Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Blomke82 schreef op 20-02-2024 om 22:05:

[..]

Ik probeer je slechts inzicht te geven waarom de bevolking geen azc's wil.

En dan kan het Coa wel een azc door de strot gaan drukken. Alles begint bij draagvlak. Dat is er niet meer. Mensen zijn het zat.

Jouw mening is niet de mening van ‘DE bevolking’. Ook ik hoor bij de bevolking en ik was ervoor toen onlangs in mijn woonplaats het AZC flink uitbreidde. Door de vele nieuwsberichten over Ter Apel en de retoriek die de laatste tijd rondgaat, opgestookt door o.a. Wilders, over dat al die asielzoekers veiligelanders zijn die gaan lopen rellen neemt het draagvlak inderdaad niet toe. Met goede informatie wel. Je zou bijv mensen als je ze voorlicht over een nieuwe AZC locatie kunnen vertellen dat er in hun locatie geen veiligelanders worden opgevangen. Je kunt ze cijfers laten zien over hoeveel criminaliteit er is vanuit kleinschalige AZCs en hoe de omwonenden van bestaande kleinschalige AZCs erover denken. Roepen dat er geen draagvlak is terwijl je zelf dat draagvlak de pan in probeert te hakken vind ik wat te gemakzuchtig. Dat lost ook helemaal niets op, dat stookt de boel alleen maar op.

Mick87 schreef op 20-02-2024 om 22:21:

[..]

Wat in mijn ogen nu alleen helpt is een spoedwet aannemen en een asielstop invoeren. Orde op zaken stellen, nieuw asielbeleid invoeren en bedenken hoe we dit behapbaar en houdbaar op de langere termijn houde. Een instroom van 1000 mensen per week is niet meer te doen.

Dingen die jij benoemt gebeuren al of wordt aan gewerkt.

Een asielstop invoeren kun je wel willen, maar kan en mag helemaal niet gezien de verdragen waar we ons aan te houden hebben. En een Nexit wil je ook niet denk ik.

Wat is er volgens jou mis met de oplossingen die ik noem? Alleen dat je de resultaten ervan nog niet ziet? Veel van de dingen die ik noem daar wordt inderdaad aan gewerkt, maar nog niet genoeg, zodat het echt vruchten af kan werpen. Daarvoor is bijvoorbeeld zo’n daadwerkelijke locatie voor aparte groepen nodig (na de succesvolle pilot is die niet gevonden, ook omdat er toen nog geen spreidingswet was). Snellere procedures wil men wel, maar zijn er in de praktijk niet genoeg omdat er niet geïnvesteerd wordt in extra COA personeel. De rechter heeft bepaald dat asielzoekers mogen werken, maar nog steeds wel pas na een half jaar niks kunnen en mogen doen, niet meteen al. Hier liggen echt nog veel mogelijkheden, die kleiner maar wel veel realistischer zijn dan een algehele asielstop.

felija schreef op 20-02-2024 om 20:47:

[..]

Bedankt voor je inhoudelijke antwoord! Dat gaat dan niet over de asielzoekers, maar over mensen met een migratieachtergrond die hier al (heel) lang wonen.

In hoeverre is de huidige aanwas van migranten al op leeftijd, of zijn dat binnenkort, vraag ik me af.

Dat klopt wel, maar migranten zetten nu nog meer druk op voorzieningen zoals. onderwijs, zorg en het tekort aan woningen.... en migranten worden zelf ook weer ouder.

De leeftijd van de huidige aanwas, kan ik niet vinden.

felija schreef op 20-02-2024 om 16:02:

[..]

Echt triest, inderdaad. Ze zijn nergens welkom en veilig.

Volgens mij zijn er een boel best veilig in hun eigen land. Ze gaan er in ieder geval graag weer terug op vakantie.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

20-02-2024 om 22:40 Topicstarter

Aparte opvang voor lastpakken komt neer op detentie en dat is een véél te zware straf voor een eenvoudige winkeldiefstal of poging tot inbraak.

Iets met gelijke behandeling...

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1127182/juridische-vraagtekens-bij-speciale-opvang-overlastgevers-ter-apel-dit-komt-neer-op-detentie

Mij lijkt de discussie ‘Als je de verdragen en mensenrechten waar we ons aan te houden hebben als kaders neemt waarbinnen je zult moeten manoeuvreren, wat zou je dan willen wat betreft de huidige problemen’ het meest zinvol. Ook als je eigenlijk het liefst een asielstop zou willen. Je kunt beter kijken naar wat er wél kan binnen wetten en verdragen dan blijven hangen in onrealistische ‘ja maar ik had liever zus of zo’ gedachten. Dan ben je over 5 jaar namelijk nog net zo ver, of verder van huis, als nu.

