Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Daglichtlamp
28-11-2024 om 11:58
Naminokurashi schreef op 28-11-2024 om 11:36:
[..]
Zou jij misschien kunnen laten zien wat er in dat artikel staat? Niet iedereen heeft een abonnement met de Telegraaf. Aan een simpele link heb ik niets.
Het is een opiniestuk van Eliyahu Sapir en Amanda Kluveld. Zeker de laatste uit zich behoorlijk extreem op X. Ik denk dat de eerste wel iets genuanceerder is.
Zilver_gray
28-11-2024 om 12:04
Malibu2 schreef op 28-11-2024 om 10:43:
[..]
Nee, ik ben niet aan het provoceren, maar ik kan nu eenmaal geen rekening houden met ieders gevoelens.
Ik maak concreet duidelijk welke groep mensen ik bedoel. Jij stelt voor dat we het hebben over mensen die 'tegen de oorlog in Gaza' zijn. Hee, dat ben ik ook. Ik wou dat die oorlog nooit gestart was. Maar in tegenstelling tot de pro-Hamas ben ik van mening dat Hamas deze oorlog is gestart en ook weer kan beëindigen. Wat had Israël sinds 7 oktober concreet en specifiek anders moeten doen nadat Hamas 1200 mensen had gemarteld, verkracht en vermoord en vele mensen heeft ontvoerd? Er zijn nog steeds ongeveer 100 gijzelaars in Gaza, dood of levend. Dáár ligt de sleutel voor het beëindigen van deze oorlog, niet bij terugtrekking door Israël zonder dat de gijzelaars terug zijn.
Of 'pro Palestijnen'.. ben ik dan tégen de Palestijnen? Ik ben juist van mening dat het het beste voor de Palestijnen is wanneer ze accepteren dat er daar nu eenmaal een Joodse staat is en dat die niet zal verdwijnen. Dáár ligt de sleutel voor een beter leven voor de Palestijnen, niet in het doorgaan met aanmoedigen van "resistance".
Daarom noem ik ze pro-Hamas, want de groep waarover ik het heb, heeft niet het beste voor met de Palestijnen.
Maar we hebben het hier toch over de betogers? Het meerendeel hiervan heeft niks met Hamas te maken en zullen net als jij en ik de gebeurtenissen van 7 oktober verafschuwen. En de rest van wat Hamas doet.
Net zo goed als dat ik geloof dat het meerendeel van de pro Israël/ of tegen antisemitisme betogers niet achter de afschuwelijke moordpartijen van Netanyahu staan.
Deze mensen noemen we toch ook niet “pro genocide” ?
Nicole123
28-11-2024 om 12:09
Malibu2 schreef op 28-11-2024 om 10:43:
[..]
Nee, ik ben niet aan het provoceren, maar ik kan nu eenmaal geen rekening houden met ieders gevoelens.
Ik maak concreet duidelijk welke groep mensen ik bedoel. Jij stelt voor dat we het hebben over mensen die 'tegen de oorlog in Gaza' zijn. Hee, dat ben ik ook. Ik wou dat die oorlog nooit gestart was. Maar in tegenstelling tot de pro-Hamas ben ik van mening dat Hamas deze oorlog is gestart en ook weer kan beëindigen. Wat had Israël sinds 7 oktober concreet en specifiek anders moeten doen nadat Hamas 1200 mensen had gemarteld, verkracht en vermoord en vele mensen heeft ontvoerd? Er zijn nog steeds ongeveer 100 gijzelaars in Gaza, dood of levend. Dáár ligt de sleutel voor het beëindigen van deze oorlog, niet bij terugtrekking door Israël zonder dat de gijzelaars terug zijn.
Of 'pro Palestijnen'.. ben ik dan tégen de Palestijnen? Ik ben juist van mening dat het het beste voor de Palestijnen is wanneer ze accepteren dat er daar nu eenmaal een Joodse staat is en dat die niet zal verdwijnen. Dáár ligt de sleutel voor een beter leven voor de Palestijnen, niet in het doorgaan met aanmoedigen van "resistance".
