Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


Poezenmeisje schreef op 08-10-2023 om 12:45:

https://www.nu.nl/binnenland/6284407/inbreker-raakt-bewusteloos-als-hij-tijdens-vluchtpoging-tegen-boom-rent.html

Sukkel...
Ik krijg hier echt Roadrunner beeld bij.

coyotepromo.jpg

Dit beeld roept bij mij iets anders op. Ik was onlangs op werkbezoek in een gevangenis en hoorde dat 42% van de mannen die daar zitten een licht verstandelijke beperking heeft (IQ 50-70). Ik werd daar treurig van want hoeveel verantwoordelijkheid kun je nou eigenlijk nemen voor je gedrag als je de wereld niet goed begrijpt, als je niet kunt lezen, schrijven of rekenen, als je andere mensen niet goed begrijpt? Kunnen we dat geld wat die mensen kosten als ze binnen zitten (de gevangenis is ontzettend duur!) niet beter gebruiken om te voorkomen dat ze in de problemen komen? Dat zal natuurlijk niet voor iedereen lukken maar voor een deel van hen misschien wel. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de mensen met psychiatrische problemen. Er ging daar voor een duizelingwekkend bedrag aan medicijnen doorheen en ze gaven aan dat de instroom van verwarde mensen enorm toeneemt. Voor hen was het heel duidelijk dat dat komt omdat de GGZ deze mensen niet helpt. De gevangenis wordt zo gebruikt als het afvoerputje van de maatschappij waar mensen terecht komen die ontsporen omdat ze de weg kwijtraken en daarbij aan hun lot overgelaten worden. En dan zijn die mensen natuurlijk de baarlijke duivel.

Let wel: ik zeg niet dat in de gevangenissen ‘onschuldige’ mensen zitten en ik zeg ook niet dat er niemand in de gevangenis zou zitten als we ze maar zouden helpen. Dat is natuurlijk niet zo. Maar een deel van de mensen die daar zit, heeft eigenlijk wat anders nodig om het recht te houden in het leven en dat is gewoon niet beschikbaar. 

Jammer dat je dan zo negatief bent over de GGZ, die ze niet wil helpen. Ook GGZ zit overvol, zijn er personeelstekorten. Of men wil zich niet laten helpen, want vindt niet dat ze een probleem hebben. 
Dat er veel mensen met LVB zitten, dat klopt idd. Zij worden door anderen 'misbruikt' om dingen te doen, waar zij zelf niet het inzicht in hebben in welke problemen ze daar door kunnen komen. 

Friezinnetje schreef op 08-10-2023 om 15:13:

Jammer dat je dan zo negatief bent over de GGZ, die ze niet wil helpen. Ook GGZ zit overvol, zijn er personeelstekorten. Of men wil zich niet laten helpen, want vindt niet dat ze een probleem hebben.
Dat er veel mensen met LVB zitten, dat klopt idd. Zij worden door anderen 'misbruikt' om dingen te doen, waar zij zelf niet het inzicht in hebben in welke problemen ze daar door kunnen komen.

Ik ben niet negatief over de mensen die in de GGZ werken maar inderdaad wel over de GGZ ja. Ben jij er dan positief over dat de GGZ overvol zit? Lijkt me niet. Ik ben heel negatief over de politieke keuzes die tot een situatie hebben geleid waarin kwetsbare mensen zichzelf maar moeten zien te redden in deze complexe maatschappij en we tegen beter weten in vasthouden aan de illusie dat mensen verantwoordelijk zijn voor wat ze doen, ook als in de realiteit overduidelijk is dat mensen niet de vaardigheden hebben om die verantwoordelijkheid te nemen. Ik begrijp heus wel dat hulpverleners geen ijzer met handen kunnen breken. Maar dat betekent niet dat ik positief ben over het geheel. Dat lukt me gewoon niet. Ik heb zelf teveel in mijn eigen omgeving gezien en gehoord waar je absoluut niet van gaat denken dat de GGZ zo goed bezig is. Helaas. Ik zou de mensen die er werken ook iets anders gunnen. 

Mija schreef op 08-10-2023 om 15:34:

[..]

