Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


Poezenmeisje schreef op 24-07-2024 om 15:23:

Pfas zit bijna overal in.
Pfas is en blijft...

Mijn bakpapier heb ik overigens ook vervangen door siliconen matjes.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/pfas/regels-voor-pfas

Ik vraag mij af ... op mijn doos bakpapier ( AH ) staat : gesiliconiseerd papier.

Wat is dan beter ?  Gesiliconiseerd papier of een siliconen matje ?

Ik denk een siliconen matje omdat je dat hergebruikt.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1646838072/transgender-atleten-eerste-tweede-en-derde-bij-wielerkoers-in-vs-hopeloze-onderneming-voor-vrouwen

De jaarlijkse Marymoor Grand Prix werd gehouden met zeker drie transgender atleten die op een wielerbaan deelnamen aan een estafette van twee personen. De drie beste teams hadden elk één biologische man: Jordan Lothrop, Jenna Lingwood en Eva Lin.

Leuk voor de vrouwen...

majorette2005 schreef op 25-07-2024 om 13:48:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1646838072/transgender-atleten-eerste-tweede-en-derde-bij-wielerkoers-in-vs-hopeloze-onderneming-voor-vrouwen

De jaarlijkse Marymoor Grand Prix werd gehouden met zeker drie transgender atleten die op een wielerbaan deelnamen aan een estafette van twee personen. De drie beste teams hadden elk één biologische man: Jordan Lothrop, Jenna Lingwood en Eva Lin.

Leuk voor de vrouwen...

Lijkt me toch zo makkelijk op te lossen. Een transvrouw kan toch gewoon sporten bij de mannen en een transman bij de vrouwen.  Interesseert de overige teamleden toch niet of je je jan of janneke noemt 

absor schreef op 25-07-2024 om 16:14:

[..]

Lijkt me toch zo makkelijk op te lossen. Een transvrouw kan toch gewoon sporten bij de mannen en een transman bij de vrouwen. Interesseert de overige teamleden toch niet of je je jan of janneke noemt

Of 2 nieuwe categorieën erbij: transmannen en transvrouwen…

madee schreef op 25-07-2024 om 16:46:

[..]

Of 2 nieuwe categorieën erbij: transmannen en transvrouwen…

Er gaat echt iets mis in de samenleving als er zoveel transmensen zijn om alle sport categorieën te vullen.   Statistisch gezien dan he

In datzelfde artikel is ook te lezen dat UCI  (de internationale organisatie voor wedstrijden) het transgenders niet langer toestaat om mee te doen bij de vrouwen in internationale wedstrijden.
IzvzxtWFOvbOEnKbC" target="_blank" rel="nofollow">https://www.uci.org/pressrelease/the-uci-adapts-its-rules-on-the-participation-of-transgender-athletes-in/6FnIzvzxtWFOvbOEnKbC

absor schreef op 25-07-2024 om 16:54:

[..]

Er gaat echt iets mis in de samenleving als er zoveel transmensen zijn om alle sport categorieën te vullen. Statistisch gezien dan he

Ik bedoelde het ook meer als een zucht, om de categorie-keuze-stress op te lossen 😇

absor schreef op 25-07-2024 om 16:14:

[..]

Lijkt me toch zo makkelijk op te lossen. Een transvrouw kan toch gewoon sporten bij de mannen en een transman bij de vrouwen. Interesseert de overige teamleden toch niet of je je jan of janneke noemt


In de sport zijn er categorieën voor man of vrouw. Jeugd, senioren of veteranen. Want al is een vrouw nog zo goed, ze zal in bepaalde sporten nooit (of niet gauw winnen) van een man. Dat is zo.

Een transvrouw. Is dus een man die vrouw geworden is? Toch?

Ze ziet er dan uit als een vrouw, praat als een vrouw, kleed zich als een vrouw. Maar qua sportprestaties is de transvrouw volgens mij nog altijd beter/sterker dan een vrouw. Toch?

Dus een extra categorie vind ik een betere oplossing.

madee schreef op 25-07-2024 om 16:46:

[..]

Of 2 nieuwe categorieën erbij: transmannen en transvrouwen…

Dit dus.

Fleurtje_5 schreef op 25-07-2024 om 17:39:

[..]

Dit dus.

Er zijn bijna geen transgenders in de topsport. Je kan daar wel een aparte groep voor maken, maar tegen wie moeten ze het dan opnemen in een wedstrijd? 

Nederland heeft ongeveer 180.000 transgenders, stel dat daar de helft van sport. Die wonen door heel NL. Die moet je indelen in zeg 30 sporten, leeftijdscategorie en level (basis, gevorderden e.d.) Daarvoor moet je ook nog apart mensen/zaal/veld/bad voor inzetten, om te trainen...