Daarom noem ik ze pro-Hamas, want de groep waarover ik het heb, heeft niet het beste voor met de Palestijnen.
Dus je noemt mensen zelf 'pro-Pallies', maar pro-Palestijnen in plaats daarvan kan niet?
Je bericht ging over de hele groep mensen die deelnemen aan een demonstratie tegen oorlog in Gaza. Doen alsof die allemaal pro-Hamas zijn is polariserend en provocerend. In jouw politieke visie zijn deze mensen misschien pro-Hamas, maar zelf willen veel mensen net zoals jij en ik gewoon dat de oorlog daar stopt. Via welke route dat moet en kan daar kun je van mening over verschillen, maar dat betekent nog niet dat je al die mensen pro-Hamas moet noemen, want dat zijn ze helemaal niet.
Overigens vind ik mensen die tegen antisemitisme demonstreren bijv pro-genocide, anti-Palestijnen of pro-Netanyahu noemen net zo verkeerd en probeer ik ook zoveel mogelijk anti-antisemitisme en pro-Israel niet door elkaar te mixen. Het raakt elkaar, maar het zijn verschillende dingen.
Gebruikersnaaminvullen
28-11-2024 om 12:31
Eleanor schreef op 28-11-2024 om 10:59:
[..]
Is dat dan zo gek gedacht? Volgens mij staat hier effectief dat je racisme niet met racisme kan bestrijden.
Ik zie het als leerkracht in het onderwijs ook. Als sommige leerlingen overal mee wegkomen (denk: genocide plegen/verdedigen) laten andere leerlingen die over de schreef gaan (denk: antisemitische uitlatingen doen) zich ook niet meer sturen. Je bent dan als leerkracht (denk: overheid) niet meer geloofwaardig en betrouwbaar. Zo ontstaan er ontzettend giftige dynamieken in klassen die zich nauwelijks meer laten bijsturen en dat is naar mijn mening precies wat we nu in de maatschappij zien.
Ik vind het wel bijzonder ja. Ze willen daar niet staan om de andere demonstranten bijval te geven en laten zien dat ze tegen antisemitisme zijn ondanks de oorlog in Gaza.
Fleurtje_5
28-11-2024 om 12:39
Nicole123 schreef op 28-11-2024 om 09:12:
[..]
Het maakt heel veel uit of je stelt dat de Joden worden gehaat door die Hamas liederen zingende lafaards met gezichtsbedekking (feit), of door 'de moslims' (generalisatie).
Dat antisemitisme vreselijk is en dat de daders ervan zwaar fout zitten dat zijn we hier allemaal roerend met elkaar eens. Ik begrijp daarom niet zo goed waarom je anderen daarvan zou willen overtuigen hier, want die overtuiging delen we al vanaf post 1.
Zolang je maar de daders erop aankijkt en niet een complete bevolkingsgroep hiervan de schuld geeft, expliciet of impliciet.
Hoe vaak moet het jou nog gezegd worden dat NIET de hele moslimgemeenschap bedoeld word?
Maar een hele of halve bevolkingsgroep voelt zich wel telkens 'aangevallen' als er gezegd word dat het een 'Marokkaanse dader' is terwijl onder die groep wel het meeste antisemitisme heerst vergeleken met anderen.
Jodenhaat moet STOPPEN. We moeten het benoemen als er Jodenhaat is:
Malibu2
28-11-2024 om 12:44
Zilver_gray schreef op 28-11-2024 om 12:04:
[..]
Maar we hebben het hier toch over de betogers? Het meerendeel hiervan heeft niks met Hamas te maken en zullen net als jij en ik de gebeurtenissen van 7 oktober verafschuwen. En de rest van wat Hamas doet.
Net zo goed als dat ik geloof dat het meerendeel van de pro Israël/ of tegen antisemitisme betogers niet achter de afschuwelijke moordpartijen van Netanyahu staan.Deze mensen noemen we toch ook niet “pro genocide” ?
