Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Libertine schreef op 27-11-2024 om 22:17:

[..]

Probeer eens voorbij religie te kijken. Zie je nog meer haat. Bijvoorbeeld haatpolitici. En rechten van vrouwen is ook niet gekoppeld aan religie.

Ik bekijk het van alle kanten en ik zie dat de vrouwenrechten in de loop der jaren Gode zij dank zeer verbeterd zijn. In de religie zie ik dat helaas minder terug. En niet alleen in de islam. Zelf ben ik katholiek opgevoed maar ik ben allang niet meer katholiek. En waarom niet? Omdat vrouwen uitgesloten worden van het priesterschap en vanwege het celibaat. Wat dit aangaat heeft de islam een pré. Echter vind ik de islam verder niet bepaald vrouwvriendelijk. Ik denk dat in het staartje religie toch de boosdoener is in het beperken van de vrouwenrechten.

Thora schreef op 27-11-2024 om 21:27:

[..]

Dit dus. Natuurlijk bedoel ik leerlingen met een moslimgeloof. Ik noem de andere religies om duidelijk te maken dat het niet aan de andere religies ligt. En nee, niet alle leerlingen maken het onmogelijk om over de holocaust les te geven. Maar genoeg moslimleerlingen en op een dusdanig dwingende manier, om er toch maar geen les meer over te geven. En ik vermoed dat jij best weet wat ik bedoel en er bewust een antimoslimdraai aan geeft. Let wel, ik denk dat. Ik zeg niet dat je het doet. Als men net zo spastisch reageerde als het om Joden gaat dan als het om moslims gaat zou het een heel ander beeld geven.

Ik geef er geen antimoslimdraai aan, jouw tekst vind ik antimoslim. Want je veralgemeniseert het, je legt de schuld niet bij personen, maar bij afkomst en religie, waardoor je er een hele groep mee aanspreekt en wegzet. Ook al diegenen die helemaal niet antisemitisch zijn. Verder is ook 20% van de niet-moslims antisemitisch, dus jouw stelling dat het aan de moslims ligt en niet aan de andere religies is veel te zwart-wit. 
Niet generaliserend maar gewoon feitelijk is bijv: 

• De daders van het geweld in Amsterdam hebben Marokkaanse roots
  • Sommige leerlingen met een moslimachtergrond zijn antisemitisch
  • Antisemitisme komt onder moslims meer voor dan onder andere religies
  • In 2022 dacht 12% van de moslimjongeren in Nederland niet positief over Joden, blijkt uit het onderzoek van de Anne Frank stichting
  • Op platforms als Cestmocro en Telegram worden vreselijke antisemitische uitlatingen gedaan

Wel generaliserend (iets van sommige personen doortrekken naar een héle groep met dezelfde afkomst/religie) is bijv:
  • Antisemitisme komt van de moslimleerlingen
  • Moslims moeten zich distantiëren van het geweld in Amsterdam, zo niet dan zijn het ook jodenhaters
  • Deelnemers aan pro-Palestina betogingen zijn antisemitisch
  • Moslims houden zich niet aan de Nederlandse normen en waarden
  • Moslims zijn niet goed geïntegreerd 

En die veralgemenisering vind ik niet alleen over moslims een probleem, dat vind ik een probleem bij welke groep dan ook. Ik ben er ook fel op tegen als bijv gezegd wordt:

• Joden zijn voor het wegvagen van de Palestijnen
  • Mannen zijn niet geëmancipeerd
  • Kindermisbruik komt van katholieken
  • Boeren moeten zich distantiëren van het bedreigen van minister van de Wal
  • Voetbalfans kunnen zich niet normaal gedragen
Thora schreef op 27-11-2024 om 22:22:

[..]

Ik bekijk het van alle kanten en ik zie dat de vrouwenrechten in de loop der jaren Gode zij dank zeer verbeterd zijn. In de religie zie ik dat helaas minder terug. En niet alleen in de islam. Zelf ben ik katholiek opgevoed maar ik ben allang niet meer katholiek. En waarom niet? Omdat vrouwen uitgesloten worden van het priesterschap en vanwege het celibaat. Wat dit aangaat heeft de islam een pré. Echter vind ik de islam verder niet bepaald vrouwvriendelijk. Ik denk dat in het staartje religie toch de boosdoener is in het beperken van de vrouwenrechten.

Toch knap dat je weer alle islamieten over één kam scheert, en zelfs een heel geloof als niet bepaald vrouwvriendelijk bestempelt. En hen ook nog eens het beperken van vrouwenrechten in de schoenen probeert te schuiven.

