Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen we nog wat doen voor Afghanistan/ de Afghanen

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

04-09-2021 om 21:22

Marty1984 schreef op 04-09-2021 om 21:17:

[..]

Dan mag pakweg elke Kosovaar die indertijd - tijdens de oorlog - van Kosovo naar hier gevlucht is dus ook nooit meer op familie-bezoek nu de toestand daar redelijk stabiel is?

Of elke Serviër die rond 1992 à 1995 naar hier gevlucht is?

Soms zijn situaties en landen tig jaren later veiliger. Net zoals het in Afghanistan pakweg 2 maanden geleden ook veiliger leek. Niet perfect (en al helemaal niet naar Nederlandse of West-Europese normen), maar blijkbaar voor een aantal mensen wel veilig genoeg om op familiebezoek te gaan.

Uiteraard kan de politieke situatie in het geboorteland van de vluchteling veranderen, waardoor het daar weer veilig is. Maar het lijkt me dat het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit daar maar zeer ten dele invloed op heeft.

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

04-09-2021 om 21:26

Nose schreef op 04-09-2021 om 21:22:

[..]

Volgens mij gaan Syriers ook niet even met vakantie naar Syrië.

Er zijn de afgelopen jaren Syriërs geweest die ervoor hebben gekozen om permanent weer naar Syrië terug te keren. Dankzij het beleid van Donald Trump, die de steun aan Syrische rebellen heeft ingetrokken, heeft het regeringsleger van president Bashar al-Assad van de Arabische Republiek Syrië weer de controle over grote delen van het land, waardoor het in grote delen van Syrië weer veilig is.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

04-09-2021 om 21:41

Koralinde schreef op 04-09-2021 om 20:40:

[..]

Ergens wonen is totaal onvergelijkbaar met ergens op familiebezoek gaan. (Misschien wel in een hele andere regio, met bepaalde voorzorgsmaatregelen om zolang onder de radar te blijven én bescherming die je voorheen niet had vanwege het simpele feit dat je bestaan inmiddels erkend wordt in een ander land.) Bovendien is de veiligheidssituatie de laatste weken sowieso drastisch verslechterd.

Ik vind dit dus nogal een simpele kijk op de zaak.

Ik kan natuurlijk niet voor alle gevallen spreken, maar we hebben hier het vb. van een man die zijn zieke moeder wou bezoeken en daarvoor zijn vrouw en twee kinderen meenam; in zo'n situatie spreek je niet over onder de radar blijven en veiligheidsmaatregelen, dat is gewoon familiebezoek.

Daarbij, laten we het eens rationeel bekijken. 
Als de situatie zo is dat ik in een land gevaar loop, dan neem ik afscheid van mijn geliefden en keer ik niet terug met het risico hen in gevaar te brengen. Als de situatie gevaarlijk is voor mij inclusief mijn geliefden, dan laat ik ze niet achter in een land waar ze gevaar lopen.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

04-09-2021 om 21:50

Valdemar schreef op 04-09-2021 om 21:41:

[..]

Ik kan natuurlijk niet voor alle gevallen spreken, maar we hebben hier het vb. van een man die zijn zieke moeder wou bezoeken en daarvoor zijn vrouw en twee kinderen meenam; in zo'n situatie spreek je niet over onder de radar blijven en veiligheidsmaatregelen, dat is gewoon familiebezoek.

Daarbij, laten we het eens rationeel bekijken.
Als de situatie zo is dat ik in een land gevaar loop, dan neem ik afscheid van mijn geliefden en keer ik niet terug met het risico hen in gevaar te brengen. Als de situatie gevaarlijk is voor mij inclusief mijn geliefden, dan laat ik ze niet achter in een land waar ze gevaar lopen.

En tijdens de oorlog had je in het verzet gezeten zeker. Je hebt geen idee van wat die mensen meemaakten en maken of hoe je zelf zou reageren.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

04-09-2021 om 21:58

Koralinde schreef op 04-09-2021 om 21:50:

[..]

En tijdens de oorlog had je in het verzet gezeten zeker. Je hebt geen idee van wat die mensen meemaakten en maken en van hoe je zelf zou reageren.

Mijn voorouders zaten hier in het verzet, maar verder heb je compleet gelijk: tot de situatie zich dient heb je geen idee hoe je zult reageren.