Iemand als Wilders kan makkelijk wel ‘asielstop’ blijven roepen en doen alsof dat zou kunnen. Hij vindt het volgens mij helemaal niet erg als de situatie rondom asielzoekers nog verder verslechtert, want daar gedijt zijn partij bij. Hoe erger de asielproblemen, hoe meer hij kan roepen hoe erg het is en daarmee trekt hij kiezers. Maar voor ons als bevolking is het denk ik prettiger als problemen wél aangepakt worden.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

20-02-2024 om 22:49 Topicstarter

Leuk dat mensen mogen werken, maar waar kun je niet-opgeleide mensen neerzetten die je niet eens instructies kan geven als je geen Tigrinya spreekt?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tigrinya_(taal)

Alice12 schreef op 20-02-2024 om 22:40:

[..]

Volgens mij zijn er een boel best veilig in hun eigen land. Ze gaan er in ieder geval graag weer terug op vakantie.

Van de mensen die nu in AZCs zitten? Dat lijkt me heel erg sterk, welke bron heb je daarvoor? Of bedoel je bijv Turken die jaren / generaties geleden hierheen zijn gemigreerd?

Nicole123 schreef op 20-02-2024 om 22:49:

[..]

Van de mensen die nu in AZCs zitten? Dat lijkt me heel erg sterk, welke bron heb je daarvoor? Of bedoel je bijv Turken die jaren / generaties geleden hierheen zijn gemigreerd?

Nee, ik bedoel bv. die mensen uit Eritrea.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

20-02-2024 om 22:59 Topicstarter

https://www.kis.nl/artikel/onderzoek-bevestigt-eritrese-statushouders-hebben-meer-ondersteuning-nodig-bij-integratie

Op onderwijs en zorg wordt al jaren bezuinigd, maar deze categorie moet dus extra extra extra aandacht krijgen.

Alice12 schreef op 20-02-2024 om 22:57:

[..]

En honderden Afghanen die ondanks een negatief reisadvies afgelopen jaar naar Afghanistan gingen voor een vakantie.

Poezenmeisje schreef op 20-02-2024 om 22:40:

Aparte opvang voor lastpakken komt neer op detentie en dat is een véél te zware straf voor een eenvoudige winkeldiefstal of poging tot inbraak.

Iets met gelijke behandeling...

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1127182/juridische-vraagtekens-bij-speciale-opvang-overlastgevers-ter-apel-dit-komt-neer-op-detentie

Dat kan inderdaad niet, mensen die bijv wildplassen of een winkeldiefstal plegen zodanig vastzetten dat het neerkomt op detentie. Gelijke misdaden, gelijke behandeling. Het ‘opsluiten en uitzetten!!’ over overlastgevers wat je soms hoort kan dus inderdaad niet. Mensen omdat ze uit een bepaald land komen in een AZC (deel)  zetten waar ze helemaal niet uit mogen ook niet. Bij een aparte locatie moet je daar goed op letten inderdaad. Maar er liggen zeker wel mogelijkheden in kleinschaliger opvang van specifieke groepen of meer toezicht voor zulke locaties. Met 2000 man in Ter Apel is dat toezicht onmogelijk, daar kunnen overlastgevers veel te makkelijk opgaan in de massa.

Alice12 schreef op 20-02-2024 om 22:57:

[..]

En hoe lang wonen die hier al? 

Alice12 schreef op 20-02-2024 om 22:59:

[..]

En honderden Afghanen die ondanks een negatief reisadvies afgelopen jaar naar Afghanistan gingen voor een vakantie.

Afghanen die hier al lang wonen, een leven hebben opgevouwd en vaak al een Nederlands paspoort hebben. Zij gaan daar niet lekker vakantie vieren hoor,  maar familie bezoeken. Waarom zou dat niet mogen? 

Familiebezoek is wat anders dan er daadwerkelijk leven onder talibanregime en continu dreigingen.

Poezenmeisje schreef op 20-02-2024 om 22:49:

Leuk dat mensen mogen werken, maar waar kun je niet-opgeleide mensen neerzetten die je niet eens instructies kan geven als je geen Tigrinya spreekt?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tigrinya_(taal)

Dan moet je dus eerst inzetten op (om)scholing, Nederlands leren en inburgering. Vanaf dag 1. Daarnaast kan er op zich best wat aan werk of vrijwilligerswerk, als je maar wil. Als je bijv werk regelt op of vlakbij AZCs door een leidinggegevende of met een tolk die de betreffende taal spreekt dan kunnen deze mensen prima bollen pellen, boterhammen smeren, tomaten plukken, het eten, de schoonmaak en de klusjes van het eigen AZC verzorgen, een voetbaltoernooi organiseren in het AZC of in het dorp, etc etc. Het is een win-win als je deze mensen wat laat doen in plaats van lijdzaam laat zitten afwachten. Van een half jaar niks doen wordt je geen energieker mens, in tegendeel.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.