Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Mooi dat je het gesprek aan kon gaan Malibu en op een heel prettige manier zo te lezen. 

Muurbloem1985 schreef op 23-11-2024 om 12:18:

[..]

Omdat ze het helemaal niet om de Palestijnen gaat, maar om het haten van joden, dat is het hele ding.

En luister hier maar eens naar voor je `genocide` schreeuwt:

Military Expert Debunks Gaza "Genocide" - Nick Freitas - YouTube

Het Internationaal Strafhof is het niet met deze beste man eens. Neem ik persoonlijk iets serieuzer. 

Muurbloem1985 schreef op 23-11-2024 om 12:18:

[..]

Omdat ze het helemaal niet om de Palestijnen gaat, maar om het haten van joden, dat is het hele ding.

Dit vind ik een veel te heftige uitspraak, waarbij je de intenties van een ander bij voorbaat al zelf enorm negatief invult. Ik weet niet wie je precies met 'ze' bedoelt, maar ik denk dat er heel veel mensen oprecht begaan zijn met het leed in Gaza en van daaruit een ferm politiek standpunt innemen en zeer kritisch staan tegenover het politieke/militaire beleid van Israël. Dat antisemitisme noemen vind ik veel te ver gaan, dan leg je je eigen vooroordeel erin. 

Ja, er zullen ook mensen zijn die vanuit antisemitisme dit soort dingen vinden, bijv mensen die met Hamas vlaggen zwaaien of echt antisemitische uitspraken doen en alle joden erop aankijken, maar ook heel veel mensen die uit empathie met de slachtoffers in Gaza erg anti-Israël (dus anti Israelische politiek) geworden zijn. 

Ik zie omgekeerd ook veel mensen, waaronder jij zelf, die ik vrijwel nooit iets zie zeggen over het leed in Gaza, maar alleen het leed voor de Israëli's keer op keer benoemen. Beide groepen vind ik persoonlijk met een te eenzijdige blik kijken, naar het leed van enkel 1 partij in deze vreselijke oorlog. Maar bij beide vind ik het niet oké om er vanuit te gaan dat ze eigenlijk helemaal niet begaan zijn met het leed van die partij, maar puur gedreven worden door haat tegen die anderen. 

Daglichtlamp schreef op 23-11-2024 om 11:04:

[..]

Haat begint denk ik daar waar je niet meer het leed aan de andere kant ook kunt zien. En dat snap ik nog wel voor gewone Palestijnen die daar in het geweld zitten, of voor mensen die daar familie hebben, maar voor anderen verwacht ik dat ze ook in staat zijn om ook wat meer van afstand naar de situatie te kijken.

Goede omschrijving.

Daglichtlamp schreef op 23-11-2024 om 11:19:

Gister citeerde ik nog uit de Kamerbrief met het plan van aanpak tegen antisemitisme. Het kabinet stelt zich eindelijk achter de initiatiefwet van Timmermans en Bikker om racisme (waaronder dus ook antisemitisme) zwaarder te straffen. Waarom hebben ze dat niet direct in het regeerprogramma gedaan? Dat is omdat de PVV daar tegen is. Omdat de PVV racisme blijkbaar geen echt belangrijk probleem vind.
https://www.trouw.nl/opinie/joden-en-moslims-moeten-niet-bang-zijn-voor-elkaar-wel-voor-de-stokers~bed448a0/
Antisemitisme, laten we dat niet vergeten, is een vorm van racisme. Met een specifieke groep als doelwit en een specifieke geschiedenis. Maar de patronen van racisme zijn altijd en overal hetzelfde. De genocide in Rwanda kun je niet zomaar vergelijken met de Holocaust, en de genocide in Srebrenica staat niet gelijk aan die in Gaza. Maar telkens is het patroon dat één etnische of religieuze groep wordt geïsoleerd als het Absolute Kwaad. Na stevig stookwerk is de haat tegen die groep op den duur zo hevig, het morele vacuüm zo volledig, dat de allerergst denkbare misdaden een kans krijgen.

Daarom zou iedereen die blij is met Geert Wilders en het kabinet-Schoof als zogenaamde vrienden van Israël en zogenaamde strijders tegen antisemitisme, zich af moeten vragen wat die nadrukkelijkheid probeert te verhullen. Vooral gezien hun intieme omgang met antisemieten van extreemrechtse partijen door heel Europa heen.

