Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


Miraval schreef op 25-07-2024 om 20:08:

[..]

Nee dat vind ik niet. Ik heb zelf een gemengde sport beoefent op semi-subtop en je traint om jezelf te meten met anderen en liefs voor podium. Als ik voor de lol wil sporten doe ik niet mee aan wedstrijden. Dan jou ik het gewoon bij de sport.

En het is nu wederom gebleken dat transvrouwen een voordeel hebben op cisvrouwen. Er is nog volop onderzoek naar en zo lang daar geen eenduidigheid in is dan is het jammer voor transvrouwen, maar dan is het oneerlijk tov cisvrouwen mee te doen in die categorie.

En turnen is op het niveau van topsport toch even een flink stuk zwaarder voor mannen dan voor vrouwen. Figuurschaatsen ook qua oefeningen.

Er zijn gemengde sporten (zoals paardensport) waar geboortegeslacht niets uitmaakt maar de meeste sporten waar uithoudingsvermogen en kracht bij komt kijken zijn mannen altijd in het voordeel van vrouwen.

En dan zou de grootste groep dus moeten inschikken voor een relatief kleine groep. Dat is toch gek? Zeker op topsport niveau waar maar 4 plaatsen zijn per land.

Helemaal eens, dat onderscheid tussen mannen en vrouwensport is natuurlijk niet voor niets gecreeerd en gestoeld op een verifieerbare biologische realiteit. Het is tegenwoordig en vogue om te roepen dat cisvrouwen niet moeten zeuren over dit verschil omdat ze dan 'transfoob' zijn maar ik vind het misogyn om de problemen van topatletes maar weg te wuiven met dat soort retoriek, net nu de vrouwensport eindelijk enigszins op de kaart staat. Het is het ontkennen van de realiteit omwille van een politieke agenda. Dat is het begin van totalitarisme, zoals Hannah Arendt het zo treffend beschrijft.

Chantal2022 schreef op 25-07-2024 om 19:19:

[..]

Je kan toch gewoon voor de lol of voor de uitdaging sporten?

...

Een medaille of podiumplaats is geen geboorterecht of zo. 


1. Hoezo mogen vrouwen niet competitief een kans maken? Het is verboden om hormonen te slikken in topsport. Moeten vrouwen dan maar weer van die opgepompte oostbloksiaanse halve kerels worden om een kans te maken ten opzichte van verbouwde kerels?

2. Geboorterecht? Onze lieve Heer, Gaia, Moeder Aarde, welke entiteit dan ook, (misschien wel gewoon je ouders) heeft je een gezond lichaam geschonken. 

Zou je dat verbouwen om vervolgens tóch een medaille te kunnen winnen omdat je op het speelplein alleen voor spek en bonen mee mocht doen? Ga dan lekker de Avondvierdaagse lopen ofzo...

Miraval schreef op 25-07-2024 om 20:08:

[..]

Nee dat vind ik niet. Ik heb zelf een gemengde sport beoefent op semi-subtop en je traint om jezelf te meten met anderen en liefs voor podium. Als ik voor de lol wil sporten doe ik niet mee aan wedstrijden. Dan jou ik het gewoon bij de sport.

En het is nu wederom gebleken dat transvrouwen een voordeel hebben op cisvrouwen. Er is nog volop onderzoek naar en zo lang daar geen eenduidigheid in is dan is het jammer voor transvrouwen, maar dan is het oneerlijk tov cisvrouwen mee te doen in die categorie.

En turnen is op het niveau van topsport toch even een flink stuk zwaarder voor mannen dan voor vrouwen. Figuurschaatsen ook qua oefeningen.

Er zijn gemengde sporten (zoals paardensport) waar geboortegeslacht niets uitmaakt maar de meeste sporten waar uithoudingsvermogen en kracht bij komt kijken zijn mannen altijd in het voordeel van vrouwen.

En dan zou de grootste groep dus moeten inschikken voor een relatief kleine groep. Dat is toch gek? Zeker op topsport niveau waar maar 4 plaatsen zijn per land.

