Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Doemijdieglazenbol schreef op 09-03-2024 om 13:36:

[..]

Hoe wil je dat realiseren?

Of dat te realiseren valt weet ik niet, maar zoals het nu gaat kan ook niet langer meer goed gaan. Dat zie je in Ter Apel bv.

Laat diegene die hier onterecht verblijven, voelen dat ze terug moeten, voordat ze hun familie en vrienden per gsm opbellen met de woorden 'ik ben er, en krijg elke maand geldbedrag en straks ook een woning'.

Ik heb met verbazing (in coronatijd) gekeken naar asielzoekers die vanaf de straatkant, lopend over het trottoir, alle huizen in de straat filmden met hun GSM.

Libertine schreef op 09-03-2024 om 13:59:

[..]

Leuke afleidingsmanoeuvre.

Wat vind je van het artikel? Wat vind je van deze zakenman? Wat vind je van de straf die hij heeft gekregen?

Ik had de link aangeklikt maar ik moest me aanmelden om het artikel te kunnen lezen. En dat heb ik dus NIET gedaan. Ook al was het lezen van het artikel nu gratis bij aanmelding.

Je schreef in je bericht:

Zoals hier een voorbeeld van uitbuiting en mensenhandel van asielzoekers en arbeidsmigranten door een Nederlander (miljonair geworden over de rug van anderen) die zichzelf graag framed als een familieman en succesvol ondernemer.

Ik weet niet over wie het gaat en of het klopt wat er in dat artikel staat omdat ik het artikel niet heb gelezen. Maar ik vind dat ik wel duidelijk ben over uitbuiting.Waarschuw de mensen zodat ze er niet in trappen.En een uitbuiter moet gestraft worden uiteraard.Dat moet nu gebeuren, bij de dader zelf, dus niet bij zijn achterkleinkinderen over meer dan honderd jaar.

Fleurtje_5 schreef op 09-03-2024 om 14:06:

[..]

Ik heb met verbazing (in coronatijd) gekeken naar asielzoekers die vanaf de straatkant, lopend over het trottoir, alle huizen in de straat filmden met hun GSM.

Hoe zie je aan iemand of die asielzoeker is? 

Fleurtje_5 schreef op 09-03-2024 om 14:10:

[..]

Ik had de link aangeklikt maar ik moest me aanmelden om het artikel te kunnen lezen. En dat heb ik dus NIET gedaan. Ook al was het lezen van het artikel nu gratis bij aanmelding.

Follow the money lijkt me bij uitstek een journalistiek platform waar je je wél voor zou willen aanmelden …. 

En waarschuwen dat mensen er niet intrappen vind ik bijna een soort victimblaming. Mensen die in dit soort zaken “trappen” staat het water aan de lippen. Als vele mensen de meest dodelijke grens ter wereld (de middellandse zee) verkiezen boven het uitzichtloze leven dat ze hebben heeft waarschuwen waarschijnlijk geen zin. Ondanks dat ze weten dat deze reis hun dood kan betekenen zullen ze toch gaan. 

Fleurtje_5 schreef op 09-03-2024 om 14:06:

[..]

Laat diegene die hier onterecht verblijven, voelen dat ze terug moeten, voordat ze hun familie en vrienden per gsm opbellen met de woorden 'ik ben er, en krijg elke maand geldbedrag en straks ook een woning'.

Waar haal je dit nou vandaan en wie bedoel je met deze mensen precies? Denk je dat alle asielzoekers die zich in Nederland aanmelden mogen blijven en geld en een huis krijgen aangeboden, ook degenen die geen echte vluchteling zijn? Mensen die hier onterecht verblijven krijgen helemaal geen geld en huis, die worden geen statushouder maar worden uitgezet.

Heb je deze site met feiten als eens gelezen?
https://www.coa.nl/nl/watiswaar

Ik ben het ermee eens dat de mensensmokkel en uitbuiting veel en veel harder moet worden aangepakt. Niet door de gesmokkelden en uitgebuiten aan te pakken, dat zijn de slachtoffers. Maar de smokkelaars en de uitbuiters. Het is wel lastiger dan je zou willen om het aan te pakken, want samenwerken hierin met een land zoals Tunesië of Libië is ingewikkeld en vaak frustrerend.

