Nieuws en actueel
wild-flower
07-08-2021 om 12:52
Steeds meer agressie . Wat is er mis met onze jongeren ?
Nederlandse jongeren zijn de laatste tijd wel heel slecht in het nieuws.
De mishandelingen door Nederlanse jongeren op Mallorca .
Mischandelingen aan het Gardameer en nu weer een reeks mishandelingen door jongeren rondom het Zeeuwse Renesse .
Wat is er toch aan de hand met onze jongeren , deze explosie van agressie .
Krijgen we steeds meer incidenten mee door sociale media of gaan vooral onze jongeren vaker dan vroeger zwaar over de schreef ?
redbulletje
08-08-2021 om 07:37
Herinvoeren van militaire dienst zou zo gek nog niet zijn voor alle hangjongeren. Jongeren met een eigen ambitie zouden vrijgesteld kunnen worden maar de rest goed afdrillen en er echte mannen en vrouwen van maken.
NinjeTurtle
08-08-2021 om 07:39
redbulletje schreef op 08-08-2021 om 07:37:
Herinvoeren van militaire dienst zou zo gek nog niet zijn voor alle hangjongeren. Jongeren met een eigen ambitie zouden vrijgesteld kunnen worden maar de rest goed afdrillen en er echte mannen en vrouwen van maken.
Wat zijn dat?
Ben jij ook in dienst geweest en een echte vrouw nu?
redbulletje
08-08-2021 om 07:51
NinjeTurtle schreef op 08-08-2021 om 07:39:
[..]
Wat zijn dat?
Ben jij ook in dienst geweest en een echte vrouw nu?
Ik heb me laten afdrillen op de manege. Stallen mesten, hooi/stro sjouwen, paarden zadelmak maken etc. Ik was te moe om op straat te hangen en rottigheid uit te halen in elk geval.
Aquarius27
08-08-2021 om 08:08
--- schreef op 08-08-2021 om 00:33:
[..]
Veel meesters zijn homo. Die hebben het ook moeilijk voor klassen waar jij nu juist die mannen wil hebben. Lost niks op. We hebben góede leerkrachten nodig. Niet perse m of v. En kleinere klassen.
Helaas zitten er op Pabo s weinig jongens en degene die beginnen haken af. Op de een of andere manier past het programma van deze opleiding beter bij vrouwelijke studenten, er wordt minder een beroep gedaan op competenties waar jongens in uitblinken. Ook is het zo dat eenmaal voor de klas, vrouwen dit werk blijven doen. Het is nu eenmaal zo dat vrouwen in Nederland vaak part time gaan werken en dan is een gedeelde klas ideaal. Mannen blijven een paar jaar op een basisschool werken en stomen dan door.
Maar om nu te zeggen dat vooral homo s achterblijven voor de klas. Haha, wat een onzin zeg.
Aquarius27
08-08-2021 om 08:10
redbulletje schreef op 08-08-2021 om 07:37:
Toen de dienstplicht bestond, werd dat door het merendeel van de jongens beschouwd als zonde van de tijd, geestdodend en verveling. Denk dan aan een maatschappelijke dienstplicht…
DanGun
08-08-2021 om 08:23
Wat een bs over vaders uit ‘andere’ culturen die zich niet met de opvoeding bemoeien. Ik zie bijna dagelijks ouders en kids uit een stuk of 10 / 15 verschillende landen.
Ouders brengen en halen hun kinderen, komen met vragen etc naar ons als trainers toe, we hebben soms hele lange gesprekken over hun kinderen (of andere zaken)
Reken maar dat de vaders net zo vertegenwoordigd zijn als de moeders.
redbulletje
08-08-2021 om 08:24
Aquarius27 schreef op 08-08-2021 om 08:10:
[..]
Toen de dienstplicht bestond, werd dat door het merendeel van de jongens beschouwd als zonde van de tijd, geestdodend en verveling. Denk dan aan een maatschappelijke dienstplicht…
Jongens die al een studiedoel of praktijkopleiding hebben hoeven niet, het gaat juist om de grote groep zonder persoonlijke ambities. Om die van straat te halen.
Maatschappelijke dienstplicht lijkt me juist zeer onwenselijk, je wil niet dat straattuig in een bejaardenhuis koffie gaat serveren ofzo, moeten die oudjes weer bang zijn dat hun sierraden geroofd worden.
DanGun
08-08-2021 om 08:26
Aquarius27 schreef op 08-08-2021 om 08:10:
[..]
De Man hier bracht zijn diensttijd voornamelijk door in de kroeg op de kazerne, want hij was barman. Enige wat ie deed was een beetje boodschappen doen en bardienst. Verder zorgde hij ervoor dat hij en zijn collega’s zoveel ongein konden uithalen. Van feesten organiseren, meiden de kazerne binnen smokkelen en hun meerderen het bloed onder de nagels vandaan halen.
Maatschappelijke dienstplicht vind ik nonsens.
Julali
08-08-2021 om 08:47
Ted68 schreef op 07-08-2021 om 20:59:
Ik denk dat jongens gewoon een mannelijk voorbeeld nodig hebben.... En ja , dat mis ik in ons school systeem. En dat heeft niets te doen met de zielige opmerking dat vrouwen aan alles schuld zijn....En sorry, dan heb je ook nog de vele verschillende
culturen in NL.... Waar mannen altijd God zijn.....
