Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Nicole123 schreef op 24-02-2024 om 14:07:

[..]

En ik heb je hierop al diverse keren geantwoord dat er geen 'vluchteling' of 'gelukszoeker' op mensen hun voorhoofd staat. Een veiligelander moet daarom ook door de asielprocedure, omdat diegene individueel wel onveilig kan zijn in het land van herkomst. Mensen zitten in een AZC in afwachting van de procedure of ze een echte vluchteling zijn of het land uit moeten. Wat begrijp je daar niet aan?

En ja, het geroep hier over 'ze krijgen dit en dat allemaal voor niks!!!' vind ik jaloers klinken, terwijl je puntje bij paaltje denk ik niet met ze zou willen ruilen.

Nee niemand zal effectief willen ruilen maar de jaloezie bij sommigen kan ik heel goed begrijpen hoor. Dat is immers ook maar menselijk. Als jij 10+ jaar moet wachten op een woning en er komt een gezin met voorrang wonen in je dorp plus nog geld om het huis in te richten wat in sommige gemeenten gewoon een gift is... tja... dat is niet leuk nee. Als jij jaren aan het sparen bent voor een uitzet. 

Miraval schreef op 24-02-2024 om 14:03:

[..]

Dat weet ik niet maar daarom zei ik ook diegenen die 40 jaar of ouder zijn.

Investeren in werken is een hele belangrijke.

https://www.google.com/amp/s/wnl.tv/2023/04/13/meer-dan-helft-van-statushouders-zit-zonder-baan-het-systeem-werkt-vaak-tegen-ze/amp/

55% van degenen die in 2014 naar Nederland kwamen zit nog in de bijstand. Ik denk dat ook hier veel onvrede over bestaat. We moeten met zijn allen zorgen dat deze mensen meedoen met de maatschappij door ze te laten werken en, bij weigering, korten op uitkeringen. Iedereen moet zijn steentje bijdragen want het hele sociale stelsel staat al onder druk.

https://www.ad.nl/binnenland/statushouders-vinden-vaker-werk-maar-nog-niet-vaak-genoeg-vindt-minister~adf2e188/

Stap 1 is om het toe te staan vanaf dag 1, stap 2 is om ze niet van hot naar her te verplaatsen steeds en stap 3 om de asielprocedure veel sneller te laten gaan. Als het systeem tegen werkt bij deze mensen om aan het werk te gaan dan moet je dat systeem aanpassen. Kosten op uitkeringen is pas stap 10 ofzo, als je het ze in eerste instantie wel goed mogelijk hebt gemaakt.

Nicole123 schreef op 24-02-2024 om 13:48:

[..]

Daar heeft het COA zeker aan gedacht, ze trekken zelf ook al jaren aan de bel. Maar plekken toveren (of asielzoekers wegtoveren) kunnen ze niet, ze zijn afhankelijk van de medewerking van gemeentes. Hoe zou jij het oplossen?

Dat heb ik ook 'pas' twintig keer geschreven.

Veilige landers NIET binnen laten. En bij overlast terug naar land van herkomst ongeacht wat het land van herkomst daarvan vind.

Dat gaat anders ten koste van echte vluchtelingen. In Ter Apel zijn het vooral veilige landers die daar voor veel overlast zorgen en Nederland komt er niet meer vanaf want het land van herkomst wil ze NIET terug.

Stel dat Nederland van de gevangenissen af wil, de cellen open zet, en de gedetineerden de grens over laat steken. En dat Nederland dan zou zeggen 'we willen ze niet meer terug'. Dan zitten andere landen met onze gedetineerden opgescheept.  Dat kan toch niet hé.

Nicole123 schreef op 24-02-2024 om 14:10:

[..]

Stap 1 is om het toe te staan vanaf dag 1, stap 2 is om ze niet van hot naar her te verplaatsen steeds en stap 3 om de asielprocedure veel sneller te laten gaan. Als het systeem tegen werkt bij deze mensen om aan het werk te gaan dan moet je dat systeem aanpassen. Kosten op uitkeringen is pas stap 10 ofzo, als je het ze in eerste instantie wel goed mogelijk hebt gemaakt.

Als je al 10 jaar in Nederland bent dan zou je toch mogen verwachten dat je een woning hebt en de taal enigszins machtig bent. Dat van die groep dan nog steeds 55% in de bijstand zit vind ik heel gek. En zeker in deze tijd van personeelskrapte. Dan gaat er ergens iets fout in het systeem.

Verder eens met je stappen 1, 2 en 3 hoor. Maar enigszins druk opvoeren om te gaan werken kan ook geen kwaad.

Miraval schreef op 24-02-2024 om 14:09:

[..]