Ik kan in je link alleen dit zien:

Joden en moslims moeten niet bang zijn voor elkaar, wel voor de stokers

Dat is me toch een potje mooiweerdenken. Of is het een poging om de schuld van Jodenhaat af te schuiven op Wilders omdat ze zelf verzuimden op te treden? Of zal deze meneer een tikfout hebben gemaakt en Van Baarle hebben bedoeld met het woord 'stoker' ?

Meerdere keren heb ik een bericht geplaatst dat veel ouder is dan het huidige kabinet. Berichten die uitpuilen van intense Jodenhaat. Het bericht van gisteren was uit 2015. Lodewijk Asscher zat toen in de Tweede Kamer en vertelde dat de Jodenhaat heel ernstig is.

Heb jij toen stokers gehoord die daar verantwoordelijk voor waren of het bij de kladden hebben aangepakt? 

Ik zie wel dat er in die negen jaar tijd niet veel bereikt is om de Jodenhaat ernstig aan te pakken. Voor de Jodenhaat in Amsterdam kwam wel een Jodenakkoord dat er voor moest zorgen dat Joden meer beschermd zouden zijn. Welke twee partijen weigerde dat akkoord te ondertekenen? DENK en BIJ1.

Die twee partijen die de mond vol hebben over racisme, en als het niet gaat zoals zij willen dat het gaat dan komt weer de racismekaart op tafel.Maar als zij het kunnen aanpakken verzuimen ze dat.

Als men de wantoestanden (rellen, mensen bedreigen op straat etc) bij de wortel aanpakt dan lost ook al veel op. Maar nu mag diegene die wantoestanden wil aanpakken niet veel, want dan trekt overal wel een burgemeester met een polonaise achter-zich-aan naar het politiebureau. Waarom gaat die burgemeester nu niet met die zelfde polonaise niet naar het politiebureau of waarom loopt hij geen protestmars tegen antisemitisme met al die mensen achter hem/haar aan?

Daglichtlamp schreef op 23-11-2024 om 11:19:

Gister citeerde ik nog uit de Kamerbrief met het plan van aanpak tegen antisemitisme. Het kabinet stelt zich eindelijk achter de initiatiefwet van Timmermans en Bikker om racisme (waaronder dus ook antisemitisme) zwaarder te straffen. Waarom hebben ze dat niet direct in het regeerprogramma gedaan? Dat is omdat de PVV daar tegen is. Omdat de PVV racisme blijkbaar geen echt belangrijk probleem vind.
https://www.trouw.nl/opinie/joden-en-moslims-moeten-niet-bang-zijn-voor-elkaar-wel-voor-de-stokers~bed448a0/
Antisemitisme, laten we dat niet vergeten, is een vorm van racisme. Met een specifieke groep als doelwit en een specifieke geschiedenis. Maar de patronen van racisme zijn altijd en overal hetzelfde. De genocide in Rwanda kun je niet zomaar vergelijken met de Holocaust, en de genocide in Srebrenica staat niet gelijk aan die in Gaza. Maar telkens is het patroon dat één etnische of religieuze groep wordt geïsoleerd als het Absolute Kwaad. Na stevig stookwerk is de haat tegen die groep op den duur zo hevig, het morele vacuüm zo volledig, dat de allerergst denkbare misdaden een kans krijgen.

Daarom zou iedereen die blij is met Geert Wilders en het kabinet-Schoof als zogenaamde vrienden van Israël en zogenaamde strijders tegen antisemitisme, zich af moeten vragen wat die nadrukkelijkheid probeert te verhullen. Vooral gezien hun intieme omgang met antisemieten van extreemrechtse partijen door heel Europa heen.

Ik ben verbaasd dat je dit schrijft. Weet je dat wel zeker? Ik lees namelijk heel andere koek. Misschien dat men het niet eens is met de voorstellen van Wilders omdat het juridisch moeilijk ligt:

https://www.ad.nl/politiek/na-amsterdamse-rellen-is-kamer-eensgezind-tegen-jodenhaat-maar-verdeeld-over-de-beste-oplossing~aa5e20ff/ 14 nov. 2024

PVV-leider Geert Wilders zet aan het begin van het debat de toon. ,,De tijd van dialoog is wel voorbij, hé?”, vraagt hij retorisch. ,,Het is een keer klaar met het praten. De tijd van theedrinken en buurtvaders is voorbij.”

.................

Zo pleiten PVV en VVD ervoor om jongeren van Marokkaanse komaf met een dubbele nationaliteit hun Nederlandse paspoort af te pakken ‘als zij zich antisemitisch uiten’. ,,Zo snel als mogelijk ons land uitknikkeren”, aldus Wilders. Maar dat ligt juridisch nogal lastig.