Maar als je hier als vluchteling verblijft moet je niet verwachten om met open armen onthaald te worden als je net teruggekeerd bent uit het land dat je ontvlucht bent.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

04-09-2021 om 22:04

Valdemar schreef op 04-09-2021 om 21:58:

[..]

Mijn voorouders zaten hier in het verzet, maar verder heb je compleet gelijk: tot de situatie zich dient heb je geen idee hoe je zult reageren.

Maar als je hier als vluchteling verblijft moet je niet verwachten om met open armen onthaald te worden als je net teruggekeerd bent uit het land dat je ontvlucht bent.

Dat is mooi, maar zegt natuurlijk niets over jou.

En dat wordt je ook niet, zoals ik al zei moet je de procedure opnieuw in als je nog niet had mogen reizen. (En krijg je op het internet een hoop shit over je heen.)

Ik vind het frustrerend dat het oordelen over deze mensen op basis van beperkte informatie nu alweer zolang de boventoon voert in dit topic, terwijl de Afghaanse bevolking zo'n grote crisis doormaakt.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

04-09-2021 om 22:07

Koralinde schreef op 04-09-2021 om 22:04:

[..]

En dat wordt je ook niet, zoals ik al zei moet je de procedure opnieuw in als je nog niet had moeten reizen. (En krijg je op het internet een hoop shit over je heen.)

Ik vind het frustrerend dat het oordelen over deze mensen op basis van beperkte informatie nu alweer zolang de boventoon voeren in dit topic, terwijl de Afghaanse bevolking zo'n grote crisis doormaakt.

Het is ook een heftig discussiepunt maar dit kost zoveel tijd moeie en geld en die tolken hebben meer recht naar mijn mening. Het kan niet zo zijn omdat ze veel hebben meegemaakt we ze een aai over het hoofd geven en zeggen kom maar weer hoor. Ze zijn zelf verantwoordelijk hier voor. Hoe klote ook. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

04-09-2021 om 22:11

Feit blijft dat het voor iederéén bijzonder onverstandig was om daar op bezoek of vakantie te gaan. Dat heeft niets met achteraf de koe in zijn kont kijken te maken maar met gezond verstand. En dat alle mensen die daar niet hadden hoeven te zijn anderen en zichzelf en hun familie direct en indirect in gevaar hebben gebracht. 

Dat kan gewoon bestaan naast het feit dat het allemaal heel erg is voor een groot deel van de bevolking aldaar.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

04-09-2021 om 22:13

Koralinde schreef op 04-09-2021 om 22:04:

[..]

En dat wordt je ook niet, zoals ik al zei moet je de procedure opnieuw in als je nog niet had moeten reizen. (En krijg je op het internet een hoop shit over je heen.)

Ik vind het frustrerend dat het oordelen over deze mensen op basis van beperkte informatie nu alweer zolang de boventoon voeren in dit topic, terwijl de Afghaanse bevolking zo'n grote crisis doormaakt.

Goed dat je dit laatste zegt, want ik heb stillaan genoeg van je flower power mening over asielzoekers en hoe we ze maar moeten beschermen voor de harde westerse samenleving. 

Die asielzoekers zijn echt niet de zwakkere en de grootste slachtoffers uit de samenleving die ze ontvluchten, veeleer zijn het voluntaristische avonturiers. Wie durft het om alles achter te laten en naar een compleet nieuwe wereld te reizen, wie heeft het geld daarvoor?  De zwakkeren en zij die echt bescherming kunnen gebruiken, blijven veelal achter in deze landen.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

04-09-2021 om 22:17

Hetvrijewoord schreef op 04-09-2021 om 22:11:

Feit blijft dat het voor iederéén bijzonder onverstandig was om daar op bezoek of vakantie te gaan. Dat heeft niets met achteraf de koe in zijn kont kijken te maken maar met gezond verstand. En dat alle mensen die daar niet hadden hoeven te zijn anderen en zichzelf en hun familie direct en indirect in gevaar hebben gebracht.

Dat kan gewoon bestaan naast het feit dat het allemaal heel erg is voor een groot deel van de bevolking aldaar.

