Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Herfstappeltaart schreef op 05-08-2022 om 15:40:

Daar komt nog bij dat de huizen er niet zijn en als er wèl eentje is, dat de huurders dan meestal ook nog meer moeten gaan betalen. Zou jij dan weggaan?

En daarbij: verhuizen kost geld. Hoe dan ook. Moet je ook maar hebben liggen. En in veel gevallen is het dan ook nog zo dat je (veel) meer gaat betalen voor een kleiner huis. En inderdaad, je moet je vertrouwde omgeving achter je laten, buren waar je na al die tijd een band mee opgebouwd hebt, waar over en weer wat hulp gegeven kan worden en ga zo maar door... Voor veel ouderen heeft het vooral nadelen om hun huis op te geven. 

Een huis is gewoon meer dan een hoop stenen of een opslagplaats voor je spullen. 

kitchenwitch schreef op 05-08-2022 om 17:05:

[..]

En daarbij: verhuizen kost geld. Hoe dan ook. Moet je ook maar hebben liggen. En in veel gevallen is het dan ook nog zo dat je (veel) meer gaat betalen voor een kleiner huis. En inderdaad, je moet je vertrouwde omgeving achter je laten, buren waar je na al die tijd een band mee opgebouwd hebt, waar over en weer wat hulp gegeven kan worden en ga zo maar door... Voor veel ouderen heeft het vooral nadelen om hun huis op te geven.

Een huis is gewoon meer dan een hoop stenen of een opslagplaats voor je spullen.

Precies.

Herfstappeltaart schreef op 05-08-2022 om 15:30:

[..]

Je moet niet vergeten dat mensen hechten aan een huis en vooral aan de buurt. Vooral ouderen kunnen er echt moeite mee hebben om hun vertrouwde omgeving te moeten verlaten. Ik vind het te makkelijk om mensen verplicht te laten verhuizen.

Absoluut niet verplicht verhuizen, we moeten een maatschappelijk probleem niet aan een individu toeleggen.

Uiteraard wel mensen helpen als ze daar open voor staan, of het zelf graag willen.

Nou , ik kreeg net bericht dat ik mijn maandtermijn voor gas/ licht moet ophogen  anders moet ik veel bijbetalen. Zit nu dus op 353 euro en dat was 1,5 jaar terug 165. En we zijn ook nog eens flink minder gaan verbruiken.  Om te janken  dit, waar stopt het? Dit is toch niet op te brengen meer deze stijgingen op een gegeven moment?

Rondstruiner schreef op 05-08-2022 om 11:20:

[..]

[..]

Ja, dat was te kort door de bocht van mij, excuses. Als je op een eerlijke manier je geld verdient, is het altijd goed.

Thanks voor je excuses

LostJellyfish83

LostJellyfish83

05-08-2022 om 20:32

lientje69 schreef op 05-08-2022 om 20:26:

Nou , ik kreeg net bericht dat ik mijn maandtermijn voor gas/ licht moet ophogen anders moet ik veel bijbetalen. Zit nu dus op 353 euro en dat was 1,5 jaar terug 165. En we zijn ook nog eens flink minder gaan verbruiken. Om te janken dit, waar stopt het? Dit is toch niet op te brengen meer deze stijgingen op een gegeven moment?

Echt om te janken! 

Wij kregen dat begin van het jaar ook voor de kiezen: van 185 naar 350. Ik vrees voor januari, wanneer ze de prijzen weer aanpassen (als ze het tussendoor niet al gaan doen).  

redbulletje schreef op 05-08-2022 om 09:00:

[..]

Oudere mensen kunnen niet tegen kou, die hebben echt wel behoefte aan een warmere levensruimte. Vrouwen meer dan mannen trouwens. Wil je nu echt al die oudjes in de kou zetten?

Ik ben me al aan 't verdiepen in petroliumkachels en infraroodpanelen in elk geval. Maar vind het ronduit schofterig als het kabinet niet over de brug komt.

Dit moet ik even tegenspreken.  Mijn vader is een vreselijke koukleum.  Mijn moeder daarentegen totaal niet. Ook Mijn schoonmoeder heeft het nooit warmer dan 18 graden in de woonkamer omdat ze anders zegt gek van de warmte te worden.  Echt al een jaar of 30. 

Rondstruiner schreef op 05-08-2022 om 09:41:

[..]

Zeker, af en toe is dat leuk. Maar ik heb vriendinnen die als we ergens heen gaan per se altijd op een terras willen zitten, terwijl ik het ook prima en gezellig vind als we zelf wat te eten en drinken meenemen en op een bankje gaat zitten.

Om eerlijk te zijn vinden wij eigenlijk het ook prima en gezellig om ergens op een bankje eigen meegenomen spullen te nuttigen.  We wandelen veel in de natuur en eten sowieso niet voor 16 uur.  Ook met vrienden doen we dit eigenlijk de laatste jaren steeds vaker. Eigenlijk totaal niet vanwege kosten maar we vinden het echt leuker. Bij een rustpunt willen we nog wel eens koffie drinken,  dit omdat er vaak ook andere dingen  te koop zijn( groente, fruit, zelfgemaakte jam)

Rondstruiner schreef op 05-08-2022 om 09:34:

[..]

Er zijn zat leuke dingen die je kunt doen zonder te consumeren. Het is triest als je alleen kan genieten als je geld uitgeeft aan iets.

