Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

“Lagerhuis” debat: orgaandonatie, Ja tenzij

letterlijk schreef op 18-07-2021 om 09:04:

[..]

Oh, ik zie dat heel anders. Ik ging er juist vanuit dat ik wel leuk geen bezwaar kan hebben, maar dat mijn nabestaanden dat misschien om de een of andere reden wel hebben. Ik vind dat hun belangen voorgaan omdat ik immers dood ben, een zij voort moeten leven met mijn beslissing. Zo heb ik dat ook met hen besproken.

Dat vind ik idd ook het belangrijkste. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

18-07-2021 om 09:20

redbulletje schreef op 18-07-2021 om 09:12:

[..]

En de genen die door eigen toedoen een orgaan nodig hebben? Bijv. door roken of drinken? Die hebben nu ook gewoon toegang tot een orgaan mits ze hun verslaving lang genoeg weten te stoppen. Ook mensen met een strafblad mogen ook gewoon een orgaan.

Zo ken ik iemand die 28 jaar stevig gerookt heeft, die begon al op zijn 12e, maar die heeft nu dus een nieuw hart nodig, en daarmee is ie er nog niet want dat nieuwe hart gaat blijkblaar maar een jaar of 15 mee en dan moet ie dus weer een nieuw hart. Deze kerel is begin 40 dus nog  redelijk jong.

BlueHeart schreef op 18-07-2021 om 09:20:

[..]

Zo ken ik iemand die 28 jaar stevig gerookt heeft, die begon al op zijn 12e, maar die heeft nu dus een nieuw hart nodig, en daarmee is ie er nog niet want dat nieuwe hart gaat blijkblaar maar een jaar of 15 mee en dan moet ie dus weer een nieuw hart. Deze kerel is begin 40 dus nog redelijk jong.

Elk orgaan dat getransplanteerd wordt gaat maar een bepaald aantal jaren mee. Ik heb mensen op de IC gehad die al hun 3e lever kregen.
En dat vind ik best lastig. Ik vind dat er best een max mag zitten aan het aantal organen dat je mag ontvangen. 

[..]

En de genen die door eigen toedoen een orgaan nodig hebben? Bijv. door roken of drinken? Die hebben nu ook gewoon toegang tot een orgaan mits ze hun verslaving lang genoeg weten te stoppen. Ook mensen met een strafblad mogen ook gewoon een orgaan.

Als zij zelf donor zijn, prima.

Stel iemand heeft 5 jaar gerookt, of 10, of 20, of is net gestopt?
Of heeft een keer een blikje drinken gejat, of een fiets, of 1 auto, of was minister 
Ga je dan een donor voorkeurslijst opstellen op basis van een puntensysteem of zo?
Zo krijg je een onmogelijke discussie.

NinjeTurtle schreef op 18-07-2021 om 09:25:

Stel iemand heeft 5 jaar gerookt, of 10, of 20, of is net gestopt?
Of heeft een keer een blikje drinken gejat, of een fiets, of 1 auto, of was minister
Ga je dan een donor voorkeurslijst opstellen op basis van een puntensysteem of zo?
Zo krijg je een onmogelijke discussie.

Precies. En wat denk je van overgewicht? Of stress als risicofactor? Had u maar aan de oxazepam moeten gaan? Of niet meer dan 40 uur mogen werken? Of moeten scheiden van die man die zoveel stress geeft? Niet te doen.

Maar: ik denk je wel mag stellen dat iemand met een nieuwe lever niet meer in aanmerking komt voor nóg een lever als hij blijft drinken.

Sun.lover schreef op 18-07-2021 om 09:01:

[..]

Omdat het voor nabestaanden gemakkelijker is om een beslissing te nemen als ze weten hoe diegene over donatie denkt.

Ja, dit vind ik een goed argument. Maar zo'n wet vind ik wel een paardenmiddel hiervoor. Ik denk eigenlijk dat de mensen die voor deze wet er niet over na wilden denken en/of praten dat nu nog steeds niet doen.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

18-07-2021 om 10:04

Sun.lover schreef op 18-07-2021 om 09:22:

[..]

