Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Om klimaat- en milieudoelen te halen moet iedereen zijn steentje bijdragen

Rockstar schreef op 19-04-2023 om 09:54:

[..]

Ik begrijp niet zo goed waarom iedereen eerst 100 jaar op zijn reet heeft gezeten en nu ineens Spartaanse middelen erin gooit. Waarom deed niemand dit in de jaren 50-80?

En ik verwacht dat de technologie zo ver komt dat we helemaal niet hoeven te minderen. Electrische auto (maar ook fiets!) betaalbaar maken, verduurzaming van je huis betaalbaar maken, en het eerste electrische vliegtuig vliegt inmiddels ook al.

Niemand is wat overdreven, er is best een hardcore subgroep geweest, maar er werd inderdaad nogal lacherig gedaan over die ‘geitenwollensokken’. 

Lieveheersbeest schreef op 19-04-2023 om 11:47:

[..]

60-110 m2 is geen "normaal ruim huis" hoor.

@TO: Ik hoop dat (internationaal) reizen met de trein goedkoper wordt. Dan kunnen we (voor grote afstanden) de auto laten staan (elektrisch of niet) en niet meer vliegen.

Zover zijn wel dus al in onze luxe. 

FancyDuck29

FancyDuck29

19-04-2023 om 14:16

Rockstar schreef op 19-04-2023 om 12:34:

[..]

Ik bedoel te zeggen: 100m2 is wel degelijk ruim. Er past notabene een heel gezin in. Dat is mijn definitie van ruim.

Ik vind het wel grappig dat jij in je eentje op 107 m2 woont en tegelijkertijd 100 m2 ruim noemt voor een gezin (dat zijn 2 volwassenen en 2 kinderen?). Hier (niet-randstad) wordt een huis van 160 m2 voor een gezin van 4 echt geen villa genoemd. Sterker nog, dat aantal m2 vind je gewoon in rijtjeshuizen terug.

@mevrouw75: Puur afgaande op de norm hoor. Zoals je in die tabel op de vorige pagina kunt zien ligt de norm anders.

@Doemijdieglazenbol: Mooie post. Ik hoop dat we naar een maatschappij toe kunnen waar we kunnen focussen op behoud en verbeteren wat we hebben (beter verdelen), ipv altijd groter, meer, nieuwer en luxer.

Mevrouw75 schreef op 19-04-2023 om 13:28:

[..]

Zover zijn wel dus al in onze luxe.

Ja ik vind het ook schokkend dat een huis van 60-100m al te min wordt gevonden. Mijn moeder (geboren jaren 60) woonden haar hele jeugd zomers in de stal waar in de winter te koeien stonden. Dan konden rijke mensen vakantie vieren in hun boerderij. Die had dus zomers niet eens een huis! Ik hoorde dit pas bij het overlijden van opa omdat een oom op de begrafenis herinneringen ophaalde aan de mooie avonden die ze daar hadden beleefd. Nu zouden we dat echt absurd vinden en ik moet er ook niet aan denken.

Maar vinden dat iedereen in een groot rijtjeshuis moet kunnen wonen, verre vakanties moet kunnen doen en twee autos voor de deur hebben dat is wat mij betreft ook echt het andere uiterste. Dat is gewoon niet houdbaar. Het is niet normaal geweest en het moet zeker niet normaal worden.

FancyDuck29

FancyDuck29

19-04-2023 om 14:20

Jillz schreef op 19-04-2023 om 14:18:

[..]

Maar vinden dat iedereen in een groot rijtjeshuis moet kunnen wonen, verre vakanties moet kunnen doen en twee autos voor de deur hebben dat is wat mij betreft ook echt het andere uiterste. Dat is gewoon niet houdbaar. Het is niet normaal geweest en het moet zeker niet normaal worden.

Het verhaal van je moeder is wel bijzonder, ook voor die tijd. Heeft zij er ook mooie herinneringen aan over gehouden?

Wat betreft bovenstaande: Ik denk dat dat al normaal is. Denk je niet?

Wat zou ervoor zorgen dat dat verandert?

Lieveheersbeest schreef op 19-04-2023 om 14:16:

[..]

Ik vind het wel grappig dat jij in je eentje op 107 m2 woont en tegelijkertijd 100 m2 ruim noemt voor een gezin (dat zijn 2 volwassenen en 2 kinderen?). Hier (niet-randstad) wordt een huis van 160 m2 voor een gezin van 4 echt geen villa genoemd. Sterker nog, dat aantal m2 vind je gewoon in rijtjeshuizen terug.

