Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Daglichtlamp schreef op 28-11-2024 om 09:19:

Ik merk dat ik me erger aan het taalgebruik hier. Kan er niet gewoon voluit Pro Palestina geschreven worden in plaats van taalgebruik van o.a. Geenstijl hier over te nemen en te schrijven over pro-pallies.

Ik vind het ook nogal denigrerend klinken. Een beetje jammer om taal van zo'n bewust shockerende en polariserende site over te nemen.

Daglichtlamp schreef op 28-11-2024 om 08:38:

[..]

Ik las vandaag ergens dat nog besloten moet worden door de driehoek van Amsterdam over de demonstraties van zaterdag. Dus alle kans dat die beide demonstraties ook niet op de Dam mogen. En dan vanwege dezelfde redenen de veiligheid.

Ik ben benieuwd. Het zou me niet verbazen als ze inderdaad beide niet op de Dam mogen plaatsvinden. 

Nicole123 schreef op 28-11-2024 om 09:29:

[..]

Ik vind het ook nogal denigrerend klinken. Een beetje jammer om taal van zo'n bewust shockerende en polariserende site over te nemen.

Zal ik ze dan weer pro-Hamas noemen? 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-11-2024 om 09:08:

[..]

08:27

Zo'n twintig christelijke en Joodse organisaties houden vanavond bij de Amsterdamse Stopera een manifestatie tegen Jodenhaat en antisemitisme. De Amsterdamse driehoek verplaatste de manifestatie 'Wij staan naast onze Joden' uit veiligheidsoverwegingen van de Dam naar de Stopera, waar het stadhuis zit. Op sociale media is een pro-Palestijnse tegendemonstratie aangekondigd op dezelfde tijd en plek.

Onder meer Christenen voor Israël, de Hersteld Hervormde Kerk, het Centraal Joods Overleg en het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) zijn betrokken bij de manifestatie. Van 19.00 uur tot 20.30 uur willen zij bij het stadhuis een 'krachtig signaal geven tegen Jodenhaat', aldus Christenen voor Israël. 'De manifestatie is een signaal om te laten zien dat de Joodse gemeenschap in Nederland niet alleen staat.' Directeur Frank van Oordt zei eerder het 'enorm belangrijk' te vinden dat de actie doorgaat, ook al is die niet op de Dam maar bij de Stopera.

Volgens de driehoek van politie, burgemeester en OM waren de risico's voor de openbare orde en de veiligheid te groot om de demonstratie op de Dam te laten plaatsvinden. Burgemeester Femke Halsema stelde dat het besluit om de actie te verplaatsen onder meer te maken heeft met de verwachte winkeldrukte in de stad rond pakjesavond. Ook zou het in het donker en door de drukte 'onmogelijk' zijn geweest voor de politie om demonstranten te scheiden van het (winkelend) publiek. Ook zou er door het toegenomen aantal acties op de Dam steeds meer overlast en risico voor ondernemers en omwonenden zijn.

Pro-Palestijnse actiegroepen roepen op sociale media op om donderdagavond 'een krachtig tegengeluid te laten horen' bij de Stopera. 'Zij claimen daar te staan om te demonstreren tegen antisemitisme, maar wij willen duidelijk maken dat het supporten van genocide in Palestina en het bestrijden van antisemitisme nooit samen kunnen gaan', is te lezen in de oproep. 'Wij zijn hier om te laten zien dat het bestrijden van antisemitisme en het opkomen voor de rechten van Palestijnen hand in hand gaan.'

https://www.ad.nl/buitenland/live-midden-oosten-manifestatie-tegen-jodenhaat-gepland-in-amsterdam-pro-palestijnen-willen-protest-op-dezelfde-plek~aad76398/

Ik zag de aankondigingen gisteren al langskomen op X. Nou ja, ik ga het wel zien vanavond..

Nicole123 schreef op 27-11-2024 om 22:38:

[..]

