Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Stikstof, samen om tafel om een plan te maken

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

23-06-2023 om 12:47

Ehm Fleur, we hebben geen boerentekort, we hebben een boerenoverschot. Wat jij nu schrijft slaat als een tang op een varken. Pun intended.

Coreopsis schreef op 23-06-2023 om 12:47:

Ehm Fleur, we hebben geen boerentekort, we hebben een boerenoverschot. Wat jij nu schrijft slaat als een tang op een varken. Pun intended.

Dat zeg jij. Ik zie geen boerenoverschot.

Ik hoor wel veel over een te grote veestapel, maar er zijn ook boeren die geen grote veestapel hebben en voornamelijk alleen landbouwer zijn. En megastallen ken ik hier ook niet.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

23-06-2023 om 13:01

Fleurtje_5 schreef op 23-06-2023 om 12:51:

[..]

Ik hoor wel veel over een te grote veestapel, maar er zijn ook boeren die geen grote veestapel hebben en voornamelijk alleen landbouwer zijn. En megastallen ken ik hier ook niet.

Dat zeg ik niet. Dat zeggen mensen die er verstand van hebben. Lees even terug. Er wordt uitentreuren informatie, feiten, gedeeld. Dit ontkennen of afdoen als een mening is treurig.

Jij (en de boeren die het betreft) vinden het niet leuk. Daar heb ik ook begrip voor. Maar simpelweg feiten ontkennen, dan is een normaal gesprek niet meer mogelijk.

[..]

Dat zeggen mensen die er veel meer over weten dan jij en ik bij elkaar. Er zijn al.zoveel bronnen gedeeld, feiten kun je niet ontkennen. 

Coreopsis schreef op 23-06-2023 om 13:01:

[..]

Dat zeg ik niet. Dat zeggen mensen die er verstand van hebben. Lees even terug. Er wordt uitentreuren informatie, feiten, gedeeld. Dit ontkennen of afdoen als een mening is treurig.

Jij (en de boeren die het betreft) vinden het niet leuk. Daar heb ik ook begrip voor. Maar simpelweg feiten ontkennen, dan is een normaal gesprek niet meer mogelijk.

Wil je nou zeggen dat het niet klopt als ik zeg dat ik hier in mijn regio geen megastallen ken?  Dát zijn de feiten die ik ken zonder deskundige te zijn, en zonder dat ik een stropdas en aktekoffertje draag.

En moet men deskundig zijn, er verstand van hebben, om te weten dat ik hier helemaal geen 'teveel aan boeren' zie? Ik zie van alles teveel, teveel verkeer, veel drukte op de weg, veel troep langs de weg, te volle afvalbakken, veel woningzoekenden, veel file's, veel scooterkabaal, veel vliegtuigen, veel gemopper onderling, veel geroep, teveel megaloodsen, alles veel teveel, maar zeker niet teveel boeren. Dat vind ik in deze regio best tegenvallen. Elk jaar ben ik blij dat de akkers mooi geploegd en bewerkt zijn.

Ik vind het trouwens een afgrijselijk woord "boerenoverschot".

Jij vind een normaal gesprek niet meer mogelijk omdat het gesprek niet loopt zoals jij vind dat het lopen moet. Misschien moeten de boeren nu eens gaan zeggen 'dat een normaal gesprek niet meer mogelijk is'.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

23-06-2023 om 15:51

De discussie gaat over (heel) Nederland. Niet alleen over dat deel dat jij kent. Ons land is groter dan jouw of mijn achtertuin.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

23-06-2023 om 15:56

En wat je laatste zin betreft: tja, dat is inderdaad precies wat de boerenorganisaties hebben gedaan. En zo zijn we terug op het punt van een pagina of wat geleden.

Ik denk dat ze daarmee hun eigen glazen ingooien. Want ze kiezen er nu voor om niet meer mee te praten, en hebben dus geen invloed meer op de uitkomst.

Wat denk jij?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-06-2023 om 17:49 Topicstarter

[..]

Limburg toch? https://zakenblad.nl/2019/04/23/aantal-megastallen-neemt-toe-limburg-telt-er-97/

Fleurtje_5 schreef op 23-06-2023 om 15:31:

[..]

Wil je nou zeggen dat het niet klopt als ik zeg dat ik hier in mijn regio geen megastallen ken? Dát zijn de feiten die ik ken zonder deskundige te zijn, en zonder dat ik een stropdas en aktekoffertje draag.

En moet men deskundig zijn, er verstand van hebben, om te weten dat ik hier helemaal geen 'teveel aan boeren' zie? Ik zie van alles teveel, teveel verkeer, veel drukte op de weg, veel troep langs de weg, te volle afvalbakken, veel woningzoekenden, veel file's, veel scooterkabaal, veel vliegtuigen, veel gemopper onderling, veel geroep, teveel megaloodsen, alles veel teveel, maar zeker niet teveel boeren. Dat vind ik in deze regio best tegenvallen. Elk jaar ben ik blij dat de akkers mooi geploegd en bewerkt zijn.

