Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.


Daglichtlamp schreef op 19-09-2024 om 19:35:

Tijdens de schorsing is Faber alleen achtergebleven in vak K.

?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.7&desiredformat=webp

Die heeft even wat werk te doen nog denk ik zo... 

Twinski schreef op 19-09-2024 om 18:36:

[..]

Van transparantie naar corruptie is een glijdende schaal. Er zijn belangen in het spel die uit de achterkamertjes komen. Het is als verzwijgen en hopen dat je ermee wegkomt.

Tja het is duidelijk dat deze mensen echt niet te vertrouwen zijn. Dat is nu heel zichtbaar geworden. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-09-2024 om 20:08 Topicstarter

Ik kon vandaag niet live kijken, maar mijn indruk is wat een gemiste kansen. Gister ging het wel ergens over, vandaag is het weer chaos. Dat moet onze regering toch gewoon echt beter kunnen. (en onze Kamervoorzitter ook).

Nicole123 schreef op 19-09-2024 om 16:34:

Zelfs het onderwerp is zwartgelakt.

Transparantie en nieuwe bestuurscultuur?

GX2AvoXWYAApfTm.jpg?format=jpg&name=large

Het lijkt wel een artikel van De Speld 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-09-2024 om 20:46 Topicstarter

Inmiddels zijn ook de ongelakte stukken gedeeld. Uit het liveblog van het AD:
In de eerdere stukken las je voornamelijk adviezen vanuit de ambtenaren van minister van Binnenlandse Zaken Judith Uitermark, maar nu de zwarte lak grotendeels is verdwenen blijkt dat ook ambtenaren van Asielminister Faber zeggen dat de asielplannen van het kabinet niet gemakkelijk ingevoerd zullen kunnen worden.

,,Wij wijzen er met nadruk op dat het niet gemakkelijk zal zijn om tot een juridisch houdbare onderbouwing voor activering van art. 110/111 te komen", schrijft de Directeur Generaal Migratie in een advies, ,,omdat het twijfelachtig is dat thans sprake is van buitengewone omstandigheden die noodzaken tot activering."

Dat hebben ze dus bewust proberen weg te moffelen. Gelukkig dat het boven water is gekomen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-09-2024 om 20:58 Topicstarter

Jorni schreef op 19-09-2024 om 20:58:

Dat hebben ze dus bewust proberen weg te moffelen. Gelukkig dat het boven water is gekomen.

We wisten dit allemaal, want haar voorganger had dit natuurlijk ook al uitgezocht. Daarom verwacht ik ook geen positief advies van de raad van state voor deze noodwetgeving.

Daglichtlamp schreef op 19-09-2024 om 20:58:

[..]

We wisten dit allemaal, want haar voorganger had dit natuurlijk ook al uitgezocht. Daarom verwacht ik ook geen positief advies van de raad van state voor deze noodwetgeving.

Nee dat denk ik ook niet. Het lost zich dan sowieso wel vanzelf weer op. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-09-2024 om 21:09 Topicstarter

Nicole123 schreef op 19-09-2024 om 18:22:

[..]

Wat bedoel je daarmee, op welke uitspraken doel je?

De partijen die nota bene flink verloren hebben in de verkiezingen willen op de wetsvoorstellen vooruitlopen. Ze zullen moeten afwachten. Maar ze doen alsof ze er recht op hebben mee te praten over de voorstellen die nog moeten komen.

Ik vind dat Schoof erg duidelijk erover is. Het is een erg positieve  man.

Ik vind Schoof sympatiek overkomen, maar ik denk dat hij niet geschikt is voor in de politiek. Ik vind dat hij zich niet goed staande houdt in debatten tot nu toe en hij komt op mij over als een boksbal, zowel van de oppositie als van de coalitiepartijen met geen enkele overtuigingskracht.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-09-2024 om 21:24 Topicstarter

rionyriony schreef op 19-09-2024 om 21:19:

[..]

