Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

https://nos.nl/artikel/2546049-manifestatie-tegen-jodenhaat-in-amsterdam-verplaatst-naar-stopera
Manifestatie tegen Jodenhaat in Amsterdam verplaatst naar Stopera
De manifestatie "Wij staan naast onze Joden"

Ik hoop dat Joden zich gesteund voelen als er veel mensen naar toe gaan.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-11-2024 om 18:15 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 28-11-2024 om 18:09:

https://nos.nl/artikel/2546049-manifestatie-tegen-jodenhaat-in-amsterdam-verplaatst-naar-stopera

Ga jij?

Dat is te ver reizen voor mij, anders ging ik er naar toe.

Eleanor schreef op 28-11-2024 om 17:59:

[..]

De mensen in Gaza voelen zich erdoor gesteund. Dat schrijven ze regelmatig op hun tenten of op sociale media. Ze voelen zich verschrikkelijk in de steek gelaten, alsof niemand om hen geeft en niemand meekijkt. Alles wat dat gevoel enigszins kan verlichten vind ik al winst.

Daarnaast is het doel natuurlijk om druk te zetten op de Nederlandse staat om sancties in te voeren en dergelijke. Dat heeft in het verleden al meermaals effect gehad, bijvoorbeeld tijdens het ontmantelen van het apartheidssysteem in Zuid-Afrika.

Sowieso vind ik het trouwens raar om te stellen dat demonstreren (of rellen overigens) niets uithaalt. Zoveel verworvenheden (vrouwenkiesrecht, 40-urige werkweek, noem maar op) zijn tot stand gekomen onder druk van demonstraties en rellen. En menig regime is erdoor beëindigd.

Dat eerste ben ik erg blij mee. Verder ben ik niet tegen demonstreren en zeg ik ook niet dat het niets uithaalt. Voor de vrouwenrechten had ik zeker meegedaan als ik toen al geboren was of groot genoeg. Maar dan ga je voor je eigen recht in eigen land. Ooit ben ik met grote vredesmars door Den Haag meegelopen. Maar dat was iets dat de hele wereld over ging. 

Waar het mij om gaat is keer op keer op keer weer daarheen te gaan. Sommigen met bedekt gezicht. En regelmatig draait het uit op gedonder. Het is geen vredige demonstratie zoals destijds bijvoorbeeld de dwaze moeders in Argentinië. Ik denk dat een aantal mensen die steeds weer gaan ten eerste tijd teveel hebben en ten tweede niet vies zijn van een relletje. Let wel, ik zeg een aantal, niet allemaal.

Moxxie schreef op 28-11-2024 om 17:42:

Ik ben àlle demonstraties meer dan zat. De boeren, XR, pro Palestijnen of pro Israël, het kan me allemaal gestolen worden. Er zullen vast veel mensen meelopen met de beste bedoelingen en voor de saamhorigheid, maar ik kan niet meer door de agressieve en dreigende sfeer heenkijken die ik te vaak bij de demonstraties zie.

Ik vind het recht om te demonstreren een groot goed en ben blij dat dat in Nederland heel serieus wordt genomen. Dat het mag en dat je niet opgepakt wordt als je boodschap de regering niet zint. Tegelijk word ik ook moedeloos en boos van agressieve uitingen tijdens demonstraties, van haatzaaiende leuzen, van geweld tegen mensen en vernielingen van spullen, van demonstranten die er een kat en muis spel van maken met de politie, van demonstranten die eenzijdige jankfilmpjes met momentopnames op internet zetten over hoe de politie hen hardhandig weggebonjourd heeft, maar hun eigen provocaties en het niet opvolgen van de bevelen van de politie daarbij verzwijgen, van relschoppers die niet eens begaan zijn met het doel van de demonstratie maar uit verveling of baldadigheid erheen gaan om lekker los te gaan. Die mensen verpesten het zo enorm voor de rest.

Nicole123 schreef op 28-11-2024 om 18:38:

[..]

Ik vind het recht om te demonstreren een groot goed en ben blij dat dat in Nederland heel serieus wordt genomen. Dat het mag en dat je niet opgepakt wordt als je boodschap de regering niet zint. Tegelijk word ik ook moedeloos en boos van agressieve uitingen tijdens demonstraties, van haatzaaiende leuzen, van geweld tegen mensen en vernielingen van spullen, van demonstranten die er een kat en muis spel van maken met de politie, van demonstranten die eenzijdige jankfilmpjes met momentopnames op internet zetten over hoe de politie hen hardhandig weggebonjourd heeft, maar hun eigen provocaties en het niet opvolgen van de bevelen van de politie daarbij verzwijgen, van relschoppers die niet eens begaan zijn met het doel van de demonstratie maar uit verveling of baldadigheid erheen gaan om lekker los te gaan. Die mensen verpesten het zo enorm voor de rest.

Woord voor woord eens met je.

Een vreedzame demonstratie kan ook rekenen op veel meer sympathie vanuit de rest van de samenleving. Want heel eerlijk ik begrijp de reden van alle demonstranten, ongeacht of ik het ermee eens ben. Althans, ik kan me er altijd wel grotendeels in vinden maar vaak zijn de eisen te hoog. Maar wellicht heeft dat te maken met hoog inzetten?

Hoe dan ook demonstreren is een goed recht, maar het moet niet misbruikt worden. En vernielingen, agressie, geweld, schelden, bedreigen, dat hoort gewoon niet bij een fatsoenlijke demonstratie. 

Dat hoop ik ook.  

Rake speech van Rob Oudkerk vanavond bij de manifestatie tegen Jodenhaat: 

https://x.com/joods/status/1862222283932058076?t=AGNhYcTMT1t54ZMQIAH-FQ&s=19

Ik was erbij en ik vond het een bijzondere avond. Wat me ook opviel waren de verschillende vlaggen die ik zag. Israëlische vlaggen, Nederlandse vlaggen, de vlag van Amsterdam, maar vooral ook veel Iraanse vlaggen (de versie met leeuw en zon). 

Malibu2 schreef op 28-11-2024 om 22:17:

[..]

Ik was erbij en ik vond het een bijzondere avond. Wat me ook opviel waren de verschillende vlaggen die ik zag. Israëlische vlaggen, Nederlandse vlaggen, de vlag van Amsterdam, maar vooral ook veel Iraanse vlaggen (de versie met leeuw en zon).

Fijn dat het rustig is verlopen. Vanwaar de Iraanse vlaggen?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-11-2024 om 22:34 Topicstarter

Nicole123 schreef op 28-11-2024 om 22:31:

[..]

Oude vlag van Iran, van voor de islamitische revolutie.

[..]

Wat mooi dat je erbij was! 

Nicole123 schreef op 28-11-2024 om 22:31:

[..]

Omdat veel Iraniërs die het land en het regime ontvlucht zijn heel erg pro-Israel zijn. Ook in Iran zelf is er onder de tegenstanders van het regime een heel sterke support voor Israël. 

[..]

Dat is ook hoe het zou moeten gaan en wat indruk maakt. 

Hier zie je de vlaggen van Israël en Iran tezamen. De Iraniërs die ikzelf ken vinden het ook heel belangrijk om te laten zien dat ze achter het Joodse volk staan.

https://x.com/JanOoms9/status/1862221287025676717?t=6Qc9088gNmfwgimymKjSEg&s=19

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.