Ik geef er geen antimoslimdraai aan, jouw tekst vind ik antimoslim. Want je veralgemeniseert het, je legt de schuld niet bij personen, maar bij afkomst en religie, waardoor je er een hele groep mee aanspreekt en wegzet. Ook al diegenen die helemaal niet antisemitisch zijn. Verder is ook 20% van de niet-moslims antisemitisch, dus jouw stelling dat het aan de moslims ligt en niet aan de andere religies is veel te zwart-wit.
Niet generaliserend maar gewoon feitelijk is bijv:

• De daders van het geweld in Amsterdam hebben Marokkaanse roots
  • Sommige leerlingen met een moslimachtergrond zijn antisemitisch
  • Antisemitisme komt onder moslims meer voor dan onder andere religies
  • In 2022 dacht 12% van de moslimjongeren in Nederland niet positief over Joden, blijkt uit het onderzoek van de Anne Frank stichting
  • Op platforms als Cestmocro en Telegram worden vreselijke antisemitische uitlatingen gedaan

Wel generaliserend (iets van sommige personen doortrekken naar een héle groep met dezelfde afkomst/religie) is bijv:
  • Antisemitisme komt van de moslimleerlingen
  • Moslims moeten zich distantiëren van het geweld in Amsterdam, zo niet dan zijn het ook jodenhaters
  • Deelnemers aan pro-Palestina betogingen zijn antisemitisch
  • Moslims houden zich niet aan de Nederlandse normen en waarden
  • Moslims zijn niet goed geïntegreerd

En die veralgemenisering vind ik niet alleen over moslims een probleem, dat vind ik een probleem bij welke groep dan ook. Ik ben er ook fel op tegen als bijv gezegd wordt:

• Joden zijn voor het wegvagen van de Palestijnen
  • Mannen zijn niet geëmancipeerd
  • Kindermisbruik komt van katholieken
  • Boeren moeten zich distantiëren van het bedreigen van minister van de Wal
  • Voetbalfans kunnen zich niet normaal gedragen

Bedankt voor de les. Echter blijf ik erbij dat je ervan kunt maken wat je wilt. Als je veralgemenisering wilt lezen dan lees je veralgemenisering. Helaas heb ik geen goudschaaltje om mijn woorden eerst op te leggen.

Libertine schreef op 27-11-2024 om 22:39:

[..]

Toch knap dat je weer alle islamieten over één kam scheert, en zelfs een heel geloof als niet bepaald vrouwvriendelijk bestempelt. En hen ook nog eens het beperken van vrouwenrechten in de schoenen probeert te schuiven.

Ieder geloof kent een dogmatisch deel gelovigen. En die doen allen zo ongeveer hetzelfde als het op vrouwenrechten aankomt.

Ook hier geldt, je leest wat je wilt lezen. Jij leest graag over één kam dan is het over één kam. Jouw keuze. En vraag maar aan Lala Gül hoe vrouwvriendelijk de islam is.

Malibu2 schreef op 28-11-2024 om 09:41:

[..]

Zal ik ze dan weer pro-Hamas noemen?

Ben je nu bewust aan het provoceren, is dit jouw manier om een discussie te voeren? Mensen geven aan een denigrerende term van jouw kant vervelend te vinden en je gooit er nog even een nog opruiender term in? Gewoon 'pro-Palestijnen' of 'tegen de oorlog in Gaza' lijkt me niet heel ingewikkeld. Behandel mensen zoals je zelf ook behandeld wil worden. 

Thora schreef op 28-11-2024 om 09:55:

[..]

Ook hier geldt, je leest wat je wilt lezen. Jij leest graag over één kam dan is het over één kam. Jouw keuze. En vraag maar aan Lala Gül hoe vrouwvriendelijk de islam is.