Ieder geloof kent een dogmatisch deel gelovigen. En die doen allen zo ongeveer hetzelfde als het op vrouwenrechten aankomt. 

Volgens mij is een onderliggende vraag: zie je antisemitisme als een strijd van moslims versus joden, dat de moslims de joden haten en weg willen hebben? Of zie je antisemitisme als een vorm van racisme, waarbij men joden negatief bejegent puur omdat ze een joodse afkomst hebben? Ik denk dat sommigen hier het als het eerste zien en anderen meer de nadruk op het tweede leggen.
Ik zie het zelf vooral als het tweede en juist daarom sla ik in de discussie over antisemitisme aan als over mensen met een andere afkomst en religie zo veralgemeniserend gesproken wordt. Want dan wissel je naar mijn idee de ene vorm van racisme in voor de andere. Je bestrijdt dan antisemitisme met anti-islam. Als je het als een strijd tussen religies ziet is dat logisch, als je het als een strijd tegen racisme (waaronder antisemitisme) ziet juist niet.

Nicole123 schreef op 27-11-2024 om 22:45:

Volgens mij is een onderliggende vraag: zie je antisemitisme als een strijd van moslims versus joden, dat de moslims de joden haten en weg willen hebben? Of zie je antisemitisme als een vorm van racisme, waarbij men joden negatief bejegent puur omdat ze een joodse afkomst hebben? Ik denk dat sommigen hier het als het eerste zien en anderen meer de nadruk op het tweede leggen.
Ik zie het zelf vooral als het tweede en juist daarom sla ik in de discussie over antisemitisme aan als over mensen met een andere afkomst en religie zo veralgemeniserend gesproken wordt. Want dan wissel je naar mijn idee de ene vorm van racisme in voor de andere. Je bestrijdt dan antisemitisme met anti-islam. Als je het als een strijd tussen religies ziet is dat logisch, als je het als een strijd tegen racisme (waaronder antisemitisme) ziet juist niet.

Eens. En ik zie het hetzelfde als jij. 

Maar de scheidslijn aan beide kanten is voor sommigen zo dun dat het dan uitmondt in het eerste. Van beide kanten overigens. 

Pro-pallies zijn niet de enigen die zaterdag bij de Dam willen protesteren, Pegida heeft een tegendemonstratie aangekondigd. Wordt gezellig daar op die drukke zaterdagmiddag...

Daar kon je natuurlijk op wachten, al helemaal omdat bij eerdere toegestane tegendemonstraties door Halsema is gezegd dat het "mag schuren". Ben benieuwd of die tolerantie inderdaad beide kanten op gaat, of dat er toch een bepaalde grens aan zit.

https://x.com/EWagensveld/status/1861439033605300331?t=TZeDSXu3Js3mRcSZSX7b2Q&s=19

Nicole123 schreef op 27-11-2024 om 22:45:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/879381461/normaliseren-jodenhaat-begon-op-de-campussen 13 nov. 2024

Wat maakt het nog uit waarom of door wie Joden worden gehaat. Er werden zelfs Hamasliederen gezongen. Dan ben je niet alleen pro-Palestina. Joden voelen zich onveilig, ze worden gehaat en bedreigd, en dat is ZWAAR FOUT.

Door lafaards met gezichtsbedekking.

https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2024/10/onderzoek-op-welke-universiteit-voelen-joden-zich-nog-veilig-1433349/

Ontwerp-zonder-titel-2024-10-04T145753.954-1200x711.jpg?1

Foto: Pro-Palestijnse betogers bij het Maagdenhuis. Beeld: Ramon van Flymen/ANP

4 oktober 2024

Hakenkruizen en haatleuzen op de muur, uitgescholden worden voor ‘zionist’ of moordenaar. Terwijl je gewoon komt werken of studeren. Sinds 7 oktober 2023 zijn universiteiten en hogescholen het toneel van felle anti-Israëlprotesten. Een onderzoek geeft voor het eerst een beeld van het antisemitisme en de onveiligheid die Joden en Israëliërs ervaren in het hoger onderwijs.

Wat hebben Joodse en Israëlische studenten, docenten en medewerkers meegemaakt sinds de aanslag door Hamas op 7 oktober? Wat is de impact van de demonstraties en bezettingen, van de oproepen tot intifada, het vernietigen van Israël en het zingen van Hamasliederen op hun gevoel van veiligheid? En wat hebben onderwijsinstellingen gedaan om Joden en Israëliërs te beschermen?