De meeste leuke dingen die ik doe kosten inderdaad niets of weinig. En ik geniet veel meer dan in de tijd dat ik me suf kocht aan kleding, spullen,  horeca. Ondanks mijn ziek worden ruim 3 jaar geleden en 2 van mijn banen nooit meer kunnen doen (100%afgekeurd) ben ik rijker dan ooit omdat ik intens kan genieten van de eenvoud. 

redbulletje schreef op 05-08-2022 om 09:09:

[..]

Ze smijten toch ook met miljarden aan andere zaken waar de burger niets aan heeft? Doe nu maar 'ns eerst iets voor de eigen bevolking. Haal het maar weg bij de grote bedrijven zoals Spanje nu ook doet door daar de belasting voor te verhogen. Shell en Unilever verhogen schaamteloos de prijzen voor de consument maar draaien er zelf extra dikke winst op.

Generaties na ons hebben we niets mee te maken, we leven in het nu.

Vreselijk lijkt het mij wanneer je op deze manier in het leven staat.  Maak jij nu of in de toekomst nooit gebruik van de generatie die nu en in de toekomst onze beroepsbevolking is? Je komt op mij over als iemand die neemt en neemt en die weinig te geven heeft. Die zegt te kunnen genieten dat ze soort pensioengevoel heeft met IVA. Een afbetaald huis,  een moeder met eigen huis terwijl je enig kind bent.  Je lijkt je nooit veilig te voelen met je bezit en geld en met toekomstig geld. Wat sneu eigenlijk 

Dorestad schreef op 05-08-2022 om 22:38:

[..]

Vreselijk lijkt het mij wanneer je op deze manier in het leven staat. Maak jij nu of in de toekomst nooit gebruik van de generatie die nu en in de toekomst onze beroepsbevolking is? Je komt op mij over als iemand die neemt en neemt en die weinig te geven heeft. Die zegt te kunnen genieten dat ze soort pensioengevoel heeft met IVA. Een afbetaald huis, een moeder met eigen huis terwijl je enig kind bent. Je lijkt je nooit veilig te voelen met je bezit en geld en met toekomstig geld. Wat sneu eigenlijk

Ik vind het sneuer dat mensen niet lijken te beseffen dat je spaargeld en bezit zomaar kan verdampen als ze deze financiele crisis geen halt toe roepen. 

We betalen (op Zweden na) de hoogste prijs voor ons gas, terwijl we notabene zelf gas hebben: https://www.businessinsider.nl/energie-prijzen-stroom-gas-nederland-duitsland-belgie-vergelijken-2022/

Duitsland is van Nederland afhankelijk maar daar zijn ze toch een flink stuk goedkoper uit. Nederlanders zouden wat feller moeten protesteren ipv alles zo gelaten over zich heen laten komen. 

redbulletje schreef op 05-08-2022 om 23:11:

[..]

Ik vind het sneuer dat mensen niet lijken te beseffen dat je spaargeld en bezit zomaar kan verdampen als ze deze financiele crisis geen halt toe roepen.

We betalen (op Zweden na) de hoogste prijs voor ons gas, terwijl we notabene zelf gas hebben: https://www.businessinsider.nl/energie-prijzen-stroom-gas-nederland-duitsland-belgie-vergelijken-2022/

Duitsland is van Nederland afhankelijk maar daar zijn ze toch een flink stuk goedkoper uit. Nederlanders zouden wat feller moeten protesteren ipv alles zo gelaten over zich heen laten komen.

We hebben gas. Als Groninger die veel mensen kent die in aardbevingsschadegdbied wonen en die schade aan woningen hebben en die een stuk stress hebben én als iemand die bij herhaling leest hoe vast jij aan je eigen steenklomp zit vraag ik me af of jij werkelijk ten koste van het leed in Groningen jouw, in mijn ogen,  hoge energieverbruik wilt handhaven.

Ik reed eergisteren door het aardbevingsgebied en zag vele woningen gestut worden en/of in de steigers  staan, sommige al jaren.  Mijn schoonmoeder woont in zo'n huis.  Ik maak de onrust van dichtbij  mee,  de steeds weer nieuwe scheuren na weer een beving. 

redbulletje schreef op 05-08-2022 om 12:06:

[..]

Ik vind het te triest voor woorden dat mensen uit hun huis gejaagd worden. Een huis is emotie, daar liggen herinneringen. Als het om huurhuizen gaat, zorg dan dat de eigenaar er zonnepanelen op legt, isoleert en wat er ook maar noodzakelijk is om daar betaalbaar warm te kunnen zitten. Eigenlijk zouden huurhuizen gewoon inclusief energie verhuurd moeten worden, dan zouden de eigenaren niet meer treuzelen om het zo energiezuinig mogelijk te maken.

Herinneringen zitten toch niet in je huis, die zitten in je hoofd. Als je herinneringen niet meer bestaan als je ergens anders gaat wonen, dan heb je een serieus probleem.

Mlah! schreef op 05-08-2022 om 23:41:

[..]

Herinneringen zitten toch niet in je huis, die zitten in je hoofd. Als je herinneringen niet meer bestaan als je ergens anders gaat wonen, dan heb je een serieus probleem.

Helemaal mee eens.

Mlah! schreef op 05-08-2022 om 23:41:

[..]

Precies.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.