Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws


Zelf ben ik verhuisd vanwege gezondheidsproblemen naar appartement met 1 slaapkamer. Ik liet een appartement achter met 3 slaapkamers en betaal nu € 90,- meer huur. 

Toen ik trouwde was er ook woningnood we hebben eerst 2 jaar een zolder gehuurd en daarna kregen we een flatje. Na 12 jaar sparen hadden we een leuk bedrag om in te leggen op onze eerste woning.

Overigens denk ik dat het voor ouderen ook niet makkelijk is om een geschikte woning te vinden. De woningstichting mag niet meer selecteren op leeftijd, dus 60+woningen of levensloopgeschikt die zijn er (bijna) niet. Dat blijkt ook uit het artikel:
er zijn bijna evenveel huizenbezitters die graag groter willen wonen (3,6 procent) als mensen die hun grote huis juist willen verruilen voor een kleinere woning (3,4 procent).

Yumi schreef op 12-10-2023 om 20:28:

Zelf ben ik verhuisd vanwege gezondheidsproblemen naar appartement met 1 slaapkamer. Ik liet een appartement achter met 3 slaapkamers en betaal nu € 90,- meer huur.

Toen ik trouwde was er ook woningnood we hebben eerst 2 jaar een zolder gehuurd en daarna kregen we een flatje. Na 12 jaar sparen hadden we een leuk bedrag om in te leggen op onze eerste woning.

Overigens denk ik dat het voor ouderen ook niet makkelijk is om een geschikte woning te vinden. De woningstichting mag niet meer selecteren op leeftijd, dus 60+woningen of levensloopgeschikt die zijn er (bijna) niet. Dat blijkt ook uit het artikel:
er zijn bijna evenveel huizenbezitters die graag groter willen wonen (3,6 procent) als mensen die hun grote huis juist willen verruilen voor een kleinere woning (3,4 procent).

Klopt dat laatste? Hier is een project waarbij ouderen wel voorrang hebben op bepaalde woningen als ze dan een gezinswoning achter laten. Dus echt om de doorstroom te bevorderen. 

duizel schreef op 12-10-2023 om 21:06:

[..]

Klopt dat laatste? Hier is een project waarbij ouderen wel voorrang hebben op bepaalde woningen als ze dan een gezinswoning achter laten. Dus echt om de doorstroom te bevorderen.

De woningstichting doet hier ook wel wat om de doorstroming op gang te laten komen, door ouderen voorrang te geven op een woning als ze 3 slaapkamers of meer achterlaten, maar dat gaat maar over een paar woningen op het totale aanbod.

Of bedoel je dat ze niet meer mogen selecteren op leeftijd, bij (voormalige) ouderencomplexen? Dat klopt, de leeftijd is losgelaten en dat geeft ook weer de nodige problemen.

Maar woningstichting, dat gaat om huurwoningen. In het artikel ging het over dat je als oudere niet met goed fatsoen in je koopwoning kan blijven wonen als dat een gezinswoning is. 
Als de kinderen het huis uit zijn en hun ouders dan direct naar een seniorenwoning moeten verkassen, kunnen hun kinderen niet weer terug naar hun ouderlijk huis bij een relatiebreuk, of verlies van werk.

Auwereel schreef op 12-10-2023 om 21:47:

Maar woningstichting, dat gaat om huurwoningen. In het artikel ging het over dat je als oudere niet met goed fatsoen in je koopwoning kan blijven wonen als dat een gezinswoning is.
Als de kinderen het huis uit zijn en hun ouders dan direct naar een seniorenwoning moeten verkassen, kunnen hun kinderen niet weer terug naar hun ouderlijk huis bij een relatiebreuk, of verlies van werk.

Mensen bouwen iets op en een huis is geen berg bakstenen, maar het zijn herinneringen. En gaan mensen met pensioen kunnen ze juist extra gaan genieten van huis en tuin. Er kan beter levensloopbestendig gebouwd worden zodat mensen in het laatste stadium niet opgehokt te worden in flatjes. Overigens lees ik de laatste tijd regelmatig dat liften het niet doen en dat ouderen letterlijk gevangen zitten in hun flat. Er zou een verplichting naar de eigenaar van een flat moeten zijn de bewoners gratis in hotels onder te brengen als ze een lift niet binnen 12 uur kunnen repareren. 

