Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Antisemitisme is een vorm van racisme, tegen mensen van joodse afkomst, waarbij mensen worden aangevallen, bedreigd of anderszins negatief bejegend puur omdat ze joods zijn. 

Antisemitisme is niet het hebben van (felle) kritiek op de staat Israël, protesteren tegen de oorlog in Gaza of de visie hebben dat het grondgebied van Israël eigenlijk aan de Palestijnen/Arabieren toebehoort. Of je het met die visie eens bent maakt daarvoor niet uit, ik ben het er niet mee eens en jij ook niet, maar dat maakt die visie hebben nog geen antisemitisme.

Nicole123 schreef op 23-11-2024 om 17:37:

[..]

Mensen die een herdenking houden om iets vreselijks moet je niet lastigvallen, dat is hartstikke fout. Daar had ik het echter niet over. Ik zei zelfs juist dat er zeker mensen zijn die pro-Palestina zijn omdat ze gedreven worden door al eerder aanwezig antisemitisme. Ik zeg nergens dat het allemaal schatjes zijn, integendeel.

Waar ik over val in jouw betoog is dat je alle Israël kritiek al heel gauw onder de noemer antisemitisme schaart. Dat je niet gelooft dat veel mensen gewoon echt veel empathie hebben met al die slachtoffers in Gaza en van daaruit flinke kritiek hebben op het beleid van Israël. Je blijft maar komen met 7 oktober, maar er zijn meer slachtoffers gevallen dan op 7 oktober. Dat lijkt je compleet te negeren. Ik zie geen enkel begrip van jouw kant voor mensen die zich het lot van de mensen in Gaza enorm aantrekken.

Dus ja, er zijn mensen die echt antisemitische woorden en daden uiten, dat betwist ik helemaal niet. Maar maak daar niet van dat alle moslims die begaan zijn met Gaza en fel in hun kritiek op Israël antisemitisch zouden zijn en eigenlijk helemaal niet zoveel geven om de Gazanen.

Zucht, ja er zijn inderdaad meer slachtoffers gevallen dan op 7 Oktober

Lijst van aanslagen in Israël - Wikipedia

Maar Gaza is nu een groot oorlogsgebied geworden door 7 Oktober, voor 7 Oktober hadden de Palestijnen de leiding. en konden ze in Israël werken, nu hebben ze hun problemen zelf veroorzaakt.

Nicole123 schreef op 23-11-2024 om 17:39:

Antisemitisme is een vorm van racisme, tegen mensen van joodse afkomst, waarbij mensen worden aangevallen, bedreigd of anderszins negatief bejegend puur omdat ze joods zijn.

Antisemitisme is niet het hebben van (felle) kritiek op de staat Israël, protesteren tegen de oorlog in Gaza of de visie hebben dat het grondgebied van Israël eigenlijk aan de Palestijnen/Arabieren toebehoort. Of je het met die visie eens bent maakt daarvoor niet uit, ik ben het er niet mee eens en jij ook niet, maar dat maakt die visie hebben nog geen antisemitisme.

Maar voor de zoveelste keer, mensen gebruiken of beter gezegd misbruiken Israël om Antisemitisch te zijn.

Libertine schreef op 23-11-2024 om 17:34:

[..]

Met de uitvoering van het verkrijgen van dat land schijnt wel wat aan de hand te zijn. Want sommige mensen ervaren dat toch wat moeilijker dan jij het hier zo simpel probeert te stellen …

Nou ja in principe komt het Zionisme vanuit de wens een eigen soevereine staat te hebben en te behouden. Dat was het beginsel. Die staat is er gekomen maar niet zondermeer, wat dat betreft heb je helemaal gelijk. De staat is er inmiddels al, en Zionisten willen die staat behouden. 

Evenals de Palestijnen een eigen staat wensen, alleen die is er nog niet en had er al moeten zijn.

De vraag is, en daar zit de kern van het probleem, wat zijn de grenzen van die Staten. Want een Zionist wil niet het hele gebied terwijl Hamas bijvoorbeeld wel het hele gebied wil als Palestijnse staat. En er zijn ook Joden die geen Zionist zijn. Die hebben niet die intrinsieke behoefte tot een eigen staat. 

Het probleem wat er is met  Zionisten is dus eigenlijk alleen de wens voor die eigen staat. En de antizionisten zijn daar dus op tegen. De vraag ook hier is in hoeverre? Willen die de gehele staat Israël doen verdwijnen of gaan ze akkoord met bepaalde (nieuwe) grenzen. De lijn tussen antisemitisme en antizionisme is heel erg dun.

Muurbloem1985 schreef op 23-11-2024 om 17:42:

[..]

Maar Gaza is nu een groot oorlogsgebied geworden door 7 Oktober, voor 7 Oktober hadden de Palestijnen de leiding. en konden ze in Israël werken, nu hebben ze hun problemen zelf veroorzaakt.

Waarom jouw focus op enkel de Israëlische slachtoffers? Doen andere doden en slachtoffers je niets en kun je je ook je niet inleveren in mensen die dat wel vreselijk vinden? 

En waarom pik je dit eruit, maar ga je niet in op het punt dat ik maakte, namelijk dat je onnodig alle Israël-kritiek onder de noemer antisemitisme schaart? Je maakt er zo'n bizarre karikatuur van dat je hiermee niet meer begrip voor Israël kweekt, maar enkel mensen verder van je af stoot.

Muurbloem1985 schreef op 23-11-2024 om 17:43:

[..]

Maar voor de zoveelste keer, mensen gebruiken of beter gezegd misbruiken Israël om Antisemitisch te zijn.

Is jouw invulling.