Ik vind het trouwens een afgrijselijk woord "boerenoverschot".

Jij vind een normaal gesprek niet meer mogelijk omdat het gesprek niet loopt zoals jij vind dat het lopen moet. Misschien moeten de boeren nu eens gaan zeggen 'dat een normaal gesprek niet meer mogelijk is'.

Jij bent op de hoogte van de situatie in heel Nederland? Knap! 

Deze discussie kun je alleen voeren op basis van feiten over heel Nederland, die zijn onderzocht door mensen die ervoor geleerd hebben, op basis van bevestigde bronnen, niet over wat jij in jouw omgeving ziet. 

Anders kan iedere inwoner van Nederland wel zeggen wat hij in zijn omgeving ziet, maar daar koop je uiteindelijk niks voor, het zegt namelijk niks over het geheel en is bovendien niet onderbouwd.

Fleurtje_5 schreef op 23-06-2023 om 12:37:

[..]

Vind ik niet. Veel boeren hebben geen opvolger omdat de kinderen niet meer kiezen voor het boerenbedrijf. We mogen blij zijn dat er nog jongeren zijn die boer willen worden of boer willen blijven.

Ik zie in mijn regio véééééél meer "gewone" mensen. In "gewone" huizen en vaak ook in gewone dikke auto's. Op de weg veel meer auto's dan traktoren. En in verhouding best weinig boerderijen. En veel boerderijen zijn omgebouwd tot gewone luxe huizen.

Ik weet dat er grote woningnood is onder jongeren en ouderen. En toch stroomt hier de hele wereld binnen, op zoek naar een woning. Al die mensen moeten straks in dit overbevolkt landje wel kunnen eten. Weet je wel waar dat eten vandaan komt?

Ga je nu de boeren uitkopen of wegjagen zit je straks met precies datzelfde probleem als waar nu de zorg in zit: Personeelstekort. Waar zijn al die verzorgenden gebleven? En dan: "waar zijn al die boeren gebleven?"

Ik heb mijn bericht maar even opgehaald.

Daarom schrijf ik ook "ik zie in mijn regio...." (ik praat niet voor heel Nederland) zoals men het hier heeft over 'ze zijn met teveel' en als men het woord 'boerenoverschot' gebruikt.

Dan kan ik het ook omdraaien: Praten zij dan over de boeren in 'heel Nederland'? Zou niet juist zijn, ik zie hier namelijk heel veel wat teveel is, maar zeker niet teveel boeren en al zeker geen 'boerenoverschot' (lelijk woord). Er zijn niet voor niks veel boeren uitgeweken naar landen als bv Canada en Denemarken omdat men daar een betere toekomst ziet.

Fleurtje_5 schreef op 23-06-2023 om 19:41:

[..]

Ik heb mijn bericht maar even opgehaald.

Daarom schrijf ik ook "ik zie in mijn regio...." (ik praat niet voor heel Nederland) zoals men het hier heeft over 'ze zijn met teveel' en als men het woord 'boerenoverschot' gebruikt.

Dan kan ik het ook omdraaien: Praten zij dan over de boeren in 'heel Nederland'? Zou niet juist zijn, ik zie hier namelijk heel veel wat teveel is, maar zeker niet teveel boeren en al zeker geen 'boerenoverschot' (lelijk woord). Er zijn niet voor niks veel boeren uitgeweken naar landen als bv Canada en Denemarken omdat men daar een betere toekomst ziet.

Jeetje, je begrijpt het echt niet.Jij reageerde op iemand die zei dat er teveel boeren zijn, door te zeggen dat jij dat in jouw regio niet ziet. Dus dan is het niet waar? Truus uit Waddinxveen kan dat ook zeggen en Gerrit uit Zaltbommel ook, leuk, maar wat heb je eraan? Wij, als leek kunnen zoveel zeggen. De onderzochte landelijke cijfers zeggen iets anders en dat is het uitgangspunt. En niet Willemien uit Lutjegast.

Ik kan niet praten voor Truus uit Waddinxveen, Gerrit uit Zaltbommel of Willemien uit Lutjegast.

Wat ik wel kan zeggen is hoe het in mijn omgeving uitziet. Voordat je het weet komt er een deskundige uit het torentje in Den Haag die Fleurtje wil gaan vertellen  hoe het zit in de regio van Fleurtje.

Fleurtje_5 schreef op 23-06-2023 om 23:08:

Ik kan niet praten voor Truus uit Waddinxveen, Gerrit uit Zaltbommel of Willemien uit Lutjegast.