Ik ben niet negatief over de mensen die in de GGZ werken maar inderdaad wel over de GGZ ja. Ben jij er dan positief over dat de GGZ overvol zit? Lijkt me niet. Ik ben heel negatief over de politieke keuzes die tot een situatie hebben geleid waarin kwetsbare mensen zichzelf maar moeten zien te redden in deze complexe maatschappij en we tegen beter weten in vasthouden aan de illusie dat mensen verantwoordelijk zijn voor wat ze doen, ook als in de realiteit overduidelijk is dat mensen niet de vaardigheden hebben om die verantwoordelijkheid te nemen. Ik begrijp heus wel dat hulpverleners geen ijzer met handen kunnen breken. Maar dat betekent niet dat ik positief ben over het geheel. Dat lukt me gewoon niet. Ik heb zelf teveel in mijn eigen omgeving gezien en gehoord waar je absoluut niet van gaat denken dat de GGZ zo goed bezig is. Helaas. Ik zou de mensen die er werken ook iets anders gunnen.

maar dan moet je negatief over de politiek zijn. Echt, en ik werk er al heel lang, maar er zo veel afgebroken daar, doordat er minder geld binnen kwam en er, door veel drugsgebruik, veel meer patienten binnen komen. Het is echt verschrikkelijk. 

Administratieve rompslomp is er genoeg. Tot op de minuut moet verantwoord worden en oh wee, dat je een keer iemand 10 minuten  (in een maand tijd) te veel declareert, dan kun je maar weer geld inleveren. 

Friezinnetje schreef op 08-10-2023 om 15:38:

[..]

maar dan moet je negatief over de politiek zijn. Echt, en ik werk er al heel lang, maar er zo veel afgebroken daar, doordat er minder geld binnen kwam en er, door veel drugsgebruik, veel meer patienten binnen komen. Het is echt verschrikkelijk.

Administratieve rompslomp is er genoeg. Tot op de minuut moet verantwoord worden en oh wee, dat je een keer iemand 10 minuten (in een maand tijd) te veel declareert, dan kun je maar weer geld inleveren.

Dat ben ik dus ook. Maar je schetst dus zelf ook een heel negatief beeld van de staat van de GGZ die daarvan het gevolg is. Als je daar als cliënt/patiënt/naaste mee in aanraking komt, ben je daar logischerwijs ook negatief over want de hulp die je (naaste) nodig hebt/heeft, is er gewoon heel erg vaak niet. Ik snap wel dat het pijn kan doen om in die spiegel te kijken maar als je je verplaatst in de enorme gevolgen van de afbraak van de GGZ voor cliënten/patiënten/naasten kun je toch niet echt verwachten dat ze genuanceerd of zelfs positief zijn over de GGZ? Zij dragen de meest dramatische, desastreuze gevolgen ervan. Ik denk dat medewerkers in de GGZ juist begrip zouden moeten hebben voor de frustratie en machteloosheid van mensen die zichzelf of een geliefde kapot zien gaan. Daar hoef je je als medewerker niet schuldig over te voelen maar je mag die realiteit wel onder ogen zien. 

Mija schreef op 08-10-2023 om 15:48:

[..]

Dat ben ik dus ook. Maar je schetst dus zelf ook een heel negatief beeld van de staat van de GGZ die daarvan het gevolg is. Als je daar als cliënt/patiënt/naaste mee in aanraking komt, ben je daar logischerwijs ook negatief over want de hulp die je (naaste) nodig hebt/heeft, is er gewoon heel erg vaak niet. Ik snap wel dat het pijn kan doen om in die spiegel te kijken maar als je je verplaatst in de enorme gevolgen van de afbraak van de GGZ voor cliënten/patiënten/naasten kun je toch niet echt verwachten dat ze genuanceerd of zelfs positief zijn over de GGZ? Zij dragen de meest dramatische, desastreuze gevolgen ervan. Ik denk dat medewerkers in de GGZ juist begrip zouden moeten hebben voor de frustratie en machteloosheid van mensen die zichzelf of een geliefde kapot zien gaan. Daar hoef je je als medewerker niet schuldig over te voelen maar je mag die realiteit wel onder ogen zien.

Ik kom werkgerelateerd vrij regelmatig in aanraking met de ggz. Ik zie toch wel vaak dat medewerkers hier begrip voor hebben hoor. 

Best handig dit,soms zeggen ze wel's dat we hier in het noorden wat achter lopen.
Maar in dit geval😉.
"Seksspeeltjes in Jumbo Groningen naast de bloemkool en het zuivelvak: 'Goede stap. Missie waar we jarenlang aan werken"
https://dvhn.nl/economie/Seksspeeltjes-in-Jumbo-Groningen-28686426.html
Boodschappenlijstje vandaag:
-1 zak appels

-1 pond tomaten

-1 liter soyamelk

-1 Sunrise Vibrator Strawberry                                                                                                                                                                                                         

Was vanmiddag al meteen dringen geblazen..







