Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
15-11-2024 om 23:35
Daglichtlamp schreef op 15-11-2024 om 22:09:
Ze vallen niet vanavond.
Ik hoop dat ze blijven volhouden. Ze hebben een moeilijke start, moesten veel plannen wissen, en ze hadden erg weinig financiën. Ze stoten altijd wel iemand tegen de borst als ze moeten roeien met de riemen die ze hebben.
En mochten ze vallen weet ik op wie ik zeker nooit zal stemmen. Sterker nog, Misschien weet ik het wel. Misschien wel op Joost Eerdmans of op Mirjam Bikker, of misschien stem ik nu eens een keer op Wilders. Trouwens, ik vond Dilan afgelopen week ook heel daadkrachtig.
Lollypopje
16-11-2024 om 05:13
Zilver_gray schreef op 15-11-2024 om 22:13:
[..]
Nee, de dame in kwestie stapt op, de rest gaat verder, verder naar het volgende debacle.
Die was zijn waarschijnlijk te bang voor de gevolgen van nieuwe verkiezingen. Want dat gaat alle partijen stemmen kosten behalve de PVV vreemd genoeg
rionyriony
16-11-2024 om 06:05
Tjezus, moest ik dáárvoor zo vroeg uit mijn bed komen? Werd wakker met het idee: er was wat, en ineens: oh ja we hebben geen kabinet meer. Dus ik vlug naar teletekst (nog vóór de koffie) en ineens: niks aan het handje.
Maak daar nou geen gewoonte van. Slaap ik eens een keer relatief goed, word ik er op deze manier vroegtijdig uitgetrommeld.
Daglichtlamp
16-11-2024 om 07:11
Als je goed luisterde naar wat Van Vroonhoven zei bij aankomst in het Catshuis, iets over dat ze weer iets moesten slikken, stond deze uitkomst van te voren al vast. Ik denk dat de staatsecretaris zich erg in de steek gelaten gevoeld moet hebben.
Net als de toeslagenouders, die met deze staatssecretaris iemand hadden die dicht bij hun stond.
Ik vermoed dat Sandra Palmen gaat opvolgen, inhoudelijk zal die dat prima kunnen, maar ik vraag me af of dat ook geldt voor het contact met de groep waar het om gaat.
rionyriony
16-11-2024 om 07:14
Lollypopje schreef op 16-11-2024 om 05:13:
[..]
Die was zijn waarschijnlijk te bang voor de gevolgen van nieuwe verkiezingen. Want dat gaat alle partijen stemmen kosten behalve de PVV vreemd genoeg
Die kunnen geen kant uit. Niemand anders dient de belangen van deze groep namelijk. Je moet als politieke partij geen gat in je kiezersmarkt laten blijven bestaan anders gaat een ander die wél snugger genoeg is ermee vandoor.
Die lezing van Omtzigt in september staat hier: https://partijnieuwsociaalcontract.nl/nieuws/HJ-Schoo-lezing-2024
Toen ik die hoorde constateerde ik dat die vier partijen eigenlijk dicht bij elkaar stonden. Ik zou de eenheid bewaren, niet de verschillen uitvergroten, want pas tegen de tijd van de nieuwe verkiezingen gaan de mensen er echt op letten waar ze deze keer op gaan stemmen. Ruzie wekt alleen maar twijfel. De brekende partij verliest.
Herfstappeltaart
16-11-2024 om 07:36
rionyriony schreef op 16-11-2024 om 06:05:
Tjezus, moest ik dáárvoor zo vroeg uit mijn bed komen? Werd wakker met het idee: er was wat, en ineens: oh ja we hebben geen kabinet meer. Dus ik vlug naar teletekst (nog vóór de koffie) en ineens: niks aan het handje.
Maak daar nou geen gewoonte van. Slaap ik eens een keer relatief goed, word ik er op deze manier vroegtijdig uitgetrommeld.
Fleurtje_5
16-11-2024 om 07:44
Daglichtlamp schreef op 16-11-2024 om 07:11:
Als je goed luisterde naar wat Van Vroonhoven zei bij aankomst in het Catshuis, iets over dat ze weer iets moesten slikken, stond deze uitkomst van te voren al vast. Ik denk dat de staatsecretaris zich erg in de steek gelaten gevoeld moet hebben.
Net als de toeslagenouders, die met deze staatssecretaris iemand hadden die dicht bij hun stond.
Ik vermoed dat Sandra Palmen gaat opvolgen, inhoudelijk zal die dat prima kunnen, maar ik vraag me af of dat ook geldt voor het contact met de groep waar het om gaat.
Dat zullen ze ook gevoeld hebben toen Renske Leijten in juli 2023 vertrok uit de Tweede Kamer in de periode van Kabinet Rutte.
..........
Ze is zeer kritisch over de manier waarop het kabinet de afhandeling van de affaire ter hand heeft genomen. Dat duurt veel te lang, waardoor mensen die ten onrechte als fraudeur zijn aangemerkt nog steeds niet voldoende gecompenseerd zijn, vindt Leijten.
........
Alsof het dan sneller gaat met de afhandeling als ze vertrekt. Echt nie.
Met prinses Laurentien kwam er gelukkig weer actie, maar die werd weer op een andere nare manier weggewerkt.
