Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Nicole123 schreef op 10-03-2024 om 11:23:

[..]

Fleurtje heeft het over asielzoekers die onterecht hier zijn, niet de echte vluchtelingen dus, die geld en een huis aangeboden zouden krijgen volgens haar. En dat is dus helemaal niet waar. De mensen die hier onterecht zijn en geen echte vluchteling zitten in die 20%, die weggestuurd wordt en zeker geen eigen huis aangeboden krijgt. Ik vind het vals om zulke praatjes rond te strooien, dat iedere gelukszoeker maar gouden bergen krijgt hier, dan verspreid je gewoon leugens. Dat sommigen hierheen komen omdat ze die onterechte gouden bergen verwachten is waar, maar dat ze dat dan ook krijgen niet.

Alsjeblief hou op.

Fleurtje_5 schreef op 09-03-2024 om 14:06:

[..]

Of dat te realiseren valt weet ik niet, maar zoals het nu gaat kan ook niet langer meer goed gaan. Dat zie je in Ter Apel bv.

Laat diegene die hier onterecht verblijven, voelen dat ze terug moeten, voordat ze hun familie en vrienden per gsm opbellen met de woorden 'ik ben er, en krijg elke maand geldbedrag en straks ook een woning'.

Ik heb met verbazing (in coronatijd) gekeken naar asielzoekers die vanaf de straatkant, lopend over het trottoir, alle huizen in de straat filmden met hun GSM.

Bovenstaande is wat Fleurtje schreef.

Want als ze dit zouden zeggen komen hun familie en vrienden ook met die gedachte. Het valt dan vies tegen als ze dat NIET krijgen.

Fleurtje_5 schreef op 10-03-2024 om 10:58:

[..]

Daarbij vind ik dat overlastgevende VEILIGELANDERS absoluut NIET verspreid mogen worden. Het zijn veiligelanders en overlastgevers. 

Jij lijkt die twee termen zo'n beetje aan elkaar gelijk te stellen. Je lijkt er vanuit te gaan dat vrijwel alle overlastgevers uit veilige landen komen, dat alle veiligelanders geen echte vluchtelingen zijn en dat als je een asielzoeker ziet dat vast een veiligelander zal zijn. Al die aannames kloppen niet, ook al snap ik dat door bepaalde focus van de media en bepaalde politici het zo over kan komen.

De feiten:

• In de asielopvang is het aandeel veiligelanders ongeveer 3%.
  • De meeste overlast wordt veroorzaakt door vluchtelingen die niet uit een veilig land komen. Simpelweg omdat circa 97% van de azc-bewoners niet uit een veilig land komt.
  • Gemiddeld zo’n 2 procent van de veiligelanders loopt individueel wel gevaar in eigen land en krijgt een asielvergunning. 
  • Je kunt daarom niet bij voorbaat iedereen uit bepaalde landen zonder enige procedure terugsturen, wel gaan veiligelanders versneld door de procedure en wordt er zoveel mogelijk naar gestreefd dat ze op een aparte locatie (of deel van een locatie) zitten.

Lees deze pagina's eens:
https://www.coa.nl/nl/watiswaar
https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/artikelen/nieuws/zes-vragen-over-asielzoekers-uit-veilige-landen-en-overlast

Fleurtje_5 schreef op 10-03-2024 om 11:16:

[..]

Om mensensmokkelaars aan te pakken moet men veel strenger optreden en vaker NEE verkopen. Mijns inziens is dat de enige manier om proberen mensensmokkelaars en gevaarlijke overtochten een halt toe te roepen.

Oké, dus jij vindt dat mensensmokkel bestreden moet worden door gelukszoekers uit veilige landen snel terug te sturen en geen asiel te verlenen? Maar dat is toch ook precies wat er al gebeurt? Nogmaals, het staat niet op hun voorhoofd dat ze geen recht hebben op asiel, dat moet eerst uitgezocht worden. 

Fleurtje_5 schreef op 10-03-2024 om 11:29:

[..]

Alsjeblief hou op.

Je schrijft zelf: 

Laat diegene die hier onterecht verblijven, voelen dat ze terug moeten, voordat ze hun familie en vrienden per gsm opbellen met de woorden 'ik ben er, en krijg elke maand geldbedrag en straks ook een woning'.

Die mensen die hier onterecht verblijven die krijgen al te horen dat ze terug moeten. Die gouden bergen krijgen ze niet en worden hen hier in Nederland ook niet voorgehouden. Dus wat je anders met 'voelen dat ze terug moeten' bedoelt is mij een raadsel. Als ik je hierin verkeerd begrijp en je heel iets anders bedoelt zou ik je aanraden om je duidelijker uit te drukken.

Libertine schreef op 09-03-2024 om 13:59:

[..]

Leuke afleidingsmanoeuvre.

Wat vind je van het artikel? Wat vind je van deze zakenman? Wat vind je van de straf die hij heeft gekregen?

Ik kan het artikel niet lezen.

Maar de straf zal uitgevoerd zijn conform Nederlandse wetgeving? Dus moeten we dat accepteren toch?

Nicole123 schreef op 10-03-2024 om 12:05:

[..]

