Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.


Mooi inderdaad! Daar staat ook iets over in het hoofdlijnenakkoord, daar ben ik heel blij mee. Geen toeslagenaffaires meer hoop ik. Welvraag ik me heel sterk af wat ze concreet gaan doen op dit vlak. En hoe het rijmt met het ‘strenger straffen, zero tolerance!’ beleid dat het kabinet óók wil. Plus het enorm bezuinigen op ambtenaren, dus ook op de mensen bij de belastingdienst die zorgvuldig de checks doen en bewuste en onbewuste fraude moeten onderscheiden. Volgens mij moet je óf meer doorsijpelende bewuste fraude accepteren, óf meer mankracht inzetten, óf automatische algoritmes gaan gebruiken en verkeerd ingevuld = fraude, met alle gevolgen vandien. Ik mis hierin wel het eerlijke verhaal.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-09-2024 om 21:37 Topicstarter

Hoe kunnen er naar het lijkt zo massaal fouten gemaakt zijn bij de WIA? Voor mensen die teveel gekregen hebben straks een schok als ze opeens terug gaan in inkomen. Voor mensen die te weinig gekregen hebben grote kosten voor de staat voor nabetalingen. Maar voor die mensen dus al jarenlang minder geld dan waar ze eigenlijk recht op hadden.
https://www.ad.nl/politiek/minister-van-hijum-geschrokken-van-omvang-uitkeringschaos-bij-uwv-kamer-wil-spoeddebat~a0bf43f4/
Mogelijk tienduizenden uitkeringen verkeerd berekend, UWV start onderzoek - https://nos.nl/l/2535847

Daglichtlamp schreef op 04-09-2024 om 21:37:

Hoe kunnen er naar het lijkt zo massaal fouten gemaakt zijn bij de WIA? Voor mensen die teveel gekregen hebben straks een schok als ze opeens terug gaan in inkomen. Voor mensen die te weinig gekregen hebben grote kosten voor de staat voor nabetalingen. Maar voor die mensen dus al jarenlang minder geld dan waar ze eigenlijk recht op hadden.
https://www.ad.nl/politiek/minister-van-hijum-geschrokken-van-omvang-uitkeringschaos-bij-uwv-kamer-wil-spoeddebat~a0bf43f4/
Mogelijk tienduizenden uitkeringen verkeerd berekend, UWV start onderzoek - https://nos.nl/l/2535847

Er gaat daar echt zo ontzettend veel mis, met ernstig zieke mensen al slachtoffer. Hoewel ik bij mijn eerste keuring volledig ben afgekeurd voorlopig en ik sinds die nog veel zieker ben geworden, is zelfs dat geen garantie dat dit bij een herkeuring weer gebeurd. Ik ken patiënten die in zo'n zelfde situatie bij een herkeuring een lager afkeuringspercentage hadden. Het lijkt soms echt roulette wat de uitslag is, waarbij de persoonlijke mening van de arts doorslaggevende lijkt dan de huidige medische kennis over aandoeningen

https://www.trouw.nl/opinie/opinie-uwv-maak-mensen-met-longcovid-niet-nog-zieker~b77294bd/?fbclid=PAZXh0bgNhZW0CMTEAAaZeRmiBbGBJ0y5dWO-LaQ-jQ6KIPGoOsQdD_dOQRhE_pp7kT7LuyCsLf8Y_aem_IrpkBK4XNkOYKmRpUEqcwA&akamaistopdeeplink=true

Nicole123 schreef op 04-09-2024 om 10:56:

[..]

Ik heb alleen het door de media eruit gepikte punt gehoord dat wij als Nederlanders meer kinderen moeten krijgen omdat anders de Afrikanen die wel veel kinderen krijgen ons gaan overstijgen. Dat leek me een nogal bedenkelijke stelling, maar ik weet niet in hoeverre de media de context daarbij goed verwoord hebben.

Wat vond jij zinnige dingen uit die lezing?

Ik vind die gedachtes daarover zo simpel en paniekzaaiend. 

Zelfs als je dit soort dingen gelooft, dan weet je ook dat het gemiddelde aantal kinderen al snel omlaag gaat als mensen hier komen te wonen. Tweede en derde generatie heeft een stuk minder kinderen gemiddeld dan eerste generatie immigranten. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-09-2024 om 14:36 Topicstarter

Ook defensie heeft personeelstekort, maar gradueel meer verplichtend is wel heel vaag.

Defensienota: leger redt het niet met alleen beroepsmilitairen en reservisten - https://nos.nl/l/2535941
En dan gaan we het niet redden met alleen de beroepsmilitairen en reservisten die we nu hebben, is de boodschap van minister Brekelmans en staatssecretaris Tuinman, die de nota hebben geschreven. De oude dienstplicht keert "niet direct" terug, maar er wordt wel gezocht naar "een dienmodel dat voorziet in maatregelen met een (gradueel) meer verplichtend karakter".