Herfstappeltaart
16-11-2024 om 07:51
Ik hoop vooral dat ze nu eindelijk eens een keer aan het werk gaan.....
Daglichtlamp
16-11-2024 om 07:52
Fleurtje_5 schreef op 16-11-2024 om 07:44:
[..]
Dat zullen ze ook gevoeld hebben toen Renske Leijten in juli 2023 uit het Kabinet Rutte vertrok.
Dat is nieuw voor mij dat Leijten in het kabinet zat.
Fleurtje_5
16-11-2024 om 08:00
Daglichtlamp schreef op 16-11-2024 om 07:52:
[..]
Dat is nieuw voor mij dat Leijten in het kabinet zat.
Je hebt gelijk. Ik heb het aangepast.
Ik bedoel; Renske was in 2023 niet tevreden over het oa trage handelen van het kabinet in 2023. Toen het huidige kabinet (dat overal schuld aan lijkt te hebben) nog lang niet in zicht was, en dat deed Renske met de woorden:
'In haar toespraak tot de partijraad zei Leijten dat ze stopt met de politiek in Den Haag, "waar het giftig is en waar het te traag gaat"
Bakblik
16-11-2024 om 08:08
rionyriony schreef op 16-11-2024 om 06:05:
Je hoeft er niet uit te gaan hè? Ik was ook in 06.00 wakker hoorde de wind en heb mij nog lekker even omgedraaid. Op dat tijdstip kan je er toch niks aan doen, eigenlijk nooit.
Ze zitten er nog, nou fijn of eigenlijk niet fijn. Maar laat ze nog maar even zitten tot alle opgelaaide vuren zijn gedoofd. Dan wordt de kans groter dat er bij nieuwe verkiezingen en wat gematigder kabinet komt.
Bakblik
16-11-2024 om 08:10
Herfstappeltaart schreef op 16-11-2024 om 07:51:
Ik hoop vooral dat ze nu eindelijk eens een keer aan het werk gaan.....
En dit ook.
Het land staat in brand maar tot nu toe heb ik alleen maar onuitvoerbare proefballonnetjes gezien van dit kabinet.
Zilver_gray
16-11-2024 om 09:01
https://www.ad.nl/politiek/lees-terug-schoof-zwijgt-over-wat-er-in-de-ministerraad-is-gezegd-maar-claimt-er-is-geen-racisme-in-dit-kabinet~a77a5b86/
“Vrijdagavond laat lichtte premier Dick Schoof de dag vol crisissfeer toe tijdens een persconferentie: ,,Het was een emotionele, heftige week. De gemoederen lopen soms hoog op. Dit kabinet wil er zijn voor álle Nederlanders. We hebben er alle vertrouwen in dat er in de fracties én het kabinet geen sprake was én is van racisme. Wij strijden tegen discriminatie, we zijn voor een Nederland waar iedereen in vrijheid kan leven.” Na lang beraad “spraken we het vertrouwen uit om met elkaar door te gaan”, zei Schoof”.
Als het geen “racisme” is, kunnen ze toch gewoon vertellen wat er gezegd is?
Fleurtje_5
16-11-2024 om 09:12
Vandaag staat een groot artikel in onze krant en ook de woorden die Nora Achahbar als racisme betitelde. En Frans Timmermans en Rob Jetten grepen meteen weer de kans om tegen het huidige kabinet te schoppen. Het artikel heeft de titel:
Val van kabinet-Schoof voorlopig afgewend: 'Geen sprake van racisme'
Tjonge jonge jonge, vond die Nora het werkelijk nodig om dit racisme weg te zetten? Dan past zij in het straatje van Van Baarle en nergens anders.
Onderstaande columniste (en onderzoekster op de universiteit) schreef er weer een geweldig goede column over. Hopelijk kunnen jullie deze link openen:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20241115_96172440
Herfstappeltaart
16-11-2024 om 09:14
Zilver_gray schreef op 16-11-2024 om 09:01:
https://www.ad.nl/politiek/lees-terug-schoof-zwijgt-over-wat-er-in-de-ministerraad-is-gezegd-maar-claimt-er-is-geen-racisme-in-dit-kabinet~a77a5b86/
“Vrijdagavond laat lichtte premier Dick Schoof de dag vol crisissfeer toe tijdens een persconferentie: ,,Het was een emotionele, heftige week. De gemoederen lopen soms hoog op. Dit kabinet wil er zijn voor álle Nederlanders. We hebben er alle vertrouwen in dat er in de fracties én het kabinet geen sprake was én is van racisme. Wij strijden tegen discriminatie, we zijn voor een Nederland waar iedereen in vrijheid kan leven.” Na lang beraad “spraken we het vertrouwen uit om met elkaar door te gaan”, zei Schoof”.
Als het geen “racisme” is, kunnen ze toch gewoon vertellen wat er gezegd is?
Het is allemaal volkomen ongeloofwaardig. Wat er in de ministerraad is gezegd was ik niet bij, maar ik heb Wilders in de kamer zelf horen zeggen dat jodenhaat 'in het dna zit' bij Moslims. Dat is puur racisme. Timmermans sloeg hier op aan door te stellen dat gedrag is aangeleerd, niet aangeboren.