Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 16-10-2024 om 17:33:

[..]

Het is toch onmogelijk om overal op in te gaan? Ik ben bijvoorbeeld niet verder ingegaan op Nanninga, daarvoor vond ik dat punt niet belangrijk genoeg. (en alleen maar afleiden voor de voor mij veel belangrijkere discussie hoe het staat met de democratie en of we dat eigenlijk nog belangrijk vinden).

Ik vond dat wel belangrijk genoeg, want jij zette haar min of meer in een kwaad daglicht. Als ik dan een nieuwsbericht plaats waarin blijkt dat de vork toch anders in de steel zat (wat je dan niet ontgaan kan zijn) en aan jou vraag 'ben je dat vergeten?' krijg ik geen antwoord.

Als je dat niet belangrijk genoeg vind om op te reageren dan had je dat eerste ook niet moeten plaatsen op de manier zoals je deed.

Friezinnetje schreef op 16-10-2024 om 17:16:

Wilders deed in de oppositie altijd voorkomen, dat dingen heel snel en makkelijk opgelost konden worden. En nu hij er zelf zit, komt hij er achter, dat het niet allemaal zo makkelijk is. Hij moet zijn eigen woorden nu inslikken. Waarbij ik het nog steeds vreemd vind, dat hij zelf als minister (president) zijn verantwoordelijkheid pakt, maar dat aan anderen overlaat en daar dan ook nog commentaar op heeft. Zo blijft hij wat buiten schot.

De andere partijen wilden niet in een kabinet met Wilders als mp. Toen hebben ze afgesproken dat ze in de kamer zouden blijven (Wilders, v d. Plas, omtzigt, yesilguz).

Punt is dat Wilders in de campagne beloftes heeft gedaan, waar niks van terecht komt en ook niet echt verder aan gewerkt wordt: 130km rijden, afschaffen eigen risico zorg, etc.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-10-2024 om 21:58 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 16-10-2024 om 19:39:

[..]

Ik vond dat wel belangrijk genoeg, want jij zette haar min of meer in een kwaad daglicht. Als ik dan een nieuwsbericht plaats waarin blijkt dat de vork toch anders in de steel zat (wat je dan niet ontgaan kan zijn) en aan jou vraag 'ben je dat vergeten?' krijg ik geen antwoord.

Als je dat niet belangrijk genoeg vind om op te reageren dan had je dat eerste ook niet moeten plaatsen op de manier zoals je deed.

Ik was het niet met je eens. De FvD was al geradicaliseerd ver voordat Nanninga met hun brak, verder laat ik het hier graag bij.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-10-2024 om 21:59 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 16-10-2024 om 19:35:

[..]

Misschien op de Wilders-manier wel? Hij heeft al heel veel water bij de wijn gedaan.

Het gaat om dingen die ook niet gekunt hadden als Wilders 76 zetels had gehaald.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-10-2024 om 22:59 Topicstarter

Foutje.

Daglichtlamp schreef op 16-10-2024 om 21:58:

[..]

Ik was het niet met je eens. De FvD was al geradicaliseerd ver voordat Nanninga met hun brak, verder laat ik het hier graag bij.

Tuurlijk laat je het hierbij. Eerst Annabel verdacht maken en het er dan bij laten.

In 2019 hebben heeeeeeel veel mensen op FvD gestemd omdat hij destijds best geloofwaardig was. Volgens mij was er toen niks geradicaliseerd aan.

Daglichtlamp schreef op 16-10-2024 om 21:59:

[..]

Het gaat om dingen die ook niet gekunt hadden als Wilders 76 zetels had gehaald.

Alsof het wel 'dé manier van slagen' was toen de de voorganger aan zet was. Alsof alles  wat Brussel besluit zo'n geweldige aanpak is.

Men kan dan wel zo roepen over Marjolein Faber, dat ze uitgelachen werd, en dat het niet kan wat ze wil, maar nu blijkt dat meerdere landen dezelfde aanpak willen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-10-2024 om 08:41 Topicstarter

https://nos.nl/artikel/2541042-partijloze-dick-schoof-vreemde-eend-in-de-bijt-op-eerste-europese-top
De eerste Europese top voor Schoof, dat gaat hij prima doen denk ik. Zijn grootste handicap is dat Wilders hem onderuit probeert te halen. Het is wel jammer dat hij partijloos is en daardoor onderonsjes voorafgaande mist met regeringspartijen uit dezelfde bloedgroep.
Aan de andere kant spreekt hij van te voren wel met regeringsleiders die aan dezelfde kant staan in de aanpak van de migratieproblemen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-10-2024 om 12:57 Topicstarter

Klein stukje van het debat gekeken met minister Wiersma over de begroting van Landbouw. Weer een minister waar ik het inhoudelijk niet mee eens ben, maar ze zit inhoudelijk wel goed in haar stof, en ze kan interrupties beantwoorden zonder voortdurend in haar papieren te grasduinen.

Kom op Fleur Agema, je bent nu minister en hebt altijd zo je best gedaan voor de zorg. Laat het zien. Laat je niks wijs maken door die bestuursvoorzitter. Die man jokt. Treed op.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20241015_95177611

Huisartsenalliantie vraagt raad van toezicht Zuyderland om uitspraken David Jongen over steun ‘te corrigeren’: ‘Hij weet dat 95 procent tegen is’

Bestuursvoorzitter David Jongen van Zuyderland beweert publiekelijk onterecht dat huisartsen in Parkstad/Heuvelland het ziekenhuisplan 2030 steunen. Dat stelt de huisartsenalliantie, die eist dat dit beeld wordt gecorrigeerd.