Fleurtje_5 schreef op 09-03-2024 om 14:10:

[..]
Waarschuw de mensen zodat ze er niet in trappen.

Er zijn al wel wat initiatieven van NGOs/ontwikkelingsorganisaties om mensen in de landen van herkomst te waarschuwen tegen mensensmokkel en af te raden naar Europa te komen. Ik heb daar wel eens een reportage  over gezien. Daarbij hielden mensen die ooit een poging hadden gewaagd een voorstelling voor mensen uit het dorp, waarbij ze vertelden hoe het ze vergaan was. Hoeveel ze hadden moeten betalen aan de criminelen die hen hadden geholpen, hoe akelig en gevaarlijk de tocht was (door de sahara, met een propvolle gammele boot over zee, met een grote groep achter in een vrachtwagen), hoe het tegenviel in Europa, dat daar niet het voorgespiegelde paradijs bleek te zijn en dat ze nu weer een illusie armer terug waren.

Ik denk dat het heel goed is om dit soort initiatieven vanuit Nederland te steunen. Vooral niet bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking dus.

Ook als je wel erkend vluchteling bent krijg je niet altijd een huis. Je krijgt huisvesting aangeboden, dat kan ook gewoon een kamer zijn in een woning die je met anderen moet delen.

Bram Vermeulen heeft een interessant programma gemaakt over de vele facetten hiervan: De Trek

https://www.vpro.nl/programmas/de-trek/kijk/afleveringen/smokkelaar.html

Daglichtlamp schreef op 09-03-2024 om 17:39:

Ook als je wel erkend vluchteling bent krijg je niet altijd een huis. Je krijgt huisvesting aangeboden, dat kan ook gewoon een kamer zijn in een woning die je met anderen moet delen.

Daarom. Onderstaande NOS-bericht is een nieuwsbericht van 5 aug. 2022. En de getallen blijven maar oplopen.

https://nos.nl/collectie/13898/video/2439523-asielzoekers-in-ter-apel-moeten-wekenlang-wachten-spijt-dat-ik-ben-gekomen Asielzoekers in Ter Apel moeten wekenlang wachten: 'Spijt dat ik ben gekomen'

Doemijdieglazenbol schreef op 09-03-2024 om 14:28:

[..]

Hoe zie je aan iemand of die asielzoeker is?

Misschien omdat ze verblijven in een AZC ? En ze in de supermarkt aangesproken werden.

Daarbij vind ik dat overlastgevende VEILIGELANDERS absoluut NIET verspreid mogen worden. Het zijn veiligelanders en overlastgevers. Zo worden overlastmakers beloond en de rest van Nederland gestraft. Terug dus met overlastgevende veiligelanders zodat er plaats is voor echte vluchtelingen. Ook als het thuisland hen niet terug wil nemen. Niks mee te maken. Ze hoeven ons niet op te schepen met overlastgevers waar ze zelf van af willen.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/16021009/coa-maakt-werk-van-verspreiding-veiligelanders-ter-apel-over-andere-locaties 6 nov. 2023

Het COA streeft ernaar om tegen januari de groep overlastgevende veiligelanders in het asielzoekerscentrum in Ter Apel te spreiden over andere locaties in Nederland. Op die manier wordt de huidige groep van rond de 150 personen een stuk kleiner. De overlast die deze groep veroorzaakt in Ter Apel (Westerwolde) en Nieuw-Weerdinge (Emmen) moet daarmee afnemen.

Nicole123 schreef op 09-03-2024 om 17:13:

[..]

Waar haal je dit nou vandaan en wie bedoel je met deze mensen precies? Denk je dat alle asielzoekers die zich in Nederland aanmelden mogen blijven en geld en een huis krijgen aangeboden, ook degenen die geen echte vluchteling zijn? Mensen die hier onterecht verblijven krijgen helemaal geen geld en huis, die worden geen statushouder maar worden uitgezet.

