Nieuws en actueel
Daglichtlamp
29-08-2021 om 12:43
Kunnen we nog wat doen voor Afghanistan/ de Afghanen
Toch maar een poging tot een nieuw topic. Nog twee dagen en alle westerse troepen zijn weg uit Afghanistan. Daarnaast zijn ook een deel van de hulporganisaties vertrokken. Valt Afghanistan nu 20 jaar terug? Of is er toch teveel geïnvesteerd? Hebben teveel Afghanen gezien dat het ook anders kan?
Kan Afghanistan eigenlijk wel zonder al die vrouwen die afgelopen jaren aan het werk gegaan zijn? Of komt de economie straks helemaal tot stilstand?
BrightEchidna89
04-09-2021 om 20:35
Doornroosje9 schreef op 04-09-2021 om 19:09:
Ik snap het wel. Als je je familie ontzettend lang niet gezien hebt en het is mss de laatste keer dat je bv je ouders kan zien?
Sorry, maar ik snap dit ook niet. Er was hier ook in België discussie over, over vluchtelingen die voor familiebezoek teruggereisd waren naar Afghanistan en eigenlijk ben ik het dan wel eens met diegene die zeggen dat ze hun vluchtelingenstatus moeten verliezen want kennelijk is het dan toch niet zo gevaarlijk voor hen in land van herkomst.
Daglichtlamp
04-09-2021 om 20:40
Valdemar schreef op 04-09-2021 om 20:35:
[..]
Sorry, maar ik snap dit ook niet. Er was hier ook in België discussie over, over vluchtelingen die voor familiebezoek teruggereisd waren naar Afghanistan en eigenlijk ben ik het dan wel eens met diegene die zeggen dat ze hun vluchtelingenstatus moeten verliezen want kennelijk is het dan toch niet zo gevaarlijk voor hen in land van herkomst.
Aan de andere kant vond Nederland (en wellicht België ook) op het moment dat deze mensen naar Afghanistan gingen het ook verantwoord om mensen uit te zetten naar Afghanistan. Dus blijkbaar vond Nederland officieel Afghanistan niet gevaarlijk.
ReadyAnteater53
04-09-2021 om 20:40
[..]
Ergens wonen is totaal onvergelijkbaar met ergens op familiebezoek gaan. (Misschien wel in een hele andere regio, met bepaalde voorzorgsmaatregelen om zolang onder de radar te blijven én bescherming die je voorheen niet had vanwege het simpele feit dat je bestaan inmiddels erkend wordt in een ander land.) Bovendien is de veiligheidssituatie de laatste weken sowieso drastisch verslechterd.
Ik vind dit dus nogal een simpele kijk op de zaak.
DownrightChinchilla41
04-09-2021 om 20:48
Koralinde schreef op 04-09-2021 om 20:40:
[..]
Ergens wonen is totaal onvergelijkbaar met ergens op familiebezoek gaan. (Misschien wel in een hele andere regio, met bepaalde voorzorgsmaatregelen om zolang onder de radar te blijven én bescherming die je voorheen niet had vanwege het simpele feit dat je bestaan inmiddels erkend wordt in een ander land.) Bovendien is de veiligheidssituatie de laatste weken sowieso drastisch verslechterd.
Ik vind dit dus nogal een simpele kijk op de zaak.
Het is misschien ook hard, maar ik blijf er wel bij dat regels voor iedereen gelden en als iemand zich niet aan de regels houdt dan heeft dat consequenties.
Houdt iemand zich niet aan de regels tijdens een (bijstand) uitkering dan kan die stop gezet worden, dat heeft ook grote gevolgen (geen geld geen rekeningen kunnen betalen en huis kwijtraken)
Als je de wet overtreedt en betrapt wordt dan krijg je ook een boete of kan vervolgd worden.
Waarom zou er dan voor deze mensen die bewust de regels overtreden geen consequenties zijn? (Daar laten vind ik ook erg hard en ver gaan)
Het is toch juist discriminatie als mensen niet gelijk behandeld worden?
