Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
20-02-2024 om 07:50
Libertine schreef op 20-02-2024 om 07:14:
[..]
Waar moet hij de mensen die nu aankomen bij ter Apel, en er voor zorgen dat ze boven het maximum aantal mensen uitkomen, dan laten volgend jou? Welke oplossing zie jij?
Je verdeeld ze over de andere gemeenten, en vangt daar 20 of 25 extra asielzoekers op.
Het nog grotere probleem komt eraan als grote noodopvang locaties dicht gaan.
Libertine
20-02-2024 om 07:57
Daglichtlamp schreef op 20-02-2024 om 07:50:
[..]
Je verdeeld ze over de andere gemeenten, en vangt daar 20 of 25 extra asielzoekers op.
Het nog grotere probleem komt eraan als grote noodopvang locaties dicht gaan.
Lijkt mij ook de oplossing. Maar daar lijken andere gemeentes anders over te denken dus dat is voor nu geen haalbare optie? Maar wat dan?
Daglichtlamp
20-02-2024 om 08:00
Libertine schreef op 20-02-2024 om 07:57:
[..]
Lijkt mij ook de oplossing. Maar daar lijken andere gemeentes anders over te denken dus dat is voor nu geen haalbare optie? Maar wat dan?
Ter Apel ziet dat ook anders, dus waarom doet het COA het daar wel? Als het in Ter Apel kan, kan het elders ook.
Libertine
20-02-2024 om 08:05
Daglichtlamp schreef op 20-02-2024 om 05:30:
[..]
Hier nogmaals het eerste artikel wat ik erover plaatste met vetgemaakt waar het over ging, gestapelde nareis.
Rond de val van het kabinet is het veel gegaan over nareis-op-nareis: op één verblijfsvergunning kunnen soms ‘heel veel’ mensen nareizen, zei u in Op1. Deskundigen noemen dit een ‘non-issue’. De IND, die wij belden, weet nog altijd niet over hoeveel mensen dit gaat. Het lijkt een kleine groep te zijn.
‘Dan doet u de adviezen van ambtenaren en onafhankelijke deskundigen tekort. Daar heb ik echt een probleem mee. Het gaat over duizenden mensen – hoeveel exact weten we niet. We hebben nareis-op-nareis raar ingericht: niet hoe het moet en niet hoe andere landen het doen. Ik haalde het aan om te laten zien op welk detailniveau we hebben onderhandeld.’
Ook wel een interessant artikel.
Zilver_gray
20-02-2024 om 09:07
Libertine schreef op 20-02-2024 om 08:05:
[..]
Ook wel een interessant artikel.
Interessant stuk!
Off topic, maar er werd ook een voorval aangehaald wat in een ander topic hier op het forum voor nogal wat ophef zorgde;
‘‘From the river to the sea’ is géén oproep tot genocide’
Een recenter voorbeeld van fophef is een voorval afgelopen november, waarbij een Palestijns-Jeruzalemse UvA-student bij zijn diplomaceremonie zijn sympathie uitsprak voor het Palestijnse verzet tegen de Israëlische bezetting. Hij deed daarbij een toespeling op de bekende leus ‘From the river to the sea…’, waarop een aanwezig echtpaar hem uitschold en vertrok. Volgens De Telegraaf zou de jongen de gehele leus hebben ‘gescandeerd’ en zou juist het echtpaar zijn uitgescholden door anderen in het publiek, wat niet blijkt uit beelden die het AD in handen kreeg. De lezing van De Telegraaf leidde tot ophef op sociale media en nieuwsmedia tot in Israël.
Yumi
20-02-2024 om 09:08
felija schreef op 19-02-2024 om 23:28:
[..]
De cijfers over de gestapelde nareis lagen aanmerkelijk lager, dan Yesilgöz deed voorkomen, dat bleek uit de bron die daglichtlamp postte.
En de cijfers over nareizigers van het CBS waren een stuk hoger
Daglichtlamp
20-02-2024 om 09:13
Yumi schreef op 20-02-2024 om 09:08:
[..]
