Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Strenge abortuswetten in de VS. Europa de volgende?

Amerikaanse staat Oklahoma stelt zeer strenge abortuswet in - https://nos.nl/l/2427446
Dat hier nog geen topic over is.
Ik las vandaag een artikel over dat we in Nederland zeker niet achterover hoeven te leunen op dit gebied. Okay, de bedenktermijn is eraf, maar als de conservatieven genoeg macht krijgen, is het hier ook zo afgelopen met dit recht.


Bellejolie

Bellejolie

08-05-2022 om 07:26 Topicstarter

Lollypopje schreef op 08-05-2022 om 07:11:

Holy Fuck, als je denkt dat ze in de VS niet verder kunnen zinken. In Lousiana willen ze abortus vanaf de bevruchting strafbaar stellen als moord. Dat betekent dat je met een hormoonspiraal een moordenaar bent 🤬

En bij een miskraam zou je dus ook nog veroordeeld kunnen worden voor moord of dood door schuld 🤮

Echt wat een walgelijke idioten. Terug naar de middeleeuwen willen ze 😢

https://www.newsweek.com/anger-louisiana-abortion-bill-could-see-women-charged-murder-1704069

Jezus....

Lollypopje schreef op 08-05-2022 om 07:11:

Holy Fuck, als je denkt dat ze in de VS niet verder kunnen zinken. In Lousiana willen ze abortus vanaf de bevruchting strafbaar stellen als moord. Dat betekent dat je met een hormoonspiraal een moordenaar bent 🤬

En bij een miskraam zou je dus ook nog veroordeeld kunnen worden voor moord of dood door schuld 🤮

Echt wat een walgelijke idioten. Terug naar de middeleeuwen willen ze 😢

https://www.newsweek.com/anger-louisiana-abortion-bill-could-see-women-charged-murder-1704069

😱

... masturbatie door mannen meteen ook maar de doodstraf dan?

Het roept veel vragen op, zoals in deze reactie:

If a fetus is a person:

  • Can the incubator/mother take out a life insurance policy on the fetus/person and collect from a miscarriage?
  • If an illegal immigrant becomes pregnant in the US, is the fetus/person automatically a US Citizen?
  • Should child support for the fetus/person start at conception?
  • Can a pregnant illegal immigrant/incubator who conceived her fetus/person in the United States be expelled? Because doing so would require deporting a U.S. citizen
    Detaining any person without arraignment or trial violates the Constitution and international human rights laws. A fetus/person has not committed a crime, not been arraigned or charged, not weathered a trial by a jury of its peers, not had the opportunity to confront its accuser. These laws redefining personhood surely mean that a pregnant incubator/woman cannot be incarcerated, as doing so requires confining a second person without due process.
  • Article I, Section 2 of the Constitution requires a census every 10 years to count all persons residing within the United States. If a fetus/person is granted personhood, should it should be included in the count?
  • Does the incubator/mother have a right of self-defense against a fetus/person that threatens her life?
  • Will a fetus/person require a passport to enter and leave the USA?
  • When late forced pregnancy goes wrong, is the State willing to provide for the orphans of incubator/women who died in pregnancy?

De moeder als ‘incubator’.

Wat een vreemde , verontrustende ontwikkeling ! Hoe is het zo gekomen dat
vrouwenrechten ineens ingeperkt worden ?

Lollypopje schreef op 08-05-2022 om 07:11:

Holy Fuck, als je denkt dat ze in de VS niet verder kunnen zinken. In Lousiana willen ze abortus vanaf de bevruchting strafbaar stellen als moord. Dat betekent dat je met een hormoonspiraal een moordenaar bent 🤬

En bij een miskraam zou je dus ook nog veroordeeld kunnen worden voor moord of dood door schuld 🤮

Echt wat een walgelijke idioten. Terug naar de middeleeuwen willen ze 😢

https://www.newsweek.com/anger-louisiana-abortion-bill-could-see-women-charged-murder-1704069

Adem in adem uit...

Waarom denk je dat ze iemand zouden aanklagen die een normale miskraam krijgt? En denk je nu echt dat ze alle patiëntendossiers bij langsgaan om te zien wie er een hormoonspiraal heeft en die gaan aanklagen? Als ze dat al zouden willen (geloof je dat echt?) dan moeten ze daarna nog bewijzen dat iemand seks heeft gehad, daar eens ik ze veel succes bij... Misschien wordt het wel lastiger om straks zo'n spiraal te laten plaatsen, geen idee.  