.............etc.etc.etc..........

Nicole123 schreef op 23-11-2024 om 12:46:

[..]

Dit vind ik een veel te heftige uitspraak, waarbij je de intenties van een ander bij voorbaat al zelf enorm negatief invult. Ik weet niet wie je precies met 'ze' bedoelt, maar ik denk dat er heel veel mensen oprecht begaan zijn met het leed in Gaza en van daaruit een ferm politiek standpunt innemen en zeer kritisch staan tegenover het politieke/militaire beleid van Israël. Dat antisemitisme noemen vind ik veel te ver gaan, dan leg je je eigen vooroordeel erin.

Ja, er zullen ook mensen zijn die vanuit antisemitisme dit soort dingen vinden, bijv mensen die met Hamas vlaggen zwaaien of echt antisemitische uitspraken doen en alle joden erop aankijken, maar ook heel veel mensen die uit empathie met de slachtoffers in Gaza erg anti-Israël (dus anti Israelische politiek) geworden zijn.

Ik zie omgekeerd ook veel mensen, waaronder jij zelf, die ik vrijwel nooit iets zie zeggen over het leed in Gaza, maar alleen het leed voor de Israëli's keer op keer benoemen. Beide groepen vind ik persoonlijk met een te eenzijdige blik kijken, naar het leed van enkel 1 partij in deze vreselijke oorlog. Maar bij beide vind ik het niet oké om er vanuit te gaan dat ze eigenlijk helemaal niet begaan zijn met het leed van die partij, maar puur gedreven worden door haat tegen die anderen.

Als je zoals heel veel mensen deden jongst leden 7 Oktober mensen gaat lopen lastigvallen die daar mensen gaan herdenken over de genocide op joden dan heeft dat niks met Gaza te maken en is dat pure jodenhaat.

Libertine schreef op 23-11-2024 om 12:45:

[..]

Het Internationaal Strafhof is het niet met deze beste man eens. Neem ik persoonlijk iets serieuzer.

En zo iemand vertrouw je wel: 

Karim Khan is accused of misconduct/sexual harassment in 2024 - ahmadiyyafactcheckblog

ICC prosecutor Karim Khan under fire from all sides - World - DAWN.COM

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-11-2024 om 14:18 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 23-11-2024 om 13:22:

[..]
Dat is me toch een potje mooiweerdenken. Of is het een poging om de schuld van Jodenhaat af te schuiven op Wilders omdat ze zelf verzuimden op te treden? Of zal deze meneer een tikfout hebben gemaakt en Van Baarle hebben bedoeld met het woord 'stoker' ?

Wilders wil de wetgeving tegen antiracisme verzwakken zodat hij en zijn rechtse vrienden daar minder last van hebben. Wilders is een slimme man, hij weet best dat hij daardoor het ook moeilijker maakt om jodenhaat aan te pakken. Maar blijkbaar is dat niet echt belangrijk voor hem.
Vraag je maar eens af waarom in de plannen van het kabinet maar weinig aandacht is voor het aanpakken van online haat. https://www.nrc.nl/nieuws/2024/11/23/weinig-aandacht-voor-online-haat-in-plannen-kabinet-voor-bestrijding-antisemitisme-a4874218
Mijn idee: omdat ook daarvoor geldt dat je dat niet alleen voor antisemitisme kunt doen, dan moet je het geheel aanpakken.

Ik blijf dit een lastig onderwerp vinden. Ik heb het er met dat meisje overigens verder ook niet meer over gehad. 

Het punt is dat de Palestijnse bevolking nu ernstig bedreigd wordt, of je er het woord genocide aan wil plakken of niet, dat veranderd voor die mensen namelijk helemaal niks. Waarom Moslims in bijvoorbeeld Nederland dit zich zoveel meer aantrekken dan bijvoorbeeld Syrië en Jemen heeft denk ik ook te maken met Jeruzalem en de Al Aqsa moskee, de heiligste plaats voor Moslims die direct in/aan hey conflictgebied ligt. Waar ook nog eens de Tempelberg is, voor Joden de heilige plaats. In dat opzicht is het logisch dat Moslims zich daardoor verbonden voelen met die plaats en dus hun bevolking. 