En daar denk ik dus anders over. Ik was op 7 oktober bij de herdenking op de Dam. Ik heb gehoord wat een deel van de "tegenpartij" tegen me zei, ik heb de gebaren gezien, ik heb de haat in hun ogen gezien. Sowieso, tegendemonstraties tegen een herdenking van 7 oktober? Dan kun je mij niet wijsmaken dat dat mensen zijn die de gebeurtenissen van 7 oktober verafschuwen.
Ik weet dat jij en ik op veel punten van mening verschillen, maar we zijn het er beiden over eens dat de gebeurtenissen van 7 oktober afschuwelijk waren. En ik neem aan dat jij je niet had aangesloten bij de tegendemonstraties op 7 oktober in Amsterdam. En ik neem ook aan dat jij vanavond niet demonstreert tégen de manifestatie.
Ik heb niets tegen mensen die vredig tegen de oorlog protesteren. Maar deze mensen willen iets anders dan dat jij en ik willen. Zij willen "Globalize the Intifada", ik wil duurzame vrede doordat de gijzelaars vrijkomen en het bestaan van de staat Israël geaccepteerd wordt. En dat mis ik bij de betogingen van de zogenaamde pro Palestijnse kant, ik zie en hoor daar geen oproepen om de gijzelaars vrij te laten. Ze moedigen de Palestijnen alleen maar aan om door te gaan met hun "resistance" en zo hun eigen en Israels leed te verlengen. En daar kan ik geen greintje begrip voor opbrengen.
Fleurtje_5
28-11-2024 om 12:46
Thora schreef op 28-11-2024 om 09:55:
[..]
Ook hier geldt, je leest wat je wilt lezen. Jij leest graag over één kam dan is het over één kam. Jouw keuze. En vraag maar aan Lala Gül hoe vrouwvriendelijk de islam is.
Precies dit.
Ebru Umar, Ayaan Hirchi Ali.
Maar het kan ook anders in moslim-families:
https://archive.is/YngwF
...............
Deze gastarbeiders worden gezien als de verloren generatie, het toonbeeld van mislukte integratie. Ik zie dat anders. Wat ik altijd heb willen overbrengen, is hoe mijn ouders ons juist stimuleerden om te leren, om iets te worden in dit land, om de Nederlandse waarden te aanvaarden en te accepteren. Ze waren altijd kritisch op hun eigen taalachterstand. Wij keerden ons niet af van de Nederlandse samenleving.
Er werd geen ronkend antisemitisme via schotelantennes de huiskamer binnen gepompt, geen haat jegens ongelovigen of andersgelovigen gepredikt. Wij keken thuis naar films over de Jodenvervolging. Mijn vader vertelde ons over Anne Frank, nog voordat we haar dagboek hadden gelezen. Wij leerden kernwaarden, innerlijke beschaving, respect, tolerantie, fatsoen. Mijn vader kwam uit een links Turks nest, was voorstander van de scheiding van kerk en staat, tegen uitsluiting, bewust van het gevaar van extreemrechts, islamisme en antisemitisme binnen die kringen.
..............
Nicole123
28-11-2024 om 12:52
Fleurtje_5 schreef op 28-11-2024 om 12:39:
[..]
Hoe vaak moet het jou nog gezegd worden dat NIET de hele moslimgemeenschap bedoeld word?
Maar een hele of halve bevolkingsgroep voelt zich wel telkens 'aangevallen' als er gezegd word dat het een 'Marokkaanse dader' is terwijl onder die groep wel het meeste antisemitisme heerst vergeleken met anderen.
Niemand valt erover hier als je het over 'een Marokkaanse dader' hebt. Wel als je het over 'de moslims' hebt of een beeld neerzet van 'de demonstranten tegen de oorlog in Gaza'. Het woordje 'een' of 'de' maakt heel veel uit, het woordje 'sommigen' of 'daders' weglaten ook.
Begrijp je hoe het overkomt als iemand bijvoorbeeld zegt 'moslims zijn antisemitisch'? Als je daarbij niet 'alle' bedoelt, het niet generaliserend bedoelt, zet er dan gewoon het woordje 'sommige' voor en kom niet achteraf met een "ja maar ik schreef toch niet 'alle'?!". Dan staat het er ook niet generaliserend en begrijpen anderen je posts niet verkeerd. Iedereen blij.
