Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?
Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
KittyFantastico
05-08-2022 om 12:00
mijn buurvrouw (afgekeurd) moest ook verhuizen doordat zij de energierekening van haar vorige, grotere woning niet meer kon betalen. Maar zij kreeg hiervoor urgentie en/of kon van de regeling “van groot naar beter” gebruikmaken van de woningbouw.
ze heeft flink ingeleverd aan vierkante meters en moest de helft van haar meubels wegdoen. Maar die had ze helemaal niet nodig in haar eentje! Ze zit hier nu goed (vindt ze zelf ook), maar ze had de overstap nooit gemaakt zonder financiële problemen als aanleiding.
Ik vind dat eigenlijk een goede zaak. Ze zat in haar eentje in een te grote, dure woning en daar zit nu een groter gezin in. Ik hoop dat de situatie voor veel mensen op deze manier kan worden opgelost, zodat iedereen in passendere woningen terechtkomt. Op z’n minst voor sociale huur is dit goed mogelijk. En klein(er) wonen is echt geen schande, naast de lage energierekening scheelt het een hoop schoonmaken.
stokstaart
05-08-2022 om 12:02
Rondstruiner schreef op 05-08-2022 om 11:32:
[..]
Voor de 4e keer: ik vind het heel erg dat minima niet rond kunnen komen en vind dat de overheid ze moet helpen. Ik heb het dus niet over die groep mensen.
Ik weet uit eigen ervaring hoeveel je kunt besparen op energie door in de winter de thermostaat op 17,5 te zetten en je in de ochtend in te zepen met een teiltje water en de douche alleen aan te zetten om je even af te spoelen. Maar als je dat zegt kijken de meeste mensen je toch aan alsof ze water zien branden hoor.
Ja sorry, ik zag inderdaad dat je dat heel erg vind en de overheid ze moet helpen. Ik ging aan op je tekst en had niet verder gelezen.
De mensen die ik ken (en ik overigens zelf ook) leven al met een kachel op 16.5gr en zeker niet elke dag douchen. En de brandende water reactie ken ik ook wel.
redbulletje
05-08-2022 om 12:06
KittyFantastico schreef op 05-08-2022 om 12:00:
mijn buurvrouw (afgekeurd) moest ook verhuizen doordat zij de energierekening van haar vorige, grotere woning niet meer kon betalen. Maar zij kreeg hiervoor urgentie en/of kon van de regeling “van groot naar beter” gebruikmaken van de woningbouw.
ze heeft flink ingeleverd aan vierkante meters en moest de helft van haar meubels wegdoen. Maar die had ze helemaal niet nodig in haar eentje! Ze zit hier nu goed (vindt ze zelf ook), maar ze had de overstap nooit gemaakt zonder financiële problemen als aanleiding.
Ik vind dat eigenlijk een goede zaak. Ze zat in haar eentje in een te grote, dure woning en daar zit nu een groter gezin in. Ik hoop dat de situatie voor veel mensen op deze manier kan worden opgelost, zodat iedereen in passendere woningen terechtkomt. Op z’n minst voor sociale huur is dit goed mogelijk. En klein(er) wonen is echt geen schande, naast de lage energierekening scheelt het een hoop schoonmaken.
Ik vind het te triest voor woorden dat mensen uit hun huis gejaagd worden. Een huis is emotie, daar liggen herinneringen. Als het om huurhuizen gaat, zorg dan dat de eigenaar er zonnepanelen op legt, isoleert en wat er ook maar noodzakelijk is om daar betaalbaar warm te kunnen zitten. Eigenlijk zouden huurhuizen gewoon inclusief energie verhuurd moeten worden, dan zouden de eigenaren niet meer treuzelen om het zo energiezuinig mogelijk te maken.
Zilver_gray
05-08-2022 om 12:08
Schommelstoel schreef op 05-08-2022 om 11:41:
Ik sprak afgelopen week mijn buurman, hij was helemaal in de stress door zijn eindafrekening van de energierekening. Zijn maandbedrag gaat van 60 naar 280 euro en hij heeft AOW en een miniem klein pensioentje (is op relatief jonge leeftijd arbeidsongeschikt geworden).
Hij kwam altijd al moeilijk rond, zat nooit op terrasjes en liep in kleding van 25 jaar geleden. Er was nooit ruimte voor luxe en nu is er geen ruimte voor besparing.
