Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Nicole123
16-03-2024 om 15:53
Fleurtje_5 schreef op 16-03-2024 om 14:30:
Ik ben benieuwd wie premier word.
https://wnl.tv/2024/03/10/mona-keijzer-bbb-over-kritiek-op-huidig-asielsysteem-je-geeft-mensen-5000-euro-om-te-vertrekken-maar-kunnen-morgen-weer-terug-zijn/
...........
Oekraïense derdelanders zijn mensen die in Oekraïne woonachtig waren, maar zelf geen Oekraïner zijn. Het gaat onder meer om buitenlandse studenten of werkenden die in Oekraïne zaten ten tijde van het uitbreken van de oorlog met Rusland.
Ruim 760 derdelanders maken gebruik van deze speciale vertrekregeling van de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V). Naast de 5000 euro die zij ontvangen wordt ook het vliegticket voor ze geregeld.
Ah, Keijzer stookt de jaloezie van de boze Nederlander weer lekker op, zonder zelf een concreet en realistisch alternatief te bieden voor dit specifieke probleem. Ik vind het goed dat deze vertrekregeling er is. €5000 en een vliegticket is peanuts ten opzichte van de lange termijn kosten voor asielopvang. Mooi dat veel mensen er gebruik van maken, dan werkt het dus. Van alleen maar boos roepen dat ze er niet mogen zijn gaan ze niet weg. Iedereen die je uitzet kan daarna weer terugkomen, maar moeten we dan daarom maar helemaal geen mensen meer uitzetten? Keijzer had dus liever gewild dat ze blijven of de illegaliteit in gaan?
Daglichtlamp
16-03-2024 om 18:40
https://www.nu.nl/binnenland-en-buitenland/6305446/al-ruim-een-week-te-veel-asielzoekers-in-ter-apel-dwangsom-coa-loopt-snel-op.html
Ondertussen blijft het te druk in Ter Apel omdat andere gemeenten hun verantwoordelijkheid niet nemen.
Mick87
16-03-2024 om 18:56
Daglichtlamp schreef op 16-03-2024 om 18:40:
https://www.nu.nl/binnenland-en-buitenland/6305446/al-ruim-een-week-te-veel-asielzoekers-in-ter-apel-dwangsom-coa-loopt-snel-op.html
Ondertussen blijft het te druk in Ter Apel omdat andere gemeenten hun verantwoordelijkheid niet nemen.
Zo simpel als geen verantwoordelijkheid nemen is het niet. (Dubbel)
Mick87
16-03-2024 om 18:59
Daglichtlamp schreef op 16-03-2024 om 18:40:
Zo simpel als geen verantwoordelijkheid nemen is het niet. Mijn gemeente bood tot voor kort noodopvang voor 500 mensen in een evenementenhal. Maar het evenementenseizoen begint weer.
Het is echt niet zo eenvoudig om voor enkele honderden mensen een opvanglocatie te regelen. Mensen hebben ook voorzieningen als douches etc nodig. En vergeet niet het aantal Oekrainers wat in een opvang zit. De plek waar mijn gemeente al jaren noodopvang aan vluchtelingen biedt, zit nu al twee jaar vol met oekrainers. Waren zij er niet geweest dan was het een prima locatie voor noodopvang, zoals het altijd is geweest.
Natuurlijk is er onwil bij gemeente. Maar het is ook een flinke taakstelling hè, zeker bovenop de al geboden opvang voor Oekrainers. Het is wel wat simpel om te roepen : men neemt geen verantwoordelijkheid. Ik zie dat er best veel verantwoordelijkheid genomen wordt in mijn en omliggende gemeenten. Maar momenteel komen er zo'n 2000 mensen per week (inclusief oekrainers) ons land binnen die van een opvangplek moeten worden voorzien. Dat is ook veel.
Het is ook best wel dweilen met de kraan open aangezien de doorstroom uit AZC's stokt vanwege de woningnood én personeelstekort AIVD waardoor procedures voor mensen die hierheen komen langer duren.
Yumi
17-03-2024 om 10:55
Eens Mick87
Het is niet een kwestie van andere Gemeentes willen niet, het is dweilen met de kraan open.
Mijn woonplaats vangt op het moment meer dan het dubbele op dan zou moeten.
Daarnaast zijn er 7 locaties voor Oekraïners.