Nicole123 schreef op 23-11-2024 om 17:48:

[..]

Is jouw invulling.

Nee hoor dat is een feit

Muurbloem1985 schreef op 23-11-2024 om 17:43:

[..]

Onderbouw dat eens? Heb je een link of verwijzing naar een objectieve bron?

Libertine schreef op 23-11-2024 om 15:29:

En tot slot; is meedoen aan deze pro Palestijnense protesten ook een vorm van jodenhaat?

Bij XR zijn er mensen opgestapt sinds ze zich pro Palestijns noemen en dat begrijp ik wel. Als Milieu club, zou ik me uitspreken tegen 'n oorlog en je er verder niet mee bemoeien.  

Discussie binnen Extinction Rebellion na pro-Palestijns aspect klimaatmars
Zo noemde emeritus hoogleraar voedingsleer Martijn Katan het op X "diep treurig". "Ik heb mij uit volle overtuiging ingezet voor de klimaatbeweging, maar die is nu een platform geworden voor de Palestijnse kant van het conflict Israël-Hamas. Daar doe ik niet aan mee. Adieu, XR".

En Jan Rotmans, hoogleraar Duurzaamheid en Transities schreef op X: "Zeer onverstandig als de klimaatbeweging de pro-Palestijnse weg inslaat. Klimaat en de kwestie Israël-Palestina zijn wezenlijk verschillend. Ik zal me er in elk geval openlijk en publiekelijk van distantiëren."

Bénédicte Ficq maakt zich grote zorgen over de klimaatverandering en sloot zich daarom aan bij Extinction Rebellion. Maar nu heeft ze zich, zoals ze zelf zegt, "losgekoppeld". "Het is walgelijk wat er gebeurt in de Gazastrook, maar ik vind het ook vreselijk dat Joodse mensen bang zijn. Ik vind het afschuwelijk voor iedereen. En ik wil niet plotseling en ongevraagd worden geconfronteerd met een mening waar ik geen zeggenschap over heb gehad."

Ook vindt ze dat de manier waarop de oorlog tussen Israël en Hamas zondag op het podium aan de orde werd gesteld "grimmig en polariserend".
Discussie binnen Extinction Rebellion na pro-Palestijns aspect klimaatmars

Muurbloem1985 schreef op 23-11-2024 om 17:49:

[..]

Nee hoor dat is een feit

Jij kunt niet in het hoofd van andere mensen kijken, dus dat je ze negatieve intenties toedicht is geen feit maar jouw eigen invulling. Het is ook jouw eigen onterechte generalisatie dat als sommige islamitische Israël-critici antisemitische uitingen doen dat dat voor de hele groep zou gelden. Ik mis bij jou alle begrip voor anderen, je zit enorm diep in je eigen gelijk. Antwoorden als dit bevestigen dat alleen maar. 

Nicole123 schreef op 23-11-2024 om 17:47:

[..]

Waarom jouw focus op enkel de Israëlische slachtoffers? Doen andere doden en slachtoffers je niets en kun je je ook je niet inleveren in mensen die dat wel vreselijk vinden?

En waarom pik je dit eruit, maar ga je niet in op het punt dat ik maakte, namelijk dat je onnodig alle Israël-kritiek onder de noemer antisemitisme schaart? Je maakt er zo'n bizarre karikatuur van dat je hiermee niet meer begrip voor Israël kweekt, maar enkel mensen verder van je af stoot.

Jij verwijt mij dat ik steeds terugkom op 7 oktober, nou door 7 oktober is Gaza nu een gat geworden, wat loop je dan moeilijk te doen over wat er voor 7 oktober gebeurde, daar gaat het nu toch niet om, en ik zeg helemaal niet dat alle Israël kritiek meteen antisemitisch is, dat maak jij er weer van. Ik zeg wel dat er een heel dun lijntje is tussen anti Israël en antisemitisme, waarom denk je dan dat ze op scholen geen les meer durven te geven over dit onderwerp

Muurbloem1985 schreef op 23-11-2024 om 17:42:

[..]

Want alle Palestijnen steunen Hamas? Is Hamas voor jou gelijk aan alle Palestijnen? Zijn alle Palestijnen pro-Hamas? 

Nicole123 schreef op 23-11-2024 om 17:55:

[..]

Jij kunt niet in het hoofd van andere mensen kijken, dus dat je ze negatieve intenties toedicht is geen feit maar jouw eigen invulling. Het is ook jouw eigen onterechte generalisatie dat als sommige islamitische Israël-critici antisemitische uitingen doen dat dat voor de hele groep zou gelden. Ik mis bij jou alle begrip voor anderen, je zit enorm diep in je eigen gelijk. Antwoorden als dit bevestigen dat alleen maar.

En bij jou mis ik ook het begrip voor andere, als je het over jodenhaat hebt kom jij weer met het vingertje wijzen "maar moslims zijn ook zielig"

felija schreef op 23-11-2024 om 17:56:

[..]

Want alle Palestijnen steunen Hamas? Is Hamas voor jou gelijk aan alle Palestijnen? Zijn alle Palestijnen pro-Hamas?

Ze hebben bar weinig gedaan aan hamas ja, en stonden op 7 oktober te juichen toen Israëlische lijken door de straten werden gesleept 

Muurbloem1985 schreef op 23-11-2024 om 17:58:

[..]

Ze hebben bar weinig gedaan aan hamas ja, en stonden op 7 oktober te juichen toen Israëlische lijken door de straten werden gesleept

Allemaal? Al die mensen die nu massaal zijn gedood, vrouwen en kinderen, allemaal terroristisch?

Wat hadden 'ze' kunnen doen aan Hamas? De gewone burgers?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.