Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Daglichtlamp schreef op 10-01-2024 om 12:41:

Maar praktisch zien we dat Oekraïners wel veel vaker aan het werk zijn dan andere asielzoekers. Volgens mij hebben zij veel voordelen: Ze mogen direct aan het werk (asielzoekers pas een half jaar nadat de procedure gestart is, en dan nog is er een werkvergunning nodig, en tot voor kort mochten gewone asielzoekers maximaal 24 weken in een jaar werken). Verder worden Oekraïners meestal op een vaste locatie gehuisvest (in plaats van dat er onzekerheid is over wanneer je weer overgeplaatst wordt, niet aantrekkelijk voor werkgevers om in te investeren). Als laatste zijn Oekraïners beter over het land verdeeld, en wonen ze vaker op plekken waar inderdaad werk is (in plaats van ergens afgelegen in het noorden van het land, waar al te weinig werkgelegenheid is voor de plaatselijke bevolking).

Dus wat mij betreft zo snel mogelijk de spreidingswet (voor Oekraïense vluchtelingen hebben ook alle gemeenten ook gewoon een taakstelling, dat is 1 van der redenen dat deze veel beter over Nederland verspreidt zijn). Vestig asielzoekers direct in de gemeente waar ze eventueel als ze door de procedure heen zijn ook gaan wonen (zodat werkgevers weten dat het zin heeft om die moeite te doen voor een werkvergunning voor hun, of nog beter schrap die werkvergunning helemaal). Laat asielzoekers direct werken als ze in de procedure zijn en maak werken vanzelfsprekend in plaats van een uitzondering. Een sollicitatieplicht nadat ze een korte periode hier geacclimatiseerd zijn zou wat mij betreft een goed idee zijn.

Helemaal mee eens!

Maar tegelijkertijd wel meer controle en grip op deze vorm van migratie. Want de aantallen die nu instroomt is simpelweg voor onze toch al verziekte woningmarkt én sociale stelsel niet vol te houden.

Statushouders moeten eerst inburgeren. Als dat eerder kan, tijdens de asielprocedure bij kanshebbers, dan weten ze tenminste hoe het gaat in Nederland en misschien spreken ze daarna ook nog een woordje Nederlands. 

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/01/14/senaat-wacht-spannend-debat-over-spreidingswet-hangt-op-twee-stemmen-a4186966/appview
Het wordt spannend, al geloof ik niet in de mogelijkheid dat BBB toch voorstemt. Dat zou hun deelname aan een rechts kabinet in gevaar brengen is mijn inschatting.

qyox3s4ao4md_sqr1024.jpg

https://www.nu.nl/politiek/6297243/spreidingswet-op-tafel-in-eerste-kamer-dit-zijn-nu-de-regionale-verschillen.html
Hier kun je zien of jouw gemeente straks mogelijk meer asielzoekers moet opvangen (of dat moet afkopen door afspraken te maken met buurgemeentes). Overigens zijn in dit kaartje ook noodopvanglocaties meegerekend, de spreidingswet gaat uit van locaties die minstens vijf jaar beschikbaar zijn.

51ixo7caks1k_std1024.jpg

Verder is tot mijn verbazing niet Groningen de provincie die relatief gezien de meeste asielzoekers opvang, die eer gaat naar Flevoland.

Daglichtlamp schreef op 15-01-2024 om 08:08:

51ixo7caks1k_std1024.jpg

Verder is tot mijn verbazing niet Groningen de provincie die relatief gezien de meeste asielzoekers opvang, die eer gaat naar Flevoland.

Kan zijn, maar in Flevoland zijn ze verdeeld over diverse locaties Ter Apel is het aanmeldcentrum en die zit al heel lang aan de max. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 15-01-2024 om 09:17:

[..]

Kan zijn, maar in Flevoland zijn ze verdeeld over diverse locaties Ter Apel is het aanmeldcentrum en die zit al heel lang aan de max.

Dat zou er op wijzen dat de spreidingswet kan werken. Je hoort immers veel minder over Flevoland waar de asielzoekers, volgens jou, beter verspreid zijn.

Gisteren was in het nieuws dat de asielzoekers in het hotel in Kijkduin niet voor overlast hebben gezorgd.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

15-01-2024 om 09:54

OmaVan2 schreef op 15-01-2024 om 09:34:

[..]

Dat zou er op wijzen dat de spreidingswet kan werken. Je hoort immers veel minder over Flevoland waar de asielzoekers, volgens jou, beter verspreid zijn.

Gisteren was in het nieuws dat de asielzoekers in het hotel in Kijkduin niet voor overlast hebben gezorgd.

Precies. Spreiding = minder concentratie = minder ellende op 1 plek = minder overlast.

De cynicus in mij zegt dat de beoogd coalitiepartners daar niet op zitten te wachten. Want het draagvlak voor de rechtse partijen lijkt toch vooral te komen door de beleving van overlast door immigranten/asielzoekers.

Coreopsis schreef op 15-01-2024 om 09:54:

[..]