Maar fijn dat we het dus eens zijn en zaken alleen maar de daders kwalijknemen en niet hun gemeenschap of vreedzame demonstranten en dat we beiden niet in groepen denken.
Fleurtje_5
28-11-2024 om 12:53
Fidan Ekiz over "Bewustwording over antisemitisme" in dé groep. Heel goed van Fidan. Wel dieptriest dat ze hier al kon zeggen dat haar mailbox zou volstromen met haatmail:
.....
Presentator Fidan Ekiz roept de gematigde meerderheid op zich uit te spreken tegen antisemitisch geweld. Dat zegt zij in WNL Op Zondag naar aanleiding van haar column in De Telegraaf over 'antisemitische geweldsuitbarstingen'. "Laat je stem horen. Zorg ervoor dat iemand als Lale Gül steun krijgt."
.......
Fleurtje_5
28-11-2024 om 13:02
Nicole123 schreef op 28-11-2024 om 12:52:
[..]
Niemand valt erover hier als je het over 'een Marokkaanse dader' hebt. Wel als je het over 'de moslims' hebt of een beeld neerzet van 'de demonstranten tegen de oorlog in Gaza'. Het woordje 'een' of 'de' maakt heel veel uit, het woordje 'sommigen' of 'daders' weglaten ook.
Begrijp je hoe het overkomt als iemand bijvoorbeeld zegt 'moslims zijn antisemitisch'? Als je daarbij niet 'alle' bedoelt, het niet generaliserend bedoelt, zet er dan gewoon het woordje 'sommige' voor en kom niet achteraf met een "ja maar ik schreef toch niet 'alle'?!". Dan staat het er ook niet generaliserend en begrijpen anderen je posts niet verkeerd. Iedereen blij.
Maar fijn dat we het dus eens zijn en zaken alleen maar de daders kwalijknemen en niet hun gemeenschap of vreedzame demonstranten en dat we beiden niet in groepen denken.
In mijn bericht van 28-11-2024 om 08:30 uur heb ik de foto mee geplaatst van de gezichtsbedekkende demonstranten waar Joden bang voor zijn. Ik zie dan vooral ook een paar dames met witte armen. Eigenlijk zegt dat niet veel want ook niet-Marokkanen kunnen moslim zijn geworden.
Moslim's zijn geen dader, en dat is hier ook meermaals geschreven. Maar wel zijn de daders bijna altijd moslim.
Fidan zegt in het WML-filmpje dat velen in de omgeving van een dader weten dat diegene aan antisemitisme doet, maar ze zeggen er niets van.
Jorni
28-11-2024 om 13:19
Nicole123 schreef op 28-11-2024 om 12:52:
[..]
Door steeds opnieuw te vallen over het gebruik van woorden door enkelen wordt de discussie steeds afgeleid van hetgeen waar hij echt over zou moeten gaan hier, namelijk jodenhaat en wellicht mogelijke oplossingen daarvoor. Steeds als er dingen worden benoemd komt die " ja maar" en dat gejammer over mogelijk racisme weer. Dat leidt alleen maar af. Binnen een bepaalde groep speelt nu eenmaal wat meer jodenhaat (en ook veel andere problemen waaronder ook veel andere integratieproblemen maar daar gaat het hier niet over) en staan meer mensen daar niet afwijzend tegenover en als je er oplossing voor wil moet ook daar naar gekeken worden. Achtergrond en religie speelt daarin wellicht een rol.
Jammer dat joden niet zo beschermd worden net zoals moslims. Ik vind dat die net zo beschermd moeten worden.Als wordt benoemd dat zij last hebben van mensen uit bepaalde specifieke groepen dan wordt er moeilijk over gedaan als het ook gaat over moslims.
Daglichtlamp
28-11-2024 om 13:37
Worden moslims echt beter beschermd dan joden? Ik betwijfel het.
https://www.mensenrechten.nl/themas/godsdienst-en-levensovertuiging/moslimdiscriminatie-in-nederland
We zouden beiden moeten doen.