ReadyAnteater53
04-09-2021 om 21:01
Yolo schreef op 04-09-2021 om 20:48:
[..]
Het is misschien ook hard, maar ik blijf er wel bij dat regels voor iedereen gelden en als iemand zich niet aan de regels houdt dan heeft dat consequenties.
Houdt iemand zich niet aan de regels tijdens een (bijstand) uitkering dan kan die stop gezet worden, dat heeft ook grote gevolgen (geen geld geen rekeningen kunnen betalen en huis kwijtraken)
Als je de wet overtreedt en betrapt wordt dan krijg je ook een boete of kan vervolgd worden.
Waarom zou er dan voor deze mensen die bewust de regels overtreden geen consequenties zijn? (Daar laten vind ik ook erg hard en ver gaan)
Het is toch juist discriminatie als mensen niet gelijk behandeld worden?
Deze mensen zouden in die situatie net zo goed gekort worden op hun bijstandsuitkering hoor en ook in deze situatie volgt voor hen de consequentie die erop staat als zij inderdaad nog niet hadden mogen terugreizen: ze moeten de procedure opnieuw in. Dat is niet zomaar iets want die procedure duurt lang, is slopend en onzeker en de rechten die ze inmiddels vergaard hadden in Nederland worden waarschijnlijk zolang weer opgeschort.
Overigens vind ik dat er met de regels rondom de bijstand ook heel veel mis is, zeker als die tot op de letter worden nageleefd ondanks allerlei omstandigheden. Daar kan ik mij ook heel boos om maken.
DownrightChinchilla41
04-09-2021 om 21:04
Koralinde schreef op 04-09-2021 om 21:01:
[..]
Deze mensen zouden in die situatie net zo goed gekort worden op hun bijstandsuitkering hoor en ook in deze situatie volgt voor hen de consequentie die erop staat als zij inderdaad nog niet hadden mogen terugreizen: ze moeten de procedure opnieuw in. Dat is niet zomaar iets want die procedure duurt lang, is slopend en onzeker en de rechten die inmiddels vergaard waren in Nederland worden waarschijnlijk zolang weer opgeschort.
Maar ze hebben niet allemaal een uitkering, oh ok dat wist ik niet ze dan opnieuw de procedure in moeten. Ik vind het vooral heel triest voor de kinderen die hebben hier niet voor gekozen.
DownrightChinchilla41
04-09-2021 om 21:05
Koralinde schreef op 04-09-2021 om 21:01:
[..]
Deze mensen zouden in die situatie net zo goed gekort worden op hun bijstandsuitkering hoor en ook in deze situatie volgt voor hen de consequentie die erop staat als zij inderdaad nog niet hadden mogen terugreizen: ze moeten de procedure opnieuw in. Dat is niet zomaar iets want die procedure duurt lang, is slopend en onzeker en de rechten die ze inmiddels vergaard hadden in Nederland worden waarschijnlijk zolang weer opgeschort.
Overigens vind ik dat er met de regels rondom de bijstand ook heel veel mis is, zeker als die tot op de letter worden nageleefd ondanks allerlei omstandigheden. Daar kan ik mij ook heel boos om maken.
Ik ook, en jammer genoeg heb ik er jaren geleden zelf ervering mee gehad. Dus ik kan mij er ook zeker boos om maken.
ReadyAnteater53
04-09-2021 om 21:06
Yolo schreef op 04-09-2021 om 21:05:
[..]
Ik ook, en jammer genoeg heb ik er jaren geleden zelf ervering mee gehad. Dus ik kan mij er ook zeker boos om maken.
Wat rot zeg!
DownrightChinchilla41
04-09-2021 om 21:13
Koralinde schreef op 04-09-2021 om 21:06:
[..]
Wat rot zeg!
Het is goed dat het er is hoor , maar de regels zijn wel heel krom.
