Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-03-2024 om 08:11:

Gehandicapten en psychisch zieke mensen vergelijken met criminelen is heel raar.

Ik vergelijk ze helemaal niet, dat maak jij ervan. En ik stel ze al helemaal niet aan elkaar gelijk, als je dat nu probeert te insinueren. Ik stelde jouw algemene stelling 'mensen moeten altijd iets toevoegen aan de maatschappij' ter discussie en gaf er een voorbeeld uit juist een heel andere hoek bij. Ik had het ook zeker niet specifiek over criminele asielzoekers, maar stelde dat de reden dat we asielzoekers opvangen om humane redenen is en niet vanwege wat ze zullen toevoegen. Uiteraard is het goed om te stimuleren dat zij (en wie dan ook in de maatschappij, oerhollands, expat of asielzoeker) hun bijdrage gaan leveren (ik ben daarom ook erg voor mogen werken of studeren vanaf dag 1 in een AZC, laat ze alsjeblieft niet in een wachten-en-niks-kunnen hulpeloze modus terechtkomen maar houd ze actief!), maar het is niet de reden waarom ze er zijn.

ik heb abonnement op AD en las dat artikel. Die Ahmad zoekt nu particulier iets om te huren. Helemaal prima lijkt me. Dan lost ie zelf zijn eigen problemen op. Dat siert hem. En hij werkt fulltime dus steekt ook nog eens de handen uit de mouwen.    

Fleurtje_5 schreef op 07-03-2024 om 09:26:

[..]

Mens, dat zeg ik helemaal niet.

Dit is wat ik wel schreef:

In Spanje is een voetbalcoach ontslagen en 'uitgekotst' omdat hij een volwassen voetbalster een zoen op de mond gaf vanwege hun overwinning.

Als dan een volwassen vent met zijn geslachtsdeel tegen een kind aanschuurt terwijl hij zijn benen om haar middel heeft geslagen in het zwembad (zoals in het artikel staat), vind ik dat echt heel heel heel smerig en misdadig. Dan praat ik niet over 'slechts 1 bewoner'. Als hij daar geen echte straf voor krijgt zal het niet ophouden.

De beelden die ik zag vanuit Ter Apel waren meer dan 1 bewoner van het AZC die met een open gulp voor kinderen en jonge meisjes stond te zwaaien.

Ik zie precies wat je schrijft, dus je hoeft je teksten niet steeds te herhalen. Je schrijft het nog eens beeldend op, suggereren dat ik de ernst niet zou zien. Maar die zie ik zeker wel. Vervolgens stel je dat jij het smerig en misdadig vindt en dat ik praat over slechts 1 bewoner. Dat zet je dus tegenover elkaar. Maar ik vind het óók smerig en misdadig, daar ben ik heel duidelijk in. Dus je schetst een valse tegenstelling. Die 1% en die ene asielzoeker noem ik niet om het te bagatelliseren, maar om aan te geven dat het probleem véél groter is dan die ene asielzoeker uit het nieuwsbericht. Dat we niet moeten doen dat als je bijv AZCs zou sluiten of asielzoekers terugstuurt het probleem dan weg is. Het overgrote deel van het probleem blijft dan, het zit veel dieper, veel breder, in de héle maatschappij. En ik erken daarmee dus juist dat ik vind dat dit smerige en misdadig gedrag aangepakt moet worden.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-03-2024 om 08:11:

Gehandicapten en psychisch zieke mensen vergelijken met criminelen is heel raar.

Het ging over toevoegen. De toegevoegde waarde aan ons land 💪. Ja!

Poezenmeisje

Poezenmeisje

07-03-2024 om 11:21 Topicstarter

https://www.sikkom.nl/actueel/Agent-raakt-licht-gewond-bij-incident-in-vluchtelingencentrum-in-Groningen-28935375.html

De ouders van de mensen in deze "jongerenopvang" moeten maar snel overkomen om hun grut eens aan de oren te trekken...

Of het grut terug naar de ouders in het thuisland, dat mag ook.

Poezenmeisje schreef op 07-03-2024 om 11:21:

https://www.sikkom.nl/actueel/Agent-raakt-licht-gewond-bij-incident-in-vluchtelingencentrum-in-Groningen-28935375.html

De ouders van de mensen in deze "jongerenopvang" moeten maar snel overkomen om hun grut eens aan de oren te trekken...

Of het grut terug naar de ouders in het thuisland, dat mag ook.

Dat laatste lijkt mij het beste. Ga maar weg als je je niet kunt gedragen. 

Yumi schreef op 07-03-2024 om 08:53:

[..]