Maar als jij twee hele lange ouders hebt ben je ook in het voordeel bij basketbal en volleybal. Als je klein en flexibel bent ben je in het voordeel bij turnen. Als je klein en dun bent maak je dan weer geen enkele kans bij kogelstoten of gewichtheffen. 
Bij hardlopen heb je genetisch voordeel als je een bepaalde ratio hebt tussen de lengte van je boven-en onderbeen. Je bent ook in het voordeel bij duursporten als je in hooggebergte geboren bent, daarom zijn er veel topsporters uit Kenia, Colombia etc

Dat iemand er lol aan beleeft om aan wedstrijden mee te doen is uiteraard begrijpelijk maar je hebt niet het recht om te winnen. Sport is per definitie niet eerlijk qua genetisch uitgangspunt.

Ik heb overigens wel het vermoeden dat een paar van deze transpersonen alleen meedoen als provocatie en niet omdat ze echt een transitie hebben doorlopen. Er zijn in de pro en de anti transwereld veel activistische mensen die de menselijke maat uit het oog verliezen wat mij betreft

Chantal2022 schreef op 25-07-2024 om 21:35:

[..]

Maar als jij twee hele lange ouders hebt ben je ook in het voordeel bij basketbal en volleybal. Als je klein en flexibel bent ben je in het voordeel bij turnen. Als je klein en dun bent maak je dan weer geen enkele kans bij kogelstoten of gewichtheffen.
Bij hardlopen heb je genetisch voordeel als je een bepaalde ratio hebt tussen de lengte van je boven-en onderbeen. Je bent ook in het voordeel bij duursporten als je in hooggebergte geboren bent, daarom zijn er veel topsporters uit Kenia, Colombia etc

Dat iemand er lol aan beleeft om aan wedstrijden mee te doen is uiteraard begrijpelijk maar je hebt niet het recht om te winnen. Sport is per definitie niet eerlijk qua genetisch uitgangspunt.

Ik heb overigens wel het vermoeden dat een paar van deze transpersonen alleen meedoen als provocatie en niet omdat ze echt een transitie hebben doorlopen. Er zijn in de pro en de anti transwereld veel activistische mensen die de menselijke maat uit het oog verliezen wat mij betreft

Dat is natuurlijk allemaal waar, het leven is nooit eerlijk maar bij topsport selecteert zich een groep mensen uit die a. het juiste lichaamstype heeft, b. het talent en c. de instelling en de discipline om er wat van te maken. Het is wel tamelijk zuur als jij vol inzet op c. en links en rechts wordt ingehaald door middelmatige atleten van het andere geslacht die enkel over a. beschikken. Dat tast ook het stuk aan wat we volgens mij inspirerend en interessant vinden om te zien; namelijk de inzet en de moeite die iemand doet om op dat niveau te presteren, omdat hij of zij het allerbeste uit zijn of haar talent en aanleg haalt.  

Aparte categorie, tja daar zijn er statistisch gezien toch veel te weinig voor

emaar wat is het probleem als een transvrouw gewoon in de mannencategorie deeneemt dan? Dat ze lang haar heeft of geimplanteerde borsten? Who cares. Die andere mannen toch niet? Dus dan doet een transvrouw mee met de competitie waar ze fysiek in hoort.  Maakt haar geen mindere transvrouw, juist een extra stoere.   
Echter een transvrouw met aangeboren groter skelet en grotere longinhoud laten spelen tegen geboren vrouwen. Wat is die medaille je dan waard? Dat slaat nergens op natuurlijk 

en waar moet de transman dan sporten? In de mannencategorie lijkt me onmogelijk.  Dus gewoon als transman in de vrouwencategorie.  En dan natuurlijk geen prestatie verhogende middelen dus extra testosteron is dan lastig.  Jammer maar begrijpelijk 
 

Yumi schreef op 25-07-2024 om 18:38:

[..]

Er zijn bijna geen transgenders in de topsport. Je kan daar wel een aparte groep voor maken, maar tegen wie moeten ze het dan opnemen in een wedstrijd?

