Nieuws en actueel
wild-flower
07-08-2021 om 12:52
Steeds meer agressie . Wat is er mis met onze jongeren ?
Nederlandse jongeren zijn de laatste tijd wel heel slecht in het nieuws.
De mishandelingen door Nederlanse jongeren op Mallorca .
Mischandelingen aan het Gardameer en nu weer een reeks mishandelingen door jongeren rondom het Zeeuwse Renesse .
Wat is er toch aan de hand met onze jongeren , deze explosie van agressie .
Krijgen we steeds meer incidenten mee door sociale media of gaan vooral onze jongeren vaker dan vroeger zwaar over de schreef ?
redbulletje
08-08-2021 om 09:27
Ik vind 't vooral beangstigend dat het je gewoon overdag kan gebeuren dat je van je fiets wordt gestampt en voor dood wordt achter gelaten. In mijn jeugd was het ergste wat er gebeurde volgens mij knokken (gewoon met blote vuist) na het uitgaan, maar daar hoef je niet naartoe te gaan.
QuizzicalOpossum53
08-08-2021 om 09:31
Aquarius27 schreef op 08-08-2021 om 09:12:
Van de 41 meest welvarende landen heeft Nederland de gelukkigste jeugd. Volgens wereldwijd onderzoek van Unicef, het kinderfonds van de Verenigde Naties, staat ons land bovenaan de ranglijst als het gaat om onder meer mentale en lichamelijke gezondheid en sociale en leervaardigheden.
(Bron: Unicef)
Ga eens een avondje praten met jongeren in bijvoorbeeld Frankrijk. Uitzichtloosheid, armoede, een diep wantrouwen tegen de overheid, segregatie in onderwijs en woonwijken.
Is er wel zo n groot probleem in Nederland? Zonder de zaken die de krant halen nu te bagatelliseren
Dat vind ik nou ook. De titel van dit topic is: steeds meer agressie. En dan gaat iedereen maar lekker los op allerlei groepen die hier de schuld van hebben. Maar niemand vraagt zich af of er wel meer agressie is. Of dat de focus van de media en sociale media ervoor zorgen dat het meer lijkt. Of dat corona de lontjes korter maakt. Of dat de focus nu door corona sowieso heel erg ligt op uitgaande jongeren.
Ik heb jaren geleden veel met uitgaande jongeren te maken gehad. Toen was er standaard gedoe op vrijdagavond en zaterdagavond. Altijd opstootjes, vechtpartijen, mensen die in elkaar werden geslagen. Alleen was het toen een miniberichtje in de plaatselijke krant. En nu gaat het viral op sociale media.
letterkoekje
08-08-2021 om 09:47
redbulletje schreef op 08-08-2021 om 07:37:
Herinvoeren van militaire dienst zou zo gek nog niet zijn voor alle hangjongeren. Jongeren met een eigen ambitie zouden vrijgesteld kunnen worden maar de rest goed afdrillen en er echte mannen en vrouwen van maken.
Ik ben ook voor de dienstplicht terug invoeren. In België dan, voor Nederland spreek ik mij niet uit want ik weet niet hoe het daar is.
letterkoekje
08-08-2021 om 09:51
redbulletje schreef op 08-08-2021 om 08:50:
In 3 van de 6 lagereschool klassen had ik 'n mannelijke leraar. Toen was het blijkbaar nog wel een beroep wat mannen aansprak.
Ik reageer gewoon op deze post maar wil niet off-topic gaan:
Ik heb een keer gelezen dat als een beroep vervrouwelijkt (wat nu dus in veel beroepen het geval is) dat de kwaliteit dan achteruit gaat. Met betrekking tot tucht en discipline.
Helemaal ben ik het er niet mee eens, tot op een zekere hoogte wel.
Julali
08-08-2021 om 09:53
Aquarius27 schreef op 08-08-2021 om 09:22:
[..]
Unicef is geen kleine organisatie. Eerlijk gezegd klopt dit beeld met mijn idee. En dan heb ik het ook over jongeren op VMBO en MBO. Tuurlijk zijn er problemen, maar is dat niet altijd zo geweest? Zijn jongeren in andere landen niet veel slechter af? Een beetje relativeren misschien…
Klopt helemaal. Het is maar een heel klein groepje dat geweld gebruikt en dat is in de geschiedenis van de mensheid altijd zo geweest.
watertoren
08-08-2021 om 10:25
DanGun schreef op 08-08-2021 om 08:26:
[..]