Zilver_gray
28-11-2024 om 13:42
Malibu2 schreef op 28-11-2024 om 12:44:
[..]
En daar denk ik dus anders over. Ik was op 7 oktober bij de herdenking op de Dam. Ik heb gehoord wat een deel van de "tegenpartij" tegen me zei, ik heb de gebaren gezien, ik heb de haat in hun ogen gezien. Sowieso, tegendemonstraties tegen een herdenking van 7 oktober? Dan kun je mij niet wijsmaken dat dat mensen zijn die de gebeurtenissen van 7 oktober verafschuwen.
Ik weet dat jij en ik op veel punten van mening verschillen, maar we zijn het er beiden over eens dat de gebeurtenissen van 7 oktober afschuwelijk waren. En ik neem aan dat jij je niet had aangesloten bij de tegendemonstraties op 7 oktober in Amsterdam. En ik neem ook aan dat jij vanavond niet demonstreert tégen de manifestatie.
Ik heb niets tegen mensen die vredig tegen de oorlog protesteren. Maar deze mensen willen iets anders dan dat jij en ik willen. Zij willen "Globalize the Intifada", ik wil duurzame vrede doordat de gijzelaars vrijkomen en het bestaan van de staat Israël geaccepteerd wordt. En dat mis ik bij de betogingen van de zogenaamde pro Palestijnse kant, ik zie en hoor daar geen oproepen om de gijzelaars vrij te laten. Ze moedigen de Palestijnen alleen maar aan om door te gaan met hun "resistance" en zo hun eigen en Israels leed te verlengen. En daar kan ik geen greintje begrip voor opbrengen.
“De haat in hun ogen”.. ik heb het je vaker zien schrijven, kan me er geen voorstelling van maken, en klinkt wat mij betreft nogal dramatisch, en voegt niks toe aan je betoog.
Ik heb me inderdaad destijds niet aangesloten bij de tegen demonstratie, maar had minstens net zo weinig behoefte om bij de herdenkingsdienst aanwezig te zijn.
Duurzame vrede…. Hoe zie jij dat voor je na alles wat er gebeurt is? Ik hoop met je mee dat de gijzelaars vrijkomen, al heb ik er een hard hoofd in of ze nog (allemaal) in leven zijn.
Ik hoop op een 2 staten oplossing, waar zowel Israëliërs als Palestijnen erkenning krijgen.
Maar om on topic te blijven, ik vind het best eng met al die demonstraties en de lui die daarop afkomen. Ben blij dat ik geen agent ben in Amsterdam.
Thora
28-11-2024 om 13:43
Jorni schreef op 28-11-2024 om 13:19:
[..]
Door steeds opnieuw te vallen over het gebruik van woorden door enkelen wordt de discussie steeds afgeleid van hetgeen waar hij echt over zou moeten gaan hier, namelijk jodenhaat en wellicht mogelijke oplossingen daarvoor. Steeds als er dingen worden benoemd komt die " ja maar" en dat gejammer over mogelijk racisme weer. Dat leidt alleen maar af. Binnen een bepaalde groep speelt nu eenmaal wat meer jodenhaat (en ook veel andere problemen waaronder ook veel andere integratieproblemen maar daar gaat het hier niet over) en staan meer mensen daar niet afwijzend tegenover en als je er oplossing voor wil moet ook daar naar gekeken worden. Achtergrond en religie speelt daarin wellicht een rol.
Jammer dat joden niet zo beschermd worden net zoals moslims. Ik vind dat die net zo beschermd moeten worden.Als wordt benoemd dat zij last hebben van mensen uit bepaalde specifieke groepen dan wordt er moeilijk over gedaan als het ook gaat over moslims.
Dankjewel.
CharlieB
28-11-2024 om 14:01
Jorni schreef op 28-11-2024 om 13:19:
[..]
Inhoudelijke berichten wegzetten als 'ja maar en gejammer' werkt ook niet echt constructief.
Juist het vallen over woorden is hier belangrijk, want mensen gaan zonder schaamte gewoon aan de haal met je woorden. En herhaaldelijk.