De partijen die nota bene flink verloren hebben in de verkiezingen willen op de wetsvoorstellen vooruitlopen. Ze zullen moeten afwachten. Maar ze doen alsof ze er recht op hebben mee te praten over de voorstellen die nog moeten komen.

Ik vind dat Schoof erg duidelijk erover is. Het is een erg positieve man.

Ze hebben gewoon recht op de informatie over hoe het regeerprogramma tot stand is gekomen. Ik sluit me graag aan bij mevrouw Van Vroonhoven vanochtend in het debat:

Ik zeg twee woorden: artikel 68 van de Grondwet. Dus wat dat betreft denk ik dat het helder is als het om informatie gaat.

Jorni schreef op 19-09-2024 om 21:23:

Ik vind Schoof sympatiek overkomen, maar ik denk dat hij niet geschikt is voor in de politiek. Ik vind dat hij zich niet goed staande houdt in debatten tot nu toe en hij komt op mij over als een boksbal, zowel van de oppositie als van de coalitiepartijen met geen enkele overtuigingskracht.

Hij heeft een persoonlijkheid die past bij zijn neutrale positie. Dat de oppositie in de aanval wil was voorspelbaar. Misschien dat hij er ten onrechte vanuit ging dat het een rustig voortkabbelend avondje zou worden. Maar hij heeft weer een hoop bijgeleerd vandaag.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-09-2024 om 21:27 Topicstarter

Zo eens met Bikker:
Het is weer zover. De minister-president staat hard te werken om goede dingen te doen voor dit land en antwoorden te geven op belangrijke vragen die de Kamer heeft gesteld, maar een aantal ministers denkt: ja, weet je, gooi maar op de grond of zo. Er ligt niks vanuit de minister die verantwoordelijk is voor het staatsnoodrecht. Er ligt niks vanuit de minister van Asiel en Migratie, terwijl in al deze stukken van Binnenlandse Zaken ambtenaren roepen: pas het staatsnoodrecht hier niet toe. Inhoudelijk wijst alles erop dat de Kamer zich niet buitenspel moet laten zetten. Het is democratisch ondragelijk om dat te doen. Maar ik vind er democratisch gezien ook wat van dat een aantal ministers gewoon fluitend omhoogkijkt. Ik vind het echt niet oké dat we de minister-president hier nu op bevragen, terwijl twee anderen hier gewoon geen huiswerk maken ofzo. Ik weet niet wat ze doen. Ik zou u, als Kamervoorzitter, willen verzoeken om nogmaals indringend aan het Kabinet te vragen om met alle stukken te komen. Dan moeten we daarna echt maar even schorsen en bezien wat wijs is, want dit blijft nu boven de markt hangen. We doen de minister-president geen recht in zijn beantwoording over wat nodig is voor ons land. Ik wil hier heel graag zo snel mogelijk vanaf zijn.

Uit het plenaire verslag: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/3

rionyriony schreef op 19-09-2024 om 21:26:

[..]

Hij heeft een persoonlijkheid die past bij zijn neutrale positie. Dat de oppositie in de aanval wil was voorspelbaar. Misschien dat hij er ten onrechte vanuit ging dat het een rustig voortkabbelend avondje zou worden. Maar hij heeft weer een hoop bijgeleerd vandaag.

Ja hij kan goed neutraal en rustig zijn en dat vind ik heel knap dat hij dat kan, maar ik denk ook dat je in die positie een zeker gezag en kracht moet uitstralen als premier en ook goed inhoudelijk moet kunnen reageren als de oppositie jou en/of de standpunten van het kabinet aanvalt. Hij komt vaak niet verder dan vaag reageren, steeds hetzelfde te zeggen en dat vaak ook nog nerveus haperend. Dan krijg je het extra zwaar in zo'n wespennest, zeker als je premier bent in dit kabinet in deze vorm.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.