Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Zilver_gray
20-02-2024 om 16:31
felija schreef op 20-02-2024 om 16:02:
[..]
Echt triest, inderdaad. Ze zijn nergens welkom en veilig.
Nou dit inderdaad! Men ziet ze liever gaan dan komen.
Daglichtlamp
20-02-2024 om 16:32
Helpt het om even te rellen in dit topic Luchtpost? Je scheert weer eens iedereen over 1 kam. Dat helpt niet in deze discussie.
Daglichtlamp
20-02-2024 om 16:34
Mick87 schreef op 20-02-2024 om 16:17:
Ik denk ook dat versoberen opvang en beleid minder effect heeft dan we denken. Het zal wel iets schelen. Maar zo lang er ellende in de wereld is zullen mensen deze kant op blijven komen. En al dan niet de illegaliteit in duiken. We grenzen als continent nu eenmaal aan het midden oosten en Afrika.
In Denenmarken is wel een goede slag gemaakt. Veel minder instroom. Maar dat komt denk ik ook mede doordat buurlanden nog wel toegankelijk zijn.
Een lastige kwestie. En het debat verhardt. En ja daar ben ik zelf ook onderdeel van.
Volgens mij heb je daar gelijk in, er zit gewoon een enorme terechte drang om het beter te krijgen achter. Dat los je niet op met lokaal Nederlands beleid. Vergelijken met vroeger heeft denk ik ook weinig zin, de wereld is zo anders als 100 jaar geleden.
felija
20-02-2024 om 16:42
Luchtpost schreef op 20-02-2024 om 16:29:
[..]
Even een vraag: hoe zou het Nederland zijn vergaan wanneer tussen 1945 en 1965 alle jonge mannen naar een land aan de andere kant van de wereld zouden zijn 'gevlucht' alwaar zij zich als heuse zielenpoten van sporthal naar sporthal lieten slepen in afwachting van een gratis woning (met voorrang), een uitkering, zorg, onderwijs, etc., elkaar in den vreemde te lijf gaande, vernielingen plegen, hulpverleners elders tot moes slaan e.d. "want niet eens met de politiek in thuisland NL", en ga zo maar door.
Zou Nederland daar destijds mee geholpen zijn geweest?
Zouden die gevluchte Nederlanders daar uiteindelijk mee geholpen zijn geweest?
Echt, we mogen héél blij zijn dat die mensenhandel-industrie pas later is ontstaan.
Want dat doen alle vluchtelingen aan de lopende band natuurlijk: elkaar te lijf gaan, hulpverleners tot moes slaan.
Ben je jaloers op hen dat zij volgens jou alles gratis en voor niks krijgen aangeboden? Wil je ook ontheemd van de ene sporthal naar de andere worden overgebracht in afwachting van eindeloze procedures? De hele dag zitten niksen, omdat je niks mag, behalve afwachten?
Thuis is er niet meer, verwoest, 'maar hé, die buitenlanders krijgen alles zo op een presenteerblaadje aangeboden.
En wij maar in alle vrijheid met een dak boven ons hoofd en een volle maag, in ons thuisland veilig mogen werken, boehoe, wat zijn we toch zielig.
felija
20-02-2024 om 16:50
Mick87 schreef op 20-02-2024 om 16:17:
Ik denk ook dat versoberen opvang en beleid minder effect heeft dan we denken. Het zal wel iets schelen. Maar zo lang er ellende in de wereld is zullen mensen deze kant op blijven komen. En al dan niet de illegaliteit in duiken. We grenzen als continent nu eenmaal aan het midden oosten en Afrika.
In Denenmarken is wel een goede slag gemaakt. Veel minder instroom. Maar dat komt denk ik ook mede doordat buurlanden nog wel toegankelijk zijn.
Een lastige kwestie. En het debat verhardt. En ja daar ben ik zelf ook onderdeel van.
Het is ook lastig, we kunnen onmogelijk iederen gaan opvangen en hoezeer ik een Tunesiër ook begrijp dat hij hier zijn heil komt zoeken, mede doordat hij in de mooie praatjes van mensensmokkelaars is getrapt. Helaas kan hij hier niet komen wonen, dat gaat ten koste van echte vluchtelingen, die huis en haard zijn verloren.
