Nieuws en actueel
wild-flower
06-11-2022 om 18:35
Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?
De kogel is door de kerk : Het kabinet gaat excuses maken voor het slavernijverleden .
Ook wordt er 200 miljoen euro vrijgemaakt voor projecten die het bewustzijn rondom het slavernijverleden moeten vergroten .
"De vraag is of je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk kunt houden voor het verleden. Dat kunnen anderen weer als pijnlijk ervaren", zei Mark Rutte onlangs in een debat in de Tweede Kamer.
Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme Rabin Baldewsingh vindt trouwens dat onze koning excuses moet maken en niet het kabinet.
Vinden jullie deze excuses een 'juiste historische zet' , of juist hypocriet ?
MidasWolf
11-12-2022 om 12:30
Ik begrijp wel dat ze het liever op 1 juli hebben dan op 19 december, de eerst genoemde datum heeft voor hen veel meer betekenis en voor het kabinet ook niet echt een moeite om aan te voldoen lijkt mij.
EnchantedDragonfly18
11-12-2022 om 12:59
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/maak-voorlopig-maar-geen-excuses-voor-de-slavernij
De man heeft nog gelijk ook. En vooral met zijn laatste zin.
"Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin".
Die zaken zijn verre van afgerond en gaan verre van snel.
Daglichtlamp
11-12-2022 om 17:10
MidasWolf schreef op 11-12-2022 om 12:30:
Ik begrijp wel dat ze het liever op 1 juli hebben dan op 19 december, de eerst genoemde datum heeft voor hen veel meer betekenis en voor het kabinet ook niet echt een moeite om aan te voldoen lijkt mij.
Gezien alle gedoe dat het oplevert ben ik het deze keer met Rutte eens dat de excuses beter voor het gedenkjaar kunnen, zodat tijdens het gedenkjaar van de afschaffing van de slavernij het gewoon echt daarover gaat zijn.
Hoog tijd dat al dat lekken nu eens echt aangepakt wordt. Als niemand van te voren geweten had dat de excuses gemaakt zouden worden had er ook niet zo'n gedoe over hoeven te ontstaan.
Net als de excuses die de koning in Indonesië gemaakt heeft. Dat wist ook niemand van te voren, dus niemand kon van te voren zich al druk maken over de exacte formulering.
Yumi
11-12-2022 om 20:22
Vicepremier Kaag reist de komende week naar Suriname voor overleg over de voorgenomen slavernijexcuses. Dat bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Financiën
Kaag naar Suriname om plooien glad te strijken over slavernijexcuses (nos.nl)
Lemoos
12-12-2022 om 00:55
De excuses, en hoe ze nu tot stand schijnen te komen, vind ik niet hypocriet noch historisch juist. Het lijkt wel een sketch van Jiskefet onderhand.
Sommige ‘eisen’ zijn simpele verzoeken. De datum bijvoorbeeld. Of dat niet dhr. Weerwind de excuses komt uitspreken in Suriname, dat snap ik wel. En je kunt natuurlijk verzoeken dat het staatshoofd ze uitspreekt, zo heel raar vind ik dat niet. Die man heeft toch een ceremoniële functie. Dat je expliciet om een ‘witte man’ verzoekt vind ik dan wel weer raar. Alsof zo’n ‘excuus-autochtoon’ (pun intended) dan een toegevoegde waarde heeft voor de heling.
Dat er naast woorden ook daden worden verlangd lag natuurlijk in de lijn der verwachting. Ook niets nieuws onder de zon. Wat ik wel apart vind: het herstelfonds van 200 miljoen euro. Dat er een eis ligt om bepaalde instellingen/musea (deels) te bekostigen oké. Daar is nog een flinke achterstand weg te werken. Maar wat zijn de criteria om geld uit dat fonds te krijgen?
Dat je vraagt om de staatsschulden nog eens kritisch tegen het licht (met de kennis van achteraf) te houden: nee heb je, ja kun je krijgen. Als dat laatste er als een wonder doorheen zou komen: prima, maar dat is dan de eindafrekening. Voor verdere bekostiging moet je dan ook niet stoppen bij NL maar lekker breed trekken met Portugal, Spanje, Groot-Brittannië en vooral de lekker brede term en OG van de slavenhandel ‘de Arabische wereld’ niet te vergeten.