ImpassionedRaven59
04-09-2021 om 21:13
[..]
Om precies deze reden vind ik het ook terecht dat vluchtelingen die voor vakantie of familiebezoek naar hun geboorteland terugkeren, hun status verliezen, want kennelijk is het dan toch niet zo gevaarlijk.
Maar dan begrijp ik niet zo goed waarom vluchtelingen die op een gegeven moment genaturaliseerd zijn, wel naar hun geboorteland mogen reizen. Maakt het feit dat ze de Nederlandse nationaliteit hebben gekregen dat het in hun geboorteland dan ineens niet meer gevaarlijk is?
DownrightChinchilla41
04-09-2021 om 21:15
Daglichtlamp schreef op 04-09-2021 om 20:40:
[..]
Aan de andere kant vond Nederland (en wellicht België ook) op het moment dat deze mensen naar Afghanistan gingen het ook verantwoord om mensen uit te zetten naar Afghanistan. Dus blijkbaar vond Nederland officieel Afghanistan niet gevaarlijk.
Dat vind ik inderdaad ook heel tegenstrijdig.. Maar dat probeerde ik al eerder aan te geven, veel dingen zijn gewoon zo krom geregeld hier..
Marty1984
04-09-2021 om 21:17
BeertjeColargol schreef op 04-09-2021 om 21:13:
[..]
Om precies deze reden vind ik het ook terecht dat vluchtelingen die voor vakantie of familiebezoek naar hun geboorteland terugkeren, hun status verliezen, want kennelijk is het dan toch niet zo gevaarlijk.
Maar dan begrijp ik niet zo goed waarom vluchtelingen die op een gegeven moment genaturaliseerd zijn, wel naar hun geboorteland mogen reizen. Maakt het feit dat ze de Nederlandse nationaliteit hebben gekregen dat het in hun geboorteland dan ineens niet meer gevaarlijk is?
Dan mag pakweg elke Kosovaar die indertijd - tijdens de oorlog - van Kosovo naar hier gevlucht is dus ook nooit meer op familie-bezoek nu de toestand daar redelijk stabiel is?
Of elke Serviër die rond 1992 à 1995 naar hier gevlucht is?
Soms zijn situaties en landen tig jaren later veiliger. Net zoals het in Afghanistan pakweg 2 maanden geleden ook veiliger leek. Niet perfect (en al helemaal niet naar Nederlandse of West-Europese normen), maar blijkbaar voor een aantal mensen wel veilig genoeg om op familiebezoek te gaan.
DownrightSpoonbill69
04-09-2021 om 21:18
Heel lastig dit zoals ik eerder benoemde. Maar ik vind het naar voor de kinderen want die zijn echt het meest de dupe dankzij gedrag en keuzes van de ouders.
Helaas vind ik dat ze maar achteraan de lijst komen en eventueel zelf vlucht betalen en korten op uitkering.
DownrightChinchilla41
04-09-2021 om 21:19
Nose schreef op 04-09-2021 om 21:18:
Heel lastig dit zoals ik eerder benoemde. Maar ik vind het naar voor de kinderen want die zijn echt het meest de dupe dankzij gedrag en keuzes van de ouders.
Helaas vind ik dat ze maar achteraan de lijst komen en eventueel zelf vlucht betalen en korten op uitkering.
De kinderen zijn de dupe door deze keuze, maar ook tolken en andere mensen daar die nu ook nog vastzitten.
DownrightSpoonbill69
04-09-2021 om 21:22
Yolo schreef op 04-09-2021 om 21:19:
[..]
De kinderen zijn de dupe door deze keuze, maar ook tolken en andere mensen daar die nu ook nog vastzitten.
Helemaal mee eens.
Grof gezegd denk ik heel eerlijk: hoe simpel ben je dat je heen gaat. Status krijgen is toch omdat je niet veilig bent in je land? Volgens mij gaan Syriers ook niet even met vakantie naar Syrië.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.