[..]

Oké, dus jij vindt dat mensensmokkel bestreden moet worden door gelukszoekers uit veilige landen snel terug te sturen en geen asiel te verlenen? Maar dat is toch ook precies wat er al gebeurt? Nogmaals, het staat niet op hun voorhoofd dat ze geen recht hebben op asiel, dat moet eerst uitgezocht worden.

Dat is niet helemaal waar. Er gaan er veel minder weg dan dat er instromen. 

https://nos.nl/artikel/2462887-van-alle-migranten-die-nederland-moesten-verlaten-vertrok-maar-een-derde-echt

Ook de asielaanvraag van Sidon Mosaab (35), een Sudanese Libiër, werd afgewezen. Hij was van Libië, waar hij voor dictator Kadhafi werkte, via Italië en Frankrijk naar Nederland gevlucht.

Hier vroeg hij asiel aan, maar volgens de zogenoemde Dublin-verordening had hij dat in Frankrijk moeten doen (of eigenlijk in Italië). Daarom werd zijn asielverzoek afgewezen. "Ik kreeg een brief dat ik Nederland binnen 28 dagen moest verlaten. Ik woonde nog in een azc en ik ben niet weggegaan. Sindsdien hebben ze me zes keer opgepakt en gedwongen naar Frankrijk teruggebracht vanuit het detentiecentrum. Maar ik pakte gewoon steeds de trein terug."

Over zeven maanden kan hij het opnieuw proberen, want dan vervalt de Dublin-claim. "Tot die tijd werk ik zwart en logeer ik her en der bij vrienden. Ik heb een smokkelaar veel geld betaald om hier te komen en heb vertrouwen in mijn asielaanvraag. Ik blijf hier."

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/wat-te-doen-met-afgewezen-asielzoekers-die-niet-teruggaan-geef-ze-werk-leertraject/

Overeenkomsten met landen om afgewezen asielzoekers terug te nemen hebben nauwelijks effect. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Oud-ambassadeur Ed Kroonenburg en Volt-Kamerlid Marieke Koekkoek kijken hier absoluut niet van op.

De afgewezen asielzoekers, de zogeheten 'veiligelanders', hebben geen reispapieren meer of willen die niet laten zien. Het land waar ze oorspronkelijk vandaan komen wil ze vaak niet meer opnemen.

.......etc.etc.etc..........

Eerst zijn ze kaal geplukt om de reis te kunnen betalen, en dan is het voor niks geweest. Daarom moeten deze jongens gewaarschuwd worden vóórdat ze geld uitgeven aan een reis.

https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/nieuws-en-kennis/veelgestelde-vragen/asiel-afgewezen

Er zijn allerlei redenen waarom een deel van de asielzoekers ondanks een afgewezen asielaanvraag niet meteen het land verlaat. Veelvoorkomende situaties zijn:

*Asielzoekers die geen recht hebben op asiel maar een leven in de illegaliteit verkiezen boven terugkeer. Bijvoorbeeld door schaamte voor vrienden en familie of in hun thuisland gemaakte schulden om de reis te kunnen afleggen. Of (meestal onterechte) hoop om in de toekomst alsnog een verblijfsvergunning te krijgen.

...etc.etc.etc......

Dat is inderdaad een probleem, dat datgene wat het beleid is in de praktijk vaak niet lukt. Dit wordt volgens mij zeker erkend, maar is verrekte lastig om zomaar even op te lossen. Ze niet binnen laten kan niet als ze al binnen zijn, we hebben immers geen grenscontroles meer. Ze terugsturen als ze hier zijn als niet-vluchteling is al het beleid, maar is dus heel moeilijk. In mijn ogen zou je in moeten zetten op:
1) blijven proberen om binnen wetgeving en verdragen degenen die geen asiel krijgen ook daadwerkelijk weg te krijgen
2) mensensmokkelaars aanpakken, dus die smokkelaars zelf en niet hun slachtoffers
3) op EU niveau de asielprocedures aan de buitengrenzen gaan laten plaatsvinden, pas als asiel verleend is ze spreiden over de verschillende landen
4) leefomstandigheden in landen van herkomst verbeteren, zodat er minder behoefte is om naar elders te vertrekken
5) initiatieven zoals waar ik over schreef stimuleren, waarbij in de landen van herkomst gewaarschuwd wordt voor de realiteit versus de gouden bergen die sommigen verwachten (wat jij dus ook zegt, Fleurtje, ik ben het op dit punt met je eens). 

Triest, dat het COA dit niet meteen aanpakt. De belangenorganisaties pleiten voor aparte units, ik zou eerder gaan voor uitleg en heel duidelijk maken dat.... als je niet kunt omgaan, oftewel accepteren van iemand met een andere seksuele voorkeur, je niet in Nederland kunt/mag wonen. 

