Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-12-2024 om 11:44 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 05-12-2024 om 11:42:

Ik hoorde gisteravond bij VandaagInside dat Timmermans een verrassende wending over migratie heeft gemaakt. Hij wil stemmen winnen. Alles om toch premier te willen worden.

Timmermans heeft het vast en alleen over arbeidsmigratie, de wieg van arbeidsmigranten heeft wel elders op de wereld gestaan, maar die zijn dan niet zo welkom. Vermoed ik.

Voor je oordeelt zou je misschien eerst moeten lezen wat er gisteren daadwerkelijk door de verschillende mensen in de Tweede Kamer is gezegd: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/32

Ik geloof niet dat VI echt een nieuwsbron is, dat is meer vermaak.

Daglichtlamp schreef op 05-12-2024 om 11:44:

[..]

Voor je oordeelt zou je misschien eerst moeten lezen wat er gisteren daadwerkelijk door de verschillende mensen in de Tweede Kamer is gezegd: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/32

Ik geloof niet dat VI echt een nieuwsbron is, dat is meer vermaak.

Dat is een debat in de Tweede Kamer vaak ook. Nee excuus, dat lijkt vaak op een klucht.

Zo ook Mark Rutte, heeft het leger en gevangenissen bezuinigd, zowat alles weggegeven wat weggegeven kon worden. Nu is hij baas bij de NAVO en vind hij dat Nederland véél meer moet betalen een Defensie.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-12-2024 om 11:47 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 05-12-2024 om 11:46:

[..]

Dat is een debat in de Tweede Kamer vaak ook.

Jij kijkt geloof ik vooral de fragmenten die youtube halen, maar ik zou zeggen lees eerst maar eens waar er gister over gedebatteerd is. Het was grotendeels een respectvol debat.

Daglichtlamp schreef op 05-12-2024 om 11:47:

[..]

Jij kijkt geloof ik vooral de fragmenten die youtube halen, maar ik zou zeggen lees eerst maar eens waar er gister over gedebatteerd is. Het was grotendeels een respectvol debat.

Dat is een aanname. Maar idd dat debat van gisteren heb ik niet gezien. Alleen wat fragmenten op TV

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-12-2024 om 11:51 Topicstarter

En zo praten we weer over niets, omdat je niet de moeite neemt om je in te lezen.

Daglichtlamp schreef op 05-12-2024 om 11:51:

En zo praten we weer over niets, omdat je niet de moeite neemt om je in te lezen.

De posts van Fleurtje_5 geven goed inzicht in hoe populisme werkt. 

felija schreef op 06-12-2024 om 10:28:

[..]

De posts van Fleurtje_5 geven goed inzicht in hoe populisme werkt.

Schei toch uit mens.

Heb je dat werkelijk nodig n.a.v. mijn berichten over de bezuinigingen op bv gevangenissen of over de uitspraken die Timmermans nu plotsklaps doet? 

Ik vind eerder dat jij je daar schuldig aan maakt door steeds iemand met een andere mening naar te beschuldigen in de hoop dat diegene gaat zwijgen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-12-2024 om 13:28 Topicstarter

Hoe lang kun je het excuus hebben dat je je nog aan het inlezen bent? Neem van der Born van de PVV, nu een jaar in de Kamer, heeft nog geen eigen portefeuille, heeft nog nul keer het woord gevoerd in de Tweede Kamer. Op zich is het logisch dat PVV'ers gemiddeld minder vaak aan het woord komen, het is de grootste fractie. Maar misschien dat die niets doende PVV'ers komend jaar deel kunnen nemen aan al die Kamerdebatten waar nu geen enkele PVV'er aan deelneemt. Afgelopen jaar waren dat er 178.
https://www.ad.nl/politiek/de-balans-na-een-jaar-nieuwe-tweede-kamer-cu-kamerlid-was-13-uur-lang-aan-het-woord~a526f024/
Esser en Smitskam zijn uitzonderingen, maar zeker niet uitzonderlijk: bij de dertig politici die het hele afgelopen jaar in de Kamer hebben gezeten en in die tijd het minst van zich hebben laten horen, zitten zeventien PVV’ers.
--------
Bij de 408 debatten die er in die tijd in de plenaire zaal zijn geweest, voerde 230 keer iemand van de grootste partij van het land het woord. Ter vergelijking: GroenLinks-PvdA heeft 25 zetels, twaalf minder dan de PVV, maar had 339 keer een spreker bij een plenair debat. Daarna volgen coalitiegenoten VVD (24 zetels, 317 plenaire spreekbeurten) en NSC (20 zetels, 310 plenaire spreekbeurten). De negenkoppige D66-fractie was vaker aan het woord dan de PVV: 243 keer.

Dit voorjaar toonde deze site al aan dat de PVV bij opvallend weinig debatten aan het woord komt, en dat sommige partijen juist bijzonder vaak het woord voeren. Het weerwoord van toenmalig PVV-vicefractievoorzitter Fleur Agema: haar fractiegenoten waren bijna allemaal nieuw in Den Haag, en waren zich nog aan het inlezen.