Als je het over 'de islam' hebt dan scheer je toch over één kam? Je zegt toch ook niet over het christendom dat het vrouwonvriendelijk is omdat in reformatorische kerken vrouwen geen predikant of ouderling mogen worden, verplicht een rok moeten dragen, een hoedje op moeten naar de kerk en niet geacht worden om te werken als ze jonge kinderen hebben? Binnen de islam zijn net zoveel stromingen als binnen het christendom. Vraag aan Franca Treur hoe vrouwvriendelijk het christendom is, dan krijg je ook een negatief antwoord. Vraag het aan 100 anderen en je krijgt 100 andere antwoorden.

Thora schreef op 28-11-2024 om 09:52:

[..]

Bedankt voor de les. Echter blijf ik erbij dat je ervan kunt maken wat je wilt. Als je veralgemenisering wilt lezen dan lees je veralgemenisering. Helaas heb ik geen goudschaaltje om mijn woorden eerst op te leggen.

Ik probeerde mijn punt te verduidelijken, een cynische reactie als antwoord klinkt vervolgens niet erg sympathiek.

Het is volgens mij vrij simpel hoor, het vergt geen goudschaaltje. Als je iets zegt over 'de moslims' dan is het in principe veralgemeniserend, net als wanneer je dat zou zeggen over 'de joden', 'de mannen' of 'de boeren'. Als het daarbij ook nog iets heel negatiefs is wat je eraan koppelt dan is het handig om nog even extra te checken of je je niet schuldig maakt aan generalisaties of racisme. Als je racisme tegen joden (=antisemitisme) erg vindt, dan lijkt het me dat je racisme tegen andere groepen ook erg vindt, toch? En dat je wil voorkomen dat je je er onbedoeld zelf aan meedoet?

Daglichtlamp schreef op 28-11-2024 om 09:10:

Dat lijkt me een loffelijk streven om te laten zien dat het bestrijden van antisemitisme en het opkomen voor de rechten van Palestijnen hand in hand kunnen gaan.

Ik weet niet of jouw reactie vanwege mijn post was, als dat wel zo is dan heb je het wellicht verkeerd geïnterpreteerd. Er staat duidelijk dat de andere demonstranten antisemitisme niet samen vinden gaan met genocide in Gaza. 

'Zij claimen daar te staan om te demonstreren tegen antisemitisme, maar wij willen duidelijk maken dat het supporten van genocide in Palestina en het bestrijden van antisemitisme nooit samen kunnen gaan'

Nicole123 schreef op 28-11-2024 om 09:57:

[..]

Ben je nu bewust aan het provoceren, is dit jouw manier om een discussie te voeren? Mensen geven aan een denigrerende term van jouw kant vervelend te vinden en je gooit er nog even een nog opruiender term in? Gewoon 'pro-Palestijnen' of 'tegen de oorlog in Gaza' lijkt me niet heel ingewikkeld. Behandel mensen zoals je zelf ook behandeld wil worden.

Nee, ik ben niet aan het provoceren, maar ik kan nu eenmaal geen rekening houden met ieders gevoelens. 

Ik maak concreet duidelijk welke groep mensen ik bedoel. Jij stelt voor dat we het hebben over mensen die 'tegen de oorlog in Gaza' zijn. Hee, dat ben ik ook. Ik wou dat die oorlog nooit gestart was. Maar in tegenstelling tot de pro-Hamas ben ik van mening dat Hamas deze oorlog is gestart en ook weer kan beëindigen. Wat had Israël sinds 7 oktober concreet en specifiek anders moeten doen nadat Hamas 1200 mensen had gemarteld, verkracht en vermoord en vele mensen heeft ontvoerd? Er zijn nog steeds ongeveer 100 gijzelaars in Gaza, dood of levend. Dáár ligt de sleutel voor het beëindigen van deze oorlog, niet bij terugtrekking door Israël zonder dat de gijzelaars terug zijn. 