Heb je deze site met feiten als eens gelezen?
https://www.coa.nl/nl/watiswaar

Nou ja, meer dan 80% krijgt een status. Dus toch wel het overgrote deel mag blijven.

Libertine schreef op 09-03-2024 om 14:54:

[..]

Follow the money lijkt me bij uitstek een journalistiek platform waar je je wél voor zou willen aanmelden ….

En waarschuwen dat mensen er niet intrappen vind ik bijna een soort victimblaming. Mensen die in dit soort zaken “trappen” staat het water aan de lippen. Als vele mensen de meest dodelijke grens ter wereld (de middellandse zee) verkiezen boven het uitzichtloze leven dat ze hebben heeft waarschuwen waarschijnlijk geen zin. Ondanks dat ze weten dat deze reis hun dood kan betekenen zullen ze toch gaan.

Om mensensmokkelaars aan te pakken moet men veel strenger optreden en vaker NEE verkopen. Mijns inziens is dat de enige manier om proberen mensensmokkelaars en gevaarlijke overtochten een halt toe te roepen.

Als jonge jongens toch naar de EU willen ondanks de gevaarlijke overtocht (de mensensmokkelaar deert het weinig dat de overtocht gevaarlijk is) zegt dat veel meer van hun verwachtingen van het beloofde land.

In onderstaand bericht zag ik vooral jongens in hippe kleren die dromen van "het beloofde EU land". Alsof het in Ter Apel zoveel beter is dan de plaats waar ze vandaan komen. (zie de beelden van de plaats waar de journalist dit groepje te woord staat) Dat er in Ter Apel zoveel ongeregeldheden plaats vinden is volgens mij de grote frustratie dat het niet zo loopt als dat ze verwacht hadden.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/video/5396565/tunesie-migranten-smokkelaars-europa-sfax-olaf-koens-mensensmokkel 16 juli 2023. Correspondent Olaf Koens spreekt in Sfax migranten die dolgraag de overstap willen wagen en een mensensmokkelaar die veel geld verdient aan die migranten.

Alice12 schreef op 10-03-2024 om 11:02:

[..]

Nou ja, meer dan 80% krijgt een status. Dus toch wel het overgrote deel mag blijven.

Fleurtje heeft het over asielzoekers die onterecht hier zijn, niet de echte vluchtelingen dus, die geld en een huis aangeboden zouden krijgen volgens haar. En dat is dus helemaal niet waar. De mensen die hier onterecht zijn en geen echte vluchteling zitten in die 20%, die weggestuurd wordt en zeker geen eigen huis aangeboden krijgt. Ik vind het vals om zulke praatjes rond te strooien, dat iedere gelukszoeker maar gouden bergen krijgt hier, dan verspreid je gewoon leugens. Dat sommigen hierheen komen omdat ze die onterechte gouden bergen verwachten is waar, maar dat ze dat dan ook krijgen niet.

Fleurtje_5 schreef op 10-03-2024 om 10:58:

[..]

Misschien omdat ze verblijven in een AZC ? En ze in de supermarkt aangesproken werden.

Jij stelde dat ze onterecht in Nederland waren en geen echte vluchteling. Hoe kun je dat nou zeggen over iemand die blijkbaar nog in de procedure zit? Je denkt blijkbaar nog steeds dst er 'echte vluchteling' of 'gelukszoeker' op mensen hun voorhoofd staat, maar ze zitten juist in zo'n AZC om af te wachten of ze asiel krijgen of teruggestuurd worden. Hoe denk jij dat te kunnen zien als ze langslopen op straat of in de supermarkt lopen? Uit welk land ze komen zegt hierin lang niet alles. Was het maar zo, dat het zo simpel was dat je kon zeggen: 'iedereen uit Syrië is echte vluchteling en iedereen uit Nigeria niet. Er zijn heel veel meer factoren, die per persokn verschillen, die een rol spelen bij de vraag of iemand gevaar loopt in het land van herkomst of niet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.