En de cijfers over nareizigers van het CBS waren een stuk hoger
Yesilgoz had het over nareizigers die vervolgens zelf een zelfstandig asielverzoek indienen en dan zelf ook weer nareizigers over laten komen. Volgens haar duizenden, maar ik werkelijkheid zijn dat uitzonderingen. De CBS cijfers gaan alleen over de totale groep nareizigers. Niet over de gestapelde nareizigers die volgens Yesilgoz zo'n groot probleem waren dat dat mede reden was om het kabinet te laten vallen.
Poezenmeisje
20-02-2024 om 09:39
De rechter heeft aangegeven dat het feit dat andere gemeenten de hakken in het zand zetten geen reden mag zijn om alles dan maar in Ter Apel te laten.
Als in Ter Apel de afspraken (mede bekrachtigd bij de Ombudsman!!!!) geschonden kunnen worden, dan kan dat ergens anders ook.
Mick87
20-02-2024 om 09:57
Denken mensen echt serieus dat bovenstaande problemen verdwijnen als we maar niemand meer binnen laten?
Ik persoonlijk denk dat niet. Maar ik denk wel dat mede doordat alles al onder druk staat we moeten stoppen met aielopvang. We kunnen het niet meer aan. Wekelijks klopt hier duizend man aan. En daar bovenop blijkbaar ook stijging in aantal Oekrainers die deze kant op komt.
Ik vind het wel kwalijk als mensen asielzoekers overal de schuld van gaan geven. Media hitst wel op vind ik.
Daglichtlamp
20-02-2024 om 12:22
Poezenmeisje schreef op 20-02-2024 om 09:39:
De rechter heeft aangegeven dat het feit dat andere gemeenten de hakken in het zand zetten geen reden mag zijn om alles dan maar in Ter Apel te laten.
Als in Ter Apel de afspraken (mede bekrachtigd bij de Ombudsman!!!!) geschonden kunnen worden, dan kan dat ergens anders ook.
Ik ben het helemaal met je eens.
Mick87
20-02-2024 om 15:25
Wat een vreselijke situatie eigenlijk ook hè. Los van wat ik van ons asielbeleid vind, het gaat wel over mensen. Mensen die nu dus van sporthal naar sporthal gesleept worden. In overvolle centra zitten. Niemand wil ze. Eigen land in puin. En een oplossing is nog niet in zicht.
kerst
20-02-2024 om 16:00
Mick87 schreef op 20-02-2024 om 15:25:
Wat een vreselijke situatie eigenlijk ook hè. Los van wat ik van ons asielbeleid vind, het gaat wel over mensen. Mensen die nu dus van sporthal naar sporthal gesleept worden. In overvolle centra zitten. Niemand wil ze. Eigen land in puin. En een oplossing is nog niet in zicht.
Die oplossing is al jaren niet in zicht, en die komt op korte termijn ook niet, is mijn verwachting .
felija
20-02-2024 om 16:02
Echt triest, inderdaad. Ze zijn nergens welkom en veilig.
Mick87
20-02-2024 om 16:17
Ik denk ook dat versoberen opvang en beleid minder effect heeft dan we denken. Het zal wel iets schelen. Maar zo lang er ellende in de wereld is zullen mensen deze kant op blijven komen. En al dan niet de illegaliteit in duiken. We grenzen als continent nu eenmaal aan het midden oosten en Afrika.
In Denenmarken is wel een goede slag gemaakt. Veel minder instroom. Maar dat komt denk ik ook mede doordat buurlanden nog wel toegankelijk zijn.
Een lastige kwestie. En het debat verhardt. En ja daar ben ik zelf ook onderdeel van.
Luchtpost
20-02-2024 om 16:29
Even een vraag: hoe zou het Nederland zijn vergaan wanneer tussen 1945 en 1965 alle jonge mannen naar een land aan de andere kant van de wereld zouden zijn 'gevlucht' alwaar zij zich als heuse zielenpoten van sporthal naar sporthal lieten slepen in afwachting van een gratis woning (met voorrang), een uitkering, zorg, onderwijs, etc., elkaar in den vreemde te lijf gaande, vernielingen plegen, hulpverleners elders tot moes slaan e.d. "want niet eens met de politiek in thuisland NL", en ga zo maar door.
Zou Nederland daar destijds mee geholpen zijn geweest?
Zouden die gevluchte Nederlanders daar uiteindelijk mee geholpen zijn geweest?
Echt, we mogen héél blij zijn dat die mensenhandel-industrie pas later is ontstaan.