Veel homoseksuelen, lesbiennes en transpersonen in het azc voelen zich onveilig door landgenoten. Belangenorganisaties zoals LGBT Asylum Support pleiten daarom voor aparte lhbt-units in de asielzoekerscentra. Voor veel lhbt-personen is de maat vol. "Het is net alsof ik weer in mijn leigen land ben."
Sinds begin vorig jaar zijn er bij LGBT Asylum Support 750 meldingen binnengekomen van onveilige situaties in azc's vanwege iemand's seksuele voorkeur. Vaak gaat het dan om uitschelden, mishandelingen en zelfs doodsbedreigingen. Volgens LGBT Asylum support doet het COA nog te weinig om deze groep mensen te beschermen.
Lhbt-asielzoekers onveilig door landgenoten in azc: 'Je bent altijd bang' | RTL Nieuws

Yumi schreef op 12-03-2024 om 10:50:

Triest, dat het COA dit niet meteen aanpakt. De belangenorganisaties pleiten voor aparte units, ik zou eerder gaan voor uitleg en heel duidelijk maken dat.... als je niet kunt omgaan, oftewel accepteren van iemand met een andere seksuele voorkeur, je niet in Nederland kunt/mag wonen.

Veel homoseksuelen, lesbiennes en transpersonen in het azc voelen zich onveilig door landgenoten. Belangenorganisaties zoals LGBT Asylum Support pleiten daarom voor aparte lhbt-units in de asielzoekerscentra. Voor veel lhbt-personen is de maat vol. "Het is net alsof ik weer in mijn leigen land ben."
Sinds begin vorig jaar zijn er bij LGBT Asylum Support 750 meldingen binnengekomen van onveilige situaties in azc's vanwege iemand's seksuele voorkeur. Vaak gaat het dan om uitschelden, mishandelingen en zelfs doodsbedreigingen. Volgens LGBT Asylum support doet het COA nog te weinig om deze groep mensen te beschermen.
Lhbt-asielzoekers onveilig door landgenoten in azc: 'Je bent altijd bang' | RTL Nieuws

Heel bijzonder om deze mensen( die juist asiel nodig hebben) apart te zetten en asielzoekers die deze mensen bedreigen en mishandelen in ons land binnen te laten. Super, daar zit je echt op te wachten.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

12-03-2024 om 11:36 Topicstarter

Net als dat meisjes zich beter niet te bloot zouden kleden, in een korte broek en t-shirt bijvoorbeeld. Iemand die daar niet tegen kan, heeft in dit land niets te zoeken en kan ophoepelen. (Nederlander of niet).

Iran, Afghanistan, bekijk de foto's van 50 jaar geleden en zie wat ons hier staat te wachten...

Burgemeesters die hoofddoekjes toejuichen bij gezagsdragers. Terwijl ze er eerst faliekant op tegen waren. 

https://www.trouw.nl/nieuws/halsema-stoort-zich-aan-hoofddoek~be0a1f73/?referrer=https%3A%2F%2Ft.co%2F

Over 15 jaar hebben we hier ook een zedenpolitie die jou het ziekenhuis inramt vanwege onzedelijk gedrag, zoals het niet correct dragen van je voorgeschreven kleding.

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/787694662/brief-1-uniform-boa-moet-neutraal-zijn

Sheher Khan van DENK Amsterdam heeft zijn ideale toekomstbeeld namelijk al helemaal helder. ’Zo kan de samenleving alvast wennen aan het beeld van handhavers met een islamitische sluier en is de introductie van de hoofddoek bij de politie nog maar een kleine stap’, aldus Khan.

Qua moraalpolitie ben ik banger voor andere groepen in onze samenleving. Wat in de VS gebeurt komt ook niet bij moslims vandaan. De strenge anti-LHBTi wetgeving die langzaam maar zeker voet aan de grond krijgt in Afrikaanse landen, maar ook in Europa, worden ook vanuit de christelijk hoek geimporteerd.

Dat soort conservatisme vind ik eng, ongeacht vanuit wie het afkomstig is. En ik hoop dat we ons daar allemaal tegen verzetten. Maar vergeet niet dat de PVV en FvD, SGP etc. ook anti-LHBTi zaken in hun programma hebben staan. In Italie, Rusland, Hongarije, Israel, Polen etc. waren het ook geen moslims die anti-LHBTI wetgeving doorvoerden of dat hard probeerden. 

En het COA heeft geen toverstafjes he? Ook daar is enorm personeelstekort. Dat het allemaal beter moet, ben ik met velen eens. Maar ze steeds verwijten maken alsof ze dingen expres niet snel regelen, helpt ook niet. 

En het gaat in die linkjes dat mensen zelf kunnen kiezen wat ze dragen in een functie. Niet het opleggen aan anderen. Dat is weer het verder doortrekken van iets naar een situatie die er helemaal niet is en niet eens een klein beetje.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

12-03-2024 om 12:03 Topicstarter

Het COA heeft een jaar geleden met de Ombudsman erbij afspraken gemaakt met Ter Apel.

De advocaat van het COA heeft in januari bij de rechter benadrukt dat het COA zich aan die afspraken wil en zal houden, 'conformeren' werd het genoemd.

Dus nu niet zeuren over snelle toverstafjes die er niet zijn, ze hebben al heel veel tijd gekregen.

De rechter heeft uitdrukkelijk gezegd dat dwarsliggerij van andere gemeentes niet op het bordje van Ter Apel mag worden gelegd.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.