Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.


2013 is ook maar 11 jaar geleden hè? Ik studeerde 10 jaar daarvoor en de voertaal was een mix van Nederlands en Engels. 

Daarna werd het 100% Engels. Er kwamen  veel meer buitenlandse studenten en deze studenten werden een verdienmodel voor de universiteiten omdat velen instellingsgeld betalen. Dat is veel meer dan het collegegeld. Het werden er echter zoveel dat het ten koste ging van de binnenlandse studenten. En 75% van de buitenlandse studenten verlaat na afronden studie Nederland weer. Dus als maatschappij schiet je er dan ook weinig mee op. Daarom wil men dus terug naar de hybridevorm.

Kortom, ik kan me goed vinden in deze kabinetsplannen.

alhambra schreef op 16-10-2024 om 15:23:

2013 is ook maar 11 jaar geleden hè? Ik studeerde 10 jaar daarvoor en de voertaal was een mix van Nederlands en Engels.

Daarna werd het 100% Engels. Er kwamen veel meer buitenlandse studenten en deze studenten werden een verdienmodel voor de universiteiten omdat velen instellingsgeld betalen. Dat is veel meer dan het collegegeld. Het werden er echter zoveel dat het ten koste ging van de binnenlandse studenten. En 75% van de buitenlandse studenten verlaat na afronden studie Nederland weer. Dus als maatschappij schiet je er dan ook weinig mee op. Daarom wil men dus terug naar de hybridevorm.

Kortom, ik kan me goed vinden in deze kabinetsplannen.

Het is ook 11 jaar geleden, maar de redenen die worden gegeven dat Nederlands niet de norm moet worden klopt niet. Ik ben ook voor "Nederlands de norm". Er wordt al sinds 2019 over gesproken, ik hoop dat er doorgepakt wordt. 

https://neerlandistiek.nl/2023/01/minister-zorg-voor-het-nederlands-in-het-hoger-onderwijs/

Fleurtje_5 schreef op 16-10-2024 om 13:11:

[..]


Je hebt het hier over deze vraag van Yumi:

Of kan je 'n partij noemen die al de problemen die de afgelopen jaren voorruit zijn geschoven in 100 dagen wel oplost?

Het is helemaal geen onzinnige vraag. Jij stelt geregeld wél zulke vragen waar je dan ook antwoord op wil hebben.

Dank je Fleurtje, het heeft voor mijn gevoel te maken met een andere mening hebben.  Ik las sommige reacties hier graag, omdat ik wat kan leren van een andere kijk op politiek Den Haag.

Aangezien ik ingedeeld ben bij een bepaald kamp lezen sommige mijn bijdrage door een andere bril, waardoor het bij voorbaat als negatief wordt gezien. 
In het verleden, nam ik de moeite om er op te reageren maar ik heb daar geen zin meer in. Een artikel met een voorstel dat eerder als positief werd gezien, wordt nu af geserveerd omdat het uit de verkeerde hoek komt. Dat is voor mij bevestiging genoeg, niet dat ik mijn mening voor me ga houden, maar wel om sommige reacties te negeren.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-10-2024 om 16:30 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 16-10-2024 om 13:11:

[..]


Je hebt het hier over deze vraag van Yumi:

Of kan je 'n partij noemen die al de problemen die de afgelopen jaren voorruit zijn geschoven in 100 dagen wel oplost?

Het is helemaal geen onzinnige vraag. Jij stelt geregeld wél zulke vragen waar je dan ook antwoord op wil hebben.

Het ging mij om de beloftes die door Wilders gedaan zijn om dingen direct te doen tegenover Timmermans die juist zei dat dit soort zaken tijd kosten. Ik denk niet dat het direct kan. Ik verwacht wel in 100 dagen dat we een lijn zien welke kant we opgaan. Daar wordt ik tot nu toe meestal niet blij van met de huidige regering.
Overigens kan ik me dan weer wel vinden in het idee om beter na te denken welke studies je in het Engels aanbiedt, en voor welke studies je echt van internationale studenten mag verwachten dat ze Nederlands leren als ze hier willen studeren.

Yumi schreef op 16-10-2024 om 16:02:

[..]

Dank je Fleurtje, het heeft voor mijn gevoel te maken met een andere mening hebben. Ik las sommige reacties hier graag, omdat ik wat kan leren van een andere kijk op politiek Den Haag.

Aangezien ik ingedeeld ben bij een bepaald kamp lezen sommige mijn bijdrage door een andere bril, waardoor het bij voorbaat als negatief wordt gezien.
In het verleden, nam ik de moeite om er op te reageren maar ik heb daar geen zin meer in. Een artikel met een voorstel dat eerder als positief werd gezien, wordt nu af geserveerd omdat het uit de verkeerde hoek komt. Dat is voor mij bevestiging genoeg, niet dat ik mijn mening voor me ga houden, maar wel om sommige reacties te negeren.