Om dat te weten te komen, verzamelden historicus Amanda Kluveld (56) en politicoloog Eliyahu Sapir (48), beiden verbonden aan Maastricht University, getuigenissen onder Joodse en Israëlische studenten en medewerkers op twintig universiteiten en hogescholen in Nederland. Ze werkten daarbij samen met een Joods academisch netwerk, de Onderwijs Community Nederland van oprichters Chaïm Benistant en Daniëlle van Lijf. De vragenlijst werd anoniem ingevuld door 165 respondenten. Hun antwoorden, bij elkaar bijna honderdduizend woorden, bieden een unieke inkijk in de zorgen en angsten onder een groep die even kwetsbaar als onzichtbaar is.

Welke universiteit is het (on)veiligst voor Joden?

Zo geeft de ruime meerderheid van alle respondenten aan het gevoel te hebben op hun universiteit of hogeschool gevaar te lopen. Hoewel slechts 5 procent zegt de omgeving te beleven als hoogst gevaarlijk, geeft de meerderheid aan reële en voortdurende veiligheidsrisico’s te ervaren. Zij zeggen dat dit gevoel een voortdurende, negatieve invloed heeft op hun dagelijkse leven en welzijn.

[grafiek]

Op instituten met een grote studentenpopulatie, zoals de Erasmus Universiteit Rotterdam, de Vrije Universiteit, de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam, is het gevoel van onveiligheid nog groter. Dit zijn tevens plekken waar sinds 7 oktober veel anti-Israëlprotesten zijn gehouden.

Het onderzoek is niet uitgebreid genoeg om statistisch representatief te mogen heten. Dat was ook niet de bedoeling, benadrukken de onderzoekers. Toch is er niet veel fantasie voor nodig om een verband te leggen tussen de onveiligheid die Joden en Israëliërs ervaren en de anti-Israëlprotesten op universiteiten en hogescholen. Vrijwel alle 165 respondenten geven aan dat zij worden geconfronteerd met uitingen van haat, uitsluiting en intimidatie, in sommige gevallen met een openlijk antisemitisch karakter.

[grafiek]

Vormen van antisemitisme in het hoger onderwijs

Over wat voor uitingen hebben we het? De onderzoekers geven geen definitie van antisemitisme, maar laten zich leiden door de beleving van de respondenten, oftewel: de slachtoffers. De meest ervaren vormen van antisemitisme zijn uitingen van antizionisme en van haat tegen de Israëlische regering. Die worden op Joden en Israëliërs in Nederland geprojecteerd vanwege hun identiteit. Dat antizionisme kan in demonstraties algauw overlopen in antisemitisme, bijvoorbeeld doordat alle Joden als ‘zionisten’ worden weggezet, beschimpt en gedehumaniseerd.

Naast de klassiek antisemitische, negatieve stereotypen over Joden die respondenten meemaken, ervaren zij vooral aanvallen vanwege hun ‘medeplichtigheid’ in de vermeende genocide in Gaza en de vermeende apartheid in Israël. Oproepen tot een gewelddadige opstand tegen Israël (intifada) en de vernietiging (‘dekolonisatie’) van de staat Israël, met leuzen als ‘From the river to the sea’, lijken ook gericht tegen Joden elders ter wereld. Dat is in elk geval hoe die Joden dat zelf ervaren, zo toont het onderzoek.

Joodse academici blijven thuis, studenten haken af

Het gevoel van vijandigheid en onveiligheid onder Joden op universiteiten en hogescholen, aldus de respondenten, wordt verder aangewakkerd door cyberaanvallen, nazivergelijkingen, (oproepen tot) sociale uitsluiting en intimidatie, evenals heftige reacties tegen zichtbare uitingen van de Joodse identiteit, zoals een davidsster aan een halsketting.

Tegen EW gaven diverse Joodse academici in de afgelopen maanden inderdaad aan dat zij zich sinds 7 oktober onprettig en onveilig voelen op hun universiteit, faculteit en afdeling. Een deel van hen ging afgelopen jaar amper naar de universiteit, uit angst voor confrontatie met anti-Israëlactivisten. Door niet-Joodse collega’s voelen zij zich buitengesloten en onbegrepen. Steun na 7 oktober bleef uit, terwijl er wel zonder tegengeluid oproepen tot staking en protest werden verspreid onder collega’s en studenten. Inmiddels zouden verscheidene Joodse studenten met hun studie zijn gestopt, maar daarvan houden de universiteiten geen cijfers bij.