Gisteren om 06:45

De huisartsenalliantie, die evenals de Ziekenhuisalliantie Parkstad strijdt voor een volwaardig ziekenhuis in Heerlen, vraagt de raad van toezicht (rvt) van Zuyderland ‘corrigerend op te treden’ tegen zijn bestuursvoorzitter David Jongen. Als dit niet gebeurt, kondigt de alliantie ‘passende maatregelen’ aan.

Beïnvloeden

„Bij herhaling probeert Jongen de publieke opinie te beïnvloeden, door te roepen dat de huisartsen in Parkstad en Heuvelland achter het toekomstplan staan. Terwijl hij weet dat 95 procent tegen is”,
zegt Marc Weyts van de huisartsenalliantie. Jongen is per brief opgeroepen zijn uitlatingen tegenover onder anderen Tweede Kamerleden te rectificeren. Weyts: „Er kwam geen reactie.” Waarna ook een brief naar de raad van toezicht ging.

.........etc...etc...etc.........etc.etc.etc.....

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-10-2024 om 17:32 Topicstarter

Zelfs als de bestuursvoorzitter jokt, heeft Agema daar niet direct een rol in. Ziekenhuisdirecteuren zijn geen ambtenaren en ziekenhuizen zijn ook geen ZBO's.
Meer landelijke regie op de zorg is wel nodig, maar zal wel wetswijzigingen vereisen. Ik snap er niets van dat er geen volledig ziekenhuis  overeind gehouden kan worden waar zoveel mensen van afhankelijk zijn. Juist vanwege andere regio's waar dit in de toekomst ook zomaar zou kunnen gaan spelen.

Daglichtlamp schreef op 17-10-2024 om 17:32:

Zelfs als de bestuursvoorzitter jokt, heeft Agema daar niet direct een rol in. Ziekenhuisdirecteuren zijn geen ambtenaren en ziekenhuizen zijn ook geen ZBO's.
Meer landelijke regie op de zorg is wel nodig, maar zal wel wetswijzigingen vereisen. Ik snap er niets van dat er geen volledig ziekenhuis overeind gehouden kan worden waar zoveel mensen van afhankelijk zijn. Juist vanwege andere regio's waar dit in de toekomst ook zomaar zou kunnen gaan spelen.

Bij veel andere regios heeft het al eerder gespeeld. Het ziekenhuis waar ik werk is 10+ jaar geleden al van 3 naar 1 ziekenhuis locatie gegaan. De buitenlocaties hebben nu alleen een polikliniek, bloedprikpunt en soms radiologie. Alle ok's en seh, en klinische bedden zijn gesloten. (Al heeft de hoofdlocatie wel meer bedden en ok's gekregen maar aantallen zijn niet 1 op1). 

Tergooi is vorig jaar van 2 locaties naar 1 nieuwbouw met 30% minder bedden dan voorheen gegaan.

Ook als de minister de wet veranderd en miljarden investeert is de kans klein dat de ziekenhuizen open kunnen blijven. We hebben gewoon niet de mensen om het te bemannen en een ziekenhuis bed zonder beschikbare verpleegkundige heeft weinig nut. 

Maar goed volgens Agema gaat ai alles oplossen dus dan heb je de verpleegkundige niet meer nodig. Dan bestel je via spraakherkenning je eten of de was-robot. Dan tik je je symptomen in en komt er automatisch een pilletje uit de muur. Dan flitst de arts af en toe even langs voor een praatje en wordt alles wat bij denkt automatisch en correct geregistreerd. Ik weet: nu overdrijf ik een beetje maar ik verwonder me soms hoe AI overal als magische oplossing wordt gegeven terwijl er nog best veel hobbels te nemen zijn om de simpelste taken te laten werken. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-10-2024 om 19:29 Topicstarter

Vanavond Beljaarts voor zijn begroting. Opvallend is dat hij veel meer naar zijn tekst moet kijken dan vanmiddag Femke Wiersma. Wiersma leest denk ik heel snel, die heeft aan 1 blik op haar tekst genoeg.

Aanvullend: bij interrupties kijkt hij wel naar de Kamer, en lijkt hij ook wel goed in de materie te zitten.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-10-2024 om 20:30 Topicstarter

De NRC is kritisch over de bewindspersonen van LVVN. Ik zie het kabinet ook nog wel vallen over landbouw.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/10/17/ongeduldige-tweede-kamer-neemt-rond-landbouw-het-stuur-van-kabinet-over-a4869734
Als je een beetje visie hebt, hoeft het allemaal toch niet zo lang te duren, zei Holman donderdag tegen minister Femke Wiersma (BBB ) tijdens de behandeling van de begroting van landbouw. Hoe gaat de minister de 5 miljard euro voor landbouw besteden? Holman wilde best eens op het ministerie langskomen, dan zou hij het wel binnen een dag met de ambtenaren uittekenen.
--------------------------------
NSC’er Harm Holman ging woensdag nog wat verder. Hij vergeleek minister Wiersma, staatssecretaris Rummenie en partijleider Van der Plas van BBB met drie orkestleden die op de zinkende Titanic bleven doorspelen. Dat ging Van der Plas te ver, van een coalitiepartner in een Kamerdebat. Holman zei toen dat hij hoopt dat het allemaal niet zo gaat aflopen als met de Titanic, waar Van der Plas genoegen mee nam.

De oppositie richtte zich in het debat op Thom van Campen van de VVD, om de kloof in de coalitie te vergroten. De BBB heeft het ministerie van Landbouw, maar staat tegelijkertijd alleen tegenover een kritische Kamermeerderheid. Voelt VVD’er Van Campen zich niet „gegijzeld” door het BBB-beleid, vroeg Anne-Marijke Podt van D66.

De camera-regie van de Kamer bracht daarbij even een mokkende Van der Plas in beeld.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.