Daglichtlamp
17-03-2024 om 13:13
Yumi schreef op 17-03-2024 om 10:55:
Eens Mick87
Het is niet een kwestie van andere Gemeentes willen niet, het is dweilen met de kraan open.
Mijn woonplaats vangt op het moment meer dan het dubbele op dan zou moeten.
Daarnaast zijn er 7 locaties voor Oekraïners.
Als alle gemeentes het dubbele aantal zouden opvangen van wat straks moet volgens de spreidingswet dan zou Ter Apel niet overlopen. Maar het probleem is dat veel gemeenten veel minder opvangplaatsen bieden
Poezie
17-03-2024 om 13:15
Gemeenten zullen zich ook afvragen wanneer de stroom ophoudt. Wellicht proberen ze om die reden wat lucht en ruimte over te houden.
Daglichtlamp
17-03-2024 om 13:19
Poezie schreef op 17-03-2024 om 13:15:
Gemeenten zullen zich ook afvragen wanneer de stroom ophoudt. Wellicht proberen ze om die reden wat lucht en ruimte over te houden.
Ik zie de wereldvrede en wereldwelvaart voorlopig niet uitbreken. Dus ik denk niet dat het stopt. Mensen voorhouden dat het op korte termijn gaat stoppen is ook heel onrealistisch in mijn ogen. Maar wees gerust, uiteindelijk wordt Nederland letterlijk onleefbaar door de klimaatverandering, dus ooit stopt het (en dan hoop ik dat mijn nageslacht gastvrij ontvangen wordt in het land waar zij naar toe vluchten).
Mick87
17-03-2024 om 15:09
Daglichtlamp schreef op 17-03-2024 om 13:13:
[..]
Als alle gemeentes het dubbele aantal zouden opvangen van wat straks moet volgens de spreidingswet dan zou Ter Apel niet overlopen. Maar het probleem is dat veel gemeenten veel minder opvangplaatsen bieden
Kan wel wezen. Maar de spreidingswet aantallen zijn voor veel gemeenten al een flinke opgave. Mijn gemeente moet ongeveer 1000 mensen opvangen. Het is al lastig daar goede locaties voor te vinden. Laat staan als het er 2000 duizend zouden zijn. Voor Den Haag betekent het dubbele 6000 mensen. Koekoek.
Ik krijg de indruk dat jij allemaal denkt dat het allemaal heel makkelijk te regelen is. Maar wellicht dat ik e.e.a. verkeerd interpreteer.
Het is gewoon een grote taakstelling momenteel. De instroom is structureel hoog en de doorstroom beperkt. We kunnen dit als land eigenlijk al lang niet meer aan.
Al heb ik niet de illusie dat we zomaar de stroom sterk kunnen verminderen. Mensen zoeken al sinds jaar en dag een beter leven.
Toch is het systeem zo krom als het maar zijn kan. Ik raad iedereen het boek De Asielloterij van Ruud Koopmans aan.
Mick87
17-03-2024 om 15:17
Daglichtlamp schreef op 17-03-2024 om 13:19:
[..]
Ik zie de wereldvrede en wereldwelvaart voorlopig niet uitbreken. Dus ik denk niet dat het stopt. Mensen voorhouden dat het op korte termijn gaat stoppen is ook heel onrealistisch in mijn ogen. Maar wees gerust, uiteindelijk wordt Nederland letterlijk onleefbaar door de klimaatverandering, dus ooit stopt het (en dan hoop ik dat mijn nageslacht gastvrij ontvangen wordt in het land waar zij naar toe vluchten).
Gelukkig heb ik geen nageslacht. En qua klimaatverandering staat de technologie ook niet stil.
En verder lijkt het erop dat je suggereert dat we hier niet gastvrij mensen opvangen. Er komt meer wrijving en xenofobie. Klopt.
Maar ga even niet voorbij aan het feit dat we hier al decennialang mensen uit alle contreien een veilig thuis bieden: gebruik maken van de verzorgingsstaat, onderwijs bieden, voorrang op een woning en daarnaast zijn we ook wereldkampioen in het naturaliseren van mensen. Wat dat betreft valt ons land qua wat we vluchtelingen bieden wel in de top van de wereld. Ik vraag me af als ooit de pleuris uitbreekt ik elders wordt opgevangen en voorrang krijg op een woning, onderwijs, zorg etc. In vele landen is het stukken slechter gesteld. Niet verwonderlijk dat Syriers die al jarenlang veilig in Turkije zaten uiteindelijk toch hier asiel aanvragen.
