Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Miraval
23-11-2024 om 16:17
Libertine schreef op 23-11-2024 om 16:08:
[..]
Ik herkende het stuk van de website van de Anne frank Stichting. Heb het hier eerder zelf geplaatst. Fijn dat nu het deel van de voetbalsupporters er ook bij staat. Wel zo volledig en netjes aangezien dat de grootse groep is en we ons anders blind zitten te staren op de Marokkanen.
Ik had dat ook eerder gedeeld en er dikgedrukt bij gezet dat Moslims de meeste discriminatie ervaren. Als groep.
Muurbloem1985
23-11-2024 om 16:49
Heel veel voornamelijk moslims weten geen eens wat zionisme is, maar zijn anti zionistisch, wat heel snel over kan gaan in jodenhaat.
Zilver_gray
23-11-2024 om 16:57
Muurbloem1985 schreef op 23-11-2024 om 16:49:
Heel veel voornamelijk moslims weten geen eens wat zionisme is, maar zijn anti zionistisch, wat heel snel over kan gaan in jodenhaat.
Vertel Muurbloem, hoe werkt dat proces volgens jou? Hoe gaat anti- zionisme over in jodenhaat? En waarom zouden “heel veel voornamelijk” moslims niet weten wat zionisme is?
Muurbloem1985
23-11-2024 om 17:03
Zilver_gray schreef op 23-11-2024 om 16:57:
[..]
Vertel Muurbloem, hoe werkt dat proces volgens jou? Hoe gaat anti- zionisme over in jodenhaat? En waarom zouden “heel veel voornamelijk” moslims niet weten wat zionisme is?
Nou heel simpel zilver gray, heel veel mensen denken dat alle zionisten de banken beheren, ze denken dat alle zionisten grote neuzen hebben, alle zionisten beheren de wereld ect ect. zo vervang je alleen het woord "zionisten" voor joden, maar niet iedereen is zo dom.
Daglichtlamp
23-11-2024 om 17:07
Zilver_gray schreef op 23-11-2024 om 16:57:
[..]
Zeker aangezien een deel van de joden zelf ook antizionistisch is.
Daglichtlamp
23-11-2024 om 17:08
Muurbloem1985 schreef op 23-11-2024 om 17:03:
[..]
Nou heel simpel zilver gray, heel veel mensen denken dat alle zionisten de banken beheren, ze denken dat alle zionisten grote neuzen hebben, alle zionisten beheren de wereld ect ect. zo vervang je alleen het woord "zionisten" voor joden, maar niet iedereen is zo dom.
Nu vraag ik me af of jij zelf eigenlijk wel weet wat een zionist is.
Fleurtje_5
23-11-2024 om 17:17
Daglichtlamp schreef op 23-11-2024 om 14:43:
[..]
Ik verzin het niet he, de PVV heeft bijvoorbeeld concreet een initiatiefwetsvoorstel voor het schrappen van de strafbaarheid van groepsbelediging: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?cfg=wetsvoorsteldetails&qry=wetsvoorstel%3A33369
Dat treft ook joden, en dat om Wilders meer vrijheid te geven om bijvoorbeeld Marokkanen te beledigen.
Nou, misschien is hij dan toch nóg slimmer dan gedacht, want als dan zijn voorstel doorgaat, dus het Nederlandse paspoort afnemen bij antisemitisme en meteen het land uit sturen, is dan wel een zwaardere aanpak van Jodenhaat, misschien wel meer drastischer en beter. Want draaideur-pestkoppen komen er anders toch weer mee weg als ze een "foei-foei-foei-mag je niet meer doen" krijgen te horen. De gevangenissen zitten vol, krijgt men een enkelband om en draaien ze gewoon hun lamsbout op de BBQ terwijl ze Joden evengoed kunnen blijven beledigen.
'De tijd van thee drinken is voorbij' voor diegene die zich schuldig maken aan Jodenhaat zei Wilders. Ik hoop het.
Beledigen is strafbaar, maar het word alleen aangepakt als het slachtoffer-van-beledigen er een rechtszaak van maakt. En dat kost geld, en niet iedereen heeft dat bedrag er voor over.
Zilver_gray
23-11-2024 om 17:18
Muurbloem1985 schreef op 23-11-2024 om 17:03:
[..]
Meen je dit serieus? Is dit jouw verklaring?
(En dan durf je er ook nog bij te zetten “niet iedereen is zo dom”…)
Muurbloem1985
23-11-2024 om 17:20
Daglichtlamp schreef op 23-11-2024 om 17:08:
[..]
Nu vraag ik me af of jij zelf eigenlijk wel weet wat een zionist is.
Een zionist is iemand die vindt dat joden een land nodig hebben, genaamd Israël, een politieke beweging naar een joodse staat in Israël, niks mis mee en zo moeilijk is het niet.
Muurbloem1985
23-11-2024 om 17:20
Zilver_gray schreef op 23-11-2024 om 17:18:
[..]
Meen je dit serieus? Is dit jouw verklaring?
(En dan durf je er ook nog bij te zetten “niet iedereen is zo dom”…)
Makkelijker kan ik het niet uitleggen oke
Daglichtlamp
23-11-2024 om 17:23
Fleurtje_5 schreef op 23-11-2024 om 17:17:
[..]
