Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.


Yumi schreef op 15-10-2024 om 18:30:

Het kabinet wil het aantal Internationale studenten terugdringen en vanaf 2026 minder geld uitgeven dit moet op termijn een besparing van 300 miljoen euro opleveren.

"Europese studenten krijgen net als Nederlandse studenten studiefinanciering en de overheid betaalt flink mee aan hun studie. Gemiddeld vertrekt 75% na de studie.

'Nederlands de norm'
Kabinet wil minder internationale studenten, die wél langer moeten blijven

Kabinet wil minder internationale studenten, die wél langer moeten blijven (rtl.nl)

In andere Europese landen worden Nederlandse studenten ook behandeld zoals lokale studenten. Er zijn landen waar het collegegeld lager ligt of zelfs nihil is. De overheid van die landen draagt dan ook veel bij (Finland, Duitsland, Belgie zijn daar voorbeelden van). Als zo'n land een studiefinancieringsregeling kent, staat die ook open voor Nederlandse studenten. Dat is gebaseerd op EU wetgeving waardoor er geen onderscheid gemaakt mag worden. 

Fleurtje_5 schreef op 15-10-2024 om 19:23:

[..]

Dat zie ik anders. Die armoede hebben de huidige partijen ge-erfd van de voorgangers. En die is niet 1-2-3- weggetoverd met een flinke financiële achterstand.

"Mooie praatjes vullen geen gaatjes".

Maar door daar zo goed als niet aan te gaan werken ondanks grote beloften van de PVV dan houd je de kiezers wel echt keihard voor de gek. Het eerste wat overboord is gegaan is dat. Zijn praatjes vullen geen gaatjes inderdaad. 

Mugske schreef op 15-10-2024 om 21:10:

[..]

In andere Europese landen worden Nederlandse studenten ook behandeld zoals lokale studenten. Er zijn landen waar het collegegeld lager ligt of zelfs nihil is. De overheid van die landen draagt dan ook veel bij (Finland, Duitsland, Belgie zijn daar voorbeelden van). Als zo'n land een studiefinancieringsregeling kent, staat die ook open voor Nederlandse studenten. Dat is gebaseerd op EU wetgeving waardoor er geen onderscheid gemaakt mag worden.

De druk op de huisvesting voor studenten is al enorm en met deze aantallen vind ik het goed dat ze de instroom omlaag willen krijgen. Ik kan me herinneren dat het een voorstel was van Omtzigt.

Kamerlid Omtzigt, die het debat heeft aangevraagd, benadrukt dat de internationalisering is doorgeschoten en wil er in principe in het Nederlands les gegeven moet worden.

Wijst Nederland buitenlandse student straks de deur? 'Snelle rem is er niet' (nos.nl)

 Momenteel zijn er 128.000 internationale studenten die een volledige studie in ons land volgen. Samen zijn zij goed voor 16 procent van alle studenten, blijkt uit cijfers van Nuffic, een organisatie die zich bezighoudt met internationalisering van het onderwijs.

Het kabinet wil grip krijgen op het aantal internationale studenten; de instroom moet dus omlaag. En ook onderwijsminister Eppo Bruins (NSC) wil ervoor zorgen dat deze studenten na hun studie in ons land blijven. Nu vertrekt gemiddeld 75 procent van de internationale studenten.

Kabinet wil minder internationale studenten, die wél langer moeten blijven (rtl.nl)

Daglichtlamp schreef op 15-10-2024 om 19:48:
[..]
Je kunt naar de peilingen kijken, Wilders is na dat debat met die onrealistische beloften heel snel in de peilingen gestegen. Ik zou inderdaad ook willen dat de kiezers daar doorheen hadden gekeken.


En alle beloftes van Mark Rutte zijn altijd nagekomen?