Nee niemand zal effectief willen ruilen maar de jaloezie bij sommigen kan ik heel goed begrijpen hoor. Dat is immers ook maar menselijk. Als jij 10+ jaar moet wachten op een woning en er komt een gezin met voorrang wonen in je dorp plus nog geld om het huis in te richten wat in sommige gemeenten gewoon een gift is... tja... dat is niet leuk nee. Als jij jaren aan het sparen bent voor een uitzet.

Welke jaloezie? Het gaat om de manier van omgaan met ons geld en onze ruimte. Als een nieuwkomer zijn/haar neus ophaalt voor het gebodene vind ik dat denigrerend en ondankbaar. 

Nicole123: Jij vraagt constant in dit topic van wat is jouw oplossing dan? Nou, weet je als ik dat had dan was ik wel de politiek in gegaan. Mensen klagen en dat mag want we zijn niet op de goede weg met steeds meer mensen die naar ons kleine landje komen. Ik ben wel voor een asielstop. Met de mensen die hier nu al zijn daar weten we al niet wat we er mee moeten.

Poezie schreef op 24-02-2024 om 14:13:

[..]

Welke jaloezie? Het gaat om de manier van omgaan met ons geld en onze ruimte. Als een nieuwkomer zijn/haar neus ophaalt voor het gebodene vind ik dat denigrerend en ondankbaar.

Goed de meeste nieuwkomers doen dat niet natuurlijk. En dan nog kan er sprake zijn van jaloezie. En ik snap dat wel ergens ja als jij zelf dus op de wachtlijst staat en je nergens recht op hebt. Dan voelt het oneerlijk. Ik denk dat je dat gevoel ook zeker niet mag bagatelliseren. Het is de voedingsbodem voor haat naar nieuwkomers die daar niks aan kunnen doen want het systeem faalt.

Fleurtje_5 schreef op 24-02-2024 om 14:11:

[..]

Dat heb ik ook 'pas' twintig keer geschreven.

Veilige landers NIET binnen laten. En bij overlast terug naar land van herkomst ongeacht wat het land van herkomst daarvan vind.

Dat gaat anders ten koste van echte vluchtelingen. In Ter Apel zijn het vooral veilige landers die daar voor veel overlast zorgen en Nederland komt er niet meer vanaf want het land van herkomst wil ze NIET terug.

Hoe vaak moet ik nog schrijven dat veiligelanders ook echte vluchtelingen kunnen zijn? Een klein percentage van hen krijgt hier asiel, omdat ze individueel onveilig zijn in eigen land. Een politiek tegenstander van Poetin, een kritische journalist uit China, etc. Was het maar zo simpel dat veiligelanders per definitie geen echte vluchtelingen zouden zijn, dan zou je ze inderdaad direct terug kunnen sturen. Ik ben het wel met je eens dat je deze mensen zo snel mogelijk terug moet sturen als ze geen echte vluchteling zijn, dus een zo kort mogelijke procedure.

Overigens maken veiligelanders maar een klein deel van de totale asielstroom uit en is de overlast voor het grootste deel niet afkomstig van veiligelanders. Je gelooft in de karikatuur die sommige politici en media ervan maken, dat de problemen komen door het overspoelen van Nederland door veiligelanders die massaal voor overlast zorgen. Dat is onwaar.

Miraval schreef op 24-02-2024 om 14:17:

[..]

Goed de meeste nieuwkomers doen dat niet natuurlijk. En dan nog kan er sprake zijn van jaloezie. En ik snap dat wel ergens ja als jij zelf dus op de wachtlijst staat en je nergens recht op hebt. Dan voelt het oneerlijk. Ik denk dat je dat gevoel ook zeker niet mag bagatelliseren. Het is de voedingsbodem voor haat naar nieuwkomers die daar niks aan kunnen doen want het systeem faalt.

Ik denk echt niet dat er iemand jaloers is op de situatie van nieuwkomers. Wat wel speelt is de irritatie over het onrecht naar mensen die hier geboren en getogen zijn toe: je betaalt al jarenlang keurig al je belastingen en doet keurig je burgerlijke plicht. Op het moment dat jij hulp nodig hebt (omdat je bijvoorbeeld geen dak boven je hoofd hebt) krijg je nul op het request. 

Poezie schreef op 24-02-2024 om 14:22:

[..]

Ik denk echt niet dat er iemand jaloers is op de situatie van nieuwkomers. Wat wel speelt is de irritatie over het onrecht naar mensen die hier geboren en getogen zijn toe: je betaalt al jarenlang keurig al je belastingen en doet keurig je burgerlijke plicht. Op het moment dat jij hulp nodig hebt (omdat je bijvoorbeeld geen dak boven je hoofd hebt) krijg je nul op het request.

