Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-12-2022 om 12:33

Libertine schreef op 15-12-2022 om 11:22:

[..]

Daarnaast: genoegdoening kan ook zitten in het teruggeven van geroofde kunst bijvoorbeeld, het wijzigingen van straatnamen die nu nog naar onderdrukkers zijn genoemd. Daar wordt ook naar gekeken. (Gevolg is waarschijnlijk dat sommige musea een fors deel van hun collectie kan inleveren)

Hou toch op met het wegzetten van mensen van kleur als uitvreters die op geld uit zijn. Dat is gewoon blame the victim. Schaamteloos echt.

Wil je hier mee ophouden? Het gaat over excuses en verantwoordelijk gehouden worden, zie topictitel. Jij maakt er een heel andere discussie van. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-12-2022 om 12:35

En lening? Helemaal niet.

Zo willen ze dat Nederland de binnenlandse schuld van de Caribische eilanden en Suriname gaat kwijtschelden. Het herstelfonds moet daarnaast zwarte culturele instellingen en instituten structureel gaan financieren.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2455880-eisenpakket-zet-excuses-slavernij-van-kabinet-op-scherp

Tickel schreef op 15-12-2022 om 12:33:

[..]

Wil je hier mee ophouden? Het gaat over excuses en verantwoordelijk gehouden worden, zie topictitel. Jij maakt er een heel andere discussie van.

Ophouden? Ik? Lees even terug wat er allemaal gezegd wordt in deze draad door gelijkgestemde die op één groep aan het bashen is.  Ik heb me heel lang uit deze discussie gehouden maar het is inmiddels zo grensoverschrijdend en bij tijd en wijle zo ronduit racistisch dat ik toch de behoefte voelde een tegengeluid te laten horen. Ik vind het oprecht schokkend. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-12-2022 om 12:48

Libertine schreef op 15-12-2022 om 12:47:

[..]

Ophouden? Ik? Lees even terug wat er allemaal gezegd wordt in deze draad. Ik heb me heel lang uit deze discussie gehouden maar het is inmiddels zo grensoverschrijdend en bij tijd en wijle zo ronduit racistisch dat ik toch de behoefte voelde een tegengeluid te laten horen. Ik vind het oprecht schokkend

Ja jij. Jij maakt het tot een discussie waarover dit topic niet gaat.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-12-2022 om 12:49

Elaine68 schreef op 15-12-2022 om 11:02:

Ik reageerde op Blomke82. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat geld toch alleen een soort van symbolische waarde vertegenwoordigd bij gebrek aan beter. Sommige dingen (toeslagenaffaire, slavernij en ik kan nog heel veel meer opnoemen) zouden gewoon niet mogen gebeuren. Een utopie maar toch.

Er zijn heel veel gebeurtenissen waaronder het Nederlandse volk heeft geleden, maar de vraag is tot hoever je moet gaan. Excuses, ja. Geld voor bewustwording en slavernijmuseum, ja. Maar staatsschulden wegwerken en een continue stroom aan geld voor zwarte instituten en culturele stichtingen, woorden bij wet verbieden en gebruik strafbaar maken gaat m.i. erg ver. Vandaar dat ik me afvraag of dit nog wel echt over excuses gaat. 

En dit, 

De organisaties willen dat het kabinet een concreet routeplan presenteert dat net zo lang duurt totdat "de achterstelling van de nazaten is opgelost".

Wie bepaalt dan of het opgelost is?

Rockstar schreef op 15-12-2022 om 11:53:

[..]

Van wie vind jij dat het geld moet komen dan? Van blanke mensen die helemaal niks met slavernij te maken hebben? Moeten die betalen voor hun voorouders die al vele jaren dood zijn?

Je bent je ervan bewust dat mensen van kleur, Nederlanders met een Surinaamse of Antiliaanse achtergrond ook belasting betalen?

Dit hoeft helemaal niet zo'n huidskleurdiscussie te zijn als die ik sommigen ervan zie maken.

Libertine schreef op 15-12-2022 om 12:47:

[..]

Ophouden? Ik? Lees even terug wat er allemaal gezegd wordt in deze draad door gelijkgestemde die op één groep aan het bashen is. Ik heb me heel lang uit deze discussie gehouden maar het is inmiddels zo grensoverschrijdend en bij tijd en wijle zo ronduit racistisch dat ik toch de behoefte voelde een tegengeluid te laten horen. Ik vind het oprecht schokkend.

