Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
02-12-2024 om 17:38
Minder internationale studenten betekent ook dat juist in de regio's het lastig wordt om opleidingen overeind te houden.
Voorbeeld uit Zeeland, maar in andere afgelegen regio's ver van de randstad spelen vergelijkbare problemen.
Voor onze provincie ligt dat anders. In Zeeland hebben de hogeschool (HZ) en het University College Roosevelt met 1.100 studenten nog niet 1 procent van het landelijke aantal internationale studenten. Maar een aantal opleidingen kan alleen bestaan vanwege het internationale talent dat die opleidingen volgt. Die studenten zijn dus van levensbelang voor opleidingen als chemie, energietransitie engineering en watermanagement. En laten die opleidingen nou net cruciaal zijn voor de regionale economie. Als je dan ook nog weet dat veel van die ‘internationals’ na hun studie in onze provincie of elders in Nederland blijven wonen en werken, dan zie je hoe onmisbaar al dat internationale talent is voor Zeeland.
Studenten voorzien in de vraag op de krappe arbeidsmarkt
Bovendien kent Zeeland helemaal geen huisvestingsprobleem. Integendeel, we proberen juist studenten van buiten aan te trekken om ontgroening tegen te gaan en mede te kunnen voorzien in de grote vraag van onze ondernemers naar gekwalificeerde medewerkers op de krappe arbeidsmarkt. Daarbij blijft verreweg het grootste deel van het Zeeuws hoger onderwijs uiteraard gewoon in het Nederlands. De voorgenomen kabinetsplannen vormen echter een regelrechte bedreiging voor (de robuustheid van) het hoger onderwijs in de provincie, voor onze economie en regionale arbeidsmarkt, en voor de leefbaarheid. Kortom, internationale studenten zijn bij ons geen probleem, maar juist een oplossing.
Fleurtje_5
02-12-2024 om 19:15
Ik las vorige week:
Dat Zweden en Finland hun burgers waarschuwen voor mogelijke oorlog: bestaan in Nederland ook zulke maatregelen en wat stop je in een noodpakket?
De Zweedse overheid verstuurt zo’n vijf miljoen brochures met de oproep aan burgers zich voor te bereiden op een eventueel conflict. Het boekje met de titel Om krisen eller kriget kommer (Als er crisis of oorlog komt) heeft een update gekregen en is twee keer zo dik als de vorige editie van zes jaar geleden.
Dus zes jaren geleden was er ook al een brochure uitgegeven.
Vandaag las ik dat ook Denemarken, Polen en de Baltische Staten zich op een oorlog voorbereiden.
https://www.msn.com/nl-nl/gezondheid/overig/zweden-finland-denemarken-polen-en-baltische-staten-bereiden-zich-voor-op-oorlog/ar-AA1v17lQ
Mugske
02-12-2024 om 21:33
ook de nederlandse overheid heeft de laatste tijd gecommuniceerd over noodpakketten. Dat gaat dan bijv over water overlast of stroomuitval. De landen die je noemt (muv denemarken en zweden) grenzen allemaal direct aan Rusland
Daglichtlamp
03-12-2024 om 09:44
Hopelijk laat de oppositie zich niet tegen elkaar uitspelen. Het kabinet lijkt vooral de CU en het CDA proberen te paaien met hun tegenvoorstel om de bezuiniging alleen met 363 miljoen te verlagen.
https://archive.is/7QZMD#selection-2898.0-2898.1
De oppositie wil 1,3 miljard van de bezuinigingen voorkomen; de coalitie kwam met een voorstel voor 363 miljoen. „Losse flodders”, zei een ingewijde, zeker omdat de coalitie geen financiële dekking heeft gevonden voor die 363 miljoen euro.
------------------
Al op 21 september bleek in de Eerste Kamer geen meerderheid voor de onderwijsbegroting. Dat was een goed moment geweest voor onderwijsminister Eppo Bruins (NSC) om te onderhandelen met de oppositie.
----------------------------
Een goed gesprek over dat alternatief is nooit gevoerd, vertellen ingewijden. Omdat het kabinet nog altijd geen gedekt tegenvoorstel heeft gedaan, maar ook omdat het maar matig geïnteresseerd lijkt. Tijdens een bespreking met de onderwijswoordvoerders van de coalitie en het verbond op donderdag, hebben Kamerleden Claudia van Zanten (BBB ) en Patrick van der Hoeff (PVV) zich volgens aanwezigen amper in de discussie gemengd. Sindsdien is een weekend gepasseerd en nog altijd is amper sprake van echte onderhandelingen. Maandag spraken oppositie en coalitie drie kwartier.
Oppositiepartijen ervaren een déjà vu: vorige maand bleek de coalitie ook al onvoorbereid op een begrotingsbehandeling in de Eerste Kamer. Toen hebben D66, CDA, ChristenUnie en SGP het kabinet geholpen aan een meerderheid voor het belastingplan. Ingewijden vragen zich dan ook af hoe het wéér kan dat kabinet en coalitie zich niet hebben voorbereid op het vergaren van een
senaatsmeerderheid.