Ja dat klopt. En als je dan een eigen woning hebt dan heb je al helemaal nergens recht op. Mag je eerst lekker je huis verkopen en dat geld opmaken voordat je geholpen wordt. 

watertoren schreef op 24-02-2024 om 14:16:

Nicole123: Jij vraagt constant in dit topic van wat is jouw oplossing dan? Nou, weet je als ik dat had dan was ik wel de politiek in gegaan. Mensen klagen en dat mag want we zijn niet op de goede weg met steeds meer mensen die naar ons kleine landje komen. Ik ben wel voor een asielstop. Met de mensen die hier nu al zijn daar weten we al niet wat we er mee moeten.

Een asielstop kan helemaal niet. Zelfs Wilders geeft aan zich aan de verdragen te zullen houden. En nee, je hoeft het persoonlijk niet op te lossen, maar klagen en zelf geen realistische oplossing weten is ook niet erg constructief, toch? Dan maak je jezelf alleen maar bozer en gaan mensen stemmen op een partij als PVV, die de boosheid mooi weet te verwoorden maar geen enkele werkbare oplossing biedt. Volgens mij worden de pijlen ook op de verkeerde groep gericht, de arbeidsmigranten leggen een veel grotere druk op bijv woningen en zorg dan asielzoekers. Daar liggen ook veel meer mogelijkheden voor oplossingen, maar dan moet je wel uit de 'de asielzoekers zijn de schuld van alles' modus kunnen stappen.

Poezie schreef op 24-02-2024 om 13:51:

[..]

Zou jij willen ruilen met iemand die hier geboren en getogen is, een baan heeft maar gedoemd is tot armoede en wonen in een caravan?

Precies. Op het SBS6 Debat in nov 2023 kon zowel Timmermans als ook Omzigt het aan de vrouwen NIET beloven dat ze binnen dit en vier jaar een woning zouden krijgen, maar iets later roept Verburgh dat er in december 2023 nog 4000 EXTRA asielzoekers opgevangen moeten worden. Waar ga je die mensen straks laten als ze eigen bewoners (die noodgedwongen in een caravan wonen) geen woning kunnen beloven?

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20231208_94638849 8 dec. 2023

Demissionair staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) heeft voor 1 januari 4000 opvangplekken nodig om de asielinstroom naar Nederland aan te kunnen, zei hij vrijdag na afloop van de wekelijkse ministerraad.

En is het dan opgelost? In januari las ik dat er 35000 EXTRA opvangplekken komen (extra dus, bovenop het aantal). Dat is een eis als gevolg van de spreidingswet. Dus hoezo zorgt de wet dan voor minder overlast? Hebben we straks overal Ter Apel's.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1766630/nos-duizenden-extra-asielzoekers-naar-provincie-zuid-holland 20 Jan 2024

Landelijk komen er 35 duizend extra opvangplekken bij. De extra eis is een gevolg van de spreidingswet die de Eerste Kamer de komende week naar verwachting aanneemt.

Gemeenten zouden bijvoorbeeld een grotere rol in kunnen nemen bij het zoeken naar werk. Die kunnen bedrijven aanspreken wie personeel nodig heeft en de aan hen toegekende statushouders daar kunnen aanbevelen. Misschien kun je daar zelfs een constructie voor verzinnen zoals het gaat met mensen met een SW indicatie destijds. Subsidies op het in dienst nemen van statushouders door bijvoorbeeld minder loonbelasting af te dragen.

En dan kunnen de statushouders in eigen gemeente aan het werk. Beginnend met Misschien ongeschoold werk maar naarmate ze meer/beter integreren kunnen ze zelf gaan zoeken naar voor hen passend werk.

Poezie schreef op 24-02-2024 om 14:22:

[..]

Ik vind dat die mensen ook hulp moeten krijgen, het hoeft toch niet of-of te zijn? 

Miraval schreef op 24-02-2024 om 14:28:

Gemeenten zouden bijvoorbeeld een grotere rol in kunnen nemen bij het zoeken naar werk. Die kunnen bedrijven aanspreken wie personeel nodig heeft en de aan hen toegekende statushouders daar kunnen aanbevelen. Misschien kun je daar zelfs een constructie voor verzinnen zoals het gaat met mensen met een SW indicatie destijds. Subsidies op het in dienst nemen van statushouders door bijvoorbeeld minder loonbelasting af te dragen.

En dan kunnen de statushouders in eigen gemeente aan het werk. Beginnend met Misschien ongeschoold werk maar naarmate ze meer/beter integreren kunnen ze zelf gaan zoeken naar voor hen passend werk.

Ja, dat zou ik heel goed vinden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.