De Man hier bracht zijn diensttijd voornamelijk door in de kroeg op de kazerne, want hij was barman. Enige wat ie deed was een beetje boodschappen doen en bardienst. Verder zorgde hij ervoor dat hij en zijn collega’s zoveel ongein konden uithalen. Van feesten organiseren, meiden de kazerne binnen smokkelen en hun meerderen het bloed onder de nagels vandaan halen.
Maatschappelijke dienstplicht vind ik nonsens.
Mijn man was ook barman toen hij in dienst zat. Hij heeft er een gouden tijd gehad met veel drank en feesten.
Mijn broers hebben trouwens ook voornamelijk veel gezopen toen ze in dienst waren. Mijn ene broer was 10 kilo aangekomen.
Rondstruiner
08-08-2021 om 10:54
Aquarius27 schreef op 08-08-2021 om 09:12:
Van de 41 meest welvarende landen heeft Nederland de gelukkigste jeugd. Volgens wereldwijd onderzoek van Unicef, het kinderfonds van de Verenigde Naties, staat ons land bovenaan de ranglijst als het gaat om onder meer mentale en lichamelijke gezondheid en sociale en leervaardigheden.
(Bron: Unicef)
Ga eens een avondje praten met jongeren in bijvoorbeeld Frankrijk. Uitzichtloosheid, armoede, een diep wantrouwen tegen de overheid, segregatie in onderwijs en woonwijken.
Is er wel zo n groot probleem in Nederland? Zonder de zaken die de krant halen nu te bagatelliseren
Frankrijk staat op de 7e plaats, dus daar valt het ook allemaal wel mee dan toch? https://www.unicef-irc.org/child-well-being-report-card-16
Bewustzijn dat we het hier heel goed hebben is altijd prima vind ik. Maar dat het ergens anders slechter is, is natuurlijk geen reden om de problemen in eigen land dan maar te bagatelliseren of niet aan te pakken.
Als de criminaliteit onder jongeren hier ernstiger wordt, zoals gebleken is (zie de eerder door anderen geplaatste linkjes), dan moet je daar als overheid en samenleving gewoon iets mee. Dat jongeren over het algemeen gelukkig zijn doet daar niets aan af. Het zorgt voor angstgevoelens in de samenleving, dat is wel degelijk een groot probleem ja.
wild-flower
08-08-2021 om 10:57
Ik ben ook geen voorstander van de traditionele militaire dienstplicht .
Wel van maatschappelijk sociale dienstplicht .
Mooi stukje uit het AD hierover :
" Dit zorgt ervoor dat jongeren in contact komen met ouderen, zieken,
zwakkeren of kinderen. Zo leren ze verantwoordelijkheid te dragen en
nemen. En respect te ontwikkelen voor elkaar, los van religie, afkomst,
leeftijd, of scholing. Tegelijkertijd geeft het ook nieuw perspectief op
carrièrekansen, waarover ze anders misschien nooit hadden nagedacht.
Doordat ze kennis en ervaringen opdoen van vakgebieden die ze voorheen links lieten liggen of simpelweg niet kenden. Vakgebieden waar nu een enorm nijpend tekort is aan personeel, zoals in de zorg of bij de
politie. "
https://www.ad.nl/opinie/geef-maatschappelijke-stage-verplicht-karakter~ae046902/
redbulletje
08-08-2021 om 11:02
wild-flower schreef op 08-08-2021 om 10:57:
Ik ben ook geen voorstander van de traditionele militaire dienstplicht .
Wel van maatschappelijk sociale dienstplicht .
Mooi stukje uit het AD hierover :
" Dit zorgt ervoor dat jongeren in contact komen met ouderen, zieken,
zwakkeren of kinderen. Zo leren ze verantwoordelijkheid te dragen en
nemen. En respect te ontwikkelen voor elkaar, los van religie, afkomst,
leeftijd, of scholing. Tegelijkertijd geeft het ook nieuw perspectief op
carrièrekansen, waarover ze anders misschien nooit hadden nagedacht.
