Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Rechtszaak Ali B.


Ik vind het ondanks de straf toch erg dat hij vrijgesproken wordt voor de verkrachting waar geen aanvullend bewijs voor is. Dus je kunt iemand op een stille plaats verkrachten, een condoom gebruiken om geen sperma achter te laten en dan is dus de kans levensgroot dat je er mee weg komt. Ik hoop dat OM ook in hoger beroep gaat.

Citroengraag schreef op 12-07-2024 om 16:05:

Ik vind het ondanks de straf toch erg dat hij vrijgesproken wordt voor de verkrachting waar geen aanvullend bewijs voor is. Dus je kunt iemand op een stille plaats verkrachten, een condoom gebruiken om geen sperma achter te laten en dan is dus de kans levensgroot dat je er mee weg komt. Ik hoop dat OM ook in hoger beroep gaat.

Gevoelsmatig heb ik hetzelfde, tegelijkertijd wordt het ook eng als mensen kunnen worden veroordeeld terwijl er geen enkel cpncreet bewijs kan worden aangeleverd. 

MRI

MRI

12-07-2024 om 18:06

Goed dat de rechtbank ook vertrouwen in de geloofwaardigheid uitsprak naast het feit dat er geen officieel juridisch bewijs is. 
Deze uispraak leert ons ook dat je direct uitspreken na een verkrachting of aanranding heel belangrijk is. Al is het maar naar je naasten. 

MRI schreef op 12-07-2024 om 18:06:

Goed dat de rechtbank ook vertrouwen in de geloofwaardigheid uitsprak naast het feit dat er geen officieel juridisch bewijs is.
Deze uitspraak leert ons ook dat je direct uitspreken na een verkrachting of aanranding heel belangrijk is. Al is het maar naar je naasten.

Ja dat vind ik ook, ik heb dat ook nog niet eerder gehoord op deze manier volgens mij. Mooie manier om juridisch zuiver te blijven en toch recht te kunnen doen aan het rechtvaardigheidsgevoel.

Gelebloem schreef op 12-07-2024 om 18:33:

[..]

Ja dat vind ik ook, ik heb dat ook nog niet eerder gehoord op deze manier volgens mij. Mooie manier om juridisch zuiver te blijven en toch recht te kunnen doen aan het rechtvaardigheidsgevoel.

Inderdaad. En hopelijk werkt dit ook drempelverlagend in de toekomst voor slachtoffers om toch naar buiten te treden. 

ik had het niet verwacht maar geloof wel dat het terecht is.  

NippyDunlin42

NippyDunlin42

12-07-2024 om 19:44

Ik vind het wel bijzonder qua bewijslast. Want wat is er nou onomstotelijk bewezen?

MRI

MRI

13-07-2024 om 12:06

Elaine68 schreef op 12-07-2024 om 19:44:

Ik vind het wel bijzonder qua bewijslast. Want wat is er nou onomstotelijk bewezen?

Ja dat is inderdaad het moeilijke in zedenzaken als je van de huidige wetgeving uitgaat. Ik weet daar ook geen oplossing voor. Blijkbaar moet een rechtbank het hierin hebben van circumstantial evidence. Ik begrijp ook dat dit bedreigend kan voelen voor mensen die denken 'ja iemand kan mij zomaar een loer willen draaien zonder dat er aanwijsbare feiten bewezen kunnen worden'. 

Voor mijn gevoel is de rechtbank in deze zaak hierin heel zorgvuldig te werken gegaan. En denkend aan al die vrouwen die verkracht worden maar die maar geen aangifte doen 'want er valt toch niks te bewijzen' of die wel aangifte doen, maar wier zaak geseponeerd wordt want 'er valt toch niks te bewijzen' zou het misschien goed zijn hierover een bredere maatschappelijke discussie te houden. Want willen we dat vrouwen vogelvrij blijven tav verkrachting 'want er valt toch niets te bewijzen'?

