Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Daglichtlamp
05-12-2024 om 18:42
Over de oorlog hadden we dit draadje al: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/israel-nieuwe-oorlog?page=224
De laatste bijdragen hier lijken me niets meer te maken hebben met het antisemitisme in Nederland.
Daglichtlamp
06-12-2024 om 16:00
Niets aan toe te voegen. Laten we toch onze lokale bestuurders steunen, ze hebben het al lastig genoeg.
https://www.parool.nl/amsterdam/halsema-diep-geraakt-door-kritiek-op-verplaatsing-manifestatie-tegen-antisemitisme~b0d249b9/
Halsema had de organisatoren gevraagd te helpen met de uitleg zodat er in de samenleving hierover geen polarisatie zou ontstaan, zo verklaarde ze in een commissievergadering donderdag.
In plaats daarvan stapte CVI direct na de bijeenkomst naar De Telegraaf. Geert Wilders zei daarna dat Halsema ‘politieke redenen’ had om de manifestatie op de Dam te verbieden. Die suggestie wees Halsema meteen van de hand: “Nog voordat een officiële beslissing was genomen door ons of door hen las ik in De Telegraaf dat de Joodse gemeenschap een klap in het gezicht zou krijgen. Dat heeft mij diep geraakt. Echt diep geraakt. Omdat ik in een positie word gebracht waarbij rechtsstatelijke beslissingen permanent in twijfel worden getrokken.”
-----------------
Halsema verdedigde zich door naar het proces te wijzen. “De pro-Palestijnse demonstratie moest op zijn eigen merites beoordeeld worden. We hebben op woensdag en donderdag aanwijzingen gekregen van ongeregeldheden die konden ontstaan en vervolgens op donderdag aangekondigd ook deze demonstratie te verplaatsen.”
Tijdens de manifestatie tegen Jodenhaat bij de Stopera was Rob Oudkerk aanwezig. Oudkerk, oud-wethouder, zei daar dat Halsema de ‘Joodse Amsterdammer in de coulissen zet’. Halsema kwam daar ook op terug: “Het is zo schandalig en beneden elk peil. Het lokaal bestuur en de rechtsstaat worden zó onder druk gezet,” zei ze.
Ze nam het Oudkerk extra kwalijk omdat toen al bekend was dat ze ook de pro-Palestijnse demonstratie ging verplaatsen.
Halsema herhaalde ook meermaals dat de driehoek van Openbaar Ministerie, burgemeester en politie demonstraties alleen beperkingen oplegt om de veiligheid te garanderen en ze vroeg de raad het ‘belang van een autonoom opererende driehoek en rechtstaat’ te verdedigen. Halsema: “En niet de suggestie te doen dat afhankelijk van het onderwerp van een demonstratie wij meebewegen. Wij bewegen niet mee met de grenzen van de rechtsstaat.”
Daglichtlamp
06-12-2024 om 17:48
Het is verschrikkelijk.Gelukkig hebben we hier geen aanslagen op synagoges. Dus ik snap niet hoe je dit wilt linken aan de gebeurtenissen hier in Nederland.
Muurbloem1985
06-12-2024 om 17:51
Daglichtlamp schreef op 06-12-2024 om 17:48:
Het is verschrikkelijk.Gelukkig hebben we hier geen aanslagen op synagoges. Dus ik snap niet hoe je dit wilt linken aan de gebeurtenissen hier in Nederland.
Nee gelukkig niet, hoe je het kunt linken? Jodenhaat kan zo overslaan, ik snap best dat joden zich hier niet veilig voelen, jodenhaat is overal.
majorette2005
06-12-2024 om 18:20
Daglichtlamp schreef op 06-12-2024 om 17:48:
Hier worden synagogen zwaar bewaakt/beveiligd net als joodse scholen.
Malibu2
06-12-2024 om 18:29
De grens tussen beide topics is soms vaag. Mijn post over het rapport van Amnesty had ik ook op het oorlog topic kunnen plaatsen, maar tegelijkertijd draagt zo'n rapport helaas ook bij aan de Jodenhaat in Nederland.
Zo zat ik vandaag te kijken naar de beelden van het beruchte Oxford Union debat waarover intussen al veel is geschreven. Dit speelde zich af in Engeland, maar al kijkende vroeg ik me wel af hoe dit in Nederland zou zijn gegaan.
Zilver_gray
06-12-2024 om 18:39
Malibu2 schreef op 06-12-2024 om 18:29:
De grens tussen beide topics is soms vaag. Mijn post over het rapport van Amnesty had ik ook op het oorlog topic kunnen plaatsen, maar tegelijkertijd draagt zo'n rapport helaas ook bij aan de Jodenhaat in Nederland.
Zo zat ik vandaag te kijken naar de beelden van het beruchte Oxford Union debat waarover intussen al veel is geschreven. Dit speelde zich af in Engeland, maar al kijkende vroeg ik me wel af hoe dit in Nederland zou zijn gegaan.
Hoe draagt dat bij aan Jodenhaat in Nederland?
Daglichtlamp
06-12-2024 om 18:45
majorette2005 schreef op 06-12-2024 om 18:20:
[..]
Hier worden synagogen zwaar bewaakt/beveiligd net als joodse scholen.
Uit voorzorg, en dat is ook goed. Maar laten we niet doen alsof hier ook synagoges in brand gestoken worden.
Poezie
06-12-2024 om 18:48
Daglichtlamp schreef op 06-12-2024 om 18:45:
[..]
Uit voorzorg, en dat is ook goed. Maar laten we niet doen alsof hier ook synagoges in brand gestoken worden.
Uit voorzorg voor wat dan?
Daglichtlamp
06-12-2024 om 18:55
Poezie schreef op 06-12-2024 om 18:48:
[..]
Uit voorzorg voor wat dan?
We kennen hier allemaal denk ik wel het dreigingsbeeld dat de NCTV regelmatig update: https://www.nctv.nl/onderwerpen/dtn
Ook al hebben we hier nog geen grote jihadistische aanslagen gehad, we zullen er helaas wel rekening mee moeten houden. Net als met de andere dreigingen die ze omschrijven. Zie bijvoorbeeld de raadsleden die heel recent nog bekogeld zijn met zwaar vuurwerk.
Ik denk dat er heel binnenkort weer een update komt van de NCTV.
Muurbloem1985
06-12-2024 om 19:01
Daglichtlamp schreef op 06-12-2024 om 18:45:
[..]
Hier zou ik mij als man met keppel ook niet meer veilig voelen als ik hier op straat loop.
Thora
06-12-2024 om 22:38
Muurbloem1985 schreef op 06-12-2024 om 19:01:
[..]
Hier zou ik mij als man met keppel ook niet meer veilig voelen als ik hier op straat loop.
Dat is al heel lang. 15 jaar geleden kende ik een jonge Joodse man. Hij droeg standaard een petje over zijn keppeltje heen om problemen te voorkomen. Het blijft een raar fenomeen dat ik nooit zal begrijpen.