Nou, misschien is hij dan toch nóg slimmer dan gedacht, want als dan zijn voorstel doorgaat, dus het Nederlandse paspoort afnemen bij antisemitisme en meteen het land uit sturen, is dan wel een zwaardere aanpak van Jodenhaat, misschien wel meer drastischer. Want draaideur-pestkoppen komen er anders toch weer mee weg. De gevangenissen zitten vol, krijgt men een enkelband om en draaien ze gewoon hun lamsbout op de BBQ terwijl ze Joden evengoed kunnen blijven beledigen.
'De tijd van thee drinken is voorbij' voor diegene die zich schuldig maken aan Jodenhaat.
Maar ook dat kun je dus niet alleen doen bij antisemitisme. Dat moet je dan ook doen bij racisme. Overigens zijn er terecht zware eisen aan het intrekken van de Nederlandse nationaliteit. Dus racisme en antisemitisme kunnen hoogstens hierbij als strafverzwarend gelden.
Dat iemand in een vlaag van verstandsverbijstering een Joodse man slaat, zal nooit reden genoeg zijn om een paspoort af te pakken.
“Openlijke geweldpleging in de simpelste vorm valt er niet onder, nee, maar dit plan is geen lege huls. We gaan niet iedereen maar zijn paspoort afpakken. Er zal geen sprake zijn van intrekken van Nederlanderschap op basis van antisemitisme alleen. Het moet ook nog steeds gaan om de ‘ernstige schending van essentiële belangen van de staat’, zoals dat nu ook al geldt. Uiteindelijk is het aan de rechter. Ik geef daar geen garanties voor.”
Libertine
23-11-2024 om 17:32
Fleurtje_5 schreef op 23-11-2024 om 17:17:
[..]
Nou, misschien is hij dan toch nóg slimmer dan gedacht, want als dan zijn voorstel doorgaat, dus het Nederlandse paspoort afnemen bij antisemitisme en meteen het land uit sturen, is dan wel een zwaardere aanpak van Jodenhaat, misschien wel meer drastischer en beter. Want draaideur-pestkoppen komen er anders toch weer mee weg als ze een "foei-foei-foei-mag je niet meer doen" krijgen te horen. De gevangenissen zitten vol, krijgt men een enkelband om en draaien ze gewoon hun lamsbout op de BBQ terwijl ze Joden evengoed kunnen blijven beledigen.
'De tijd van thee drinken is voorbij' voor diegene die zich schuldig maken aan Jodenhaat zei Wilders. Ik hoop het.
Beledigen is strafbaar, maar het word alleen aangepakt als het slachtoffer-van-beledigen er een rechtszaak van maakt. En dat kost geld, en niet iedereen heeft dat bedrag er voor over.
Als je het artikel van de Vrij Nederland gelezen hebt weet je inmiddels ook dat aangiftes inzake antisemitisme serieuzer worden genomen en vaker worden doorgezet naar het OM dan aangiftes mbt racisme (of seksisme etc). Kwalijk wat mij betreft. Goed dat antisemitisme serieus wordt genomen, maar ze zijn niet erger of belangrijker dan andere vormen van racisme (of seksisme etc ..)
Libertine
23-11-2024 om 17:34
Muurbloem1985 schreef op 23-11-2024 om 17:20:
[..]
Een zionist is iemand die vindt dat joden een land nodig hebben, genaamd Israël, een politieke beweging naar een joodse staat in Israël, niks mis mee en zo moeilijk is het niet.
Met de uitvoering van het verkrijgen van dat land schijnt wel wat aan de hand te zijn. Want sommige mensen ervaren dat toch wat moeilijker dan jij het hier zo simpel probeert te stellen …
Muurbloem1985
23-11-2024 om 17:36
Libertine schreef op 23-11-2024 om 17:34:
[..]
Met de uitvoering van het verkrijgen van dat land schijnt wel wat aan de hand te zijn. Want sommige mensen ervaren dat toch wat moeilijker dan jij het hier zo simpel probeert te stellen
Vertel mij dan eens, als je het zo goed weet wanneer was Israël een "palestijns" land in z'n geheel?
Nicole123
23-11-2024 om 17:37
Muurbloem1985 schreef op 23-11-2024 om 13:49:
[..]
Als je zoals heel veel mensen deden jongst leden 7 Oktober mensen gaat lopen lastigvallen die daar mensen gaan herdenken over de genocide op joden dan heeft dat niks met Gaza te maken en is dat pure jodenhaat.
Mensen die een herdenking houden om iets vreselijks moet je niet lastigvallen, dat is hartstikke fout. Daar had ik het echter niet over. Ik zei zelfs juist dat er zeker mensen zijn die pro-Palestina zijn omdat ze gedreven worden door al eerder aanwezig antisemitisme. Ik zeg nergens dat het allemaal schatjes zijn, integendeel.
Waar ik over val in jouw betoog is dat je alle Israël kritiek al heel gauw onder de noemer antisemitisme schaart. Dat je niet gelooft dat veel mensen gewoon echt veel empathie hebben met al die slachtoffers in Gaza en van daaruit flinke kritiek hebben op het beleid van Israël. Je blijft maar komen met 7 oktober, maar er zijn meer slachtoffers gevallen dan op 7 oktober. Dat lijkt je compleet te negeren. Ik zie geen enkel begrip van jouw kant voor mensen die zich het lot van de mensen in Gaza enorm aantrekken.
Dus ja, er zijn mensen die echt antisemitische woorden en daden uiten, dat betwist ik helemaal niet. Maar maak daar niet van dat alle moslims die begaan zijn met Gaza en fel in hun kritiek op Israël antisemitisch zouden zijn en eigenlijk helemaal niet zoveel geven om de Gazanen.