Hoewel ik zelf in de meeste gevallen anti abortus ben, vind ik dit voorstel ook te ver gaan. Aan de andere kant zijn er staten, zoals DC, waar een abortus de gehele zwangerschap is toegestaan. Hoewel ik hoop dat daar geen gebruik van wordt gemaakt, vind ik het idee dat dat kan eng, dan heb je al een levensvatbare baby. In de link kun je per staat zien wat de wetgeving is:

https://www.usnews.com/news/best-states/articles/a-guide-to-abortion-laws-by-state

Het valt me in alle berichtgeving rondom deze hele kwestie wel op dat er allemaal randzaken bij gehaald worden. Ik las al ergens over LGBTQ rechten, zoals het homohuwelijk, dat dat hierdoor ook afgeschaft zou kunnen worden. Volgens de draft zelf niet, maar mensen slaan er wel op aan. Uit de draft:

"Roe's defenders char- acterize the abortion right as similar to the rights recog- nized in past decisions involving matters such as intimate sexual relations, contraception, and marriage, but abortion is fundamentally different, as both Roe and Casey acknowl- edged, because it destroys what those decisions called “fetal life” and what the law now before us describes as an “un- born human being" Stare decisis, the doctrine on which Casey's controlling 5 Miss Code Ann."

@Malibu Het gaat mij niet om de praktische haalbaarheid er van, het gaat mij er om dat ze dit serieus menen. Dat er mensen zijn die dit een goed idee vinden? Daar word ik heel boos van.

Ik snap wat je bedoeld dat het homohuwelijk er niks mee te maken heeft. Althans niet in directe zin. Maar het invoeren van deze wetten is een terugkeer naar zeer conservatieve waarden en wetgeving. Als ze het recht op abortus al kunnen gaan terugdraaien, dan snap ik de angst en de vraag waar dit gaat stoppen. Aangezien de mensen die deze wetten willen echt niet enkel het verbod op abortus op hun agenda hebben staan. Dit zijn veelal mensen die al geen voorstander zijn van veel rechten van minderheden.

Bellejolie

Bellejolie

08-05-2022 om 09:54 Topicstarter

in Nederland is abortus ook na 24 weken toegestaan.  Wel onder strikte medische voorwaardes, maar het mag wel.
In sommige Amerikaanse staten mag je nu/straks niet eens een abortus als je eigen leven gevaar loopt.
En hoe wordt er straks geoordeeld als artsen en ouders na bv een ongeval moeten kiezen tussen het leven van de moeder en dat van de baby? Welk leven is dan belangrijker?

Lollypopje schreef op 08-05-2022 om 09:44:

@Malibu Het gaat mij niet om de praktische haalbaarheid er van, het gaat mij er om dat ze dit serieus menen. Dat er mensen zijn die dit een goed idee vinden? Daar word ik heel boos van.

Ik snap wat je bedoeld dat het homohuwelijk er niks mee te maken heeft. Althans niet in directe zin. Maar het invoeren van deze wetten is een terugkeer naar zeer conservatieve waarden en wetgeving. Als ze het recht op abortus al kunnen gaan terugdraaien, dan snap ik de angst en de vraag waar dit gaat stoppen. Aangezien de mensen die deze wetten willen echt niet enkel het verbod op abortus op hun agenda hebben staan. Dit zijn veelal mensen die al geen voorstander zijn van veel rechten van minderheden.

Ik snap je. Maar ook dit is democratie, ook als je het er niet mee eens bent. Er zijn mensen (en niet alleen de oudere mannen) die graag die conservatievere normen en waarden willen laten terugkeren en abortus als een achteruitgang zien. En er zijn mensen die juist de andere kant verder op willen en het recht op abortus als vooruitgang zien. Wie heeft gelijk in een wereld waar er voor normen en waarden geen universeel geldige waarheden meer lijken te zijn, maar ieder zijn eigen waarheid heeft? Dan lijkt het me juist goed om het terug te leggen bij de staten. 

Malibu2 schreef op 08-05-2022 om 10:04:

[..]

Ik snap je. Maar ook dit is democratie, ook als je het er niet mee eens bent. Er zijn mensen (en niet alleen de oudere mannen) die graag die conservatievere normen en waarden willen laten terugkeren en abortus als een achteruitgang zien. En er zijn mensen die juist de andere kant verder op willen en het recht op abortus als vooruitgang zien. Wie heeft gelijk in een wereld waar er voor normen en waarden geen universeel geldige waarheden meer lijken te zijn, maar ieder zijn eigen waarheid heeft? Dan lijkt het me juist goed om het terug te leggen bij de staten.

nou ik vind dat de vrouw in kwestie de enige is die daar een beslissing in mag maken. En prima om daar een max tijd voor neer te zetten, want levensvatbaar vind ik niet meer dat er een abortus gepleegd mag worden. 

ToetieToover schreef op 08-05-2022 om 07:42:

[..]

😱

... masturbatie door mannen meteen ook maar de doodstraf dan?

Nee, dat doen die mannen dan wel weer slim! Het is pas vanaf de bevruchting hè, vanaf het moment dat het het probleem van de vrouw wordt.

Malibu2 schreef op 08-05-2022 om 10:04:

[..]