Ik werd aangerand onder bedreiging van een mes. Aangifte gedaan. Agent gaat naar de jongen toe (was een krantenbezorger en kon dus achterhaald worden). Jongen geeft het toe. Agent zegt 'dat moet je niet doen want dan wordt zo'n vrouwtje bang' (volkomen foute tekst natuurlijk). Denk je dat er ooit iets met de aangifte is gedaan? niet dus. En is het bewezen en toegegeven. 

Daarom begrijp ik ook niets van het sepo van Rietbergen. De man geeft het nb toe en nog wordt er niet vervolgd. 

Wow dit is heel wat. Gerechtigheid, zo voelt het. Genoegdoening zal het misschien niet zijn voor de slachtoffers. Erkenning hopelijk wel.
Meest opvallende vond ik dat de rechtbank zijn dwingende houding benoemde. En dat ik een interview zag waarin ze zich afvroegen waarom die advocaat hem niet beter tegen zichzelf had beschermd maar ook daar was het antwoord te vinden in de dwingende houding van meneer B. Boontje komt om zijn loontje. 

Gerechtigheid is mooi en dan 2 jaar moeten zitten is niks! De slachtoffers bewezen of niet hebben levenslang. Ik ben zelf misbruikt geweest als 11 jarig meisje en draag dit mijn hele leven met mij mee. Ik ben nu 59. 
Ik heb een vraag. Wat is het verschil tussen misbruik en verkrachting? 

watertoren schreef op 13-07-2024 om 14:59:

Gerechtigheid is mooi en dan 2 jaar moeten zitten is niks! De slachtoffers bewezen of niet hebben levenslang. Ik ben zelf misbruikt geweest als 11 jarig meisje en draag dit mijn hele leven met mij mee. Ik ben nu 59.
Ik heb een vraag. Wat is het verschil tussen misbruik en verkrachting?

Wat verdrietig om te lezen dat je dat mee hebt gemaakt watertoren.  

Volgens mij duidt de term misbruik doorgaans op minderjarigen danwel een gezagsverhouding maar kan het gaan om dezelfde handelingen als aanranding en verkrachting.

Bij verkrachting moet er onder dwang/ tegen de wil van het slachtoffer sprake zijn van penetratie. Aanranding/misbruik zijn seksuele handelingen zonder penetratie.
https://fondsslachtofferhulp.nl/nieuws/aanranding-verkrachting-misbruik/

Gebruikersnaaminvullen schreef op 12-07-2024 om 19:37:

[..]

Dat loopt niet altijd goed af als je kijkt naar de man van Rens Kroes....zus van.

https://www.ad.nl/show/man-van-rens-kroes-moet-4-5-jaar-de-cel-in-vanwege-brute-verkrachting-i-hurt-you-because-i-love-you~a49d1b92/#:~:text=Rens%20(36)%20en%20haar%20man,het%20huwelijksbootje%20te%20zijn%20gestapt.

En nu maar hopen dat er in de tussentijd tot aan het hoger beroep zich meer meisjes/vrouwen zich melden die aangerand/verkracht zijn door Ali B.  Wordt een leuk hoger beroep dan.....

Bakblik schreef op 13-07-2024 om 16:47:

Bij verkrachting moet er onder dwang/ tegen de wil van het slachtoffer sprake zijn van penetratie. Aanranding/misbruik zijn seksuele handelingen zonder penetratie.
https://fondsslachtofferhulp.nl/nieuws/aanranding-verkrachting-misbruik/

Nee dat klopt niet. We spreken van seksueel misbruik als er sprake is van een gezagsverhouding of een leeftijdsverschil (dus bijvoorbeeld je baas op het werk, je leerkracht etc).

Verkrachting is inderdaad met penetratie en aanranding seksuele handelingen zonder penetratie. Sinds 1 juli is het daarbij niet meer nodig dat er sprake was van dwang, dat het gebeurd zonder toestemming van de ander is al genoeg.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/03/20/nieuwe-wet-aanpak-seksuele-misdrijven-gaat-in-per-1-juli-2024

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.