Het is een lastige ingewikkelde kwestie, waarbij er ook sprake is van politiek gewin.
kerst
20-02-2024 om 16:51
felija schreef op 20-02-2024 om 16:42:
[..]
Want dat doen alle vluchtelingen aan de lopende band natuurlijk: elkaar te lijf gaan, hulpverleners tot moes slaan.
Ben je jaloers op hen dat zij volgens jou alles gratis en voor niks krijgen aangeboden? Wil je ook ontheemd van de ene sporthal naar de andere worden overgebracht in afwachting van eindeloze procedures? De hele dag zitten niksen, omdat je niks mag, behalve afwachten?
Thuis is er niet meer, verwoest, 'maar hé, die buitenlanders krijgen alles zo op een presenteerblaadje aangeboden.
En wij maar in alle vrijheid met een dak boven ons hoofd en een volle maag, in ons thuisland veilig mogen werken, boehoe, wat zijn we toch zielig.
Dat eindeloos procederen doen asielzoekers zelf als ze een afwijzing krijgen.
Er zijn ook genoeg Nederlanders die geen huis hebben door de huidige krappe woningmarkt..
felija
20-02-2024 om 17:00
kerst schreef op 20-02-2024 om 16:51:
[..]
Dat eindeloos procederen doen asielzoekers zelf als ze een afwijzing krijgen.
Er zijn ook genoeg Nederlanders die geen huis hebben door de huidige krappe woningmarkt..
Ik omschreef het niet goed: heel lang moeten wachten voordat je überhaupt te horen krijgt of je mag blijven of niet.
De woningnood is er, da's een feit, dat kun je alleen de asielzoekers niet verwijten, dat is ondermeer te wijten aan jarenlang falend politiek beleid. En geld, natuurlijk, projectontwikkelaars die geen 'gewone woningen willen bouwen, want dat levert niet genoeg op. Winstbejag.
Steeds meer alleenstaanden, ouderen die zo lang mogelijk zelfstandig moeten blijven wonen, zoveel oorzaken, en ja, dat is absoluut niet leuk, toch prefereer ik dat boven geen huis meer hebben door een verwoestende oorlog.
Luchtpost
20-02-2024 om 17:22
felija schreef op 20-02-2024 om 16:42:
[..]
Als er thuis niets meer is "want verwoest", dan zal dat altijd zo blijven wanneer niemand van de eigen bevolking de handen uit de mouwen steekt en in elk geval probeert de boel weer op te bouwen. Heb je daarbij hulp nodig? Dan vraag je andere landen je ter plaatse te komen helpen.
En nee, ik ben niet jaloers omdat anderen iets krijgen en ik niet. Maar ik ga niet zeggen dat ik respect heb voor mensen die in een voor hun héél ver land gaan zitten niksen en afwachten wat zij in dat land 'mogen' en intussen elders hun hand ophouden. En overigens ook niet voor NL advocaten die hen 'helpen' door telkens nieuwe procedures op te zetten met steeds weer een andere reden (om aan een verblijfsvergunning te komen).
Maar misschien volgt er nog een indringende en overtuigende reportage over hoezeer deze mensen zich vóór hun vertrek naar een 'beter land' in hun eigen land hebben ingespannen voor hun eigen land en volk (overigens heb ik het dan niet over mensen uit bijv. Oekraïne, die -tijdelijke- opvang vind ik uiteraard logisch en terecht).
Libertine
20-02-2024 om 17:58
Luchtpost schreef op 20-02-2024 om 17:22:
[..]
Als er thuis niets meer is "want verwoest", dan zal dat altijd zo blijven wanneer niemand van de eigen bevolking de handen uit de mouwen steekt en in elk geval probeert de boel weer op te bouwen. Heb je daarbij hulp nodig? Dan vraag je andere landen je ter plaatse te komen helpen.