Nederland heeft ongeveer 180.000 transgenders, stel dat daar de helft van sport. Die wonen door heel NL. Die moet je indelen in zeg 30 sporten, leeftijdscategorie en level (basis, gevorderden e.d.) Daarvoor moet je ook nog apart mensen/zaal/veld/bad voor inzetten, om te trainen...

Kan nog wel even doorgaan maar denk dat het duidelijk is, het lijkt mij onmogelijk om dit afgezien van de kosten te organiseren


Precies. Duidelijk, helaas pindakaas voor de transvrouw.

Miraval schreef op 25-07-2024 om 18:49:

[..]


Ja... dan is het heel erg sneu maar Ik denk dan echt je kan het niet allemaal hebben. Want er is altijd 1 groep die gedupeerd wordt. En waarom zou die groep dan (weer) cis-vrouwen moeten betreffen?

De vrouwensport is al een ondergeschoven kindje dus ik vind het onwenselijk dat transvrouwen mee kunnen sporten in de categorie vrouwen.


En dit.

Chantal2022 schreef op 25-07-2024 om 19:19:

[..]

Je kan toch gewoon voor de lol of voor de uitdaging sporten? Als je niveau zo laag is dat een middelmatig persoon met mannelijke genen je zo makkelijk inhaalt moet je jezelf volgens mij geen topsporter noemen. Een medaille of podiumplaats is geen geboorterecht of zo. Ik met mijn 1.66 zal ook nooit op top niveau kunnen basketballen


er zijn volgens mij wel degelijk sporten waarbij biologische vrouwen de mannen zouden verslaan, figuurschaatsen, turnen.

 

Dan kan de transvrouw dus gewoon 'voor de lol of voor de uitdaging sporten'.

Miraval schreef op 25-07-2024 om 20:08:

[..]

Nee dat vind ik niet. Ik heb zelf een gemengde sport beoefent op semi-subtop en je traint om jezelf te meten met anderen en liefs voor podium. Als ik voor de lol wil sporten doe ik niet mee aan wedstrijden. Dan jou ik het gewoon bij de sport.

En het is nu wederom gebleken dat transvrouwen een voordeel hebben op cisvrouwen. Er is nog volop onderzoek naar en zo lang daar geen eenduidigheid in is dan is het jammer voor transvrouwen, maar dan is het oneerlijk tov cisvrouwen mee te doen in die categorie.

En turnen is op het niveau van topsport toch even een flink stuk zwaarder voor mannen dan voor vrouwen. Figuurschaatsen ook qua oefeningen.

Er zijn gemengde sporten (zoals paardensport) waar geboortegeslacht niets uitmaakt maar de meeste sporten waar uithoudingsvermogen en kracht bij komt kijken zijn mannen altijd in het voordeel van vrouwen.

En dan zou de grootste groep dus moeten inschikken voor een relatief kleine groep. Dat is toch gek? Zeker op topsport niveau waar maar 4 plaatsen zijn per land.


Helemaal eens.

 Dat is ook precies wat de UCI heeft besloten, transvrouwen mogen meedoen met de mannen.

Gelebloem schreef op 25-07-2024 om 20:21:

[..]

Helemaal eens, dat onderscheid tussen mannen en vrouwensport is natuurlijk niet voor niets gecreeerd en gestoeld op een verifieerbare biologische realiteit. Het is tegenwoordig en vogue om te roepen dat cisvrouwen niet moeten zeuren over dit verschil omdat ze dan 'transfoob' zijn maar ik vind het misogyn om de problemen van topatletes maar weg te wuiven met dat soort retoriek, net nu de vrouwensport eindelijk enigszins op de kaart staat. Het is het ontkennen van de realiteit omwille van een politieke agenda. Dat is het begin van totalitarisme, zoals Hannah Arendt het zo treffend beschrijft.

Goed gesproken.

Poezenmeisje schreef op 25-07-2024 om 21:03:

[..]


