Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Oversterfte

Al eerder schreef ik op een ander topic over mijn verbazing waarom demissionaire minister van Volksgezondheid Pia Dijkstra verder onderzoek naar oversterfte weigert te doen. In een podcast van feb. 2024 zegt Pia Dijkstra:"Het is nodig dat we goed zicht hebben....."

Maar dan, ondanks het merendeel in de Tweede kamer een onderzoek wil, want er sterven nu nog steeds elke dag meer mensen dan verwacht, weigerde Pia Dijkstra een maand later om verder onderzoek te doen omdat ze vind dat er al voldoende onderzoek gedaan word.

Ik heb er nog steeds moeite mee. Vooral toen ik afgelopen week het woord "Oversterfte Bonus" hoorde.

Wat vinden jullie ervan?


https://youtu.be/l-RncxeW_Aw?si=-FZQfUdVHjs_GHUF D66-minister weigert te antwoorden... 21 feb. 2024


https://www.youtube.com/watch?v=e5XCvkuW6Z0 D66-minister Pia Dijkstra weigert verder onderzoek naar oversterfte. 22 mrt 2024


Als er al gedegen onderzoek wordt gedaan (en dat wordt er, ook internationaal) lijkt het me kapitaalvernietiging om nog een extra onderzoek uit te gaan voeren. 

Dat het aandacht nodig heeft, staat voor mij als een paal boven water. Maar die aandacht krijgt het ook. Dus laten we geen geld gaan verbranden in deze huidige tijden.

Daarbij is er ook veel weerstand vanuit de formerende partijen tegen het "regeren over het graf" van het demissionaire kabinet. Nu maakt die laatste pas op de plaats en is het weer niet goed.

Is gedegen wetenschappelijk onderzoek nodig dan. 
Met mijn boerenverstand weet ik dat Nederland flink vergrijst, het aantal ouderen groeit doordat we allemaal steeds ouder worden en er worden minder kinderen geboren.  Is het dan niet logisch dat er (al dan niet op hoge leeftijd) dan meer mensen overlijden dan pak hem beet 30 jaar geleden.  
Niemand heeft het eeuwige leven en met met ouderen zal de sterfte stijgen, zij hebben tenslotte de meeste kans op overlijden. 

Wat Bakblik zegt.
Nog meer onderzoek is geldverspilling.

Bakblik schreef op 08-05-2024 om 09:35:

Is gedegen wetenschappelijk onderzoek nodig dan.
Met mijn boerenverstand weet ik dat Nederland flink vergrijst, het aantal ouderen groeit doordat we allemaal steeds ouder worden en er worden minder kinderen geboren. Is het dan niet logisch dat er (al dan niet op hoge leeftijd) dan meer mensen overlijden dan pak hem beet 30 jaar geleden.
Niemand heeft het eeuwige leven en met met ouderen zal de sterfte stijgen, zij hebben tenslotte de meeste kans op overlijden.

Daar wordt natuurlijk rekening mee gehouden bij de oversterftecijfers. Dus gegeven hoe de bevolkingssamenstelling nu is, overlijden meer mensen dan verwacht. Daar is al rekening mee gehouden met de leeftijden van mensen. Maar goed, daarom gebeurt er ook onderzoek, zoals in de brief van Minister Dijkstra te lezen is.

Mijn advies aan Fleurtje: volg gewoon wat minder dubieuze nieuwsbronnen en lees wat vaker een serieuze krant.

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

08-05-2024 om 09:43

Geef dat geld maar aan de jeugdzorg.

Daglichtlamp schreef op 08-05-2024 om 09:42:

[..]

Daar wordt natuurlijk rekening mee gehouden bij de oversterftecijfers. Dus gegeven hoe de bevolkingssamenstelling nu is, overlijden meer mensen dan verwacht. Daar is al rekening mee gehouden met de leeftijden van mensen. Maar goed, daarom gebeurt er ook onderzoek, zoals in de brief van Minister Dijkstra te lezen is.

Mijn advies aan Fleurtje: volg gewoon wat minder dubieuze nieuwsbronnen en lees wat vaker een serieuze krant.

Als er al onderzoek wordt gedaan, rekening houdend met de bevolkingsgroepen zoals ze zijn dan is nog een onderzoek toch niet nodig?

Bakblik schreef op 08-05-2024 om 09:46:

[..]

Als er al onderzoek wordt gedaan, tekening houdend met de bevolkingsgroepen zoals ze zijn dan is nog een onderzoek toch niet nodig?

Al is het alleen maar om aan te tonen dat het niet aan de coronavaccins ligt. (al denk ik niet dat Fleurtje zich laat overtuigen door wetenschappelijk onderzoek, want er ligt inmiddels genoeg onderzoek dat laat zien dat de vaccins juist niet hebben bijgedragen aan de oversterfte).

Er zijn al enkele redenen bekent waardoor er na de corona pandemie sprake is van oversterfte.
Uitgestelde zorg , omdat patiënten door de hoeveelheid mensen in het ziekenhuis niet optijd behandeld konden worden aan andere kwalen. Denk bv aan dotteren. 
Meer val incidenten in verzorgingshuizen.
Dit verklaart nog niet alle oversterfte maar ook na de Spaanse griep epidemie heeft dit verschijnsel plaats gevonden en toen was er nog geen vaccin.

Daglichtlamp schreef op 08-05-2024 om 09:50:

[..]

Al is het alleen maar om aan te tonen dat het niet aan de coronavaccins ligt. (al denk ik niet dat Fleurtje zich laat overtuigen door wetenschappelijk onderzoek, want er ligt inmiddels genoeg onderzoek dat laat zien dat de vaccins juist niet hebben bijgedragen aan de oversterfte).

Als er geen vaccin was gekomen hadden we waarschijnlijk nog veel meer doden gehad. 

Oversterfte bonus?

Rare term. Wie verzint zoiets? 

Campanula schreef op 08-05-2024 om 10:22:

Oversterfte bonus?

Rare term. Wie verzint zoiets?

Wat wordt bedoeld is het geld dat de regering overgehouden heeft door de oversterfte. Ik zie de term gebruikt worden o.a. op het AD en RTL nieuws. Volgens mij gebruikt de regering de term zelf niet.

Daglichtlamp schreef op 08-05-2024 om 10:25:

[..]

Wat wordt bedoeld is het geld dat de regering overgehouden heeft door de oversterfte. Ik zie de term gebruikt worden o.a. op het AD en RTL nieuws. Volgens mij gebruikt de regering de term zelf niet.

Ah, zo. Dank je. Zit meer in de Jort Kelder-hoek. 😉

Persoonlijk zou ik blijer worden van onderzoek naar de post/long covid klachten dan onderzoek naar de oversterfte na de covidpandemie. Hier op het forum veel mensen gelezen die nog steeds klachten hebben en bijna niets meer kunnen. Ook thuis een kind dat zware klachten heeft die niet serieus worden genomen. Je moet er maar mee leren leven heb ik iets te vaak gehoord, er is niet mee te leven!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.