Hoe dat er dan precies gaat uitzien, moet nog worden uitgewerkt, maar het moet uiteindelijk leiden tot een krijgsmacht die voldoende personeel heeft om snel op te kunnen schalen als de nood aan de man is en weer snel kan afschalen als een conflict voorbij is.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-09-2024 om 14:42 Topicstarter

Ben benieuwd of het inderdaad lukt om juridisch houdbaar onderscheid te maken tussen gewone elektrische fietsen en fatbikes.
https://www.ad.nl/politiek/tweede-kamer-wil-minimumleeftijd-van-14-jaar-en-helmplicht-voor-fatbikes-kabinet-nu-aan-zet~aa5c9da0/
Coalitiepartijen VVD en NSC komen nu met het voorstel om de fatbike te verbieden voor kinderen onder de 14 jaar oud, ook moet iedereen op de fatbike een helm op, vinden de partijen. Onder meer PVV en BBB steunen dit plan, daarmee is een meerderheid voor.
------------
De fracties van VVD en NSC claimen in hun voorstel dat er voldoende eigenschappen zijn die fatbikes van andere elektrische fietsen onderscheiden: ze wegen meer, hebben dikke banden en het zadel is niet in hoogte verstelbaar. ‘Deze kenmerken kunnen gebruikt worden als basis voor de aparte categorie'. Hierdoor zouden niet alle bestuurders van elektrische fietsen een helm op hoeven.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-09-2024 om 15:31 Topicstarter

https://nos.nl/artikel/2535959-minister-onzeker-of-mensen-te-hoge-wia-uitkering-moeten-terugbetalen
Echt hoe slecht deze communicatie. Gister nog zeggen dat mensen die door deze fout van het UWV teveel gekregen hebben niet terug hoeven te betalen, en dat nu al weer nuanceren. Hoeveel stress wil je mensen bezorgen?
Eerder liet het UWV weten dat mensen in principe niet hoeven te terug betalen als het om een fout van het UWV gaat. Maar de instantie liet ook weten dat er extra goed gekeken wordt naar mensen die hadden kunnen weten dat ze te veel geld kregen.
Als het UWV de uitkering blijkbaar niet eens goed kan bereken, hoe moeten mensen dan weten dat ze teveel gekregen hebben? Dit valt me echt tegen, juist van deze NSC minister.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-09-2024 om 16:23 Topicstarter

Agema had het gister lastig in haar eerste kamerdebat. Als je op zoveel punten van mening verandert is het natuurlijk lastig om geloofwaardig over te komen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/09/06/voorlopig-lijkt-fleur-agema-veel-op-haar-d66-voorgangers-a4864828
Agema had het er zichtbaar moeilijk mee. Ze zocht naar argumenten, viel af en toe stil, en verdwaalde soms in haar papieren op zoek naar antwoorden. Het was ook niet de eerste keer dat minister Agema ineens een heel ander geluid liet horen dan Kamerlid Agema. In augustus liet ze tijdens een werkbezoek weten dat de spoedzorg en intensive care in het Zuyderland Ziekenhuis in Heerlen mogen verhuizen naar de locatie Sittard-Geleen, iets waar ze als Kamerlid altijd fel op tegen was. „Vroeger was ik Kamerlid”, zei ze, „nu ben ik minister. Het is aan de PVV-fractie en Geert Wilders om een oordeel te hebben over het nieuwe plan.”

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-09-2024 om 19:10 Topicstarter

Het regeerprogramma is af.   Dan kunnen we het straks echt inhoudelijk ergens over hebben hopelijk.  Nu in afwachting van persconferentie Schoof.

Aanvulling: helaas moeten wij nog een week wachten op het regeerprogramma (net als de oppositie). Je moet natuurlijk de oppositie niet teveel voorbereidingstijd geven, dat zou zomaar de gelegenheid geven om het straks tijdens de politieke beschouwingen het over de inhoud te hebben.

Daglichtlamp schreef op 06-09-2024 om 19:10:

Het regeerprogramma is af. Dan kunnen we het straks echt inhoudelijk ergens over hebben hopelijk. Nu in afwachting van persconferentie Schoof.

Aanvulling: helaas moeten wij nog een week wachten op het regeerprogramma (net als de oppositie). Je moet natuurlijk de oppositie niet teveel voorbereidingstijd geven, dat zou zomaar de gelegenheid geven om het straks tijdens de politieke beschouwingen het over de inhoud te hebben.

Dat is de ‘nieuwe bestuurscultuur’, toch? Transparantie enzo. Was Omtzigt bij zijn partijprogramma ook al zo goed in. Zou de pers deze keer meer of minder dan 7 minuten van tevoren de stukken krijgen? En dan daarna vast jammeren dat ze geen goede vragen stellen, steeds hetzelfde en oude koeien enzo.