Precies. Spreiding = minder concentratie = minder ellende op 1 plek = minder overlast.

De cynicus in mij zegt dat de beoogd coalitiepartners daar niet op zitten te wachten. Want het draagvlak voor de rechtse partijen lijkt toch vooral te komen door de beleving van overlast door immigranten/asielzoekers.

Ik denk, maar slechts mijn mening, dat het draagvlak mede asielzoekers is inderdaad maar ook de overlast door migranten of mensen met een migratieachtergrond. De groepen jongeren die ervoor zorgen dat zwembaden gesloten worden vanwege hun overlast, die straten onveilig maken, die de Efteling uitgezet worden vanwege overlast. Het aantal mensen met een migratieachtergrond in opsporing verzocht.

Het aandeel criminaliteit van mensen met een migratieachtergrond ligt hoger dan van autochtone Nederlanders.

En zolang er gesproken wordt over overlastgevende "jongeren" ipv het beestje bij de naam noemen wordt dat niet beter. We moeten erkennen dat er dingen misgaan qua integratie en overlast bij bepaalde mensen. En dan kun je een open gesprek aangaan om die problemen op te lossen.

Ik denk dat de ruk naar de PVV eerder daardoor komt dan alleen de druk op Ter Apel en het asielbeleid. 

Miraval schreef op 15-01-2024 om 10:14:

[..]

Ik denk, maar slechts mijn mening, dat het draagvlak mede asielzoekers is inderdaad maar ook de overlast door migranten of mensen met een migratieachtergrond. De groepen jongeren die ervoor zorgen dat zwembaden gesloten worden vanwege hun overlast, die straten onveilig maken, die de Efteling uitgezet worden vanwege overlast. Het aantal mensen met een migratieachtergrond in opsporing verzocht.

Het aandeel criminaliteit van mensen met een migratieachtergrond ligt hoger dan van autochtone Nederlanders.

En zolang er gesproken wordt over overlastgevende "jongeren" ipv het beestje bij de naam noemen wordt dat niet beter. We moeten erkennen dat er dingen misgaan qua integratie en overlast bij bepaalde mensen. En dan kun je een open gesprek aangaan om die problemen op te lossen.

Ik denk dat de ruk naar de PVV eerder daardoor komt dan alleen de druk op Ter Apel en het asielbeleid.

Er wordt heel regelmatig onderzoek gedaan naar het aandeel van bevolkingsgroepen in criminaliteit. Daaruit blijkt dat bepaalde groepen inderdaad oververtegenwoordigd zijn, maar dat er ook een duidelijke correlatie is met sociale klasse en als daarvoor gecorrigeerd wordt, die oververtegenwoordiging een stuk minder is.

Ik ben overigens met je eens dat integratie niet altijd goed verloopt. Mijn definitie van integratie is dan: volwaardig meedoen in de Nederlandse samenleving en accepteren van de Nederlandse wet. Ik zeg bewust niet 'normen en waarden', want dat levert gelijk weer discussies op.

Coreopsis schreef op 15-01-2024 om 09:54:

[..]

Ja, dat idee heb ik ook. 

Overigens vind ik dat er gekeken moet worden naar een betere opvang in de regio van asielzoekers en ik ben er heel erg voor dat het rijke westen er aan mee betaalt. Net zoals ik een voorstander ben voor meer geld naar ontwikkelingssamenwerking. Echter de partijen die voor het verminderen van de asielinstroom zijn, zijn ook voor verminderen van geld naar ontwikkelingssamenwerking.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

15-01-2024 om 10:33

Vandaar dat ik het ook over de cynicus in mijzelf heb.

De oververtegenwoordiging van allochtone jongeren in de criminaliteitscijfers wordt denk ik door niemand betwist. 

Er is wel een groot verschil van inzicht over de oorzaken en mogelijke oplossingen. Is de criminaliteit hoger omdat ze allochtoon (lees moslim) zijn zoals Wilders al jaren suggereert. Of is de criminaliteit hoger omdat ze oververtegenwoordigd zijn in de sociaal-economische onderklasse. Want tja, geweldsproblemen doen zich met name in die groep voor. Witteboordencriminaliteit als fraude hoort dan weer vooral bij de bovenklasse. Die schade aan de samenleving is ook aanzienlijk, zo niet groter, maar heeft minder invloed op ons veiligheidsgevoel.

Ligt de oplossing dan in minder migratie (van moslims) of in het verbeteren van de achterstandspositie van migranten. Dat laatste kan niet alleen door te zeggen dat deze mensen dan maar beter hun best moeten doen / harder moeten werken en studeren. Er zal ook beweging moeten komen in het autochtone deel van onze samenleving, door deze groep niet langer (of in ieder geval minder) uit te sluiten, achter te stellen, te discrimineren, bij bijvoorbeeld sollicitaties, stageplekken, schooladviezen.