Of 'pro Palestijnen'.. ben ik dan tégen de Palestijnen? Ik ben juist van mening dat het het beste voor de Palestijnen is wanneer ze accepteren dat er daar nu eenmaal een Joodse staat is en dat die niet zal verdwijnen. Dáár ligt de sleutel voor een beter leven voor de Palestijnen, niet in het doorgaan met aanmoedigen van "resistance". 

Daarom noem ik ze pro-Hamas, want de groep waarover ik het heb, heeft niet het beste voor met de Palestijnen. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-11-2024 om 10:24:

[..]

'Zij claimen daar te staan om te demonstreren tegen antisemitisme, maar wij willen duidelijk maken dat het supporten van genocide in Palestina en het bestrijden van antisemitisme nooit samen kunnen gaan'

Is dat dan zo gek gedacht? Volgens mij staat hier effectief dat je racisme niet met racisme kan bestrijden. 

Ik zie het als leerkracht in het onderwijs ook. Als sommige leerlingen overal mee wegkomen (denk: genocide plegen/verdedigen) laten andere leerlingen die over de schreef gaan (denk: antisemitische uitlatingen doen) zich ook niet meer sturen. Je bent dan als leerkracht (denk: overheid) niet meer geloofwaardig en betrouwbaar. Zo ontstaan er ontzettend giftige dynamieken in klassen die zich nauwelijks meer laten bijsturen en dat is naar mijn mening precies wat we nu in de maatschappij zien.

Nicole123 schreef op 28-11-2024 om 10:01:

[..]

Als je het over 'de islam' hebt dan scheer je toch over één kam? Je zegt toch ook niet over het christendom dat het vrouwonvriendelijk is omdat in reformatorische kerken vrouwen geen predikant of ouderling mogen worden, verplicht een rok moeten dragen, een hoedje op moeten naar de kerk en niet geacht worden om te werken als ze jonge kinderen hebben? Binnen de islam zijn net zoveel stromingen als binnen het christendom. Vraag aan Franca Treur hoe vrouwvriendelijk het christendom is, dan krijg je ook een negatief antwoord. Vraag het aan 100 anderen en je krijgt 100 andere antwoorden.

Ik had al gemeld dat ik niets meer heb met het katholicisme omdat vrouwen geen priester kunnen worden en vanwege het celibaat. Vrouwonvriendelijkheid dus. Scheer ik nu alle katholieken over één kam?

Fleurtje_5 schreef op 28-11-2024 om 08:28:

[..]

https://www.telegraaf.nl/nieuws/879381461/normaliseren-jodenhaat-begon-op-de-campussen 13 nov. 2024

Zou jij misschien kunnen laten zien wat er in dat artikel staat? Niet iedereen heeft een abonnement met de Telegraaf. Aan een simpele link heb ik niets.

Eleanor schreef op 28-11-2024 om 10:59:

[..]

Is dat dan zo gek gedacht? Volgens mij staat hier effectief dat je racisme niet met racisme kan bestrijden.

Ik zie het als leerkracht in het onderwijs ook. Als sommige leerlingen overal mee wegkomen (denk: genocide plegen/verdedigen) laten andere leerlingen die over de schreef gaan (denk: antisemitische uitlatingen doen) zich ook niet meer sturen. Je bent dan als leerkracht (denk: overheid) niet meer geloofwaardig en betrouwbaar. Zo ontstaan er ontzettend giftige dynamieken in klassen die zich nauwelijks meer laten bijsturen en dat is naar mijn mening precies wat we nu in de maatschappij zien.

In dezelfde tekst is ook het volgende te lezen 

Wij zijn hier om te laten zien dat het bestrijden van antisemitisme en het opkomen voor de rechten van Palestijnen hand in hand gaan.

Ik vind dat helemaal geen rare gedachte, maar in de praktijk denk ik dat deze 2 groepen niet samen “vreedzaam” zullen demonstreren.

Pittige tijden trouwens om nu voor de klas te moeten staan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.