Daglichtlamp schreef op 06-09-2024 om 16:23:

Agema had het gister lastig in haar eerste kamerdebat. Als je op zoveel punten van mening verandert is het natuurlijk lastig om geloofwaardig over te komen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/09/06/voorlopig-lijkt-fleur-agema-veel-op-haar-d66-voorgangers-a4864828
Agema had het er zichtbaar moeilijk mee. Ze zocht naar argumenten, viel af en toe stil, en verdwaalde soms in haar papieren op zoek naar antwoorden. Het was ook niet de eerste keer dat minister Agema ineens een heel ander geluid liet horen dan Kamerlid Agema. In augustus liet ze tijdens een werkbezoek weten dat de spoedzorg en intensive care in het Zuyderland Ziekenhuis in Heerlen mogen verhuizen naar de locatie Sittard-Geleen, iets waar ze als Kamerlid altijd fel op tegen was. „Vroeger was ik Kamerlid”, zei ze, „nu ben ik minister. Het is aan de PVV-fractie en Geert Wilders om een oordeel te hebben over het nieuwe plan.”

In mijn ogen valt niet enkel Agema maar de hele PVV duidelijk door de mand. Blijkbaar is het dus in hun ogen helemaal oké om als kamerlid luchtkastelen voor te spiegelen aan de burger en het kabinet aan te vallen als zij die sprookjes niet waar kan maken. En als je zelf minister bent dan moet je opeens wel dealen met de realiteit en komt uit dat dat wat je altijd roeptoeterde helemaal niet kan. De Partij voor de Volksverlakkerij kunnen ze zich wel gaan noemen.

Even een persoonlijke ergernis ( nadat mijn dochter en partner  8 x naar een huis konden fluiten omdat ze steeds - bizar veel - werden overboden door expats ) .
Nu lees ik dat in de uitgelekte Prinsjesdag plannen geen daling staat van het belastingvoordeel voor expats van 30 naar 10 procent. Daar gaat het over een daling van 30 naar 27 procent . Pieter Omtzigt wil nog steeds dat dit voordeel versoberd wordt.
Maar het is Omtzigt kennelijk nog niet gelukt om ook het kabinet zo ver
te krijgen. En daar zet ook de oppositie vraagtekens bij, want bijna de
hele Tweede Kamer stemde toch voor het temperen van het
belastingvoordeel ?

https://www.metronieuws.nl/geld-carriere/arbeidsmarkt/2024/09/expats-belastingvoordeel/

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-09-2024 om 09:42 Topicstarter

Dat krijg je met de VVD in de regering. De PVV vindt het best als ze maar hun zeer restrictieve asielbeleid mogen uitvoeren en de BBB is akkoord zolang ze mogen doen alsof er geen stikstofprobleem is.
Ik vraag me alleen steeds meer af wat de NSC hier uit haalt.

Daglichtlamp schreef op 07-09-2024 om 09:42:

Dat krijg je met de VVD in de regering. De PVV vindt het best als ze maar hun zeer restrictieve asielbeleid mogen uitvoeren en de BBB is akkoord zolang ze mogen doen alsof er geen stikstofprobleem is.
Ik vraag me alleen steeds meer af wat de NSC hier uit haalt.

Dat vraag ik me ook af. Ik heb nog geen enkele van hun speerpunten gelezen dat die er gaan komen. 

Volgens mij doen ze gewoon voor spek en bonen mee. Iets waarvan ik me af vraag of Omzicht dat niet had kunnen zien aankomen en waarom hij daar überhaupt daar aan meewerkt?

Daglichtlamp schreef op 06-09-2024 om 16:23:

Agema had het gister lastig in haar eerste kamerdebat. Als je op zoveel punten van mening verandert is het natuurlijk lastig om geloofwaardig over te komen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/09/06/voorlopig-lijkt-fleur-agema-veel-op-haar-d66-voorgangers-a4864828
Agema had het er zichtbaar moeilijk mee. Ze zocht naar argumenten, viel af en toe stil, en verdwaalde soms in haar papieren op zoek naar antwoorden. Het was ook niet de eerste keer dat minister Agema ineens een heel ander geluid liet horen dan Kamerlid Agema. In augustus liet ze tijdens een werkbezoek weten dat de spoedzorg en intensive care in het Zuyderland Ziekenhuis in Heerlen mogen verhuizen naar de locatie Sittard-Geleen, iets waar ze als Kamerlid altijd fel op tegen was. „Vroeger was ik Kamerlid”, zei ze, „nu ben ik minister. Het is aan de PVV-fractie en Geert Wilders om een oordeel te hebben over het nieuwe plan.”


Een Slappe hap is het.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.