Daglichtlamp
03-12-2024 om 19:17
Het is weer uitermate knullig van dit kabinet. Ze weten al tijden dat de onderwijsbegroting op deze manier niet voldoende steun heeft in de Eerste Kamer.
https://www.trouw.nl/politiek/komt-witte-rook-voor-de-onderwijsbegroting-nog-op-tijd~b7e41572/
Want omdat zo’n scenario ‘in het recente verleden’ nooit eerder voorkwam, is het ‘moeilijk met zekerheid te zeggen’ wat de gevolgen zijn. Wel is duidelijk ‘dat de minister een groot probleem heeft’, schrijven de deskundigen van de Tweede Kamer in een reactie die is ingezien door Trouw. Zonder begroting mag een bewindspersoon namelijk ‘niet rechtmatig uitgaven’ doen.
-------------
Maar met die uitleg zijn deskundigen op het ministerie van Financiën het niet eens. ‘Een ontwerpbegroting kan conform de Grondwet alleen op Prinsjesdag worden ingediend’, schreef minister Eelco Heinen (Financiën) eerder in reactie op vragen van GroenLinks-PvdA. Pas bij de volgende Prinsjesdag, in september 2025, zou het kabinet dan met nieuw onderwijsbeleid kunnen komen.
In dat juridische moeras willen coalitiepartijen in ieder geval niet terechtkomen. “We hopen stapje voor stapje verder te komen”, aldus Geert Wilders (PVV). “Het is geen sinecure als een begroting wordt weggestemd”, zegt ook NSC’er Van Vroonhoven. “Dat moet je echt niet willen.”
Friezinnetje
04-12-2024 om 07:13
en dan wel geld voor technologie-opleidingen omdat daar personeel nodig is, maar volgens mij zijn er in heel veel sectoren personeel nodig.
Loeki72
04-12-2024 om 08:22
Friezinnetje schreef op 04-12-2024 om 07:13:
en dan wel geld voor technologie-opleidingen omdat daar personeel nodig is, maar volgens mij zijn er in heel veel sectoren personeel nodig.
Voor die sectoren hebben ze vast de toverspreuk innovatie bedacht.
Daglichtlamp
04-12-2024 om 16:58
Faber is zo tenenkrommend incompetent. Verder nog mensen die naar het debat kijken op dit moment?
Zilver_gray
04-12-2024 om 17:12
Daglichtlamp schreef op 04-12-2024 om 16:58:
Faber is zo tenenkrommend incompetent. Verder nog mensen die naar het debat kijken op dit moment?
Nee dat durf ik niet aan…
Daglichtlamp
04-12-2024 om 17:22
Zilver_gray schreef op 04-12-2024 om 17:12:
[..]
Nee dat durf ik niet aan…
Gelukkig hoefde Faber alleen het blokje asiel te doen. Eerst was minister van Hijum, nu is minister Keijzer. Daar ben ik het ook lang niet altijd mee eens, maar die zijn tenminste competent. Dat scheelt een stuk ergernis.
Zilver_gray
04-12-2024 om 17:28
Daglichtlamp schreef op 04-12-2024 om 17:22:
[..]
Gelukkig hoefde Faber alleen het blokje asiel te doen. Eerst was minister van Hijum, nu is minister Keijzer. Daar ben ik het ook lang niet altijd mee eens, maar die zijn tenminste competent. Dat scheelt een stuk ergernis.
Ik vind juist het asiel gedeelte al een hele uitdaging, zou niet graag in haar schoenen staan hoor.
Daglichtlamp
04-12-2024 om 17:29
Zilver_gray schreef op 04-12-2024 om 17:28:
[..]
Ik vind juist het asiel gedeelte al een hele uitdaging, zou niet graag in haar schoenen staan hoor.
Ja maar het debat gaat over de bevolkingsgroei, dus het is veel breder dan asiel.
Zilver_gray
04-12-2024 om 17:35
Daglichtlamp schreef op 04-12-2024 om 17:29:
[..]
Ja maar het debat gaat over de bevolkingsgroei, dus het is veel breder dan asiel.
Ah!
Daglichtlamp
05-12-2024 om 11:01
Helaas de oppositie tegen de onderwijsbezuinigingen is toch uit elkaar gevallen. Er wordt verder onderhandeld zonder D66.
Fleurtje_5
05-12-2024 om 11:42
Ik hoorde gisteravond bij VandaagInside dat Timmermans een verrassende wending over migratie heeft gemaakt. Hij wil stemmen winnen. Alles om toch premier te willen worden.
Timmermans heeft het vast en alleen over arbeidsmigratie, de wieg van arbeidsmigranten heeft wel elders op de wereld gestaan, maar die zijn dan niet zo welkom. Vermoed ik.