En nee, ik ben niet jaloers omdat anderen iets krijgen en ik niet. Maar ik ga niet zeggen dat ik respect heb voor mensen die in een voor hun héél ver land gaan zitten niksen en afwachten wat zij in dat land 'mogen' en intussen elders hun hand ophouden. En overigens ook niet voor NL advocaten die hen 'helpen' door telkens nieuwe procedures op te zetten met steeds weer een andere reden (om aan een verblijfsvergunning te komen).
Maar misschien volgt er nog een indringende en overtuigende reportage over hoezeer deze mensen zich vóór hun vertrek naar een 'beter land' in hun eigen land hebben ingespannen voor hun eigen land en volk (overigens heb ik het dan niet over mensen uit bijv. Oekraïne, die -tijdelijke- opvang vind ik uiteraard logisch en terecht).
Ik vind dit echt een heel raar bericht. Want als dit je zienswijze is op wat er voor vreselijks in de wereld en sommige landen aan de hand is, waardoor mensen wel moeten vluchten, is dit echt zorgelijk. Niksen en afwachten? Hand ophouden? Niemand steekt de handen uit de mouwen om een land weer opbouwen? Mensen hebben zich niet ingespannen voor hun eigen en volk? Hoe bedenk je dit toch? Wat is er gebeurd als dit je zienswijze is?
kerst
20-02-2024 om 18:20
felija schreef op 20-02-2024 om 17:00:
[..]
De woningnood is er, da's een feit, dat kun je alleen de asielzoekers niet verwijten, dat is ondermeer te wijten aan jarenlang falend politiek beleid. En geld, natuurlijk, projectontwikkelaars die geen 'gewone woningen willen bouwen, want dat levert niet genoeg op. Winstbejag.
Steeds meer alleenstaanden, ouderen die zo lang mogelijk zelfstandig moeten blijven wonen, zoveel oorzaken, en ja, dat is absoluut niet leuk, toch prefereer ik dat boven geen huis meer hebben door een verwoestende oorlog.
Ik verwijt de asielzoekers ons woningtekort niet. Maar wat begrijp je niet aan; er zijn geen betaalbare huizen meer? Aan de enorme wachtlijsten voor in de zorg. Aan de houdbaarheid van ons sociale systeem. En aan ons stikstofprobleem?
Het gaat hier om gemiddeld duizend asielzoekers per week die binnenkomen, elke week weer.
Luchtpost
20-02-2024 om 18:21
Libertine schreef op 20-02-2024 om 17:58:
[..]
Hoe bedenk je dit toch? Wat is er gebeurd als dit je zienswijze is?
Er is he-le-maal niets gebeurd. Het gaat om een zienswijze, een visie op de mens.
Ga je uit van kracht ("een mens kan vaak meer dan hij denkt") of van zwakte ("zielig").
En de vraag welke (eigen) belangen er spelen bij de voorstanders van dit systeem.
Poezenmeisje
20-02-2024 om 18:29
https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/familie-relatie/vaarwel-nederland-verhaal-nederlandse-gelukszoekers/
In 1948 denkt 1 op de 3 Nederlanders erover ons land te verlaten. Ruim een half miljoen, dat is 5 procent van de toenmalige bevolking, stapt ook echt op de boot of in het vliegtuig op zoek naar avontuur, vrijheid, werk en ruimte.
Ies
20-02-2024 om 18:30
Luchtpost schreef op 20-02-2024 om 18:21:
[..]
Er is he-le-maal niets gebeurd. Het gaat om een zienswijze, een visie op de mens.
Ga je uit van kracht ("een mens kan vaak meer dan hij denkt") of van zwakte ("zielig").
En de vraag welke (eigen) belangen er spelen bij de voorstanders van dit systeem.
Mijn visie op ‘de mens’, het leven, is veel minder ééndimensionaal. Wat een bizarre tegenstelling, sterkte t.o. zwakheid, en de halve wereld afreizen om een veilige plek te vinden is per definitie alleen maar zwak.
Ik heb bewondering voor de mensen die hier consequent blijven reageren. Ik ben, iig op dit moment, veel te verwonderd om dat te doen, en waar moet je beginnen?