Volgens Amanda Kluveld had de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap – tot 2 juli dit jaar Robbert Dijkgraaf (D66), inmiddels opgevolgd door Eppo Bruins (NSC) – een grotere rol moeten spelen en de universiteiten moeten aanspreken: ‘Niet onderhandelen met de demonstranten, zorgen dat mensen hun werk konden doen en veilig konden studeren.’

Universiteiten deden te weinig tegen antisemitisme

De studie geeft een zorgwekkend beeld van de reactie van universiteiten. Als zij al concrete maatregelen namen tegen antisemitisme, werden die door velen in de Joodse en Israëlische gemeenschap als onvoldoende en ineffectief beoordeeld.

Enkele universiteiten springen eruit, in negatieve zin. Zo vond maar een klein deel van de respondenten op de Erasmus Universiteit Rotterdam en op Maastricht University dat het bestuur goed reageerde op de protesten. Het allesoverheersende oordeel is dat de instellingen er niet in slaagden adequate steun te bieden. Van de respondenten op de Universiteit Leiden, die vooral in haar gebouwen in Den Haag kampt met frequente en radicale protestacties, beoordeelde zelfs helemaal niemand de inspanningen van het College van Bestuur als positief.

De Universiteit Utrecht springt er in gunstige zin uit: van de respondenten op deze universiteit is de meerderheid positief over de getroffen maatregelen, en slechts een kleine groep teleurgesteld. Dit lijkt een signaal dat de Universiteit Utrecht, vergeleken met andere onderwijsinstellingen, beter is omgegaan met uitingen van haat en intimidatie jegens Joden en Israëliërs.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-11-2024 om 08:38 Topicstarter

Malibu2 schreef op 28-11-2024 om 08:24:

Pro-pallies zijn niet de enigen die zaterdag bij de Dam willen protesteren, Pegida heeft een tegendemonstratie aangekondigd. Wordt gezellig daar op die drukke zaterdagmiddag...

Daar kon je natuurlijk op wachten, al helemaal omdat bij eerdere toegestane tegendemonstraties door Halsema is gezegd dat het "mag schuren". Ben benieuwd of die tolerantie inderdaad beide kanten op gaat, of dat er toch een bepaalde grens aan zit.

https://x.com/EWagensveld/status/1861439033605300331?t=TZeDSXu3Js3mRcSZSX7b2Q&s=19

Ik las vandaag ergens dat nog besloten moet worden door de driehoek van Amsterdam over de demonstraties van zaterdag. Dus alle kans dat die beide demonstraties ook niet op de Dam mogen. En dan vanwege dezelfde redenen de veiligheid.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-11-2024 om 08:42 Topicstarter

Gelukkig zijn er ook hoopvolle initiatieven
https://www.parool.nl/wereld/hoe-vier-amsterdamse-jongeren-de-dialoog-tussen-joden-en-moslims-aanwakkeren-en-hun-boodschap-wereldwijd-aandacht-trekt~bab45e20/
“Ik was blij om even weg te zijn uit Amsterdam. De stad is gespannen en gekwetst. Overal pijn, littekens en argwaan naar de ander,” vertelt Oumaima (22) in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires. Zij vormt samen met Selma (beiden zijn islamitisch), Boaz en Noa (beiden Joods) de organisatie Deel de Duif. Ze willen verschillen overbruggen. Dat begon na de inval van Hamas in Israël op 7 oktober 2023, en is actueler dan ooit: het recente geweld in Amsterdam rondom de wedstrijd Ajax - Maccabi Tel Aviv en de heftige, kwetsende nasleep in de lokale en nationale politiek.

Malibu2 schreef op 28-11-2024 om 08:24:

08:27

Zo'n twintig christelijke en Joodse organisaties houden vanavond bij de Amsterdamse Stopera een manifestatie tegen Jodenhaat en antisemitisme. De Amsterdamse driehoek verplaatste de manifestatie 'Wij staan naast onze Joden' uit veiligheidsoverwegingen van de Dam naar de Stopera, waar het stadhuis zit. Op sociale media is een pro-Palestijnse tegendemonstratie aangekondigd op dezelfde tijd en plek.

Onder meer Christenen voor Israël, de Hersteld Hervormde Kerk, het Centraal Joods Overleg en het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) zijn betrokken bij de manifestatie. Van 19.00 uur tot 20.30 uur willen zij bij het stadhuis een 'krachtig signaal geven tegen Jodenhaat', aldus Christenen voor Israël. 'De manifestatie is een signaal om te laten zien dat de Joodse gemeenschap in Nederland niet alleen staat.' Directeur Frank van Oordt zei eerder het 'enorm belangrijk' te vinden dat de actie doorgaat, ook al is die niet op de Dam maar bij de Stopera.