Ik durf ook met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat als we nu per direct de grenzen dichtdoen en alle allochtonen (moslims) het land uitzetten, er een nieuwe groep opstaat / zichtbaar wordt die dan de zondebok van alle ellende wordt. 

OmaVan2 schreef op 15-01-2024 om 10:26:

[..]

Er wordt heel regelmatig onderzoek gedaan naar het aandeel van bevolkingsgroepen in criminaliteit. Daaruit blijkt dat bepaalde groepen inderdaad oververtegenwoordigd zijn, maar dat er ook een duidelijke correlatie is met sociale klasse en als daarvoor gecorrigeerd wordt, die oververtegenwoordiging een stuk minder is.

Ik ben overigens met je eens dat integratie niet altijd goed verloopt. Mijn definitie van integratie is dan: volwaardig meedoen in de Nederlandse samenleving en accepteren van de Nederlandse wet. Ik zeg bewust niet 'normen en waarden', want dat levert gelijk weer discussies op.

Maar nog steeds aanwezig. Ik wil zeker niet polariseren maar we mogen hier niet voor wegkijken. En ik denk, nogmaals mijn mening, dat mensen dat wegkijken beu zijn. 

Neem daar nog de oververtegenwoordiging in de bijstand van mensen met een migratieachtergrond erbij, de soms slechte integratie van met name vrouwen met een migratieachtergrond, erbij dan telt het allemaal mee. 

Het is onzin te denken dat het alleen het asielbeleid is. Het is en en. 

Coreopsis schreef op 15-01-2024 om 10:33:

Vandaar dat ik het ook over de cynicus in mijzelf heb.

De oververtegenwoordiging van allochtone jongeren in de criminaliteitscijfers wordt denk ik door niemand betwist.

Er is wel een groot verschil van inzicht over de oorzaken en mogelijke oplossingen. Is de criminaliteit hoger omdat ze allochtoon (lees moslim) zijn zoals Wilders al jaren suggereert. Of is de criminaliteit hoger omdat ze oververtegenwoordigd zijn in de sociaal-economische onderklasse. Want tja, geweldsproblemen doen zich met name in die groep voor. Witteboordencriminaliteit als fraude hoort dan weer vooral bij de bovenklasse. Die schade aan de samenleving is ook aanzienlijk, zo niet groter, maar heeft minder invloed op ons veiligheidsgevoel.

Ligt de oplossing dan in minder migratie (van moslims) of in het verbeteren van de achterstandspositie van migranten. Dat laatste kan niet alleen door te zeggen dat deze mensen dan maar beter hun best moeten doen / harder moeten werken en studeren. Er zal ook beweging moeten komen in het autochtone deel van onze samenleving, door deze groep niet langer (of in ieder geval minder) uit te sluiten, achter te stellen, te discrimineren, bij bijvoorbeeld sollicitaties, stageplekken, schooladviezen.

Ik durf ook met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat als we nu per direct de grenzen dichtdoen en alle allochtonen (moslims) het land uitzetten, er een nieuwe groep opstaat / zichtbaar wordt die dan de zondebok van alle ellende wordt.

Dat laatste ben ik 100% met je eens. Er zal altijd een zondebok aangewezen worden wanneer er problemen zijn.

En het zal vanuit beide kanten beter moeten. Zowel de autochtone Nederlanders mieten veranderen en de groep migranten en mensen met een migratieachtergrond. 

Maar als ik dan het artikel lees over de Sharia in Duitsland dan schrik ik toch wel. Okee het is Duitsland maar wel heel dichtbij de Nederlandse grens en de samenleving in Duitsland is vergelijkbaar met de onze. 

https://www.telegraaf.nl/nieuws/726514301/duitse-scholieren-wilden-de-sharia-invoeren-op-school#:~:text=NEUSS%20%2D%20Op%20een%20school%20in,om%20%E2%80%9Ebedreiging%20en%20dwang.%E2%80%9D

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

15-01-2024 om 10:55

Dan ook maar even hier mijn reactie op Fleurtje op hetzelfde telegraaf artikel (in opmerkelijk maar waar nieuws).

Ik heb een poging gedaan om de Duitse bronnen te lezen/beluisteren. Die gaan vooral over zorgen over jongeren die religieuzer worden, hun schoolgenoten proberen te beinvloeden en aanspreken op "onislamitisch" gedrag. Nog steeds zorgelijk, maar bepaald geen bijna-islamitische-revolutie waarbij veiligheidsdiensten moeten ingrijpen zoals de Telegraaf suggereert. En volgens mij niet wezenlijk anders dan de polarisering die je in de gehele samenleving ziet.

Dan vind ik deze een stuk verontrustender. Want de AfD wordt steeds groter en geaccepteerder in het Duitse politieke landschap.

https://www.ad.nl/buitenland/afschuw-over-uitgelekt-duits-meesterplan-om-miljoenen-buitenlanders-te-deporteren~aa633ff3/

https://nos.nl/artikel/2504496-duitse-afd-sprak-in-geheime-bijeenkomst-met-extremist-over-massadeportaties

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.