1. Hoezo mogen vrouwen niet competitief een kans maken? Het is verboden om hormonen te slikken in topsport. Moeten vrouwen dan maar weer van die opgepompte oostbloksiaanse halve kerels worden om een kans te maken ten opzichte van verbouwde kerels?

2. Geboorterecht? Onze lieve Heer, Gaia, Moeder Aarde, welke entiteit dan ook, (misschien wel gewoon je ouders) heeft je een gezond lichaam geschonken.

Zou je dat verbouwen om vervolgens tóch een medaille te kunnen winnen omdat je op het speelplein alleen voor spek en bonen mee mocht doen? Ga dan lekker de Avondvierdaagse lopen ofzo...


Ook helemaal mee eens.

of transvrouwen wel of niet mee moeten doen met vrouwen hangt denk ik van een aantal factoren af. In de eerste plaats of het bij de sport Logisch is dat er überhaupt gescheiden wedstrijden zijn. Soms is het puur uit traditie of zelfs omdat vrouwen nadat sport bij het professionaliseerde opeens van de mannen begonnen te winnen, waarna competities die eerst gemengd waren werden gescheiden (o.a. kunstschaatsen en een olympische schiet wefstrijd).

Dan is natuurlijk ook nog de vraag, wanneer de vrouw in transitie is gegaan. Heeft zij eerst een mannelijke puberteit doorgemaakt, Dan zal er inderdaad een voordeel zijn. Want hoewel vrouwelijk hormonen zeker invloed hebben op de spieren, kan die puberteit niet geheel ongedaan worden gemaakt.
Heeft zij dit niet en heeft dus eerst puberteitsemmers geslikt en daarna enkel vrouwelijk hormonen Dan is het de vraag of het logisch is om haar niet mee te laten doen met de vrouwen. Maar of er dan nog een verschil is zou onderzocht moeten worden. Ik vind het echter niet logisch om automatisch te zeggen dat ze nooit mee mogen doen. Daarvoor spelen er teveel factoren waar elke sport zelf serieus naar zal moeten kijken. 

Lollypopje schreef op 26-07-2024 om 08:29:

of transvrouwen wel of niet mee moeten doen met vrouwen hangt denk ik van een aantal factoren af. In de eerste plaats of het bij de sport Logisch is dat er überhaupt gescheiden wedstrijden zijn. Soms is het puur uit traditie of zelfs omdat vrouwen nadat sport bij het professionaliseerde opeens van de mannen begonnen te winnen, waarna competities die eerst gemengd waren werden gescheiden (o.a. kunstschaatsen en een olympische schiet wefstrijd).

Dan is natuurlijk ook nog de vraag, wanneer de vrouw in transitie is gegaan. Heeft zij eerst een mannelijke puberteit doorgemaakt, Dan zal er inderdaad een voordeel zijn. Want hoewel vrouwelijk hormonen zeker invloed hebben op de spieren, kan die puberteit niet geheel ongedaan worden gemaakt.
Heeft zij dit niet en heeft dus eerst puberteitsemmers geslikt en daarna enkel vrouwelijk hormonen Dan is het de vraag of het logisch is om haar niet mee te laten doen met de vrouwen. Maar of er dan nog een verschil is zou onderzocht moeten worden. Ik vind het echter niet logisch om automatisch te zeggen dat ze nooit mee mogen doen. Daarvoor spelen er teveel factoren waar elke sport zelf serieus naar zal moeten kijken.

Omdat het van zoveel verschillende factoren afhangt is het onmogelijk hier speciale commissies voor te gaan oprichten voor elke sport met bezwaarprocedures en elke transgender opnieuw bekijken. We hebben een schifting en dat is xy in mannencompetitie en xx in vrouwencompetitie. En met wel geslacht je je dan identificeert no one cares alles is goed maar je chromosomen bepalen gewoon de categorie


Er wordt al gecheckt op hormonen, teveel mannelijke hormonen als vrouw en je moet aan de hormoonremmer.
Maar dat is niet het enige, ook zoals je trainers met je omgaan in je jeugd maakt uit en vaak is er ook verschil in benadering van een jongen of meisje.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.