Dat kan ik me wel voorstellen, het zou zomaar kunnen dat ik me aan zoiets schuldig zou maken. Niet zozeer naar jou toe, maar wel naar andere forummers. Ik ga er eens beter op letten. 


Yumi schreef op 16-10-2024 om 16:02:

[..]

Dank je Fleurtje, het heeft voor mijn gevoel te maken met een andere mening hebben. Ik las sommige reacties hier graag, omdat ik wat kan leren van een andere kijk op politiek Den Haag.

Aangezien ik ingedeeld ben bij een bepaald kamp lezen sommige mijn bijdrage door een andere bril, waardoor het bij voorbaat als negatief wordt gezien.
In het verleden, nam ik de moeite om er op te reageren maar ik heb daar geen zin meer in. Een artikel met een voorstel dat eerder als positief werd gezien, wordt nu af geserveerd omdat het uit de verkeerde hoek komt. Dat is voor mij bevestiging genoeg, niet dat ik mijn mening voor me ga houden, maar wel om sommige reacties te negeren.

Los daarvan vind ik dat er erg veel negatieve berichten worden geplaatst. Niet alleen over de coalitie, maar hoe de PVV stemmers (soms ook volgers genoemd) worden beschreven door sommige hier is stuitend. De weerzin voor deze coalitie is zo groot dat men vergeet dat vorige regeringen ook niet veel in korte tijd hebben bereikt. 

Misschien kunnen de mensen die denken dat maatregelen tegen fatbikes, het woningtekort, zorgkosten, personeelstekorten en mestcrisis binnen een paar maanden opgelost kunnen worden, zelf de politiek ingaan. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-10-2024 om 17:03:

[..]

Los daarvan vind ik dat er erg veel negatieve berichten worden geplaatst. Niet alleen over de coalitie, maar hoe de PVV stemmers (soms ook volgers genoemd) worden beschreven door sommige hier is stuitend. De weerzin voor deze coalitie is zo groot dat men vergeet dat vorige regeringen ook niet veel in korte tijd hebben bereikt.

Misschien kunnen de mensen die denken dat maatregelen tegen fatbikes, het woningtekort, zorgkosten, personeelstekorten en mestcrisis binnen een paar maanden opgelost kunnen worden, zelf de politiek ingaan.

Ik denk niet dat men hier verwacht dat het nu al opgelost zou zijn, maar wel dat er plannen zijn/gemaakt worden om dat op te lossen. En dan meer dan als alleen de asielzoekers eruit/tegenhouden.

Wilders deed in de oppositie altijd voorkomen, dat dingen heel snel en makkelijk opgelost konden worden. En  nu hij er zelf zit, komt hij er achter, dat het niet allemaal zo makkelijk is. Hij moet zijn eigen woorden nu inslikken. Waarbij ik het nog steeds vreemd vind, dat hij zelf als minister (president) zijn verantwoordelijkheid pakt, maar dat aan anderen overlaat en daar dan ook nog commentaar op heeft. Zo blijft hij wat buiten schot. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-10-2024 om 17:03:

[..]

Los daarvan vind ik dat er erg veel negatieve berichten worden geplaatst. Niet alleen over de coalitie, maar hoe de PVV stemmers (soms ook volgers genoemd) worden beschreven door sommige hier is stuitend. De weerzin voor deze coalitie is zo groot dat men vergeet dat vorige regeringen ook niet veel in korte tijd hebben bereikt.

Misschien kunnen de mensen die denken dat maatregelen tegen fatbikes, het woningtekort, zorgkosten, personeelstekorten en mestcrisis binnen een paar maanden opgelost kunnen worden, zelf de politiek ingaan.

Tijdens de vorige coalitie mocht je op dit forum positieve en negatieve dingen over hun beleid zeggen en tijdens de huidige ook. En daar mag ook weer inhoudelijk op gereageerd worden door mensen die iets anders vinden. Waarom zou je hier je onderbouwde visie niet mogen uiten als je kritisch bent over bijvoorbeeld het noodrecht en waarom zou positief en negatief daarbij in evenwicht moeten zijn, bij iets wat zo lijnrecht tegen de rechtsstaat ingaat? Je weet het mooi om te draaien nu, maar met dit soort posts ben juist jij degene die middenin een verder inhoudelijk topic probeert andere posters de mond te snoeren omdat jij het met hun mening niet eens bent.

Ik vind het verder vreemd wanneer gedaan wordt dat als je tegen veel van het beleid van de huidige regering bent dat je dus pro vorige regering bent. Ik vind dat de vorige regering heel veel fout gedaan heeft, bijv. op het gebied van woningnood, personeelstekorten, zorgstelsel, arbeidsmigratie, woningtekort, asielproblematiek, onderwijs, gaswinning in Groningen, toeslagenaffaire, etc. Ik snap het hele 'ja maar zij deden het ook niet goed' daarom niet als iemand hier kritisch is op het huidige kabinetsbeleid.

