Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.


Daglichtlamp

Daglichtlamp

21-09-2024 om 19:06 Topicstarter

Nicole123 schreef op 21-09-2024 om 18:12:

Door al die aandacht voor asiel en rechtsstaat sneeuwt volgens mij onder wat de andere plannen van het kabinet voor consequenties hebben. Is er nog iemand in de Tweede Kamer afgelopen week opgestaan tegen de bezuinigingen op openbaar vervoer?

https://www.parool.nl/nederland/kaalslag-dreigt-voor-openbaar-vervoer-amsterdam-den-haag-en-rotterdam-kabinet-bezuinigt-110-miljoen-euro~b67e1ad2/

Maar ze zijn er echt enorm voor de burger hoor!

Bikker in elk geval. https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2024Z13897&did=2024D34100

Herfstappeltaart schreef op 21-09-2024 om 15:02:

Wiersma wil nog geen verbod op stroomstoten in de veesector...walgelijk....Adema had toegezegd dat dit verbod er snel zou komen.

Yesilgöz beschuldigt Ouwehand van steun aan Hamas terwijl daar absoluut geen sprake van is. Alleen aan steun aan het Palestijnse volk. Wat een laag-bij-de-gronds niveau heeft dit kabinet. Bah. Ik hoop dat ze zo snel mogelijk weg zijn

Ik hoop het ook! En ondanks mijn afkeer van GroenLinks zou ik volgende keer zelfs op PvdA-GL gaan stemmen om dit rechtse idiote gedoe weg te krijgen. Mijn hemel wat een stel kleuters nu aan de macht zeg...

Wilders dreigt met.... met wat eigenlijk, als de noodwet toch een spoedwet gaat worden.

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5472325/wilders-we-hebben-probleem-als-kabinet-niet-voor-noodwet-gaat

'En zo trekt u de stekker eruit' J.Sap.


https://youtu.be/P8-qR0vy1_4?feature=shared

Daglichtlamp schreef op 24-09-2024 om 17:27:

https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/nsc-verliest-fors-in-zetelpeiling-veel-kiezers-willen-andere-rol-voor-pieter-omtzigt
NSC houdt in deze peiling nog 3 zetels over.

Ze staan voor goed bestuur, zeggen ze zelf althans, maar regeren met populisten werkt totaal niet. Je komt zelf nooit goed uit de verf want zij bepalen de agenda en geven altijd anderen de schuld. Je wordt leeggegeten als je iets van visie of doordachtheid wil bewerkstelligen.

Daarom is eigenlijk enkel de VVD geschikt als compagnon. Die hebben weinig visie (hooguit ikke, ikke, ikke) en willen enkel een lekker centje verdienen. Over de rug van anderen of het milieu. 

NSC had achteraf centrum-links moeten gaan. Dan hadden ze hun profiel kunnen bewaren. Nu zijn ze slechts een passerend groepje die een autocraat bijstaat zijn plannen te verwezenlijken.

rionyriony schreef op 19-09-2024 om 22:02:

[..]

De Raad van State moest nog akkoord gaan. Gaat die niet akkoord dan gaat het hele voorstel niet door.

Ik vind het wel treurig hoe slecht een parlement luistert.

Die noodwet gaat sowieso door als het aan Wilders ligt, wat de Raad van State ook adviseert. Dat was 5 dagen geleden al wel duidelijk, maar nu zegt hij het nog even letterlijk. En hij zal zijn poot koste wat kost stijf houden, want dit is hét punt voor de PVV. Geen compromis mogelijk. NSC zal momenteel de stekker niet uit het kabinet durven te trekken, met die 3 zetels die ze dan nog overhouden, en dat geeft de PVV de macht om haar zin door te drijven. VVD en BBB lopen toch wel als schoothondjes achter de PVV aan, daar hebben ze weinig last van. Wie denkt dat de PVV en het kabinet keurig de rechtsstaat en democratie in ere zullen houden gelooft in een zelfbedachte knuffel-versie ervan en is zichzelf enorm voor de gek aan het houden. En het parlement heeft het toekijken hoe het straks buitenspel wordt gezet. 

We staan erbij en we kijken ernaar. 

Als alles straks doelbewust klapt gaat de PVV zeggen dat zij wél willen maar dat het hun onmogelijk gemaakt wordt. Met dat narratief halen ze dan nog meer stemmen binnen. 

Het is om moedeloos van te worden.

Nicole123 schreef op 24-09-2024 om 23:19:

[..]

Die noodwet gaat sowieso door als het aan Wilders ligt, wat de Raad van State ook adviseert. Dat was 5 dagen geleden al wel duidelijk, maar nu zegt hij het nog even letterlijk. En hij zal zijn poot koste wat kost stijf houden, want dit is hét punt voor de PVV. Geen compromis mogelijk. NSC zal momenteel de stekker niet uit het kabinet durven te trekken, met die 3 zetels die ze dan nog overhouden, en dat geeft de PVV de macht om haar zin door te drijven. VVD en BBB lopen toch wel als schoothondjes achter de PVV aan, daar hebben ze weinig last van. Wie denkt dat de PVV en het kabinet keurig de rechtsstaat en democratie in ere zullen houden gelooft in een zelfbedachte knuffel-versie ervan en is zichzelf enorm voor de gek aan het houden. En het parlement heeft het toekijken hoe het straks buitenspel wordt gezet.

ik vind het verschrikkelijk zorgelijk. Echt heel erg zorgelijk. Waar gaan we naartoe...

Strijkstok schreef op 21-09-2024 om 20:42:

[..]

Ik hoop het ook! En ondanks mijn afkeer van GroenLinks zou ik volgende keer zelfs op PvdA-GL gaan stemmen om dit rechtse idiote gedoe weg te krijgen. Mijn hemel wat een stel kleuters nu aan de macht zeg...