Eens

Ik las de vergelijking gisterenavond een paar keer en dacht, het is laat misschien mis ik iets.... Helaas ik kan er niet omheen, gehandicapten en psychiatrische patiënten worden vergeleken met criminelen.

Het opvangen van asielzoekers betekent niet dat we er niets voor terug mogen verwachten, integendeel.

Ik heb weleens tijdelijk iemand in mijn huis opgevangen, dan is het niet de bedoeling dat ze op de bank gaan liggen terwijl ik voor ze zorg. Daarnaast ze zijn gast, wat betekent, mijn huis, mijn regels, bevalt dat niet dan is er vast ergens anders plek om je op te vangen...

Eens. Als je mensen in je huis of in je land opvangt, bijvoorbeeld omdat zij zich elders in een gevaarlijke situatie bevinden, dan moeten zij zich voegen naar jouw regels en gewoonten. Handelen ze op een manier die schadelijk is voor jouw (thuis) situatie of land, dan heb je alle recht om hen niet langer op te vangen.

En néé, dan "jaag je hen niet de dood in" of dan ben jij niet degene die verantwoordelijk is voor het feit dat diegene in eigen huis mishandeld wordt. Want dát is wat mij stoort aan dat dramatiseren m.b.t. terugsturen: het min of meer beschuldigen van degene die probeert te helpen dat zij iemand de door in zouden jagen. 

En ja, iedere maatschappij/land heeft een bepaald percentage inwoners die door omstandigheden niets (kunnen) bijdragen aan de maatschappij. Een normale gezonde samenleving kan dat met elkaar dragen, in NL o.a. geregeld via het sociale stelsel. Maar er zit een grens aan wat/hoeveel een maatschappij kan dragen en verdragen. 

Nicole123 schreef op 07-03-2024 om 09:41:

[..]

Ik zie precies wat je schrijft, dus je hoeft je teksten niet steeds te herhalen. Je schrijft het nog eens beeldend op, suggereren dat ik de ernst niet zou zien. Maar die zie ik zeker wel. Vervolgens stel je dat jij het smerig en misdadig vindt en dat ik praat over slechts 1 bewoner. Dat zet je dus tegenover elkaar. Maar ik vind het óók smerig en misdadig, daar ben ik heel duidelijk in. Dus je schetst een valse tegenstelling. Die 1% en die ene asielzoeker noem ik niet om het te bagatelliseren, maar om aan te geven dat het probleem véél groter is dan die ene asielzoeker uit het nieuwsbericht. Dat we niet moeten doen dat als je bijv AZCs zou sluiten of asielzoekers terugstuurt het probleem dan weg is. Het overgrote deel van het probleem blijft dan, het zit veel dieper, veel breder, in de héle maatschappij. En ik erken daarmee dus juist dat ik vind dat dit smerige en misdadig gedrag aangepakt moet worden.

Je 'suggereert' maar raak. Ik heb dat nergens geschreven of gesuggereert.

Maar je kwam wel ZELF meteen met je 1 bewoner. Hoe noemt men dat hier ook alweer?

En inderdaad, bij zo'n misdrijf (want dat is het) praat ik niet over getallen maar kijk ik naar het misbruik.

Daglichtlamp schreef op 07-03-2024 om 09:28:

We hebben het hier eerder over het woningweigeren door vluchtelingen gehad. Dit AD artikel dat helaas achter een betaalmuur zit geeft wat inzicht in redenen om te weigeren.

https://www.ad.nl/binnenland/asielzoeker-ahmed-weigerde-woonruimte-ik-werk-fulltime-en-s-nachts-dan-wil-ik-overdag-rust~a6d2e297/

Bijvoorbeeld Ahmed, die liever in zijn auto slaapt dan in de aan hem aangeboden slaapkamer in een gedeelde woning (dus iedereen die denkt dat vluchtelingen allemaal zelfstandige woonruimte krijgen, dat is dus niet waar).
Op het moment dat Ahmed Zein uit Syrië de woning in het Gelderse dorp Eck en Wiel binnenliep, wist hij het al. ,,Het was een woning die ik moest delen met drie mensen die ik niet kende. Het rook overal naar shisha (waterpijp), je kon zien dat mensen er dronken. Ik had er alleen maar een kamer voor mezelf en voelde me er niet veilig. Het was zeker geen plek waar ik jarenlang wilde gaan wonen.”

Maar Ahmed zegt ook'

,,Iedereen zei: néém die kamer, Ahmed. Ook mijn familie die nog in Turkije is. Maar ik wil gewoon een plek voor mezelf. Ik hoef geen grote woning, maar een plek waar ik mijn eigen ding kan doen, zonder alles te moeten delen. 