Kanttekening hierbij is dat er door de jaren heen nooit rust is geweest daar. Vanaf 1947 is daar de ene oorlog na de andere. Ook met gematigde Israëlische regeringen werden in Israël zelf heel veel aanslagen gepleegd. De Joodse bevolking in Israël is ook nooit 100% veilig geweest, en nog steeds worden er bijna dagelijks raketten afgevuurd vanuit Gaza (dus Hamas) op Israël. Kennelijk is daar nog steeds wel geld voor en manieren om die wapens in Gaza te krijgen. En ik keur de regering Netanyahu ontzettend af, laat ik dat nogmaals zeggen. Het internationale arrestatiebevel is al een goed begin, ik hoop dat alle leiders opgepakt en berecht worden, dus ook van Hamas en Hezbollah.

Aan de andere kant wonen in Europa nog steeds veel Joodse mensen die helemaal niets met de regering Israël te maken hebben maar wel erop aangekeken worden wat die regering doet. Ik heb geen Joodse mensen op straat zien staan dansen toen Israel begon met bombarderen van Gaza, terwijl ze er destijds wel echt reden toe hadden. Maar ook vanwege alle aanslagen die door Hamas en voorheen door aanhangers van Arafat werden gepleegd. 

Het is een totaal verschil van het bekijken van de geschiedenis in dat gebied. En daar zit denk ik het grootste probleem. Natuurlijk zijn er ultra-orthodoxe Joden, en de kolonisten die super fout zijn, maar die zie je niet hier in Europa, of nauwelijks. En de gematigde Joodse bevolking hier gaat niet massaal de straat op en ik denk zelfs dat een groot deel van hen deze oorlog afkeurt, althans de behandeling van de Palestijnse bevolking.

En dat is het verschil, denk ik, met Moslims in het algemeen. De meeste moslims (niet allemaal) vinden dat dat land toehoort aan Palestijnen en daarmee ook moslims vanwege de geschiedenis en hun heilige plaats. En alles wat dat bedreigd, daar hebben ze een sterk gevoel over, juist vanwege hun geloof. 

Maar goed dat is slechts my 2 cents, om de oorlog daar te stoppen is niet zoveel nodig. Om de haat die daar leeft te doen stoppen, dat gaat nog generaties lang duren. En met dat laatste heb je denk ik dan de problemen ook elders in de wereld. Die haat komt nu duidelijk ergens vandaan, en daarin zit het gevaar voor Joodse mensen in bijvoorbeeld Europa. Hoe onterecht dit ook is.
Wat ik overigens wel frappant vind is dat die "haat" voornamelijk leeft onder Marokkaanse moslims en niet onder Turse, Syrische of Aghaanse moslims bijvoorbeeld. Of toch een stuk minder. En dat is wel iets wat je mee kunt of moet nemen in onderzoeken. Waarom juist bij de Marokkaanse moslims?

Daglichtlamp schreef op 23-11-2024 om 14:18:

[..]

Wilders wil de wetgeving tegen antiracisme verzwakken zodat hij en zijn rechtse vrienden daar minder last van hebben. Wilders is een slimme man, hij weet best dat hij daardoor het ook moeilijker maakt om jodenhaat aan te pakken. Maar blijkbaar is dat niet echt belangrijk voor hem.
Vraag je maar eens af waarom in de plannen van het kabinet maar weinig aandacht is voor het aanpakken van online haat. https://www.nrc.nl/nieuws/2024/11/23/weinig-aandacht-voor-online-haat-in-plannen-kabinet-voor-bestrijding-antisemitisme-a4874218
Mijn idee: omdat ook daarvoor geldt dat je dat niet alleen voor antisemitisme kunt doen, dan moet je het geheel aanpakken.

Wilders is géén minister hé. Hij kan wel willen dat het Nederlandse paspoort word afgepakt en roepen dat  de "tijd van theedrinken voorbij is", maar als het kabinet anders besluit dan is het anders.

En nee, ik geloof niet dat Wilders (al jarenlang beveiliging nodig) voor de makkelijkste weg gaat als hij wantoestanden wil aanpakken. Als hij niet kan zoals hij zou willen (ik weet niet wat er nog allemaal in zijn koelkast staat) dan lijkt me dat alleen maar erg frustrerend.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-11-2024 om 14:43 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 23-11-2024 om 14:31:

[..]

Wilders is géén minister hé. Hij kan wel willen dat het Nederlandse paspoort word afgepakt en roepen dat de "tijd van theedrinken voorbij is", maar als het kabinet anders besluit dan is het anders.