Elk orgaan dat getransplanteerd wordt gaat maar een bepaald aantal jaren mee. Ik heb mensen op de IC gehad die al hun 3e lever kregen.
En dat vind ik best lastig. Ik vind dat er best een max mag zitten aan het aantal organen dat je mag ontvangen.

Dus zo fantastisch als het wordt voorgehouden is het dus niet als je dus steeds weer een nieuw orgaan nodig hebt.

er.is.maar.1.Pino

er.is.maar.1.Pino

18-07-2021 om 10:11 Topicstarter

BlueHeart schreef op 18-07-2021 om 10:04:

[..]

Dus zo fantastisch als het wordt voorgehouden is het dus niet als je dus steeds weer een nieuw orgaan nodig hebt.

Nou, voor degene die het orgaan ontvangt wel natuurlijk. Die persoon is er voor de levensduur van het orgaan toch weer mee geholpen en ik denk dat de kwaliteit van diens leven er ook op vooruit gaat met het nieuwe orgaan (dat is geen feit, maar mijn eigen inschatting "dat je er anders niet aan begint") 

Sun.lover schreef op 18-07-2021 om 09:01:

[..]

Omdat het voor nabestaanden gemakkelijker is om een beslissing te nemen als ze weten hoe diegene over donatie denkt.

Dit. Het is iets belangrijks wat gevolgen heeft. Natuurlijk eigen keus enzo, maar denk er iig over na.

[..]

Ik vind dat een hellend vlak. Voorbeeld: mensen sporten want dat is gezond. Vervolgens lopen ze een ernstige blessure op waardoor ze niet meer kunnen werken en dus levenlang een door de maatschappij gefinancierde uitkering nodig hebben. Eigen schuld?

Ik hou daar niet van. Dit soort dingen moeten zonder aanzien des persoons. Net als dat artsen móeten helpen, wie het ook is.

er.is.maar.1.Pino schreef op 18-07-2021 om 10:11:

[..]

Nou, voor degene die het orgaan ontvangt wel natuurlijk. Die persoon is er voor de levensduur van het orgaan toch weer mee geholpen en ik denk dat de kwaliteit van diens leven er ook op vooruit gaat met het nieuwe orgaan (dat is geen feit, maar mijn eigen inschatting "dat je er anders niet aan begint")

Ik heb een nierpatiënt gekend....levenslange ellende met dialiseren, niets kunnen, altijd moe. Eerste donornier is afgestoten, weer ellende...toen de tweede en die sloeg aan. Het was een feest dat ze daarna nog hele fijne jaren heeft gekend met nieuwe energie, weer genieten van maaltijden enz. Zij is vooramelijk mijn motivatie. Ik ben er echt door overtuigd geraakt.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

18-07-2021 om 10:20

er.is.maar.1.Pino schreef op 18-07-2021 om 10:11:

[..]

Maar dan moet je dus leven met de wetenschap dat je maar zo lang kan leven als je donororgaan werkt, dat lijkt mij niet echt fijn, wanneer stop je dan om iemand in leven te houden dmv donororganen? 

BlueHeart schreef op 18-07-2021 om 10:20:

[..]

Maar dan moet je dus leven met de wetenschap dat je maar zo lang kan leven als je donororgaan werkt, dat lijkt mij niet echt fijn, wanneer stop je dan om iemand in leven te houden dmv donororganen?

Heb jij zonder orgaandonatie wel een levensgarantie? Ik denk dat voor zo'n patiënt elk levenjaar met kwaliteit telt. Sterker nog: ik weet dat zeker.

Eens met de stelling. Er zit zo'n nare dwang achter. Daarbij zadel je als donor je nabestaanden op met een bijna onmogelijk afscheid. Geloof me, afscheid nemen van iemand waarvan wordt gezegd dat ie hersendood is maar er nog gewoon levend uit ziet, is niet te doen. Voor mij reden om geen donor te zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.