Auwereel schreef op 12-10-2023 om 21:47:

Maar woningstichting, dat gaat om huurwoningen. In het artikel ging het over dat je als oudere niet met goed fatsoen in je koopwoning kan blijven wonen als dat een gezinswoning is.
Als de kinderen het huis uit zijn en hun ouders dan direct naar een seniorenwoning moeten verkassen, kunnen hun kinderen niet weer terug naar hun ouderlijk huis bij een relatiebreuk, of verlies van werk.

In dit artikel ging het inderdaad hoofdzakelijk over koop, maar hetzelfde verhaal hoor je hier ook al een aantal jaar voor de huurwoningen. Dat kinderen niet meer terug kunnen als de ouders naar een seniorenwoning verhuizen, dat is van alle tijden...

Ha, tijd voor een nieuw draadje, dan kan hier weer nieuw opmerkelijk nieuws geplaatst worden!

Auwereel schreef op 12-10-2023 om 22:21:

Ha, tijd voor een nieuw draadje, dan kan hier weer nieuw opmerkelijk nieuws geplaatst worden!

Het nieuws was zo opmerkelijk dat daar reacties opkomen. Of is het de bedoeling dat je hier alleen nieuws mag plaatsen en er niet op mag reageren? Want dat heb ik niet meegekregen 🤔

Yumi schreef op 12-10-2023 om 22:12:

[..]

In dit artikel ging het inderdaad hoofdzakelijk over koop, maar hetzelfde verhaal hoor je hier ook al een aantal jaar voor de huurwoningen. Dat kinderen niet meer terug kunnen als de ouders naar een seniorenwoning verhuizen, dat is van alle tijden...

Als de kinderen het huis uit gaan zijn de ouders hooguit tussen de 50 en 60, dus nog lang niet toe aan een seniorenwoning. 

Yumi schreef op 12-10-2023 om 22:58:

[..]

Het nieuws was zo opmerkelijk dat daar reacties opkomen. Of is het de bedoeling dat je hier alleen nieuws mag plaatsen en er niet op mag reageren? Want dat heb ik niet meegekregen 🤔

Ik denk dat het feit dat ergens meerdere inhoudelijke reacties op komen een reden kan zijn om ergens anders een draadje op te starten.

Met "inhoudelijk" bedoel ik dus niet reacties als:

Nee toch.

Dat méén je niet.

Hoe bestaat het.

Dat kán toch niet.

redbulletje schreef op 12-10-2023 om 23:09:

[..]

Als de kinderen het huis uit gaan zijn de ouders hooguit tussen de 50 en 60, dus nog lang niet toe aan een seniorenwoning.

Ons huis heeft twee slaapkamers én de badkamer beneden. Boven hebben we studeer- en bergruimtes.

Drempelloos en extra brede deuren op afstandsbediening. Absoluut levensloopbestendig. Eerst woonde er een gehandicapte vrouw. We hebben zelfs een (thans verwijderde) professionele bedlift.

Poezenmeisje schreef op 12-10-2023 om 23:50:

[..]

Ons huis heeft twee slaapkamers én de badkamer beneden. Boven hebben we studeer- en bergruimtes.

Drempelloos en extra brede deuren op afstandsbediening. Absoluut levensloopbestendig. Eerst woonde er een gehandicapte vrouw. We hebben zelfs een (thans verwijderde) professionele bedlift.

Ideaal! 

Ik woon in een bungalow met slaap- en badkamer beneden. Boven is logeerkamer, entresol en kleine zolder. 

Yumi schreef op 12-10-2023 om 22:58:

[..]

Het nieuws was zo opmerkelijk dat daar reacties opkomen. Of is het de bedoeling dat je hier alleen nieuws mag plaatsen en er niet op mag reageren? Want dat heb ik niet meegekregen 🤔

Er werd geklaagd dat er te weinig nieuwe topics werden gestart en dat er interessante onderwerpen langs kwamen in draadjes die dan niet gevonden worden, vandaar.

redbulletje schreef op 12-10-2023 om 23:09:

[..]

Als de kinderen het huis uit gaan zijn de ouders hooguit tussen de 50 en 60, dus nog lang niet toe aan een seniorenwoning.

Ook dat, maar het was een reactie waarin aangeven dat kinderen dan niet terug naar huis konden bij een relatiebreuk of anders...  ik vind dat dit geen reden mag zijn als ouderen willen verhuizen. 

Auwereel schreef op 13-10-2023 om 00:07:

[..]

Er werd geklaagd dat er te weinig nieuwe topics werden gestart en dat er interessante onderwerpen langs kwamen in draadjes die dan niet gevonden worden, vandaar.

Ik zag daarna een topic voorbij komen over dit onderwerp, toen begreep ik jou opmerking Volgende keer link erbij?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.