Tja, het is veel makkelijker als je overal tegen aan kunt schoppen en nu moet PVV het zelf doen, en dan is het wel heel vervelend als de huidige oppositie nu overal tegen aan schopt wat ze bedacht hebben. De hele PVV fractie doet eigenlijk dus vrij weinig

Fleurtje_5 schreef op 06-12-2024 om 12:57:

[..]

Schei toch uit mens.

Heb je dat werkelijk nodig n.a.v. mijn berichten over de bezuinigingen op bv gevangenissen of over de uitspraken die Timmermans nu plotsklaps doet?

Ik vind eerder dat jij je daar schuldig aan maakt door steeds iemand met een andere mening naar te beschuldigen in de hoop dat diegene gaat zwijgen.

Was het maar waar dat het slechts over het hebben van een andere mening gaat, dan hoorde je me zo niet. Het gaat om stelselmatig zaken uit zijn verband rukken, het niet in de context willen of kunnen zien. Niet terugkomen op posts waarbij je de ander verkeerd had geïnterpreteerd of gelezen.

Personen die je niet mag dingen toedichten, die ze helemaal niet zo hebben gezegd, bedoeld of gedaan: Merkel, Halsema, Timmermans enz. Kortom populistisch, iets anders kan ik er niet van maken.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-12-2024 om 14:22 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 06-12-2024 om 12:57:

[..]

Schei toch uit mens.

Maar heb je nu de uitspraken van Timmermans in het Kamerdebat al gelezen? Of baseer je je nog steeds op VI? Ik vond het een mooi debat, waarbij partijen laten zien dat het nog niet zo eenvoudig is om echt iets te doen om de bevolkingsgroei af te remmen.

Fleurtje_5 schreef op 05-12-2024 om 11:42:

Ik hoorde gisteravond bij VandaagInside dat Timmermans een verrassende wending over migratie heeft gemaakt. Hij wil stemmen winnen. Alles om toch premier te willen worden.

Helaas doen alle partijen verassende uitspraken (en wendingen) om stemmen te winnen. Vraag is hoeveel ze uiteindelijk waarmaken. 

Vb. 

- wisseling pvv over regeren met de pvv. 

- pvv verlagen eigen risico uitspraak om vervolgens tegen te stemmen (en daarna weer een verlaging in het regeerakkoord te zetten). 

felija schreef op 06-12-2024 om 14:01:

[..]

Was het maar waar dat het slechts over het hebben van een andere mening gaat, dan hoorde je me zo niet. Het gaat om stelselmatig zaken uit zijn verband rukken, het niet in de context willen of kunnen zien. Niet terugkomen op posts waarbij je de ander verkeerd had geïnterpreteerd of gelezen.

Personen die je niet mag dingen toedichten, die ze helemaal niet zo hebben gezegd, bedoeld of gedaan: Merkel, Halsema, Timmermans enz. Kortom populistisch, iets anders kan ik er niet van maken.

Dus... omdat ik niet, zoals velen hier, me negatief uitlaat over premier Schoof, Pieter Omzigt, Marjolein Faber, Carolien en Mona van de BBB, Wilders en Dilan, maar wél een mening heb over het handelen van Halsema, Merkel en Timmermans ben ik populistisch??

Daglichtlamp schreef op 06-12-2024 om 14:22:

[..]

Maar heb je nu de uitspraken van Timmermans in het Kamerdebat al gelezen? Of baseer je je nog steeds op VI? Ik vond het een mooi debat, waarbij partijen laten zien dat het nog niet zo eenvoudig is om echt iets te doen om de bevolkingsgroei af te remmen.

Ik heb het idd nog steeds niet gezien DAAROM geef ik alleen een mening over datgene wat ik wél heb gezien.

Neweve schreef op 06-12-2024 om 14:49:

[..]

Helaas doen alle partijen verassende uitspraken (en wendingen) om stemmen te winnen. Vraag is hoeveel ze uiteindelijk waarmaken.

Vb.

- wisseling pvv over regeren met de pvv.

- pvv verlagen eigen risico uitspraak om vervolgens tegen te stemmen (en daarna weer een verlaging in het regeerakkoord te zetten).

Dat klopt helemaal.

Ik denk wel zeker dat Wilders zijn uitspraken maar al te graag zou willen waarmaken, maar hij is géén premier en heeft al veel water bij de wijn moeten doen omdat hij ook niet mag zoals hij zou willen.

Fleur Agema vind ik de grootste tegenvaller. Wat heb ik me aan haar verkeken. Pieter Omzigt bedoeld het allemaal heel goed maar en wil het ook goed doen, maar doordat hij zich overal te zeer in vast bijt komt hij niet vooruit is mijn mening. Dilan doet het nu verrassend goed. Mona keijser hoor ik weinig maar wat ik gisteren van haar zag vond ik heel goed. Bontenbal en Joost Eerdmans doen het ook niet verkeerd.

Verlagen eigen risico is denk ik straks een sigaar uit eigen doos. Wat je hier weghaalt kom je elders tegen is mijn mening. En echt, ik ben ervan overtuigd dat dit kabinet niet van te voren wist hoe groot de schulden werkelijk waren wat ze op hun bord kregen.

De armoede die onder het volk toeneemt is een restant van het vorige kabinet. Poepoeh. Ga er maar aanstaan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.