Ik werk fulltime, ‘s nachts bij McDonald’s, dan wil ik overdag rust.” Ahmed wil ook gaan trouwen. ,,En dat gaat niet als je alleen maar een kamer hebt.”

Terug naar Ahmed uit Syrië. Na de rechtszaak werd hem verteld dat hij desnoods door de politie van het azc zou worden verwijderd. Daar liet hij het niet op aankomen, hij vertrok zelf. Nu draait hij nog steeds zijn nachtdiensten bij McDonald’s om daarna in zijn auto te slapen. ,,Dat doe ik nog liever dan in een gedeelde woning verblijven.” Ondertussen zoekt hij woonruimte via commerciële partijen, in de buurt van zijn werk. De Syriër heeft een verblijfsvergunning en heeft een aanvraag ingediend om zijn vader, moeder en jongere zusje naar Nederland te halen. ,,Ik wil hier een toekomst opbouwen.”

Er zijn zoveel jongvolwassenen die dit ook willen, en dan hoeft het ook niet groot te zijn. Maar Ahmed wil erg veel tegelijk en de woningen liggen nu eenmaal niet voor het oprapen als je 22 bent. Ook niet als je ouder bent, maar de meeste hebben dan meer inkomen.

Fleurtje_5 schreef op 07-03-2024 om 14:21:

[..]

Je 'suggereert' maar raak. Ik heb dat nergens geschreven of gesuggereert.

Maar je kwam wel ZELF meteen met je 1 bewoner. Hoe noemt men dat hier ook alweer?

En inderdaad, bij zo'n misdrijf (want dat is het) praat ik niet over getallen maar kijk ik naar het misbruik.

Je suggereert wel degelijk de hele tijd dat ik de ernst niet zou zien en het kleiner zou maken dan het is. Je doet het hier opnieuw, met 'want dat is het'. Alsof ik niet zou zien dat het een misdrijf is. Ik ben er in al mijn posts heel helder over dat het een misdrijf is, dat het smerig is, dst het seksueel misbruik is.

Ja, ik kom met 1 bewoner, dat het probleem veel groter is dan die ene bewoner. Dat je blindstaren op criminaliteit vanuit AZCs de problemen in dit land niet oplost, omdat 99% niet vanuit asielzoekers komt.  Dat is niet het probleem kleiner maken, dat is juist de grootte van het probleem zien en niet hyperfocussen op maar een klein deel ervan.

En met vragen als 'Hoe noemt men dat hier ook alweer?' kan ik niks, ik heb geen idee waar je op doelt. Als je graag wil dat ik begrijp wat je schrijft is het handig om niet in raadsels en spelletjes te praten.

je zegt wel dat 99% niet door asielzoekers komt, maar de aantallen onder die groep liegen er niet om. 
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/aanpak-overlastgevende-asielzoekers#

Overlastgevend en crimineel gedrag van asielzoekers

Sommige asielzoekers zorgen voor overlast. Denk hierbij aan winkeldiefstal, geweld, bedreigingen en vernielingen. In 2022 verbleven 83.000 asielzoekers enige tijd in een opvanglocatie. Hiervan was 7% betrokken bij een incident en werd 3% verdacht van een strafbaar feit. Mensen die wonen of werken op een opvanglocatie, bewoners en ondernemers in de buurt kunnen zich door incidenten onveilig voelen.

Dat houdt in dat 8300 van de 83.000 opgevangen asielzoekers in 2022 betrokken was bij een incident of misdrijf. 2490 crimineel en 5810 een incident, door mensen die hier naartoe komen om een veilig bestaan op te bouwen. Ik kan die 2 zaken niet rijmen, en dát is wat ik bedoel met niets toevoegen. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-03-2024 om 16:10:

je zegt wel dat 99% niet door asielzoekers komt, maar de aantallen onder die groep liegen er niet om.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/aanpak-overlastgevende-asielzoekers#

Overlastgevend en crimineel gedrag van asielzoekers

Sommige asielzoekers zorgen voor overlast. Denk hierbij aan winkeldiefstal, geweld, bedreigingen en vernielingen. In 2022 verbleven 83.000 asielzoekers enige tijd in een opvanglocatie. Hiervan was 7% betrokken bij een incident en werd 3% verdacht van een strafbaar feit. Mensen die wonen of werken op een opvanglocatie, bewoners en ondernemers in de buurt kunnen zich door incidenten onveilig voelen.