PvdA en Groenlinks zijn lang niet over alles gelijkgezind, maar staan op dat vlak ook recht tegenover elkaar.

Een van de duurste hotels van Valkenburg heeft de nodige kamers bezet met nareizigers. Terwijl dakloze arbeidsmigranten in het bos slapen.

https://nos.nl/artikel/2538107-dakloze-arbeidsmigranten-verblijven-in-bossen-bij-venlo 22 sept. 2024 Ze woonden een maand in een opengebroken caravan, en leven nu in een tent in het bos. Ze koken op een open vuur en proberen zich zo goed mogelijk te redden, maar voor Martha is het zwaar: "Ik ben erg moe", zegt ze.



https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240920_95648988 20 sept. 2024
[foto]
....

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) brengt al wekenlang tientallen nareizigers onder in een Valkenburgs hotel. De gemeente is nooit geïnformeerd. Burgemeester Daan Prevoo is woedend.
...............

Nareizigers zijn familieleden van mensen met een formele verblijfsstatus die dus in Nederland mogen blijven. Vaak zijn het vrouwen en kinderen. Omdat minister Faber van Asiel de opvang van statushouders en nareizigers in asielzoekerscentra verbiedt, brengt het COA die met hulp van het Rode Kruis onder op alternatieve locaties, met name in hotels.
...................
[foto]
...........
Het bestemmingsplan staat alleen recreatieve overnachtingen toe en dus is de opvang illegaal, redeneert Prevoo. „Maar ik ga het hotel nu niet dwingen te stoppen met de opvang. Dan worden de nareizigers de dupe van het beleid. Ze zorgen niet voor overlast.”

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-09-2024 om 10:58 Topicstarter

Jij laat liever nog meer mensen op straat slapen? Ik snap geloof ik je punt niet.

Daglichtlamp schreef op 25-09-2024 om 10:58:

Jij laat liever nog meer mensen op straat slapen? Ik snap geloof ik je punt niet.


Die mensen, 50 tot 80 dakloze arbeidsmigranten uit Polen, Roemenië en Bulgarije, hebben hier gewerkt en slapen nu noodgedwongen in het bos.

Nareizigers zijn mensen die na reizen. Als er geen plek is voor de arbeidsmigranten waarom dan dure hotels boeken voor mensen die elders op de wereld gewoon een dak boven hun hoofd hadden en die misschien wel gewoon op vakantie gaan naar het land van herkomst?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-09-2024 om 11:03 Topicstarter

Gister was minister van Heijum bij het vragenuurtje om vragen te beantwoorden van de SP over de dakloze arbeidsmigranten. Ik proefde bij hem een veel constructievere houding om samen met de Tweede Kamer hier maatregelen tegen te treffen, dan dat ik zie bij minister Faber om iets te doen aan de asielopvangcrisis.

Fleurtje_5 schreef op 25-09-2024 om 11:02:

[..]


Die mensen, 50 tot 80 dakloze arbeidsmigranten uit Polen, Roemenië en Bulgarije, hebben hier gewerkt en slapen nu noodgedwongen in het bos.

Nareizigers zijn mensen die na reizen. Als er geen plek is voor de arbeidsmigranten waarom dan dure hotels boeken voor mensen die elders op de wereld gewoon een dak boven hun hoofd hadden en die misschien wel gewoon op vakantie gaan naar het land van herkomst?

DIe dakloze arbeidsmigranten kunnen natuurlijk ook gewoon terug gaan naar het land van herkomst. Daar is geen oorlog. Alleen wat minder geld te verdienen.

Als ik in Oostenrijk seizoenstart ga doen in de winter dan moet ik na de winter ook gewoon terug naar huis hoor. En dat lijkt me niet meer dan logisch.

Voor nareizigers zou moeten gelden dat er eerst een woning en werk is voordat de aanvraag gedaan kan worden.

Fleurtje_5 schreef op 25-09-2024 om 11:02:

[..]


Die mensen, 50 tot 80 dakloze arbeidsmigranten uit Polen, Roemenië en Bulgarije, hebben hier gewerkt en slapen nu noodgedwongen in het bos.

Nareizigers zijn mensen die na reizen. Als er geen plek is voor de arbeidsmigranten waarom dan dure hotels boeken voor mensen die elders op de wereld gewoon een dak boven hun hoofd hadden en die misschien wel gewoon op vakantie gaan naar het land van herkomst?

Sorry ik ga mij toch even mengen in dit topic.

In welke parallelle werkelijkheid leef jij? 

Nareizigers zijn familieleden van asielzoekers. Zij hebben hier asiel gekregen, omdat hun land van herkomst niet veilig is,  door oorlog of door hun persoonlijke omstandigheden. 

Als je tegen Poetin bent en het land bent ontvlucht en elders asiel krijgt zijn je vrouw en kinderen in Rusland niet meer veilig.  Zij mogen ook hiernaartoe komen. Dan denk jij werkelijk dat ze nog op vakantie kunnen naar Rusland? Dat is wel heel naïef. Qua totaal ontspoorde regimes kan het lijstje best nog langer denk ik. Van het genoemde rijtje heb ik met mensen gewerkt die hier zijn en niet terug kunnen. 

Vervang Poetin en Rusland door Assad en Syrië of Erdogan en Turkije of Xi Jinping en China. Vandaag nog gewerkt met nareizigers uit 2 van de 4 genoemde landen.  Geen sprake van dat zij ooit nog terug kunnen zolang die maffe leiders daar aan de macht zijn. 

Helaas heeft ons eigen maffe regiem daar idiote plannen voor. 

Edit: die Roemenen en Bulgaren die kunnen wel terug naar hun land.  Minder rijkdom maar geen regiem om bang van te zijn. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.