Ik vermoed dat dat niet de enige reden was dat hij in de peilingen is gestegen. Want ook al vóór dat bewuste debat stond hij hoog in de peilingen. Ook geloof ik dat Wilders op het moment dat hij de beloftes ook echt waar wou maken nog niet wist hoe diep het welvaartschip al aan het zinken was.

Daglichtlamp schreef op 15-10-2024 om 20:00:

[..]

Alleen op je eerste vraag, de tweede is een beetje onzinnig om door mij te beantwoorden denk ik, want mijn stelling is juist dat Wilders beloften onhaalbaar waren.


Je hebt het hier over deze vraag van Yumi:

Of kan je 'n partij noemen die al de problemen die de afgelopen jaren voorruit zijn geschoven in 100 dagen wel oplost?

Het is helemaal geen onzinnige vraag. Jij stelt geregeld wél zulke vragen waar je dan ook antwoord op wil hebben.

Daglichtlamp schreef op 15-10-2024 om 20:07:

Daar is toch gewoon in de Tweede Kamer over gedebatteerd? Of probeer je nu te beweren dat de verzorgingshuizen gesloten zijn met behulp van noodwetgeving?


Het voornemen voor de noodwet is ook aan bod gekomen. Toch? Althans, ik weet al weken dat het voornemen voor de noodwet er was. Waarschijnlijk zijn ze met die vraag  naar Brussel gegaan om geen tijd te verliezen. Toch?

Daglichtlamp schreef op 15-10-2024 om 20:12:

Ik had het over het passeren van de Tweede Kamer, misschien kun je daar op reageren Fleurtje?


Ik heb er toch al eerder op geantwoord. Of was dat op een ander topic?

Daglichtlamp schreef op 15-10-2024 om 20:40:

https://nos.nl/artikel/2432794-vvd-fractievoorzitter-hermans-geraakt-door-tassendrager-van-wilders
Wat herpakt Hermans zich hier mooi na de niet inhoudelijke beledigingen van Wilders. Ik zie veel liever een inhoudelijke goed onderlegde politicus, die ook nog haar eigen echte emotie durft te tonen, dan dat gescheld van Wilders.


Dat fragment is van juni 2022.

Dat had Wilders ook niet moeten zeggen, zeker niet als hij merkt dat ze er door geraakt is, maar van de andere kant licht hij wel goed toe waarom hij haar 'tasjesdrager' noemde.

Daglichtlamp schreef op 15-10-2024 om 20:41:

[..]

We hebben het hier al eerder over gehad, ook toen kwam er van jou geen inhoudelijke reactie op dat punt.


En eerder heb ik daar al antwoord op gegeven. Zal zo meteen kijken waar dat staat.

Daarbij hoef ik geen inhoudelijke reactie te geven op vragen waar ik niet voor verantwoordelijk voor ben. Als jij een vraag krijgt die je niet zou kunnen beantwoorden noem je de vraag onzinnig om op te antwoorden. Ik doe iig wel een poging.

ps toegevoegd om 13:34 uur :Mijn antwoord op diezelfde vraag (want die had je elders aan mij gesteld) heb ik idd op een ander topic gegeven op 12-10-2024 om 16:14

Jorni schreef op 15-10-2024 om 22:18:

[..]

Maar door daar zo goed als niet aan te gaan werken ondanks grote beloften van de PVV dan houd je de kiezers wel echt keihard voor de gek. Het eerste wat overboord is gegaan is dat. Zijn praatjes vullen geen gaatjes inderdaad.


De kiezers zijn jarenlang voor de gek gehouden. Maar niet door de PVV.

Ik geloof dat hij ook mag wat hij zou willen.


Fleurtje_5 schreef op 15-10-2024 om 14:53:

[..]


SP prima, maar dan wel met Lilian Marijnissen, maar Asjeblief geen VOLT. Nee nee nee geen Volt.

Voor mijn gevoel zaten we al die jaren meer links dan rechts.

Van wat ik lees en hoor ben ik ervan overtuigd dat we met links van de regen in de drup vallen. Of moet ik zeggen van de drup in de regen?