@mevrouw75: Puur afgaande op de norm hoor. Zoals je in die tabel op de vorige pagina kunt zien ligt de norm anders.

@Doemijdieglazenbol: Mooie post. Ik hoop dat we naar een maatschappij toe kunnen waar we kunnen focussen op behoud en verbeteren wat we hebben (beter verdelen), ipv altijd groter, meer, nieuwer en luxer.

Dat zeg ik: die norm is luxe. 
wij wonen in Nederland ook enorm ruim (ik intussen ook), ruimer dan in de rest van Europa. 

(https://decorrespondent.nl/12375/over-deze-oplossing-voor-de-woningnood-hoor-je-nooit-iemand/0c407bc8-2021-0cd0-2809-f21bedb3ca4c)

Lieveheersbeest schreef op 19-04-2023 om 14:20:

[..]

Het verhaal van je moeder is wel bijzonder, ook voor die tijd. Heeft zij er ook mooie herinneringen aan over gehouden?

De huidige ophef, informatie en ander beleid op sommige punten. Ik zie het in mijn omgeving; men gaat minder vaak ver op vakantie en zoekt het dichterbij. Vegetarisch eten steeds meer regel dan uitzondering. Biologisch en dichtbij gehaald eten is in de luxe restaurants de standaard geworden. Mensen hebben 1 auto of een deelauto. Men neemt het zelfs in hun overwegingen mee in het aantal kinderen dat men wil (en of men ze wil). Festivals werken al jaren aan zo klimaatneutraal zijn. De uitstoot uit de industrie neemt sneller af dan de afgelopen 15 jaar. Vintage is nu hip, wat gewoon een sjiek woord is voor 2ehands. De meeste reclames staan bol van de duurzaamheidsclaims/greenwashing. In de investeringsbereidheid is duurzaamheid enorm belangrijk. 

Er verandert echt wel wat. Ook onder invloed van Corona (Nederland is eigenlijk heel mooi, merkten mensen. En met minder naar het werk, hebben thuiswerkers minder kleding nodig, kan het vervoer naar werk anders, etc). Maar er is nog heel veel meer te doen. En dat gaat niet vanzelf, want 50 jaar geleden wisten we al dat dit er aan zat te komen en sinds die tijd is het eigenlijk vooral de verkeerde kant op gegaan. 

Lieveheersbeest schreef op 19-04-2023 om 14:16:

[..]

Ik woon dus voor mij alleen zijn in een kasteel, dat klopt.🤣 De huizen van 150m2 die ik zie zien er echt wel uit als villa's vind ik.

Jillz schreef op 19-04-2023 om 14:18:

[..]

Ja ik vind het ook schokkend dat een huis van 60-100m al te min wordt gevonden. Mijn moeder (geboren jaren 60) woonden haar hele jeugd zomers in de stal waar in de winter te koeien stonden. Dan konden rijke mensen vakantie vieren in hun boerderij. Die had dus zomers niet eens een huis! Ik hoorde dit pas bij het overlijden van opa omdat een oom op de begrafenis herinneringen ophaalde aan de mooie avonden die ze daar hadden beleefd. Nu zouden we dat echt absurd vinden en ik moet er ook niet aan denken.

Ik ook. Mijn ouders zijn opgegroeid in een woning van 60m2. Kijk dat is dus niet ruim voor een gezin (wel voor een stel), 2 kinderen en vader en moeder op 60m2 met een klein balkon of helemaal geen buiten. Maar op 100m2 voor datzelfde gezin mét een goed balkon of zelfs een tuin heeft iedereen een prima plekje hoor, dan zit je echt niet op elkaars lip.

Dat de industrie produceert voor ons is maar ten dele waar.

De industrie creëert iets en wakkert vervolgens de vraag aan.

Simpel gezegd, had de industrie nooit een mobiele telefoon, cd-speler, vaatwasser of weet ik wat bedacht, was er ook geen vraag naar geweest. In die zin vind ik dat je best naar de industrie mag kijken.

Diezelfde industrie doe er ook werkelijk alles aan om die vraag in stand te houden en te vergroten.