Kan nog wel even doorgaan maar denk dat het duidelijk is, het lijkt mij onmogelijk om dit afgezien van de kosten te organiseren

Yumi schreef op 25-07-2024 om 18:38:

[..]

Er zijn bijna geen transgenders in de topsport. Je kan daar wel een aparte groep voor maken, maar tegen wie moeten ze het dan opnemen in een wedstrijd?

Nederland heeft ongeveer 180.000 transgenders, stel dat daar de helft van sport. Die wonen door heel NL. Die moet je indelen in zeg 30 sporten, leeftijdscategorie en level (basis, gevorderden e.d.) Daarvoor moet je ook nog apart mensen/zaal/veld/bad voor inzetten, om te trainen...

Kan nog wel even doorgaan maar denk dat het duidelijk is, het lijkt mij onmogelijk om dit afgezien van de kosten te organiseren


Ja... dan is het heel erg sneu maar Ik denk dan echt je kan het niet allemaal hebben. Want er is altijd 1 groep die gedupeerd wordt. En waarom zou die groep dan (weer) cis-vrouwen moeten betreffen? 

De vrouwensport is al een ondergeschoven kindje dus ik vind het onwenselijk dat transvrouwen mee kunnen sporten in de categorie vrouwen. 

Miraval schreef op 25-07-2024 om 18:49:

[..]


Ja... dan is het heel erg sneu maar Ik denk dan echt je kan het niet allemaal hebben. Want er is altijd 1 groep die gedupeerd wordt. En waarom zou die groep dan (weer) cis-vrouwen moeten betreffen?

De vrouwensport is al een ondergeschoven kindje dus ik vind het onwenselijk dat transvrouwen mee kunnen sporten in de categorie vrouwen.

Precies, lees het verhaal van zwemster Lia Thomas en je weet dat het oneerlijk is.

Miraval schreef op 25-07-2024 om 18:49:

[..]


Ja... dan is het heel erg sneu maar Ik denk dan echt je kan het niet allemaal hebben. Want er is altijd 1 groep die gedupeerd wordt. En waarom zou die groep dan (weer) cis-vrouwen moeten betreffen?

De vrouwensport is al een ondergeschoven kindje dus ik vind het onwenselijk dat transvrouwen mee kunnen sporten in de categorie vrouwen.

Je kan toch gewoon voor de lol of voor de uitdaging sporten? Als je niveau zo laag is dat een middelmatig persoon met mannelijke genen je zo makkelijk inhaalt moet je jezelf volgens mij geen topsporter noemen. Een medaille of podiumplaats is geen geboorterecht of zo. Ik met mijn 1.66 zal ook nooit op top niveau kunnen basketballen


er zijn volgens mij wel degelijk sporten waarbij biologische vrouwen de mannen zouden verslaan, figuurschaatsen, turnen. 

Chantal2022 schreef op 25-07-2024 om 19:19:

[..]

Je kan toch gewoon voor de lol of voor de uitdaging sporten? Als je niveau zo laag is dat een middelmatig persoon met mannelijke genen je zo makkelijk inhaalt moet je jezelf volgens mij geen topsporter noemen. Een medaille of podiumplaats is geen geboorterecht of zo. Ik met mijn 1.66 zal ook nooit op top niveau kunnen basketballen


er zijn volgens mij wel degelijk sporten waarbij biologische vrouwen de mannen zouden verslaan, figuurschaatsen, turnen.

Nee dat vind ik niet. Ik heb zelf een gemengde sport beoefent op semi-subtop en je traint om jezelf te meten met anderen en liefs voor podium. Als ik voor de lol wil sporten doe ik niet mee aan wedstrijden. Dan jou ik het gewoon bij de sport.

En het is nu wederom gebleken dat transvrouwen een voordeel hebben op cisvrouwen. Er is nog volop onderzoek naar en zo lang daar geen eenduidigheid in is dan is het jammer voor transvrouwen, maar dan is het oneerlijk tov cisvrouwen mee te doen in die categorie. 

En turnen is op het niveau van topsport toch even een flink stuk zwaarder voor mannen dan voor vrouwen. Figuurschaatsen ook qua oefeningen.

Er zijn gemengde sporten (zoals paardensport) waar geboortegeslacht niets uitmaakt maar de meeste sporten waar uithoudingsvermogen en kracht bij komt kijken zijn mannen altijd in het voordeel van vrouwen. 

En dan zou de grootste groep dus moeten inschikken voor een relatief kleine groep. Dat is toch gek? Zeker op topsport niveau waar maar 4 plaatsen zijn per land. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.