EnchantedDragonfly18
13-12-2022 om 21:17
GTST is er niets bij.
Zes Surinaamse stichtingen uit Amsterdam hebben een kort geding tegen de staat aangespannen om de de excuses op 19 december op te schorten. Advocaat Joancy Breeveld, die namens haar cliënten bij het overleg was, zegt dat de organisaties ‘alles zullen doen om het proces te stoppen’. ,,Excuses moeten op 1 juli plaatsvinden zodat we er naartoe kunnen werken. Dat we precies weten waarvoor de excuses worden aangeboden, dat is nu niet duidelijk”, aldus Breeveld.
Voorafgaand aan het overleg zei voorzitter Armand Zunder van de Nationale Reparatie Commissie Suriname (NRCS) dat Nederlandse excuses voor deze ‘misdaden tegen de menselijkheid’ gepaard moeten gaan met forse herstelbetalingen. ,,Hetgeen allemaal vernietigd is, dat moet herstel worden. Ons referentiekader ligt in termen van de miljarden euro’s en zeker niet in de honderden miljoenen euro’s.’’
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-houdt-vast-aan-excuses-op-19-december-surinaamse-organisaties-boos~a4c08601/
Blomke82
13-12-2022 om 21:25
Nou, dan maar geen excuses. Misschien vergeten ze dat ze in de loop der jaren al miljarden hebben gehad en daarom niet meer in plaggenhutjes wonen?
EnchantedDragonfly18
13-12-2022 om 21:33
Blomke82 schreef op 13-12-2022 om 21:25:
Nou, dan maar geen excuses. Misschien vergeten ze dat ze in de loop der jaren al miljarden hebben gehad en daarom niet meer in plaggenhutjes wonen?
Ik was dat even aan het opzoeken. Alleen de verdragsmiddelen, afgesproken bij de onafhankelijkheid, was al 1,8 miljard. Daarnaast nog minimaal 3,5 miljard ontwikkelingshulp.
NippyDunlin42
13-12-2022 om 21:47
Blomke82 schreef op 13-12-2022 om 21:25:
Nogal denigrerend dit.
Mensen die slaven hadden werden gecompenseerd toen de slavernij afgeschaft werd. De tot slaaf gemaakten niet. Denk daar eens over na. Na de slavernij moest er nog verplicht 10 jaar op de plantage gewerkt worden.
Een slaaf bracht 300 gulden op. Dat was destijds vast veel geld.
Moxxie
13-12-2022 om 21:48
Het schiet zijn doel wel voorbij op deze manier. Wat zijn excuses nog waard als je de manier waarop af wil dwingen via de rechter.
NippyDunlin42
13-12-2022 om 21:54
Friezinnetje schreef op 13-12-2022 om 21:19:
echt, ik zou ze helemaal niet meer maken.
Dat standpunt had je al een beetje op pagina 8 dus daar schrik ik niet zo van.
ZanyHeron88
13-12-2022 om 21:58
Elaine68 schreef op 13-12-2022 om 21:54:
[..]
Dat standpunt had je al een beetje op pagina 8 dus daar schrik ik niet zo van.
Ik schrik er niet van. Ik vind ze eerder absurd.
MidasWolf
13-12-2022 om 22:05
De datum begrijp ik wel, waarom wil het kabinet aan 19 december vasthouden. Het op 1 juli laten plaatsvinden is toch geen grote moeite vind ik.
Blomke82
13-12-2022 om 22:06
Tickel schreef op 13-12-2022 om 21:33:
[..]
Ik was dat even aan het opzoeken. Alleen de verdragsmiddelen, afgesproken bij de onafhankelijkheid, was al 1,8 miljard. Daarnaast nog minimaal 3,5 miljard ontwikkelingshulp.
Dus kortom, ze hebben al heel wat gehad, wat ze anders ook niet hadden gehad.
Zou liever zien dat deze groepering zich in zou zetten tegen de huidige slavernij. Maar dan zijn ze angstig stil. Dat is voor mij reden om te twijfelen of het daadwerkelijk gaat om excuses of dat het gewoon om geld en andere gekke eisen te doen is.
Nazaten kun je na 150 jaar niet meer verantwoordelijk houden voor daden van hun voorouders. Tijden veranderen nu eenmaal.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.