Ik vind dat de publieke opinie richting asielzoekers aan het keren is. En ja, wellicht minder gastvrij. Maar vergeet even niet wat ons land al decennialang doet. En vergeet niet dat wij ook bovenaan staan in Europa als het gaat om mensen met een ander geloof dat te laten belijden. (Is uit onderzoek gebleken) Er is hier godsdienstvrijheid, er zijn moskeeën etc. En ja, er komt wrijving nu we een woningnood hebben, mensen ervaren dat wachtlijsten in de zorg langer worden. Mensen ervaren dat de multiculturele samenleving ook nadelen heeft.
Heeft niet per se te maken met niet gastvrij zijn.
Het is allemaal niet zo zwart wit als sommigen stellen.
Yumi
17-03-2024 om 17:26
Daglichtlamp schreef op 17-03-2024 om 13:13:
[..]
Als alle Gemeentes het dubbele aantal zouden opvangen, dan zou Nederland niet leefbaar zijn.
Mick87
17-03-2024 om 17:33
Yumi schreef op 17-03-2024 om 17:26:
[..]
Als alle Gemeentes het dubbele aantal zouden opvangen, dan zou Nederland niet leefbaar zijn.
Nee. Er zitten grenzen aan.
Al met al is het gewoon een lastige casus voor alle betrokkenen. De asielzoekers zelf die hun land ontvluchten en dan hier in een sporthal terecht komen en steeds moeten verkassen. Echt, je zou van minder gek worden. Voor gemeenten die echt tot het uiterste moeten gaan om een goede opvanglocatie te realiseren. Ga er maar eens aan staan. En dan ook nog voor omwonenden die ineens een grootschalig AZC in de buurt hebben met overlastgevers. Gelukkig gaat het op de meeste plekken wel goed overigens.
Libertine
17-03-2024 om 17:53
Mick87 schreef op 17-03-2024 om 17:33:
[..]
Al met al is het gewoon een lastige casus voor alle betrokkenen. De asielzoekers zelf die hun land ontvluchten en dan hier in een sporthal terecht komen en steeds moeten verkassen. Echt, je zou van minder gek worden. Voor gemeenten die echt tot het uiterste moeten gaan om een goede opvanglocatie te realiseren. Ga er maar eens aan staan. En dan ook nog voor omwonenden die ineens een grootschalig AZC in de buurt hebben met overlastgevers. Gelukkig gaat het op de meeste plekken wel goed overigens.
Volgens een bericht van rtl van januari van 2024 zijn er nog 162 gemeentes die al sinds 2012 geen asielopvang aanbieden. Lijkt me goed om daar dan maar eens te beginnen toch?
Mick87
17-03-2024 om 17:58
Libertine schreef op 17-03-2024 om 17:53:
[..]
Volgens een bericht van rtl van januari van 2024 zijn er nog 162 gemeentes die al sinds 2012 geen asielopvang aanbieden. Lijkt me goed om daar dan maar eens te beginnen toch?
Zeker! En ik ben dan vooral benieuwd naar het waarom. Waarom bieden zij al zo lang geen asielopvang aan.
Yumi
17-03-2024 om 18:00
Mick87 schreef op 17-03-2024 om 17:33:
[..]
Er zijn zeker grenzen, en die zijn wat mij betreft al bereikt. Als ik kijk naar mijn stad die als groeigemeente al jaren veel woningen uit de grond stampt, en enorme hoeveelheden vluchtelingen opneemt... een van de AZC's zijn ze ook nog aan het uitbreiden, terwijl de buurt al overvol is en in de avonden onveilig. En nee, dat is gelukkig niet overal zo.
Daarnaast blijven de voorzieningen gelijk, of minder gezien het personeelstekort. Het centrum, wordt niet groter, dat is wat het is, het is overal overvol, zo ook bij de supermarkt. Naar de huisarts? Lastig, geen spoed dan minimaal 2 weken wachttijd voor een afspraak of een advies van de assistente om eerst nog maar eens iets anders te proberen.
Mensen moeten geholpen worden, maar de manier waarop moet echt anders, want zoals het nu gaat, verliest iedereen zijn begrip...