Ik verzin het niet he, de PVV heeft bijvoorbeeld concreet een initiatiefwetsvoorstel voor het schrappen van de strafbaarheid van groepsbelediging: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?cfg=wetsvoorsteldetails&qry=wetsvoorstel%3A33369
Dat treft ook joden, en  dat om Wilders meer vrijheid te geven om bijvoorbeeld Marokkanen te beledigen.

Wat ik overigens wel frappant vind is dat die "haat" voornamelijk leeft onder Marokkaanse moslims en niet onder Turse, Syrische of Aghaanse moslims bijvoorbeeld. Of toch een stuk minder. En dat is wel iets wat je mee kunt of moet nemen in onderzoeken. Waarom juist bij de Marokkaanse moslims? 

Ten eerste doe je vermoedelijk een aanname want volgens mij is er geen onderzoek gedaan onder deze groepen en bij wie deze “haat” het sterkst leeft?
Daarnaast, als je op macroniveau uitzoomt kun je je afvragen of dat wel zo is, mondiaal gezien. 

Ik lees in de Volkskrant van vandaag dat sinds 7 oktober 2023 er wereldwijd 33.000 Gaza protesten zijn geweest, van Groenland tot Antarctica. Daarvan is 88% pro Palestijns en slechts 8% pro Israël. In het Midden-Oosten hebben 14.000 van de 33.000 protesten plaatsgevonden.  
Het artikel zegt het niet, maar ik vraag me of dat vooral moslim protestanten zijn, (ik denk zelf van niet, maar dat is dus ook een aanname) en of daar bepaalde groepen moslims in oververtegenwoordigd zijn.

En tot slot; is meedoen aan deze pro Palestijnense protesten ook een vorm van jodenhaat? 

@Libertine nee ik vind dat dat geenszins valt onder Jodenhaat. Het is demonstreren tegen de ellende en de afschuwelijke situatie van de Palestijnse bevolking in Gaza, of breder gezegd de Gazanen. En ik weet bijna zeker dat dit onder alle lagen van de bevolking gesteund wordt, ongeacht geloof of afkomst. Dus ik denk niet dat het voornamelijk Moslims zijn die Pro-Palestijnse demonstraties bijwonen.

Over je eerste zin, dit haalde ik uit het onderzoek van de Anne Frank Stichting. Dat antisemitisme onder de groep met een migratieachtergrond het grootst is bij Marokkaanse Nederlanders. Bij mensen met een Turkse afkomst is het percentage bijvoorbeeld een stuk lager. Even aangenomen dat beide groepen ook Moslim zijn, al doet dat laatste eigenlijk er niet echt toe.

De grootste groep komt vanuit rechts extremistische danwel vanuit voetbalgerelateerd antisemitisme. Wat overigens geenszins minder erg is natuurlijk. 

Miraval schreef op 23-11-2024 om 15:39:

@Libertine nee ik vind dat dat geenszins valt onder Jodenhaat. Het is demonstreren tegen de ellende en de afschuwelijke situatie van de Palestijnse bevolking in Gaza, of breder gezegd de Gazanen. En ik weet bijna zeker dat dit onder alle lagen van de bevolking gesteund wordt, ongeacht geloof of afkomst. Dus ik denk niet dat het voornamelijk Moslims zijn die Pro-Palestijnse demonstraties bijwonen.

Over je eerste zin, dit haalde ik uit het onderzoek van de Anne Frank Stichting. Dat antisemitisme onder de groep met een migratieachtergrond het grootst is bij Marokkaanse Nederlanders. Bij mensen met een Turkse afkomst is het percentage bijvoorbeeld een stuk lager. Even aangenomen dat beide groepen ook Moslim zijn, al doet dat laatste eigenlijk er niet echt toe.

De grootste groep komt vanuit rechts extremistische danwel vanuit voetbalgerelateerd antisemitisme. Wat overigens geenszins minder erg is natuurlijk.

Ik meende het stuk van de website van de Anne frank Stichting al te herkennen. Heb het hier eerder zelf geplaatst. Fijn dat nu het deel van de voetbalsupporters er ook bij staat. Wel zo volledig en netjes aangezien dat de grootse groep is en we ons anders blind zitten te staren op de Marokkanen. Voor alle groepen waar er stijging is te zien ben ik wel nieuwsgierig waar de groei vandaan komt. En wanneer iets nou echt jodenhaat is. Want dat is me met het voorbeeld van Malibu vandaag niet duidelijker geworden … 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.