Zelfs Dilan zei het in november '23 dat we het dan pas echt zwaar zouden krijgen als Timmermans premier zou worden. En dat debat liet ook zien dat ik haar kon geloven.

Trouwens, de PvdA was een grote verliezer, dan komt Timmermans (PvdA) vanuit Brussel terug en gaat dan samen met Groenlinks in zee. Hij snoept dan eigenlijk van het succes van Jesse Klaver. En dat ging wel ten koste van Jesse Klaver.


ps. Op zoek naar dat bewuste antwoord kwam ik ook bovenstaand antwoord tegen.

Graag wil ik dit nog aanvullen: Ik heb op Emile Roemer (SP) gestemd en ook op Lilian Marijnissen (SP). Maar op Jimmy van Dijk (SP) zal ik zeker niet stemmen. Terwijl ze alle drie van de SP zijn, telt de persoon in deze zwaarder dan de partij.

Fleurtje_5 schreef op 15-10-2024 om 14:43:

[..]


Je bedoeld omdat ze ooit lid was van FvD.

Tja, een paar jaren geleden gingen velen op de FvD stemmen omdat hij destijds nog redelijk geloofwaardig was. Dat was in 2019. Daarna kreeg Baudet "het hoog in zijn bol" als je het mij vraagt.

Annabel is niet voor de joeks weg gegaan. Zij haalde in 2020 flink uit naar Baudet. Misschien ben je dat vergeten? :

https://nos.nl/artikel/2357956-nanninga-fvd-haalt-hard-uit-naar-baudet-hij-maakt-de-partij-kapot 24 november 2020

..............

Ze wil dat hij volledig uit Forum verdwijnt, ook helemaal van de kieslijst, anders stapt zij zelf op. Baudet wil zelf wel lijstduwer worden en betrokken blijven bij de partij.

"Binnenskamers heeft hij zich de afgelopen dagen volstrekt onmogelijk gemaakt. De offers die hij vandaag en gisteren heeft gebracht zijn helaas een wassen neus", schrijft Nanninga. Baudet is teruggetreden als lijsttrekker en partijvoorzitter. Nanninga vindt dat hij "op staande voet geroyeerd" moet worden.

................etc.etc.etc............


Ow Daglichtlamp, hier heb jij ook nog geen antwoord op gegeven, want 'je pakt wel uit over Annabel', maar bovenstaande had je toch ook moeten weten.

Fleurtje_5 schreef op 16-10-2024 om 13:26:

[..]


De kiezers zijn jarenlang voor de gek gehouden. Maar niet door de PVV.

Ik geloof dat hij ook mag wat hij zou willen.


Dat zeker. Wij kiezers worden al jarenlang voor de gek gehouden (zie alleen al alle schandalen de laatste jaren). En tuurlijk partijen moeten om te regeren water bij de wijn doen in dit coalitieland.

Zowel NSC als PVV hebben echter heel duidelijk gezegd tijdens de verkiezingen het echt helemaal anders te gaan doen, er echt te gaan zijn voor de inwoners hier en te zijn voor een integer en transparant bestuur. We komen dan toch echt van een koude kermis thuis nu. Het verschil tussen wat er allemaal is beloofd en hoe er nu wordt gehandeld staat echt totaal lijnrecht tegenover elkaar. Daarom noem ik dat kiezersbedrog. Timmermans heeft dat pas geleden ook zo eens benoemd tijdens een debat en ik ben het daarmee eens. Ik had eerst een zeer negatief beeld over hem en ik kan me niet in al zijn standpunten vinden, maar ik denk nu sinds laatste debatten veel positiever over hem. Jimmy Dijk vind ik een aanwinst voor SP, aangezien hij sterker overkomt in debatten en meer hart lijkt te hebben voor wat hij doet. Die Marijnissen had het niet en ik vond haar te zwak in debatten.