Wat ik wel kan zeggen is hoe het in mijn omgeving uitziet. Voordat je het weet komt er een deskundige uit het torentje in Den Haag die Fleurtje wil gaan vertellen hoe het zit in de regio van Fleurtje.

Wie heeft daar wat aan? Welke boer? Dat Fleurtje uit Limburg  het niet herkent? 

Uit de link van daglichtlamp blijkt helaas dat ook in jouw regio het aantal megastallen zijn toegenomen, kennelijk weet je daar niet van. Dat is niet zo gek, want het is niet jouw expertise. 

Dus wat je wil met jouw opmerking bijdragen aan een inhoudelijke discussie, vraag ik me af?

Wie zegt trouwens dat deskundigen uit het torentje komen? 

Hieronder nogmaals de link van daglichtlamp: Onderzoek uitgevoerd door de WUR (universiteit van Wageningen).

https://zakenblad.nl/2019/04/23/aantal-megastallen-neemt-toe-limburg-telt-er-97/

97!! In slechts één provincie van ons kleine Nederland.

felija schreef op 23-06-2023 om 23:28:

[..]

Wie heeft daar wat aan? Welke boer? Dat Fleurtje uit Limburg het niet herkent?

Uit de link van daglichtlamp blijkt helaas dat ook in jouw regio het aantal megastallen zijn toegenomen, kennelijk weet je daar niet van. Dat is niet zo gek, want het is niet jouw expertise.

Dus wat je wil met jouw opmerking bijdragen aan een inhoudelijke discussie, vraag ik me af?

Wie zegt trouwens dat deskundigen uit het torentje komen?

Hieronder nogmaals de link van daglichtlamp: Onderzoek uitgevoerd door de WUR (universiteit van Wageningen).

https://zakenblad.nl/2019/04/23/aantal-megastallen-neemt-toe-limburg-telt-er-97/

97!! In slechts één provincie van ons kleine Nederland.

Als ik een link plaatst van vorig jaar krijg ik te horen dat ik ouwe koek ophaal. Maar deze link die jij nu aanhaalt is van 23 april 2019. Vier jaar geleden dus. Een artikel met de titel "aantal megastallen neemt toe". Limburg telt er 97". Zullen er ook al megastallen zijn afgenomen in vier jaar tijd?

Een link van een jaar later:

https://www.varkensinnood.nl/nieuwsartikelen/het-tijdperk-van-megastallen-is-voorbij 27 maart 2020 "Het tijdperk van de megastallen is voorbij".Het aantal varkensboeren daalt al jaren, maar door verschillende regelingen neemt nu ook het aantal varkens af.

In 2020 werd verwacht dat 70% van varkensboeren gaat stoppen.

En dan deze link van 2022: https://www.nu.nl/binnenland/6209347/aantal-megastallen-is-in-vijf-jaar-met-bijna-een-kwart-gestegen.html
Noord-Brabant is met 282 de provincie met de meeste megastallen. Zeeland
heeft de minste; daar zijn 14 van dat soort stallen te vinden.

Ook in 2019 zag ik in mijn wijde omtrek geen megastallen. En ook niet toenemen. Terwijl ik toch landelijk woon. Als ik dan zeg 'ik ken ze niet in mijn omgeving' dan is dat zo, daar hoef ik idd geen expertise voor te hebben.

Maar jullie doen wel zo alsof het niet kan kloppen. Want "boerenoverschot in heel Nederland" blablabla. Ik ben blij dat er nog boeren zijn in mijn omgeving. Ik zie hier wel heeeeeel erg veel nieuwe wereldburgers toenemen. En dát is zeker in heel Nederland. En die burgers moeten wel allemaal eten. Boeren zorgen voor eten. Dan praat je toch niet over 'boerenoverschot'.

Ik zou erg graag een meerjarenplan willen zien vanuit de overheid hoe zij het land zien qua invulling van de beschikbare grond over pakweg 25 jaar.

Wat is natuur, woongebied, industrie en agrarisch? Want er moeten ontzettend veel huizen bijgebouwd worden en ik zie ook wel wat projecten ontstaan (alleen hier dan weer voor grote woningen met kavels van 700 tot 1100 m2) maar wat ik vooral zie is uitbreiding van de industriegebieden. En leegstand op de oudere gebieden.

Als ik dan mag kiezen zie ik liever agrarische grond met koeien en gewassen en liefst dus ook kippen en varkens dan van die enorme blokkendozen van industrie. Veelal opslagplaatsen van Lidl, Primark, DHL, en andere bedrijven.

Bizar dat zij zoveel ruimte krijgen en voor woningen zo moeilijk gedaan wordt. En dat de boeren die al generaties lang hun land hebben nu een soort paria geworden zijn.

Wat willen we straks voor Nederland? Alleen industrie en woningen en een paar stukjes natuur en hier en daar een (biologische of hobby)boer? Dus ja daar ben ik dus oprecht benieuwd naar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.