Die man weet niet waar hij 220 euro extra vandaan moest schrapen, hij was helemaal van de kaart. Ik heb hem uiteindelijk naar het buurthuis gestuurd, daar zit elke week een stichting die mensen helpt met financiële zaken. Misschien dat zij de situatie nog kunnen redden. Veel meer dan een luisterend ook en een kop koffie kan ik hem ook niet bieden.
Ik had zo met hem te doen. Wetende dat er de komende tijd heel veel mensen bij komen met deze problematiek. En tegelijk ben ik ook huiverig voor mijn afrekening van Eneco die in november komt. Ik heb net zo goed geen financiële ruimte om te besparen.
Ach dat is echt heel sneu. Ben bange dat wel steeds meer van dit soort verhalen gaan horen
NocturnalMule38
05-08-2022 om 12:09
KittyFantastico schreef op 05-08-2022 om 12:00:
Ik woon ook in eengezinswoning en sta ingeschreven om naar appartement te gaan. Tuin onderhouden ŕedt ik niet meer. En het is ook gewoon te groot. Dus ga graag naar kleiner en gun gezin dit huis. Hier helaas geen regeling en appartementen onder de 600 zijn schaars. Ik betaal nu 512 dus met bijstand wil ik niet hoger dan 600 omdat ik anders zelf knel kom te zitten.
Zal nog 2 jaar duren verwacht ik.
stokstaart
05-08-2022 om 12:10
Schommelstoel schreef op 05-08-2022 om 11:41:
Ik sprak afgelopen week mijn buurman, hij was helemaal in de stress door zijn eindafrekening van de energierekening. Zijn maandbedrag gaat van 60 naar 280 euro en hij heeft AOW en een miniem klein pensioentje (is op relatief jonge leeftijd arbeidsongeschikt geworden).
Hij kwam altijd al moeilijk rond, zat nooit op terrasjes en liep in kleding van 25 jaar geleden. Er was nooit ruimte voor luxe en nu is er geen ruimte voor besparing.
Die man weet niet waar hij 220 euro extra vandaan moest schrapen, hij was helemaal van de kaart. Ik heb hem uiteindelijk naar het buurthuis gestuurd, daar zit elke week een stichting die mensen helpt met financiële zaken. Misschien dat zij de situatie nog kunnen redden. Veel meer dan een luisterend ook en een kop koffie kan ik hem ook niet bieden.
Ik had zo met hem te doen. Wetende dat er de komende tijd heel veel mensen bij komen met deze problematiek. En tegelijk ben ik ook huiverig voor mijn afrekening van Eneco die in november komt. Ik heb net zo goed geen financiële ruimte om te besparen.
Vreselijk sneu! Ik begrijp intens het van de kaart zijn van mijn onwijs "magere jaren" en een dikke rekening krijgen. Fijn dat je hem ergens naar toe hebt kunnen sturen. Je ziet dan door de bomen het bos niet meer.
Pistache
05-08-2022 om 12:10
Sociale huurwoningen zouden passend moeten worden toegewezen en als de situatie veranderd, dan zou je een andere woning moeten krijgen. Dus als je kind het huis uit gaat, ga jij naar een kleinere sociale huurwoning, zodat er voor iedereen een passende ruimte is.
KittyFantastico
05-08-2022 om 12:19
Missingyoumuch schreef op 05-08-2022 om 12:09:
[..]
Ik woon ook in eengezinswoning en sta ingeschreven om naar appartement te gaan. Tuin onderhouden ŕedt ik niet meer. En het is ook gewoon te groot. Dus ga graag naar kleiner en gun gezin dit huis. Hier helaas geen regeling en appartementen onder de 600 zijn schaars. Ik betaal nu 512 dus met bijstand wil ik niet hoger dan 600 omdat ik anders zelf knel kom te zitten.
Zal nog 2 jaar duren verwacht ik.
Jammer dat zo’n regeling er bij jou niet is! Hier is het zo, dat de nieuwe huur nooit meer dan €50 hoger wordt dan de huidige huur waardoor het ook voor langzitters (die veeel lagere huren hebben dan wat nu gangbaar is) interessant is. Wellicht dat andere regio’s er ook wel mee starten komend jaar. Zou mooi zijn.
Schommelstoel
05-08-2022 om 12:23
stokstaart schreef op 05-08-2022 om 12:10:
[..]
