Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Moxxie
01-12-2024 om 15:57
Fleurtje_5 schreef op 01-12-2024 om 15:53:
[..]
Helemaal niet eenzijdig.
Als je de video had bekeken zag je ook een jonge dame die zelf PowNed 'opzoekt' en met een arafat-sjaal richting de cameraman zwaait en ook blijft zwaaien. Ze geeft geen antwoord aan de jongeman van PowNed.
'ik praat niet tegen Powned'. Tuurlijk, ze vind PowNed 'fout'. Maar zij en haar maatjes waren hier zelf wel heel erg antisemitisch. Dan zie ik duizend keer liever PowNed dan zulke polariserende demonstranten.
Begrijp ik het nu goed en maak jij je drukker over dat meisje met de arafat sjaal dan over de personen die daarvoor aan het woord kwamen?
Daglichtlamp
01-12-2024 om 16:05
Fleurtje_5 schreef op 01-12-2024 om 15:53:
[..]
Helemaal niet eenzijdig.
Als je de video had bekeken zag je ook een jonge dame die zelf PowNed 'opzoekt' en met een arafat-sjaal richting de cameraman zwaait en ook blijft zwaaien. Ze geeft geen antwoord aan de jongeman van PowNed.
'ik praat niet tegen Powned'. Tuurlijk, ze vind PowNed 'fout'. Maar zij en haar maatjes waren hier zelf wel heel erg antisemitisch. Dan zie ik duizend keer liever PowNed dan zulke polariserende demonstranten.
Dus volgens jou is alleen al het zwaaien met een Palestijnse vlag antisemitisch? Rek je dan de definitie niet heel erg op?
Fleurtje_5
01-12-2024 om 16:13
Moxxie schreef op 01-12-2024 om 15:57:
[..]
Begrijp ik het nu goed en maak jij je drukker over dat meisje met de arafat sjaal dan over de personen die daarvoor aan het woord kwamen?
Echt niet.
Ik vond juist dat er goede vragen werden gesteld. Er werden helemaal niet eenzijdige vragen gesteld, is mijn mening. Sommige antwoorden vond ik echt cru en sommige antwoorden vond ik goed én triest tegelijk, bv van die vrouw wiens kinderen in Nederland niet vanzelfsprekend veilig naar school kunnen. Zij zegt ook 'elk slachtoffer (in Gaza én Israel) is er een teveel'.
Ik noemde dit nadat ik schreef: wat een onderlinge haat is er ontstaan in dit mooie vredige landje
De jongedame met de zwaaiende sjaal vond ik gewoon aanstellerig én 'dom'. Vertikt het om PowNed antwoord te geven want ooeeehoeee het is wel effe powned. Als je Powned geen antwoord wil geven omdat je niet voor de camera wil of geen antwoord wil geven prima. Maar geen antwoord omdat het PowNed is?? En roept dan met haar vriendinnen "From the river to the sea..."
Moxxie
01-12-2024 om 16:19
Daglichtlamp schreef op 01-12-2024 om 16:05:
[..]
Dus volgens jou is alleen al het zwaaien met een Palestijnse vlag antisemitisch? Rek je dan de definitie niet heel erg op?
Sorry, maar wat is je doel als je alleen met zo'n sjaal gaat lopen zwaaien daar? Dan moet je het niet gek vinden dat dit als antisemitisch ervaren wordt.
Wat ik heel jammer vind is dat de man met de antisemitische boodschap èn de Palestijnse vlag geweerd werd. Dat is toch juist een hele correcte en humane boodschap, waar hopelijk heel veel mensen het mee eens zijn. Het is natuurlijk voorzorg maar ik vind het zo treurig dat dit niet kan.
Fleurtje_5
01-12-2024 om 16:23
Fleurtje_5 schreef op 01-12-2024 om 11:41:
Soheey wat een onderlinge haat is er ontstaan in dit mooie vredige landje.
Ik zag net een video van PowNed 29 nov 2024, waarin PowNed demonstranten interviewde tijdens een antisemitisme demonstratie. En wat schreeuwende Jodenhaters met Arafatsjaal zijn ook aanwezig.
Moxxie
01-12-2024 om 16:29
Dan zijn we het eens Fleurtje, er zaten aardig wat verschillende standpunten in dit filmpje, mooi en heel erg lelijk.
Moxxie
01-12-2024 om 18:50
Moxxie schreef op 01-12-2024 om 16:19:
[..]
Sorry, maar wat is je doel als je alleen met zo'n sjaal gaat lopen zwaaien daar? Dan moet je het niet gek vinden dat dit als antisemitisch ervaren wordt.
Wat ik heel jammer vind is dat de man met de antisemitische boodschap èn de Palestijnse vlag geweerd werd. Dat is toch juist een hele correcte en humane boodschap, waar hopelijk heel veel mensen het mee eens zijn. Het is natuurlijk voorzorg maar ik vind het zo treurig dat dit niet kan.
Help!!! Ik bedoel natuurlijk zijn boodschap tegen antisemitisme.
Nicole123
01-12-2024 om 19:04
Fleurtje_5 schreef op 01-12-2024 om 16:13:
[..]
Ik noemde dit nadat ik schreef: wat een onderlinge haat is er ontstaan in dit mooie vredige landje
Dus PowNed had een heel genuanceerde en representatieve reportage gemaakt en dit is dan jouw conclusie eruit? En dan verbaas je je erover dat anderen dat (door PowNed of jou, maakt niet uit) beeld eenzijdig vinden? Of doel je met die haat mede op jouw eigen gevoel richting die demonstranten?
Fleurtje_5
01-12-2024 om 19:15
Nicole123 schreef op 01-12-2024 om 19:04:
[..]
