van 0 - 60 jaar lang. 

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/85371NED/table?ts=1700529119723

Mick87 schreef op 18-03-2024 om 17:23:

[..]

Klopt. Want de instroom is hoog en beperkte uitstroom door personeelstekort IND en woningnood.

Het is dweilen met de kraan open. Ik hoop echt dat het het nieuwe kabinet lukt de instroom in te dammen.

En wat betreft de Oekrainers. Die instroom konden we even aan. Het was een korte piek in 2022. Er werd stel op sprong heel veel georganiseerd. Inmiddels twee jaar verder lukt het ook daar niet echt meer voor noodopvang te vinden. Locatie Utrecht Jaarbeurs ging zelfs even dicht onlangs vanwege de te hoge instroom. En ook daarover zitten gemeenten nu met de handen in het haar.

Dus lekker makkelijk roepen: voor oekrainers kon het wel. Nou inmiddels ook niet meer hoor.

Hier ook. Er wordt wel gebouwd ism COA, maar voor max 5 jaar gebruik.  

Mick87 schreef op 18-03-2024 om 17:23:

[..]

Dus lekker makkelijk roepen: voor oekrainers kon het wel. Nou inmiddels ook niet meer hoor.

En dat komt deels omdat we voor Oekraïners de insteek hadden dat hun verblijf tijdelijk zou zijn. Inmiddels moeten we ons erop voorbereiden dat ook zij door de normale procedure moeten, en reguliere huisvesting zullen moeten gaan krijgen. Dat is inderdaad een enorme opgave.

Nu is in de opvang voor Oekraïners nauwelijks doorstroom, dus logisch dat het daar vast begint te lopen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.