Ik snap je. Maar ook dit is democratie, ook als je het er niet mee eens bent. Er zijn mensen (en niet alleen de oudere mannen) die graag die conservatievere normen en waarden willen laten terugkeren en abortus als een achteruitgang zien. En er zijn mensen die juist de andere kant verder op willen en het recht op abortus als vooruitgang zien. Wie heeft gelijk in een wereld waar er voor normen en waarden geen universeel geldige waarheden meer lijken te zijn, maar ieder zijn eigen waarheid heeft? Dan lijkt het me juist goed om het terug te leggen bij de staten.

Abortus is nu juist iets wat alleen jezelf aangaat. Niemand (behalve wellicht de verwekker) heeft er last van als jij je laat aborteren tenslotte. 

Friezinnetje schreef op 08-05-2022 om 10:12:

[..]

nou ik vind dat de vrouw in kwestie de enige is die daar een beslissing in mag maken. En prima om daar een max tijd voor neer te zetten, want levensvatbaar vind ik niet meer dat er een abortus gepleegd mag worden.

Daar ben ik 't niet mee eens. De medische wetenschap kan met veel (veel te dure) toeters en bellen al steeds jongere foetussen in leven houden, dus dat mag nooit de maatstaf worden voor abortus. Natuurlijk ga ik er vanuit dat zodra je merkt dat je met 'n ongelukje zit, je het gelijk weg laat halen, maar vrouwen die de pil slikken blijven soms gewoon doorbraakbloedingen krijgen terwijl ze toch zwanger zijn. Die komen er wellicht pas in de 5e maand achter als ze ook niet veel in gewicht zijn toegenomen. Voor hen moet evengoed mogelijk blijven dat ze er vanaf kunnen. 

vertelsel schreef op 08-05-2022 om 10:14:

[..]

Nee, dat doen die mannen dan wel weer slim! Het is pas vanaf de bevruchting hè, vanaf het moment dat het het probleem van de vrouw wordt.

Nee, anticonceptie mag toch ook niet meer, of is dat een interpretatie van iemand over de regels? Geen seks dus en geen masturbatie door mannen. Gut, toch nog een voordeeltje voor vrouwen, die kunnen aan de soloseks zonder doodstraf. Nou nee zelfs sarcasme is hiervoor te erg, er valt echt niks meer te lachen. Ik vind het heel erg en ik ben helemaal van slag. Zeker na dat nieuws over dat meisje uit India, om te huilen. Ik moet misschien even een nieuws-stop inlassen voor mezelf.

Friezinnetje schreef op 08-05-2022 om 10:12:

[..]

nou ik vind dat de vrouw in kwestie de enige is die daar een beslissing in mag maken. En prima om daar een max tijd voor neer te zetten, want levensvatbaar vind ik niet meer dat er een abortus gepleegd mag worden.

Dit dus. En het voelt voor mij ook nogal hypocriet.

Ze hebben hun mond vol van vrijheid, maar blijkbaar alleen voor hen.

Ze zijn pro-life, maar alleen zolang het nog niet geboren is. Daarna mogen ze stikken. Want hoewel adoptie vaak als oplossing wordt genoemd, wachten er in de vs meer kinderen op adoptie dan dat er plekken zijn. En dat is dan alleen al als het kind gezond is. Alle zwaar gehandicapte kinderen die door deze wet geboren moeten worden, maken helemaal geen schijn van kans. En als de ouder besluit het kind dan niet af te staan, zitten ze de rest van hun leven zwaar in de schulden omdat ze de zorg niet kunnen betalen. 

Ik ben absoluut anti-anti-abortus, maar als die mensen dan toch hun zin krijgen, moeten ze ook nadenken over oplossingen door de problemen die hierdoor ontstaan en dat niet afschuiven op de vrouwen die gedwongen moeder worden. Want het zijn altijd de vrouwen die de prijs betalen, niet de mannen. Grote kans dat die het laten afweten als die het kind niet willen.

Ik vind ook dat een abortus nog moet kunnen als het kind al levensvatbaar is. Stel dat je er dan pas achter komt dat het gehandicapt is.

ToetieToover schreef op 08-05-2022 om 10:19:

[..]

Nee, anticonceptie mag toch ook niet meer, of is dat een interpretatie van iemand over de regels? Geen seks dus en geen masturbatie door mannen. Gut, toch nog een voordeeltje voor vrouwen, die kunnen aan de soloseks zonder doodstraf. Nou nee zelfs sarcasme is hiervoor te erg, er valt echt niks meer te lachen. Ik vind het heel erg en ik ben helemaal van slag. Zeker na dat nieuws over dat meisje uit India, om te huilen. Ik moet misschien even een nieuws-stop inlassen voor mezelf.

Een deel van de anticonceptie mag dan niet meer. Hormoonspiraal en bepaalde vormen van de pil die de innesteling tegen gaan. Omdat dat plaats vind na bevruchting en bevruchting is leven blijkbaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.