Ik had diezelfde cijfers gelezen, maar in een iets uitgebreider stuk, zie hieronder. In die 7% zitten ook zaken als zelfdestructieve actie of suïcidedreiging. Van die 3% is 75% diefstal. Veel daarvan vindt plaats binnen de AZCs zelf. Ook niet goed, maar doen alsof het allemaal gaat om geweld of zedendelicten is ver buiten de waarheid. Die 1% staat ook in het uitgebreidere stuk. 99% van de verdachten in Nederland is géén AZC bewoner.

Overlast vindt helaas overal in de samenleving plaats, ook op en rondom asielzoekerscentra. Veruit de meeste asielzoekers gedragen zich prima en passen zich aan in onze samenleving. Een kleine minderheid veroorzaakt overlast: In 2022 was circa 7% van de 83.000 bewoners die voor enige tijd in de opvang verbleven, betrokken bij een incident zoals verbale suïcidedreiging, zelfdestructieve actie en fysieke, verbale en non-verbale agressie en geweld. Van de asielzoekers in azc's en noodopvang werd 3% verdacht van een misdrijf. De verdenkingen van een misdrijf gingen in meer dan 75% van de gevallen om diefstal. Van alle verdachten in Nederland in 2021 (147.540) was 1% een COA-bewoner.

https://www.coa.nl/nl/lijst/het-waar-dat-alle-bewoners-uit-veilige-landen-voor-overlast-zorgen

Nicole123 schreef op 07-03-2024 om 16:44:

[..]

Ik had diezelfde cijfers gelezen, maar in een iets uitgebreider stuk, zie hieronder. In die 7% zitten ook zaken als zelfdestructieve actie of suïcidedreiging. Van die 3% is 75% diefstal. Veel daarvan vindt plaats binnen de AZCs zelf. Ook niet goed, maar doen alsof het allemaal gaat om geweld of zedendelicten is ver buiten de waarheid. Die 1% staat ook in het uitgebreidere stuk. 99% van de verdachten in Nederland is géén AZC bewoner.

Overlast vindt helaas overal in de samenleving plaats, ook op en rondom asielzoekerscentra. Veruit de meeste asielzoekers gedragen zich prima en passen zich aan in onze samenleving. Een kleine minderheid veroorzaakt overlast: In 2022 was circa 7% van de 83.000 bewoners die voor enige tijd in de opvang verbleven, betrokken bij een incident zoals verbale suïcidedreiging, zelfdestructieve actie en fysieke, verbale en non-verbale agressie en geweld. Van de asielzoekers in azc's en noodopvang werd 3% verdacht van een misdrijf. De verdenkingen van een misdrijf gingen in meer dan 75% van de gevallen om diefstal. Van alle verdachten in Nederland in 2021 (147.540) was 1% een COA-bewoner.

https://www.coa.nl/nl/lijst/het-waar-dat-alle-bewoners-uit-veilige-landen-voor-overlast-zorgen

Dat zijn geen asielzoekers die hier naartoe komen om een veilig bestaan op te bouwen. Die zijn, relatief, veilig. Maar dat is het punt niet. Die mensen willen perse hier wonen, anders waren ze wel gebleven in het eerste Europese land waar ze doorheen zijn gekomen, en vervolgens maken sommige er een bende van. Het lijkt wel of ze niet om kunnen gaan met deze cultuur, de vrijheden en de positie van vrouwen hier. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

07-03-2024 om 17:51 Topicstarter

2019
https://nos.nl/artikel/2285712-harbers-treedt-af-om-wegmoffelen-misdaadcijfers-asielzoekers

Harbers kwam in de problemen nadat gebleken was dat zaken als moord, doodslag en kindermisbruik in de cijfers niet expliciet werden gemeld. Ze bleken te vallen onder het kopje 'overig'. Aanvankelijk zei Harbers daarover dat het onbedoeld zo gelopen was, omdat de cijfers gepresenteerd werden in de vorm van een top-10 van veelvoorkomende zaken.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

07-03-2024 om 17:55 Topicstarter

2020

https://nos.nl/artikel/2333695-forse-toename-incidenten-met-asielzoekers

Het aantal incidenten in asielzoekerscentra is vorig jaar met zo'n 30 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. En het totaal aantal door de politie geregistreerde misdrijven onder asielzoekers is toegenomen met 27 procent. Staatssecretaris Broekers-Knol heeft die cijfers aan de Tweede Kamer gestuurd. In 2019 verbleven zo'n 55.000 duizend asielzoekers in een azc, 3 procent meer dan een jaar eerder.

In het document schrijft het ministerie dat de toename deels is te verklaren door een andere manier van registreren. Meerdere misdrijven die tegelijk zijn gepleegd, worden hierdoor apart geregistreerd. Als voor dit verschil wordt gecorrigeerd, zou de toename nog altijd 22,4 procent zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.