We zijn gewend geraakt om van alles te doen wat binnen ons budget past, met weinig zicht op de impact op het milieu, op sociale gerechtigheid in het land van de makers van onze spullen, op onze gezondheid die op verschillende manieren lijdt onder consumentisme, op verkeersveiligheid en  nog wat dingen die me nu niet te binnen schieten.

'Omdat het kan, omdat het erbij hoort in onze samenleving, omdat anderen het ook doen, omdat het makkelijk is.'

We leven binnen diverse verdienmodellen en worden vooral aangesproken in onze rol als consument. Pas als we consumeren, genieten we het leven. Alle nevenschade, tja. Die nemen we voor lief, temeer daar veel niet meteen binnen ons blikveld ligt.

Steentjes bijdragen - complete bouwwerken zijn nodig. Een opbouwende levensstijl die welzijn en gezondheid bevordert. 

FancyDuck29

FancyDuck29

19-04-2023 om 15:36

Rockstar schreef op 19-04-2023 om 14:55:

[..]

Maar op 100m2 voor datzelfde gezin mét een goed balkon of zelfs een tuin heeft iedereen een prima plekje hoor, dan zit je echt niet op elkaars lip.

Als je allebei zo ongeveer fulltime thuis werkt wordt dat toch wel lastig hoor.

BuzzLightyear schreef op 19-04-2023 om 15:32:

Dat de industrie produceert voor ons is maar ten dele waar.

De industrie creëert iets en wakkert vervolgens de vraag aan.

Simpel gezegd, had de industrie nooit een mobiele telefoon, cd-speler, vaatwasser of weet ik wat bedacht, was er ook geen vraag naar geweest. In die zin vind ik dat je best naar de industrie mag kijken.

Diezelfde industrie doe er ook werkelijk alles aan om die vraag in stand te houden en te vergroten.

Dat is consumptiekapitalisme en dat ben ik met je eens. En natuurlijk moet ook productie goed bekeken worden, die processen moeten duurzamer, daar twijfel ik niet aan.  Maar er wordt vaak over “de industrie” gepraat alsof het een op zichzelfstaande natuurkracht is. Terwijl ons gedrag en de daaronderliggende cultuur daar een groot aandeel in heeft. Als wij minder kopen, of duurzamere dingen kopen, heeft dat ook zijn weerslag op “de industrie”. 

Er was zo’n slogan; gegeten vandaag, bedank een boer. In mijn hoofd moet je dan nog veel meer mensen bedanken, inclusief de industrie die heeft bijgedragen aan de productie van dat eten, het vervoer, de verpakkingen die nodig zijn, de spullen die wij gebruiken om te eten, de onderzoekers die hebben bijgedragen etc. 

Het houdt allemaal verband met elkaar. En iedereen heeft daar een rol in, ook als individu. Maar dan niet op de kabinetsmanier die de verantwoordelijkheid het liefst volledig bij de burger lijkt te willen leggen. Zij moeten stimuleren, dmv regelgeving, subsidies, belasting etc. 

Lieveheersbeest schreef op 19-04-2023 om 14:20:

[..]

Ja het was ook bijzonder ook voor die tijd. Mijn moeder kijkt positief terug op haar jeugd. Ze hadden een warm gezin, woonde op een boerderij met veel dieren en ze vonden het leuk dat er zomers vaak andere kinderen waren om mee te spelen. Over de ontberingen (geen stromend water etc) zegt ze dat ze niet beter wisten en dus niks mistte.

Er zijn vandaag de dag nog genoeg mensen die op 60-70m2 wonen met een gezin (vooral in grote steden). En hoewel ik dat ook niet ruim vind, vind ik ook niet dat we moeten doen alsof dat het dieptepunt van armoede is. Het streven dat ieder gezin in een ruim rijtjeshuis moet wonen vind ik onhaalbaar.

Lieveheersbeest schreef op 19-04-2023 om 15:36:

[..]

Als je allebei zo ongeveer fulltime thuis werkt wordt dat toch wel lastig hoor.

Met 100m2 zou ik denken dat er bij kleine kamers een kamer overblijft of bij grote kamers ruimte is voor multifunctionele kamers dus werkkamer en slaapkamer in één. Kijk voor inspiratie eens op Pinterest hoe je een werkplek kunt toevoegen aan een ruimte. Ikea idem mooie producten die je multifunctioneel kunt gebruiken overdag een hoog laag bureau en savonds eettafel bijvoorbeeld. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.