NSC is alleen maar bezig met draaien en om besturen juist alleen maar minder transparant te maken (oud CDA'er had het eigenlijk moeten weten, zie verleden) en de PVV geeft alleen maar om die migratiestandpunten. Dat is duidelijk geworden. VVD is gewoon hetzelfde gebleven,voor de rijken en totaal onbetrouwbaar. De BBB inhoudelijk niet sterk, beetje met de winden meewaaien en vooral staan voor de boeren. 

We gaan zien hoelang het stand gaat houden en vooral op wie mensen dan gaan stemmen. Ik hoop in ieder geval niet op deze coalitiepartijen en ook niet op het CDA. Maar die partijen zullen altijd veel stemmen blijven trekken. Veel mensen blijven er toch wel op stemmen. 

Yumi schreef op 15-10-2024 om 22:50:

[..]

De druk op de huisvesting voor studenten is al enorm en met deze aantallen vind ik het goed dat ze de instroom omlaag willen krijgen. Ik kan me herinneren dat het een voorstel was van Omtzigt.

Kamerlid Omtzigt, die het debat heeft aangevraagd, benadrukt dat de internationalisering is doorgeschoten en wil er in principe in het Nederlands les gegeven moet worden.

Wijst Nederland buitenlandse student straks de deur? 'Snelle rem is er niet' (nos.nl)

Momenteel zijn er 128.000 internationale studenten die een volledige studie in ons land volgen. Samen zijn zij goed voor 16 procent van alle studenten, blijkt uit cijfers van Nuffic, een organisatie die zich bezighoudt met internationalisering van het onderwijs.

Het kabinet wil grip krijgen op het aantal internationale studenten; de instroom moet dus omlaag. En ook onderwijsminister Eppo Bruins (NSC) wil ervoor zorgen dat deze studenten na hun studie in ons land blijven. Nu vertrekt gemiddeld 75 procent van de internationale studenten.

Kabinet wil minder internationale studenten, die wél langer moeten blijven (rtl.nl)

Het lastige van volledig overgaan op nederlandstalig onderwijs op universiteiten is dat het ook de onderzoekstaak van de universiteiten raakt. Wetenschappelijk onderzoek wordt vaak in samenwerkingsverbanden gedaan en publicaties zijn ook in het engels. 

Gister heeft de minister van onderwijs een brief aan de tweede kamer gestuurd over internationalisering. Daarin geeft hij ook aan dat als de daling in buitenlandse studenten niet / niet geheel wordt behaald, wordt de bekostiging van alle (dus ook de nederlandse studenten) lager. Dat komt de kwaliteit niet ten goede.

Mugske schreef op 16-10-2024 om 14:01:

[..]

Het lastige van volledig overgaan op nederlandstalig onderwijs op universiteiten is dat het ook de onderzoekstaak van de universiteiten raakt. Wetenschappelijk onderzoek wordt vaak in samenwerkingsverbanden gedaan en publicaties zijn ook in het engels.

Gister heeft de minister van onderwijs een brief aan de tweede kamer gestuurd over internationalisering. Daarin geeft hij ook aan dat als de daling in buitenlandse studenten niet / niet geheel wordt behaald, wordt de bekostiging van alle (dus ook de nederlandse studenten) lager. Dat komt de kwaliteit niet ten goede.

Dat bedoelen ze niet met Nederlands is de norm. 

Ook moet Nederlands weer de norm worden. Nu is het zo dat sommige opleidingen helemaal in het Engels zijn. Het streven is dat hbo's en universiteiten minimaal twee derde van de vakken van een opleiding in het Nederlands geven. Er blijft nog wel ruimte voor een Engels hoorcollege van een buitenlandse wetenschapper.

De kwaliteit is al lager dan 2013, misvatting 6 uit de link.

https://www.beteronderwijsnederland.nl/nieuws/2023/07/veelvoorkomende-misvattingen-in-het-debat-over-verengelsing-en-internationalisering/

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.