Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


Maar je laat een moordenaar toch niet zomaar vrij? Hij heeft notabene bekend dus is schuldig en zou hier de gevangenis voor in moeten. Wat doet dit met de familieleden van het slachtoffer? 

Coreopsis schreef op 03-10-2023 om 22:10:

[..]

Voorarrest dus denk ik. Vrijlaten is iets anders dan vrijspreken.

Hij loopt in ieder geval vrij rond, de moordenaar.

majorette2005 schreef op 05-10-2023 om 09:43:

https://www.gelderlander.nl/buitenland/chaos-aan-boord-nederlands-schip-na-reddingsactie-migranten-proberen-schip-te-kapen~a43e67b6/

Blij dat dat tuig in Spanje neergezet is, daar worden ze in ieder geval harder gestraft.

Tijd dat Europa marineschepen in gaat zetten om die bootjes goedschiks of kwaadschiks terug te duwen en af te zinken. Ze zitten gewoon met machetes in die boten en worden in Europa los gelaten waar het schering en inslag wordt met steekincidenten. Het zijn geen vluchtelingen maar het is een kwaadaardige invasie. 

redbulletje schreef op 05-10-2023 om 09:48:

[..]

Tijd dat Europa marineschepen in gaat zetten om die bootjes goedschiks of kwaadschiks terug te duwen en af te zinken. Ze zitten gewoon met machetes in die boten en worden in Europa los gelaten waar het schering en inslag wordt met steekincidenten. Het zijn geen vluchtelingen maar het is een kwaadaardige invasie.

Af te zinken? Doden maken niet uit?

Daglichtlamp schreef op 05-10-2023 om 10:03:

[..]

Af te zinken? Doden maken niet uit?

RB, maakt er eerst onderzeeërs van...

Sorry, maar ik denk dat ze het zo niet bedoelt heeft. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

05-10-2023 om 10:12

majorette2005 schreef op 03-10-2023 om 22:25:

[..]

Hij loopt in ieder geval vrij rond, de moordenaar.

Ik snap de emotie, op basis van de summiere informatie in het artikel.

Echter, je haalt een paar zaken door elkaar. Een bekentenis is niet hetzelfde als een veroordeling. In een rechtsstaat moet schuld eerst voor de rechter bewezen worden. En pas als iemand schuldig is kun je een (gevangenis- of andere) straf opleggen. Een rechtszaak vindt over het algemeen niet direct na de daad plaats. In dit geval is er dus een verdachte, die tot de rechtszaak niet in voorarrest hoeft te blijven. Daar kun je het mee eens of oneens zijn - ik ken de afweging niet en kan daar dus niet over oordelen.

Het is wat kort door de bocht om nu te roepen dat ze een moordenaar zomaar vrij rond laten lopen. Of vind je dat de politie (of journalist) mag beoordelen wie wel en niet schuldig is? Dan zou je de trias politica (scheiding der machten, wetgevend - uitvoerend - rechtsprekend) moeten afschaffen. En krijg je een politiestaat. Niet mijn keuze.

Dat zijn geen vluchtelingen maar piraten...

Daglichtlamp schreef op 05-10-2023 om 10:03:

[..]

Af te zinken? Doden maken niet uit?

Nadat ze die boten naar de Afrikaanse kust hebben teruggeduwd. Maar die bootjes moeten vernietigd worden zodat de mensenhandelaren zonder komen zitten of in elk geval hoge kosten hebben. Alle Europese mensensmokkel NGOs zouden verboden moeten worden. Geen steun meer geen bankrekeningen en de organisatoren de bak in. 

Overigens vind ik dat westerse schepen verboden moet worden nog mensen aan boord mogen nemen die duidelijk uit zijn op invasie van Europa. En tegen dit gewelddadig soort acties zou met wapens opgetreden moeten worden: https://www.hartvannederland.nl/nieuws/misdaad-112/kaping-nederlands-schip-vos-pace-migranten?fbclid=IwAR0h9qUdwdGr1iJP_lRMpzvkk9ORfiWtgkZpFB7U6YhzzPRrxKatizvDyuI

Coreopsis schreef op 05-10-2023 om 10:12:

[..]

Ik snap de emotie, op basis van de summiere informatie in het artikel.

Echter, je haalt een paar zaken door elkaar. Een bekentenis is niet hetzelfde als een veroordeling. In een rechtsstaat moet schuld eerst voor de rechter bewezen worden. En pas als iemand schuldig is kun je een (gevangenis- of andere) straf opleggen. Een rechtszaak vindt over het algemeen niet direct na de daad plaats. In dit geval is er dus een verdachte, die tot de rechtszaak niet in voorarrest hoeft te blijven. Daar kun je het mee eens of oneens zijn - ik ken de afweging niet en kan daar dus niet over oordelen.

Het is wat kort door de bocht om nu te roepen dat ze een moordenaar zomaar vrij rond laten lopen. Of vind je dat de politie (of journalist) mag beoordelen wie wel en niet schuldig is? Dan zou je de trias politica (scheiding der machten, wetgevend - uitvoerend - rechtsprekend) moeten afschaffen. En krijg je een politiestaat. Niet mijn keuze.

Hij heeft bekend dus voor er nieuwe slachtoffer kunnen vallen gewoon van de straat halen. 

Dit pareltje loopt dus blijkbaar weer los rond in een stad vlakbij. De Belgen hebben verboden dat hij nog in België komt , maar die hebben deze moordenaar wel los gelaten en ons er mee opgezadeld.

Maar hoe lang wil je iemand in voorarrest houden? Een jaar, zes jaar?

Stel je houdt iemand zes jaar vast en uiteindelijk krijgt diegene vier jaar van de rechter.

Is het goed voor jouw vergeldingsgevoel dat diegene dan ook nog een vergoeding krijgt voor de tijd die "te lang" is gezeten?

https://www.vangesseladvocaten.nl/expertises/ten-onrechte-vastgezeten/

Voor een dag op het politiebureau geldt een standaardvergoeding van €105,–. Voor elke dag dat iemand ten onrechte vastzat in een huis van bewaring (gevangenis) wordt standaard €80,– toegekend. Daar komt €25,– bij als de verdachte in beperkingen zat of in een extra beveiligde inrichting (EBI).

Als de verdachte al is overleden kunnen nabestaanden verzoeken om een schadevergoeding. Dan wordt echter geen immateriële schade vergoed. Het gaat dan slechts om vermogensschade.



 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.