Jumbo1.jpg



Nu Erochique verdwenen is, kan ik echt nergens meer terecht voor iets leuks. Hun thuisbasis was Deventer, maar daar zitten ze blijkbaar ook niet meer.

Poezenmeisje schreef op 10-10-2023 om 20:45:

Nu Erochique verdwenen is, kan ik echt nergens meer terecht voor iets leuks. Hun thuisbasis was Deventer, maar daar zitten ze blijkbaar ook niet meer.

Poezenmeisje,geen vooruitstrevende Jumbo bij jullie in de buurt?😉.
Hoewel ik denk dat hier ook geen enorm uitgebreide collectie zal
staan/hangen. Maar ok,moet er binnenkort toch langs,dan eens kijken. Maar Easytoys waar deze Jumbo mee samenwerkt,heeft online wel een enorm assortiment .Mss dus een optie,     https://www.easytoys.nl/

Erochique had vooral ook leuke kleding, die in tegenstelling tot Christine le Duc wél om maat 46 vrouwen paste.

Op Gran Canaria kwam ik een snoes van een vibrator tegen, die werd mijn vakantiesouvenir.


Ik vind dit nogal wat, even je huis uit naar een kleinere woning waar je meer huur voor moet betalen. Of.. je woning verkopen voor een jongere terwijl je denkt na je pensioen eindelijk van je tuin te kunnen gaan genieten

Ruim een op de vijf Nederlanders vindt het een ‘morele plicht’ van ouderen om hun gezinswoning te koop te zetten en te verhuizen naar een seniorenwoning, zodra hun leefsituatie dat toelaat. Onder jongeren pleit zelfs iets meer dan dertig procent voor zulke doorstroming om de vastgelopen woningmarkt op gang te helpen.
Een derde van de jongeren vindt het de ‘morele plicht’ van ouderen om naar kleiner huis te verkassen | Wonen | AD.nl

Yumi schreef op 12-10-2023 om 19:27:

Ik vind dit nogal wat, even je huis uit naar een kleinere woning waar je meer huur voor moet betalen. Of.. je woning verkopen voor een jongere terwijl je denkt na je pensioen eindelijk van je tuin te kunnen gaan genieten

Ruim een op de vijf Nederlanders vindt het een ‘morele plicht’ van ouderen om hun gezinswoning te koop te zetten en te verhuizen naar een seniorenwoning, zodra hun leefsituatie dat toelaat. Onder jongeren pleit zelfs iets meer dan dertig procent voor zulke doorstroming om de vastgelopen woningmarkt op gang te helpen.
Een derde van de jongeren vindt het de ‘morele plicht’ van ouderen om naar kleiner huis te verkassen | Wonen | AD.nl

Te idioot voor woorden!

Sociale huur zullen ze op die manier wel gaan dwingen, die zijn vogelvrij. 

Yumi schreef op 12-10-2023 om 19:27:

Ik vind dit nogal wat, even je huis uit naar een kleinere woning waar je meer huur voor moet betalen. Of.. je woning verkopen voor een jongere terwijl je denkt na je pensioen eindelijk van je tuin te kunnen gaan genieten

Ruim een op de vijf Nederlanders vindt het een ‘morele plicht’ van ouderen om hun gezinswoning te koop te zetten en te verhuizen naar een seniorenwoning, zodra hun leefsituatie dat toelaat. Onder jongeren pleit zelfs iets meer dan dertig procent voor zulke doorstroming om de vastgelopen woningmarkt op gang te helpen.
Een derde van de jongeren vindt het de ‘morele plicht’ van ouderen om naar kleiner huis te verkassen | Wonen | AD.nl

In mijn straatje zijn wij 25 jaar geleden als laatste " echt nieuwe" bewoners komen wonen. De enige die jonger is dan ik (en ik ben achter in de 50) in het rijtje was iemand waarvan ik eerst dacht dat ze nieuw was, maar dit bleek de dochter van degene te zijn die er eerst woonde en ze was opgegroeid in dat huis. De verhuizingen in de straat achter ons, heeft opgeleverd: een ouder stel dan wij en een wat jonger stel, maar niet piepjong. De doorstroom is hier dus minimaal, maar jonge gezinnen komen hier nauwelijks wonen. Ik denk dat als we ons huis zouden verkopen, de kans erg groot is dat er leeftijdsgenoten of net wat jonger komen wonen, want die hebben het geld ervoor.

Edit: het appartement waar we eventueel misschien naar toe zouden willen verhuizen, bestaat alleen nog op papier. De gemeente spreekt er al jaren over, maar het schiet niet erg op 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.