Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

13-12-2022 om 22:07

MidasWolf schreef op 13-12-2022 om 22:05:

De datum begrijp ik wel, waarom wil het kabinet aan 19 december vasthouden. Het op 1 juli laten plaatsvinden is toch geen grote moeite vind ik.

Misschien omdat er nu veel naar buiten komt, zoals de eisen die aan het excuus worden gesteld? Nederlanders hebben daar natuurlijk een mening over. 

Tickel schreef op 13-12-2022 om 22:07:

[..]

Misschien omdat er nu veel naar buiten komt, zoals de eisen die aan het excuus worden gesteld? Nederlanders hebben daar natuurlijk een mening over.

In mijn geval gaat het vooral over  de datum 1 juli is Keti Koti(heb ik opgezocht) Wanneer voor hen het dan kan plaatsvinden op z’n betekenisvolle dag dan begrijp ik dat. 

Voor de rest heb ik mij niet heel erg bezig gehouden met de eisen die ze verder stellen. Wat ik wel vind is dat overleg naar een betere weg tot samenwerking leid in plaats van alles te eisen.

Elaine68 schreef op 13-12-2022 om 21:54:

[..]

Dat standpunt had je al een beetje op pagina 8 dus daar schrik ik niet zo van.

ik schrik van jou ook niet. 

Maar het is wel veelzeggend, dat er door een aantal groeperingen bepaald moet worden hoe de excuses moeten zijn, op welke dag, en er moet geld achteraan. 

Friezinnetje schreef op 13-12-2022 om 22:24:

https://nos.nl/artikel/2456297-kabinet-nog-steeds-van-plan-om-maandag-excuses-te-maken-voor-slavernij

Ze moeten ook wel, als ze buigen is het hek van de dam. Dan komen ze met nog meer eisen die ze het komende half jaar dan nog konden verzinnen.

Het kabinet dacht lekker woke te doen, niet wetende dat het miljarden zou gaan kosten. Maar wil nu even laten zien dat ze ruggengraat hebben en niet zwichten voor rare eisen.

Al met al is het aanbieden van excuses voor beide partijen een poppenkast op deze manier.

Excuses vind ik voor mij persoonlijk niet nodig omdat mijn voorouders noch ik ons niet schuldig hebben gemaakt aan slavernij.

Wij houden de huidige Duitse bevolking toch ook niet meer verantwoordelijk voor de tweede wereldoorlog ?

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

14-12-2022 om 17:14

Dit vat het wel mooi samen. Suriname zit diep in de schulden en is bijna blut, Curaçao idem. Dit gaat niet meer om excuses maar om hoeveel geld eruit te persen valt.

https://www.wyniasweek.nl/kabinet-moet-afzien-van-slavernij-excuses/

Blomke82 schreef op 13-12-2022 om 23:01:

[..]

Wij houden de huidige Duitse bevolking toch ook niet meer verantwoordelijk voor de tweede wereldoorlog ?

Duitsland heeft na de twee wereldoorlog wel degelijk schadevergoeding betaald. Dus ik denk dat dit geen goed voorbeeld is om jouw standpunt kracht bij te zetten.

Daglichtlamp schreef op 14-12-2022 om 17:32:

[..]

Duitsland heeft na de twee wereldoorlog wel degelijk schadevergoeding betaald. Dus ik denk dat dit geen goed voorbeeld is om jouw standpunt kracht bij te zetten.

Oké, maar dan draait het dus uiteindelijk toch om geld? Na betaling is het dus vergeten en vergeven?  Ik heb het niet over afkopen maar het gevoel dat ik er bij heb.

Het gaat er om dat ik de huidige generaties Duitsers in het algemeen na al die jaren niet als Nazi's kan zien, ongeacht dat er al dan niet een schadevergoeding is betaald.

Bovendien hebben wij o.a. Suriname financieel nogal behoorlijk ondersteund door de jaren heen. Wat je eigenlijk al als schadevergoeding kan zien.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

15-12-2022 om 10:29

Genoegdoening draait vaak om geld. Wat moet je anders? Je kunt moeilijk wraak nemen of iets dergelijks. En geld maakt nooit alles goed. Wat heb je aan geld als je kind overleden is door toedoen van een ander? Je kunt je kind niet terugkopen. Maar toch doen we dat zo in onze maatschappij. We geven schadevergoeding omdat dat het enige is wat je kunt doen. 
Bij de toeslagenouders is het leed ook niet over als ze 30.000 euro ontvangen. Al die verloren jaren zijn weg. Voor altijd.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-12-2022 om 10:49

Elaine68 schreef op 15-12-2022 om 10:29:

Genoegdoening draait vaak om geld. Wat moet je anders? Je kunt moeilijk wraak nemen of iets dergelijks. En geld maakt nooit alles goed. Wat heb je aan geld als je kind overleden is door toedoen van een ander? Je kunt je kind niet terugkopen. Maar toch doen we dat zo in onze maatschappij. We geven schadevergoeding omdat dat het enige is wat je kunt doen.
Bij de toeslagenouders is het leed ook niet over als ze 30.000 euro ontvangen. Al die verloren jaren zijn weg. Voor altijd.

Ik begrijp niet dat je de, recente, toeslagaffaire gebruikt als vergelijking. Bovendien ging het om excuses voor de slavernij. Of zijn excuses alleen acceptabel als er een constante stroom geld aan hangt?