En als laatste is er niemand die zegt dat ze in 3 maanden al die problemen opgelost zouden moeten hebben. Maar er valt wel heel veel te zeggen over de richting die ze op gaan, de plannen die ze hebben, de acties die ze ondernemen, de prioriteiten die ze stellen en de manier waarop ze politiek bedrijven. Waarom zouden mensen daar niet volop kritiek op mogen hebben in dit topic, waarom zouden ze dat in moeten slikken en voor zich moeten houden?   

felija schreef op 16-10-2024 om 16:47:

[..]

Dat kan ik me wel voorstellen, het zou zomaar kunnen dat ik me aan zoiets schuldig zou maken. Niet zozeer naar jou toe, maar wel naar andere forummers. Ik ga er eens beter op letten.


Lief van jou, echt fijn om te lezen.

Ik heb het bij mezelf ook gemerkt hoor, ik ga niet helemaal vrijuit. Betrapte mezelf er laatst op dat iemand iets postte, waar ik het helemaal mee eens ben en het ook nog eens goed omschreef. Daar ga ik dan toch niet verder op door, en laat het bij een "hartje", omdat ik er een paar keer een nare reactie van kreeg.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-10-2024 om 17:33 Topicstarter

Yumi schreef op 16-10-2024 om 17:26:

[..]

Lief van jou, echt fijn om te lezen.

Ik heb het bij mezelf ook gemerkt hoor, ik ga niet helemaal vrijuit. Betrapte mezelf er laatst op dat iemand iets postte, waar ik het helemaal mee eens ben en het ook nog eens goed omschreef. Daar ga ik dan toch niet verder op door, en laat het bij een "hartje", omdat ik er een paar keer een nare reactie van kreeg.

Het is toch onmogelijk om overal op in te gaan? Ik ben bijvoorbeeld niet verder ingegaan op Nanninga, daarvoor vond ik dat punt niet belangrijk genoeg. (en alleen maar afleiden voor de voor mij veel belangrijkere discussie hoe het staat met de democratie en of we dat eigenlijk nog belangrijk vinden).

Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-10-2024 om 17:03:

[..]

Los daarvan vind ik dat er erg veel negatieve berichten worden geplaatst. Niet alleen over de coalitie, maar hoe de PVV stemmers (soms ook volgers genoemd) worden beschreven door sommige hier is stuitend. De weerzin voor deze coalitie is zo groot dat men vergeet dat vorige regeringen ook niet veel in korte tijd hebben bereikt.

Misschien kunnen de mensen die denken dat maatregelen tegen fatbikes, het woningtekort, zorgkosten, personeelstekorten en mestcrisis binnen een paar maanden opgelost kunnen worden, zelf de politiek ingaan.

Helemaal eens!

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-10-2024 om 17:44 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 16-10-2024 om 17:16:

Wilders deed in de oppositie altijd voorkomen, dat dingen heel snel en makkelijk opgelost konden worden. En nu hij er zelf zit, komt hij er achter, dat het niet allemaal zo makkelijk is. Hij moet zijn eigen woorden nu inslikken. Waarbij ik het nog steeds vreemd vind, dat hij zelf als minister (president) zijn verantwoordelijkheid pakt, maar dat aan anderen overlaat en daar dan ook nog commentaar op heeft. Zo blijft hij wat buiten schot.

Het premier zijn werd hem natuurlijk ook niet gegund. Dan had hij voor een minderheidsregering moeten gaan.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-10-2024 om 17:03:

[..]

Los daarvan vind ik dat er erg veel negatieve berichten worden geplaatst. Niet alleen over de coalitie, maar hoe de PVV stemmers (soms ook volgers genoemd) worden beschreven door sommige hier is stuitend. De weerzin voor deze coalitie is zo groot dat men vergeet dat vorige regeringen ook niet veel in korte tijd hebben bereikt.

Misschien kunnen de mensen die denken dat maatregelen tegen fatbikes, het woningtekort, zorgkosten, personeelstekorten en mestcrisis binnen een paar maanden opgelost kunnen worden, zelf de politiek ingaan.

Alle critici de politiek in? Oei, ik klaag ook over het Nederlands elftal. Spelen met de punt naar achteren, riep ik eergisteren nog in de rust. Maar moet ik dan nu op voetbal? 

Het is parlementaire democratie en het gaat zoals het gaat. Er is nu eenmaal veel geschutter op dit moment. LPF-achtige toestanden. Kan het niet mooier maken en reageren op topics is toch de bedoeling op een forum? Apart pleidooi.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-10-2024 om 17:50 Topicstarter

Ik ben in elk geval al lid van een politieke partij, de Christenunie in mijn geval. Een partij die net links van het midden staat. Zelf vind ik dat Nederland bij  voorkeur een regering moet hebben waar rechts en links elkaar in evenwicht houden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.