Dus PowNed had een heel genuanceerde en representatieve reportage gemaakt en dit is dan jouw conclusie eruit? En dan verbaas je je erover dat anderen dat (door PowNed of jou, maakt niet uit) beeld eenzijdig vinden? Of doel je met die haat mede op jouw eigen gevoel richting die demonstranten?
Mens schei uit met je nare insinuaties telkens.
Fleurtje_5
01-12-2024 om 19:16
Moxxie schreef op 01-12-2024 om 16:29:
Dan zijn we het eens Fleurtje, er zaten aardig wat verschillende standpunten in dit filmpje, mooi en heel erg lelijk.
Precies dit.
Nicole123
01-12-2024 om 19:17
Moxxie schreef op 01-12-2024 om 16:19:
[..]
Waarom zou zo'n Arafat sjaal op zichzelf antisemitisch zijn? Het staat volgens mij voor het meeleven met Palestijnen en een eigen staat voor de Palestijnen, maar het is volgens mij niet antisemitisch.
Ik vind zo'n sjaal overigens wel nogal misplaatst op een demonstratie tegen het antisemitisme in Nederland. Wat ik het liefst zou zien is dat dat helemaal niet vermengd zou worden met pro-Palestina noch met pro-Israel (dus de staat Israël) symbolen. Het ging toch puur om antisemitisme in Nederland? De boodschap was toch 'je moet individuele Joden in Nederland met rust laten en hen niet de bommen op Gaza kwalijknemen'? Is het dan handig en helpend om volop met Israëlische vlaggen te gaan zwaaien? Dan wordt het alsnog een politieke manifestatie met de nadruk op van wie het land is en wie er gelijk heeft in de Gaza oorlog, in plaats van dat de nadruk ligt op dat we in Nederland mensen niet op hun Joodse (of welke dan ook) afkomst en religie moeten aanvallen.
Daglichtlamp
01-12-2024 om 19:33
Ik ben gewoon dankbaar dat zowel de demonstratie om naast de joden te gaan staan, als de demonstratie om de burgers in Gaza te steunen zonder geweld verlopen zijn. Laten we ook naar de positieve punten kijken. Het kan dus gewoon wel.
Moxxie
01-12-2024 om 20:14
Nicole123 schreef op 01-12-2024 om 19:17:
[..]
Waarom zou zo'n Arafat sjaal op zichzelf antisemitisch zijn? Het staat volgens mij voor het meeleven met Palestijnen en een eigen staat voor de Palestijnen, maar het is volgens mij niet antisemitisch.
Ik vind zo'n sjaal overigens wel nogal misplaatst op een demonstratie tegen het antisemitisme in Nederland. Wat ik het liefst zou zien is dat dat helemaal niet vermengd zou worden met pro-Palestina noch met pro-Israel (dus de staat Israël) symbolen. Het ging toch puur om antisemitisme in Nederland? De boodschap was toch 'je moet individuele Joden in Nederland met rust laten en hen niet de bommen op Gaza kwalijknemen'? Is het dan handig en helpend om volop met Israëlische vlaggen te gaan zwaaien? Dan wordt het alsnog een politieke manifestatie met de nadruk op van wie het land is en wie er gelijk heeft in de Gaza oorlog, in plaats van dat de nadruk ligt op dat we in Nederland mensen niet op hun Joodse (of welke dan ook) afkomst en religie moeten aanvallen.
Zucht, ik zeg toch helemaal niet dat zo'n sjaal antisemitisch is. Ik zeg dat je niet raar op moet kijken dat het als antisemitisch wordt ervaren als je op dit moment, met alles wat er gaande is, in Amsterdam tussen demonstranten tegen antisemitisme gaat lopen en dan met zo'n sjaal gaat zwaaien.
En de Israëlische vlag heb ik geen moeite mee, zoals je in mijn eerdere post kan lezen heb ik ook geen moeite met de Palestijnse vlag op diezelfde demonstratie. Dat komt door de boodschap die de man ernaast droeg: voor Palistina èn tegen antisemitisme. Het gaat ook om de context.
Thora
03-12-2024 om 11:54
Nicole123 schreef op 01-12-2024 om 15:37:
PowNed beslist vervolgens zelf welke filmpjes van geinterviewden ze online zetten en welke niet, welke selectie ze daarin maken. Denken dat ze dat objectief doen is hopeloos naïef.
Hetzelfde geldt voor de NPO.
Malibu2
05-12-2024 om 07:24
Amnesty heeft een uitgebreid rapport gepubliceerd waarin ze claimen dat Israël genocide pleegt. Ze geven echter zelf toe de definitie te hebben aangepast. Op pagina 101 van het rapport over de intentie van de staat schrijven ze:
"As outlined below, Amnesty International considers this an overly cramped interpretation of international jurisprudence and one that would effectively preclude a finding of genocide in the context of an armed conflict."
(Google Translate: "Zoals hieronder uiteengezet, is Amnesty International van mening dat dit een te beperkte interpretatie is van de internationale jurisprudentie en dat deze een bevinding van genocide in de context van een gewapend conflict feitelijk zou uitsluiten.")
Er moet volgens Amnesty "holistisch" naar de intenties van de staat Israël gekeken worden en de "context" waarin de militaire campagne plaatsvond moet daar volgens hen onderdeel van zijn (pagina 104).
Wanneer je de definitie van genocide moet aanpassen om je claim te onderbouwen, dan is je claim simpelweg niet bewezen.
https://www.amnesty.nl/actueel/israel-pleegt-genocide-in-gaza
En een interessante X-thread hierover:
https://x.com/MarkGoldfeder/status/1864494075220509115?t=atXI_FcEBZFxP6V6Vy_5Xw&s=19