NippyDunlin42

NippyDunlin42

15-12-2022 om 11:02

Ik reageerde op Blomke82. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat geld toch alleen een soort van symbolische waarde vertegenwoordigd bij gebrek aan beter. Sommige dingen (toeslagenaffaire, slavernij en ik kan nog heel veel meer opnoemen) zouden gewoon niet mogen gebeuren. Een utopie maar toch.

Tickel schreef op 15-12-2022 om 10:49:

[..]

Ik begrijp niet dat je de, recente, toeslagaffaire gebruikt als vergelijking. Bovendien ging het om excuses voor de slavernij. Of zijn excuses alleen acceptabel als er een constante stroom geld aan hangt?

De effecten van de slavernij zijn ook een constante stroom in de vorm van racisme, ongelijkheid en discriminatie. Excuses geven daar erkenning voor. Hoog tijd om dat te doen. Overigens zijn excuses, zoals Amsterdam die al maakte, ook in nauw overleg met betrokkenen gegaan. Niet meer dan logisch dat nu ook te doen en eens uit de positie te stappen dat als een soort witte onderdrukker enkelzijdig te willen bepalen. Dat wilde we toch juist achter ons laten? 

Overigens is het nog helemaal niet duidelijk hoe de financiële tegemoetkoming er uit zou moeten zien dus het is vooralsnog een hypothetische discussie en daarom wat wonderlijk om de uitspraak te doen dat ‘het ze om het geld te doen is’.

Die constante stroom aan geld die je aanhaalt is overigens ook voor een groot deel in de vorm van leningen mét rentes. Dus zo barmhartig is het allemaal ook weer niet. 

Let wel: families die slaven hadden, en daar veel geld aan hebben verdiend, hebben daar vaak tot de dag van vandaag financieel voordeel van. Geld en bezit blijft generaties lang binnen families immers. Dat voordeel hebben tot slaaf gemaakte en hun nazaten nooit gehad  

Daarnaast: genoegdoening kan ook zitten in het teruggeven van geroofde kunst bijvoorbeeld, het wijzigingen van straatnamen die nu nog naar onderdrukkers zijn genoemd. Daar wordt ook naar gekeken. (Gevolg is waarschijnlijk dat sommige musea een fors deel van hun collectie kan inleveren)

Hou toch op met het wegzetten van mensen van kleur als uitvreters die op geld uit zijn. Dat is gewoon blame the victim. Schaamteloos echt. 

Libertine schreef op 15-12-2022 om 11:22:

[..]

De effecten van de slavernij zijn ook een constante stroom in de vorm van racisme, ongelijkheid en discriminatie. Excuses geven daar erkenning voor. Hoog tijd om dat te doen. Overigens zijn excuses, zoals Amsterdam die al maakte, ook in nauw overleg met betrokkenen gegaan. Niet meer dan logisch dat nu ook te doen en eens uit de positie te stappen dat als een soort witte onderdrukker enkelzijdig te willen bepalen. Dat wilde we toch juist achter ons laten?

Overigens is het nog helemaal niet duidelijk hoe de financiële tegemoetkoming er uit zou moeten zien dus het is vooralsnog een hypothetische discussie en daarom wat wonderlijk om de uitspraak te doen dat ‘het ze om het geld te doen is’.

Die constante stroom aan geld die je aanhaalt is overigens ook voor een groot deel in de vorm van leningen mét rentes. Dus zo barmhartig is het allemaal ook weer niet.

Let wel: families die slaven hadden, en daar veel geld aan hebben verdiend, hebben daar vaak tot de dag van vandaag financieel voordeel van. Geld en bezit blijft generaties lang binnen families immers. Dat voordeel hebben tot slaaf gemaakte en hun nazaten nooit gehad

Daarnaast: genoegdoening kan ook zitten in het teruggeven van geroofde kunst bijvoorbeeld, het wijzigingen van straatnamen die nu nog naar onderdrukkers zijn genoemd. Daar wordt ook naar gekeken. (Gevolg is waarschijnlijk dat sommige musea een fors deel van hun collectie kan inleveren)

Hou toch op met het wegzetten van mensen van kleur als uitvreters die op geld uit zijn. Dat is gewoon blame the victim. Schaamteloos echt.

Van wie vind jij dat het geld moet komen dan? Van blanke mensen die helemaal niks met slavernij te maken hebben? Moeten die betalen voor hun voorouders die al vele jaren dood zijn?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

15-12-2022 om 11:56

Rockstar schreef op 15-12-2022 om 11:53:

[..]

Van wie vind jij dat het geld moet komen dan? Van blanke mensen die helemaal niks met slavernij te maken hebben? Moeten die betalen voor hun voorouders die al vele jaren dood zijn?

Ja, want de witte man is schuldig aan alles blijkbaar. 

Libertine schreef op 15-12-2022 om 11:22:

[..]

Deze discussie gaat over de organisaties die o.a. herstelbetalingen eisen, níet over alle mensen van kleur. Je kan best je bedenkingen hebben over deze organisaties of de eisen onterecht vinden zonder meteen alle mensen van kleur te victim blamen of te beschuldigen. Het is wel lastig, want je deelt dan een mening met de mensen die wel racistisch zijn en dan word je al snel over een kam geschoren met hen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.