Dit lijkt me in de eerste plaats de taak van de vader. Waar zijn al die vaders? Maar wat vaak zijn die allang vetrokken, waarom schrijf je daar niet iets over, ipv alles op het bordje te schuiven van vrouwelijke onderwijzers? Die kunnen er niks aan doen dat er zo'n grote terugloop in het aantal mannelijke leraren. Ze kunnen al helemaal niks aan doen aan al die afwezige vaders.
redbulletje
08-08-2021 om 08:50
In 3 van de 6 lagereschool klassen had ik 'n mannelijke leraar. Toen was het blijkbaar nog wel een beroep wat mannen aansprak.
wild-flower
08-08-2021 om 09:02
Muzieknootje64 schreef op 08-08-2021 om 02:12:
[..]
Ik ben het met je eens dat jongens maar ook meiden een mannelijke voorbeeld nodig hebben; maar zeker evenveel als vrouwelijke voorbeelden.
Het klinkt ook onlogisch en onredelijk om daar de schoolsystemen de schuld van te geven daar deze al voldoende op hun bordje hebben met tegenwoordig veel te grote klassen met een hoop kinderen met allerlei "aandoeningen" en daar komen al die cultuurverschillen nog eens bovenop.
Opvoeden begint toch in eerste instantie thuis en is de hoofdtaak van beide ouders.
Wellicht is het handig om eerst onszelf een spiegel voor te houden alvorens we naar van alles en nog wat gaan zitten wijzen.
Tegenwoordig willen we allemaal zoveel en stellen we allemaal zulke hoge eisen dat het soms lijkt of we alleen nog maar bezig zijn met het vergaren van geld, nog meer materie en hogere posities. En daar hebben we het allemaal zo druk mee, dat het echte begeleiden en opvoeden van kinderen bijna een neventaak is geworden.
Jongeren hebben nu eenmaal regels nodig en volwassenen die hen daarin begeleiden; maar ook grenzen durven aan te geven en deze ook durven uit te voeren.
Ook is het handig als beide ouders op een lijn blijven met elkaar.
Er zijn helaas steeds meer kinderen die in gebroken gezinnen opgroeien wat zeker ook zijn neerslag heeft op hun doen en laten.
Zodra dat allemaal ontbreekt gaan jongeren grenzen opzoeken en vervagen bij sommige de normen en waarden. Cultuurverschillen spelen daarin zeker ook mee.
Maar vlak ook de invloed van sociale media niet uit! Deze zijn ook van invloed en hebben naast vooruitgang in kennis ook achteruitgang gebracht; vooral op sociaal gebied; communicatie en de normale omgangsvormen tussen jongeren face too face.
Misschien ontsporen sommige jongeren daarom omdat ze niet met de massa mee kunnen komen en teveel druk voelen. Veel verliezen zichzelf in drugs/drankgebruik. De depressie aantallen onder jongeren zijn nog nooit zo hoog geweest.
Corona heeft het er allemaal ook niet beter op gemaakt.
Ik ga agressie nooit goedpraten en zeker niet accepteren; maar er zijn meer factoren en achtergronden dan role-modellen op scholen die daaraan ten grondslag liggen.
Mooi verwoord !
Aquarius27
08-08-2021 om 09:12
Van de 41 meest welvarende landen heeft Nederland de gelukkigste jeugd. Volgens wereldwijd onderzoek van Unicef, het kinderfonds van de Verenigde Naties, staat ons land bovenaan de ranglijst als het gaat om onder meer mentale en lichamelijke gezondheid en sociale en leervaardigheden.
(Bron: Unicef)
Ga eens een avondje praten met jongeren in bijvoorbeeld Frankrijk. Uitzichtloosheid, armoede, een diep wantrouwen tegen de overheid, segregatie in onderwijs en woonwijken.
Is er wel zo n groot probleem in Nederland? Zonder de zaken die de krant halen nu te bagatelliseren
redbulletje
08-08-2021 om 09:18
Aquarius27 schreef op 08-08-2021 om 09:12:
Van de 41 meest welvarende landen heeft Nederland de gelukkigste jeugd. Volgens wereldwijd onderzoek van Unicef, het kinderfonds van de Verenigde Naties, staat ons land bovenaan de ranglijst als het gaat om onder meer mentale en lichamelijke gezondheid en sociale en leervaardigheden.
(Bron: Unicef)
Ga eens een avondje praten met jongeren in bijvoorbeeld Frankrijk. Uitzichtloosheid, armoede, een diep wantrouwen tegen de overheid, segregatie in onderwijs en woonwijken.
Is er wel zo n groot probleem in Nederland? Zonder de zaken die de krant halen nu te bagatelliseren
Ik snap hoe ze dit in beeld krijgen. Hoeveel jongeren vullen die enquete in om tot dit resultaat te komen?
Aquarius27
08-08-2021 om 09:22
redbulletje schreef op 08-08-2021 om 09:18:
[..]
Ik snap hoe ze dit in beeld krijgen. Hoeveel jongeren vullen die enquete in om tot dit resultaat te komen?
Unicef is geen kleine organisatie. Eerlijk gezegd klopt dit beeld met mijn idee. En dan heb ik het ook over jongeren op VMBO en MBO. Tuurlijk zijn er problemen, maar is dat niet altijd zo geweest? Zijn jongeren in andere landen niet veel slechter af? Een beetje relativeren misschien…
Friezinnetje
08-08-2021 om 09:25
nou ik vind het niet normaal dat er momenteel zoveel steekpartijen zijn onder jongeren. Kunnen we wel relativeren met zijn allen, maar dat loopt echt op. En ook ander geweld.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.