Dat kan zeker, maar dan is het nog wel wrang is iedereen daar dagenlang op blijft hameren (of ertoe oproept die mensen daar dan maar in levensgevaar achter te laten) terwijl er over het leed en de ontwikkelingen daar veel minder gesproken wordt.

Als ik nu met mijn gezin (als ik dat had) op wintersport vakantie ging, een te hoge piste nam en met levensgevaarlijk letsel en getraumatiseerde kinderen in het ziekenhuis zou worden opgenomen, dan zouden mensen dat gerust heel onverantwoordelijk kunnen noemen. Want ik heb weinig wintersport ervaring, er is nog altijd corona, de kinderen hadden misschien al wel op school moeten zitten. Maar jeetje wat zou het vervelend zijn om dat dag in dag uit te moeten horen en wat zou het fijn zijn als er in die situatie toch nog zou worden meegeleefd. En als het ziekenhuis niet zou weigeren medische zorg te verlenen.

(En dan heb ik het nog over zoiets banaals als wintersport ipv het nemen van risico's om je familie misschien wel voor het allerlaatst te zien.)

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

04-09-2021 om 22:18

Dat bedoelde ik ook met mijn post idd. De mensen die het zo keihard nodig hebben zitten er nu nog

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

04-09-2021 om 22:20

Valdemar schreef op 04-09-2021 om 22:13:

[..]

Goed dat je dit laatste zegt, want ik heb stillaan genoeg van je flower power mening over asielzoekers en hoe we ze maar moeten beschermen voor de harde westerse samenleving.

Die asielzoekers zijn echt niet de zwakkere en de grootste slachtoffers uit de samenleving die ze ontvluchten, veeleer zijn het voluntaristische avonturiers. Wie durft het om alles achter te laten en naar een compleet nieuwe wereld te reizen, wie heeft het geld daarvoor? De zwakkeren en zij die echt bescherming kunnen gebruiken, blijven veelal achter in deze landen.

Eens. De armere hebben dat geld niet en kunnen niet weg.. Die mensen zouden juist geholpen moeten worden. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

04-09-2021 om 22:22

Koralinde schreef op 04-09-2021 om 22:17:

[..]

Dat kan zeker, maar dan is het nog wel wrang is iedereen daar dagenlang op blijft hameren (of ertoe oproept die mensen daar dan maar in levensgevaar achter te laten) terwijl er over het leed en de ontwikkelingen daar veel minder gesproken wordt.

Als ik nu met mijn gezin (als ik dat had) op wintersport vakantie ging, een te hoge piste nam en met levensgevaarlijk letsel en getraumatiseerde kinderen in het ziekenhuis zou worden opgenomen, dan zouden mensen dat gerust heel onverantwoordelijk kunnen noemen. Want ik heb weinig wintersport ervaring, er is nog altijd corona, de kinderen hadden misschien al wel op school moeten zitten. Maar jeetje wat zou het vervelend zijn om dat dag in dag uit te moeten horen en wat zou het fijn zijn als er in die situatie toch nog zou worden meegeleefd. En als het ziekenhuis niet zou weigeren medische zorg te verlenen.

(En dan heb ik het nog over zoiets banaals als wintersport ipv het nemen van risico's om je familie misschien wel voor het allerlaatst te zien.)

Maar ze zijn toch al gevlucht en toen wisten ze ook wat ze achter lieten. Hard maar de realiteit. Het heeft nu eenmaal gevolgen. 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

04-09-2021 om 22:22

Valdemar schreef op 04-09-2021 om 22:13:

[..]

Die asielzoekers zijn echt niet de zwakkere en de grootste slachtoffers uit de samenleving die ze ontvluchten, veeleer zijn het voluntaristische avonturiers. Wie durft het om alles achter te laten en naar een compleet nieuwe wereld te reizen, wie heeft het geld daarvoor? De zwakkeren en zij die echt bescherming kunnen gebruiken, blijven veelal achter in deze landen.

Ik ga wel weer even iets zinnigers doen met mijn tijd.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

04-09-2021 om 22:23

Koralinde schreef op 04-09-2021 om 22:17:

[..]

Waarom zou je medeleven verwachten in zo'n situatie? 
Moet je medeleven vertonen met skiërs die buiten de piste gaan en omkomen in een lawine, of volstaat het om te zeggen dat dit het risico was?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.