Vreselijk sneu! Ik begrijp intens het van de kaart zijn van mijn onwijs "magere jaren" en een dikke rekening krijgen. Fijn dat je hem ergens naar toe hebt kunnen sturen. Je ziet dan door de bomen het bos niet meer.
Precies. Soms kan een vreemde die met een frisse blik naar je financiën kijkt, ineens toch nog mogelijkheden zien. Of potjes weten voor hulp. Ik ben blij dat mijn buurman daarvoor open staat en naar die stichting gaat voor hulp.
Friezinnetje
05-08-2022 om 12:30
net boodschappen gedaan en bij een winkel allemaal aanbiedingen gehaald. Een verse mihoenmaaltijd voor 1 euro, 1 kg Thaise curry voor 2,50, grote bak roomkaas voor 1 euro. Curry in de vriezer in aparte bakjes, mihoen eet ik morgen. Roomkaas bewaar ik tot volgende week bij bbq.
Oh ja had ook nog een rol filo deeg voor 1,50. Ga ik zondag mss wel wat mee maken.
stokstaart
05-08-2022 om 12:38
Schommelstoel schreef op 05-08-2022 om 12:23:
[..]
Precies. Soms kan een vreemde die met een frisse blik naar je financiën kijkt, ineens toch nog mogelijkheden zien. Of potjes weten voor hulp. Ik ben blij dat mijn buurman daarvoor open staat en naar die stichting gaat voor hulp.
Vooral die potjes, ik heb er amper gebruik van gemaakt want ik zag door de bomen het bos niet meer, wist ook niet van het bestaan van een heel aantal potjes en ik bezuinigde dan wat harder. Maar 220 bezuinigen maandelijks was mij destijds ook echt niet gelukt. Vreselijk.
Ik hoop voor alle mensen die zo weinig inkomen hebben en in deze situatie belanden dat er heel veel potjes zijn om ze te helpen.
Jessa
05-08-2022 om 12:42
Pistache schreef op 05-08-2022 om 12:10:
Sociale huurwoningen zouden passend moeten worden toegewezen en als de situatie veranderd, dan zou je een andere woning moeten krijgen. Dus als je kind het huis uit gaat, ga jij naar een kleinere sociale huurwoning, zodat er voor iedereen een passende ruimte is.
Mensen 'zien' dat ook gewoon niet ofzo. Mijn moeder woont in een eengezinswoning, alleen. Ik ben al jaren uit huis en mijn vader leeft ook al bijna 10 jaar niet meer. Er zijn onlangs wat mensen overleden en verhuist bij haar in de straat en ik zeg tegen haar; nou dan komen er ook allemaal nieuwe buren natuurlijk. Zegt ze; Ja ik heb al gehoord dat in 1 huis een alleenstaande vrouw komt. Wat moet die nou in zo'n groot huis alleen?
Ik; Uhm moeders, zo woon je zelf ook
wild-flower
05-08-2022 om 13:06
Wat kan het kabinet nog doen ?
Van het kabinet verwacht ik momenteel niet veel .
In Den Haag hebben ze vakantie en Rutte is thee aan het drinken met de boeren .
Herfstappeltaart
05-08-2022 om 15:30
Jessa schreef op 05-08-2022 om 12:42:
[..]
Mensen 'zien' dat ook gewoon niet ofzo. Mijn moeder woont in een eengezinswoning, alleen. Ik ben al jaren uit huis en mijn vader leeft ook al bijna 10 jaar niet meer. Er zijn onlangs wat mensen overleden en verhuist bij haar in de straat en ik zeg tegen haar; nou dan komen er ook allemaal nieuwe buren natuurlijk. Zegt ze; Ja ik heb al gehoord dat in 1 huis een alleenstaande vrouw komt. Wat moet die nou in zo'n groot huis alleen?
Ik; Uhm moeders, zo woon je zelf ook
Je moet niet vergeten dat mensen hechten aan een huis en vooral aan de buurt. Vooral ouderen kunnen er echt moeite mee hebben om hun vertrouwde omgeving te moeten verlaten. Ik vind het te makkelijk om mensen verplicht te laten verhuizen.
Herfstappeltaart
05-08-2022 om 15:40
Daar komt nog bij dat de huizen er niet zijn en als er wèl eentje is, dat de huurders dan meestal ook nog meer moeten gaan betalen. Zou jij dan weggaan?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.