Doordat ze kennis en ervaringen opdoen van vakgebieden die ze voorheen links lieten liggen of simpelweg niet kenden. Vakgebieden waar nu een enorm nijpend tekort is aan personeel, zoals in de zorg of bij de
politie. "
https://www.ad.nl/opinie/geef-maatschappelijke-stage-verplicht-karakter~ae046902/
Sorry, maar je wil probleemjongeren toch niet in een omgeving van kwetsbare mensen laten werken? Dan worden er nog meer oudjes beroofd, want geld voor extra toezicht zal er wel niet zijn. Nee, gewoon lichamelijk laten zwoegen en drillen. Geen uitgaansavonden met drank, daar moeten ze te moe voor zijn na een lange dag actief zijn.
SnoopyIbis83
08-08-2021 om 11:07
letterkoekje schreef op 08-08-2021 om 09:51:
[..]
Ik heb een keer gelezen dat als een beroep vervrouwelijkt (wat nu dus in veel beroepen het geval is) dat de kwaliteit dan achteruit gaat. Met betrekking tot tucht en discipline.
Ik heb een keer gelezen dat op het internet iedereen maar wat kan beweren, zonder bron of bewijs. Ik weet niet of het waar is, maar het klinkt wel logisch.
Aquarius27
08-08-2021 om 11:10
Rondstruiner schreef op 08-08-2021 om 10:54:
[..]
Frankrijk staat op de 7e plaats, dus daar valt het ook allemaal wel mee dan toch? https://www.unicef-irc.org/child-well-being-report-card-16
Bewustzijn dat we het hier heel goed hebben is altijd prima vind ik. Maar dat het ergens anders slechter is, is natuurlijk geen reden om de problemen in eigen land dan maar te bagatelliseren of niet aan te pakken.
Als de criminaliteit onder jongeren hier ernstiger wordt, zoals gebleken is (zie de eerder door anderen geplaatste linkjes), dan moet je daar als overheid en samenleving gewoon iets mee. Dat jongeren over het algemeen gelukkig zijn doet daar niets aan af. Het zorgt voor angstgevoelens in de samenleving, dat is wel degelijk een groot probleem ja.
Helemaal waar. Ik noemde alleen een ander land om te relativeren. Dat betekent natuurlijk niet dat problemen genegeerd moeten worden. Doemdenken en de fout bij bepaalde groepen zoeken, zijn niet de oplossing. War dan wel: investeren in onderwijs en buurtwerk en dan gaat het niet alleen om geld.
Buurtwerk is jarenlang belachelijk gemaakt als ‘linkse hobby’ en ‘theedrinken’, maar door in buurten dicht bij jongeren en probleemgezinnen te staan, voorkom je veel problemen. Landen waar zaken enorm uit de hand lopen, kennen dergelijke zaken niet. Wederom Frankrijk (sorry); in de buitenwijken van grote steden bestaat daar wijken waar de politie geen enkele macht heeft, onderwijs is gesegregeerd en met regelmaat komt de boel tot ontploffing Zulke toestanden kennen wij (nog) niet. Maar door bezuinigingen op buurthuizen e.d. zou dat zo maar kunnen Veranderen.
Aquarius27
08-08-2021 om 11:15
letterkoekje schreef op 08-08-2021 om 09:51:
[..]
Ook al ben je het er niet mee eens, dan nog vraag ik me af waarom je deze onzinnige bewering ( zonder bron) hier neerzet. Echt he.
CuddlyReindeer95
08-08-2021 om 11:16
Eens dat de afbraak van het welzijnswerk, hoe soft dat allemaal ook klinkt, een bijdrage heeft geleverd. In mijn stad is er een wijk waar altijd gedonder is. Maar als je in die wijk komt, snap je dat ook bijna wel. Geestdodende omgeving, NIETS te doen.
Aquarius27
08-08-2021 om 11:22
Wednesday schreef op 08-08-2021 om 11:16:
Eens dat de afbraak van het welzijnswerk, hoe soft dat allemaal ook klinkt, een bijdrage heeft geleverd. In mijn stad is er een wijk waar altijd gedonder is. Maar als je in die wijk komt, snap je dat ook bijna wel. Geestdodende omgeving, NIETS te doen.
En er ontstaan netwerken. De buurthuis medewerker heeft vaak snel in de gaten wanneer jongeren radicaliseren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.