Volgens de driehoek van politie, burgemeester en OM waren de risico's voor de openbare orde en de veiligheid te groot om de demonstratie op de Dam te laten plaatsvinden. Burgemeester Femke Halsema stelde dat het besluit om de actie te verplaatsen onder meer te maken heeft met de verwachte winkeldrukte in de stad rond pakjesavond. Ook zou het in het donker en door de drukte 'onmogelijk' zijn geweest voor de politie om demonstranten te scheiden van het (winkelend) publiek. Ook zou er door het toegenomen aantal acties op de Dam steeds meer overlast en risico voor ondernemers en omwonenden zijn.

Pro-Palestijnse actiegroepen roepen op sociale media op om donderdagavond 'een krachtig tegengeluid te laten horen' bij de Stopera. 'Zij claimen daar te staan om te demonstreren tegen antisemitisme, maar wij willen duidelijk maken dat het supporten van genocide in Palestina en het bestrijden van antisemitisme nooit samen kunnen gaan', is te lezen in de oproep. 'Wij zijn hier om te laten zien dat het bestrijden van antisemitisme en het opkomen voor de rechten van Palestijnen hand in hand gaan.'

https://www.ad.nl/buitenland/live-midden-oosten-manifestatie-tegen-jodenhaat-gepland-in-amsterdam-pro-palestijnen-willen-protest-op-dezelfde-plek~aad76398/

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-11-2024 om 09:10 Topicstarter

Dat lijkt me een loffelijk streven om te laten zien dat het bestrijden van antisemitisme en het opkomen voor de rechten van Palestijnen hand in hand kunnen gaan.

Fleurtje_5 schreef op 28-11-2024 om 08:30:

Wat maakt het nog uit waarom of door wie Joden worden gehaat. Er werden zelfs Hamasliederen gezongen. Dan ben je niet alleen pro-Palestina. Joden voelen zich onveilig, ze worden gehaat en bedreigd, en dat is ZWAAR FOUT.

Door lafaards met gezichtsbedekking.

Het maakt heel veel uit of je stelt dat de Joden worden gehaat door die Hamas liederen zingende lafaards met gezichtsbedekking (feit), of door 'de moslims' (generalisatie).

Dat antisemitisme vreselijk is en dat de daders ervan zwaar fout zitten dat zijn we hier allemaal roerend met elkaar eens. Ik begrijp daarom niet zo goed waarom je anderen daarvan zou willen overtuigen hier, want die overtuiging delen we al vanaf post 1.

Zolang je maar de daders erop aankijkt en niet een complete bevolkingsgroep hiervan de schuld geeft, expliciet of impliciet.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-11-2024 om 09:19 Topicstarter

Ik merk dat ik me erger aan het taalgebruik hier. Kan er niet gewoon voluit Pro Palestina geschreven worden in plaats van taalgebruik van o.a. Geenstijl hier over te nemen en te schrijven over pro-pallies.

Daglichtlamp schreef op 28-11-2024 om 09:10:

Dat lijkt me een loffelijk streven om te laten zien dat het bestrijden van antisemitisme en het opkomen voor de rechten van Palestijnen hand in hand kunnen gaan.

Het is ook eigenlijk te gek voor woorden dat het niet hand in hand zou kunnen gaan. Empathie voor de mensen in Gaza, een plek om te wonen voor Palestijnen, zou helemaal niet gepaard moeten gaan met antisemitisme. Het zou mooi zijn als mensen gewoon echt zouden kunnen demonstreren voor Joden én Palestijnen. Ik ben wel bang dat zo'n demonstratie weer gekaapt wordt door een klein groepje radicalen die juist niet zo vredelievend zijn, de demonstratie in een kwaad daglicht zetten, beide demonstraties verstoren en de mensen van de antisemitisme demonstratie uitschelden en bedreigen. Ik zou zelf als ik burgemeester was om dit risico toch die twee demonstraties niet tegelijkertijd op dezelfde plek toestaan in de huidige explosieve situatie. Een symbool of tekst kan momenteel ook op heel verschillende manieren worden uitgelegd. Zo zullen er bijv. bij de antisemitisme demonstratie vast vlaggen van Israël worden meegedragen: staan die vlaggen voor een hart onder de riem voor Joden of staan die vlaggen voor het toejuichen van het huidige beleid van de staat Israël? Als je daar verschillend over denkt dan is gezamenlijk demonstreren misschien nu niet zo'n handige zet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.