Ik zie niks racistisch hoor. Heb je voorbeelden?

Tickel schreef op 15-12-2022 om 12:48:

[..]

Ja jij. Jij maakt het tot een discussie waarover dit topic niet gaat.

Ik citeer even een paar dingen uit de laatste paar pagina’s:

- Achterlijk volk

- Ze schieten zich in de voet, ze hebben het over polarisatie maar zien niet wat ze zelf doen

- Ze gebruiken het excuus om andere dingen gedaan te krijgen: dan ook maar mooi in je eigen gebied blijven en hier maar niet naar toe, 

- graag of niet doe excuses, willen ze niet? Dan toch lekker niet.

- Achterlijke eisen 

- De hand bijten die ze voedt 

- Ik heb echt het gevoel dat ze dit aan het uitmelken zijn. Het woord neger moet strafbaar worden, zwarte Piet verdwijnen en we mogen alleen nog excuus maken en herstelbetalingen doen 

- Negatief spreken lokken ze zelf uit. Ze zeuren dat excuus niet welgemeend is 

- Het is een machtsstrijd. Ze willen nu anderen dicteren 

- Misschien zijn ze vergeten dat ze in de loop der jaren al miljarden hebben gehad en daarom niet meer in plaggehutjes wonen. 

En dan ben ik degene die deze discussie tot niets anders maakt??? Hou toch gauw op. Wees reflectief over de dingen die hier geschreven worden. Daar lusten de honden geen brood van. 

Deze comments slaan op de groep mensen die geld eisen voor iets wat 500 jaar geleden gebeurd is van mensen die er niks mee te maken hebben. Dat heeft niks met ras te maken.

Rockstar schreef op 15-12-2022 om 13:57:

Deze comments slaan op de groep mensen die geld eisen voor iets wat 500 jaar geleden gebeurd is van mensen die er niks mee te maken hebben. Dat heeft niks met ras te maken.

150 jaar. Wel blijven opletten. En de comments gaan over mensen van kleur dus dat heeft alles met ras te maken. 

Bovendien gaat het over excuus van de staat. Jij als individu hoeft niets te doen. Scheelt weer 

Rockstar schreef op 15-12-2022 om 13:57:

Blijkbaar is geld voor onderwijs over ons slavernijverleden in elk geval heel hard nodig.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

15-12-2022 om 14:09

Libertine schreef op 15-12-2022 om 14:03:

[..]

150 jaar. Wel blijven opletten. En de commented gaan over mensen van kleur dus dat heeft alles met ras te maken.

Bovendien gaat het over excuus van de staat. Jij als individu hoeft niets te doen. Scheelt weer

Als het puur om de staat gaat die excuses maakt, dan was/ is minister Weerwind geen probleem toch? 

Paracelsus schreef op 15-12-2022 om 14:09:

[..]

Als het puur om de staat gaat die excuses maakt, dan was/ is minister Weerwind geen probleem toch?

Technisch gezien wel. Maar een beetje ongemakkelijk en gek is het wel toch? Vermoed niet dat een Joodse politicus z’n excuses zou willen aanbieden namens de duitse staat voor de daden tijdens de tweede Wereldoorlog. Jij? 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

15-12-2022 om 14:14

Libertine schreef op 15-12-2022 om 14:13:

[..]

Technisch gezien wel. Maar een beetje ongemakkelijk en gek is het wel toch? Vermoed niet dat een Joodse politicus z’n excuses zou willen aanbieden namens de duurste staat voor de daden tijdens de tweede Wereldoorlog. Jij?

Als hij het in naam van de staat doet is dat prima toch? Ik vind er niets geks aan eerlijk gezegd. Nu wordt het persoonlijk gemaakt. 

Libertine schreef op 15-12-2022 om 14:13:

[..]

Technisch gezien wel. Maar een beetje ongemakkelijk en gek is het wel toch? Vermoed niet dat een Joodse politicus z’n excuses zou willen aanbieden namens de duurste staat voor de daden tijdens de tweede Wereldoorlog. Jij?

Dat ben ik helemaal met je eens en ik zie ook geen enkele reden om op dat punt niet mee te bewegen met het gevoel dat dit teweeg brengt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.